Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 juli 2005, 15:05   #21
Stubaf.
Banneling

Stubaf.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Postmoderne Flikker
ik vind Radicaal zo liiiiieeeeef.... Maar Stubaf is liever
Hoe bedoel je?
Stubaf. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2005, 15:11   #22
Postmoderne Flikker
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stubaf.
Hoe bedoel je?
lekker homoseksueel dier.
Postmoderne Flikker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2005, 16:09   #23
Guderian
Banneling

Guderian's schermafbeelding

Standaard

Dergelijke leefregels en levensstijl zijn gericht op de maatschappij van de jaren 1920 - 1940. Bovendien zijn ze zeker niet bedoeld voor de brede massa maar slechts voor een deel van de bevolking. Het Verdinaso wou tenslotte nooit een massabeweging worden maar wel een kader voor een elite van falanks. Bepaalde zaken uit de opsomming zijn zeker nog zéér bruikbaar en geldig, andere zijn meer gedateerd. Maar ook de geldige zijn niet voor iedereen weggelegd, gepeupel blijft tenslotte gepeupel zoals sommige reacties op de post van Radicaal hier al bewijzen. Alweer een interessante posting van Radicaal, keep up the good work!!!
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2005, 16:24   #24
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
Dergelijke leefregels en levensstijl zijn gericht op de maatschappij van de jaren 1920 - 1940. Bovendien zijn ze zeker niet bedoeld voor de brede massa maar slechts voor een deel van de bevolking. Het Verdinaso wou tenslotte nooit een massabeweging worden maar wel een kader voor een elite van falanks. Bepaalde zaken uit de opsomming zijn zeker nog zéér bruikbaar en geldig, andere zijn meer gedateerd. Maar ook de geldige zijn niet voor iedereen weggelegd, gepeupel blijft tenslotte gepeupel zoals sommige reacties op de post van Radicaal hier al bewijzen. Alweer een interessante posting van Radicaal, keep up the good work!!!
Wie is er hier gepeupel? Ik toch niet zekers....
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2005, 16:52   #25
Guderian
Banneling

Guderian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Wie is er hier gepeupel? Ik toch niet zekers....
Dat zeg ik niet, er zijn er andere... Wees gerust Willem, wie het schoentje past zal het ook wel aantrekken hoor.
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2005, 16:54   #26
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door radicaal
Zo moeten jullie leven. Laat deze tekst dus een leidraad worden.
ik bepaal zelf wel hoe ik leef, dank u.
U bent ziekelijk gestoord als u het mij vraagt...
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2005, 17:43   #27
Musketo
Banneling

Musketo's schermafbeelding

Standaard

Seba wil goede punten scoren bij mij - dat zie ik meteen.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Musketo on 18-07-2005 at 18:43
Reason:
--------------------------------

Seba wil goede punten scoren bij mij - dat zie ik meteen.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Seba wil goede punten scoren bij mij - dat zie ik zo.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Musketo : 18 juli 2005 om 17:43.
Musketo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2005, 17:57   #28
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Ja, maar ik formuleer mijn visie vanuit het katholieke geloof en de eeuwenlange ervaring om het in de praktijk proberen te brengen. Al die moderne hippie-levensversies zoals oa. naturisme, met "healing stones" rond je nek rondlopen of naar afrika reizen uit angst om anders racist te worden genoemd zijn allemaal beknopte en vergangelijke dingen.
Dus omdat dat katholieke geloof zogezegd al eeuwenlang bestaat (wat op zich fout is want dat geloof is ook enorm veranderd van tijd tot tijd) is het de ware levensvisie? Misschien moeten die katholieken eens leren beseffen dat er geen ware regeltjes bestaan omtrent zedigheid, dat die zaken relatief zijn en afhankelijk van cultuur, tijdsgeest, persoonlijkheid, enz. Voor ieder wat past.

Citaat:
Van mijn kant moet ik er misschien nog aan toevoegen dat het me te doen is om een herstel van de moraliteit, niet zozeer van dinaso-dinges. Het tweede is een neerslag vanuit een ideologie van het eerste.
Ik vind ook dat het soms te ver gaat in "progressieve" zin, maar dat is geen reden om terug te gaan naar het verleden van zogezegde zedigheid (als die al ooit bestaan heeft). En ook hier vraag ik me af wie die moraliteit wel bepaalt, wie zegt wat wel en niet kan. Ik zal zelf wel bepalen wat voor mij kan, niemand hoeft dat in mijn plaats te doen. Misschien zou het eens beter zijn een boodschap uit te dragen van respect ipv een andere je eigen ideologie door de strot te rammen.
Het is waar dat het kapitalistische wereldje dat doet met haar ideologie, maar de RKK, Moslims en andere godsdiensten kennen er ook wel iets van.

Citaat:
Ja maar je mag niet veralgemenen, de mens is maakbaar en in een klimaat waar constant gedweept wordt met homo's als zijnde "hip" of "in de mode" oogt je zo een heel deel "homos" die het feitelijk niet zijn maar door het huidige moraliteitsverval er als een speelbal van invloeden toe worden gedreven. Vroeger was het er ook, maar niet in de mate als het nu is. Nu wordt het zowaar nog als een reclameproduct aangeprezen in die "Holebi"-rommel. Gruwelijk.
Opnieuw wordt hier door jou bepaald wat wel en niet kan (die holebi-rommel). Wat stoort je dan zo aan holebis dat je het gewoon niet kan negeren? Vallen ze je lastig op straat of zo? Ontwrichten ze gezinnen, zetten ze de mensen aan tot losbandige seks?
Misschien beter eens je pijlen richten op diegene die seks gebruiken als verkoopsmiddel, want daar zit net het probleem, niet bij de emancipatie van holebis. Waar jij het trouwens haalt dat het hip is om homo te zijn is me een raadsel; ik durf wedden dat je persoonlijk geen homoseksuelen kent, want anders zou je wel weten dat het je leven een stuk moeilijker maakt en helemaal niet een kwestie van keuze is.

Citaat:
Ja - maar gingen ze ook van dood?
Niet op zo'n grote schaal als in Afrika, maar er gingen wel veel mensen van dood ja.

Citaat:
Inderdaad. Alhoewel het probleem, gezien vanop het menselijke vlak, lijkt te bestaan in het feit dat de kerk lang geleden reeds in de gedachten en gevoelens van de mens is binnengeslopen en in die zin begrippen als schaamte of zonde heeft bijgebracht. Je hebt dus ergens gelijk wanneer je aan de validiteit van de term "zonde" twijfelt vermits het hier om een ariticiele constructie gaat in zeker zin.
Maar afgezien van de hierboven geschetste problematiek ontsnap je niet aan het feit dat een samenleving een (morele) leidraad nodig heeft. Voor de westerse wereld kan ik me daarom geen betere indenken dan de katholieke of de protestantse.
Wie zegt er dat een samenleving zo'n strikte morele leidraad nodig heeft als de christelijke? De christelijke moraalleer heeft inderdaad wel enkele goede zaken met zich meegebracht, maar ik vind niet dat men zomaar alles klakkeloos moet overnemen. Wat ik veel belangrijker vind is dat mensen voor zichzelf bepalen wat wel of niet zondig is met respect voor anderen. Helaas schiet het bij dat laatste nogal eens tekort.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by instromaniac on 18-07-2005 at 18:58
Reason:

Citaat:
Ja, maar ik formuleer mijn visie vanuit het katholieke geloof en de eeuwenlange ervaring om het in de praktijk proberen te brengen. Al die moderne hippie-levensversies zoals oa. naturisme, met "healing stones" rond je nek rondlopen of naar afrika reizen uit angst om anders racist te worden genoemd zijn allemaal beknopte en vergangelijke dingen.
Dus omdat dat katholieke geloof zogezegd al eeuwenlang bestaat (wat op zich fout is want dat geloof is ook enorm veranderd van tijd tot tijd) is het de ware levensvisie? Misschien moeten die katholieken eens leren beseffen dat er geen ware regeltjes bestaan omtrent zedigheid, dat die zaken relatief zijn en afhankelijk van cultuur, tijdsgeest, persoonlijkheid, enz. Voor ieder wat past.

Citaat:
Van mijn kant moet ik er misschien nog aan toevoegen dat het me te doen is om een herstel van de moraliteit, niet zozeer van dinaso-dinges. Het tweede is een neerslag vanuit een ideologie van het eerste.
Ik vind ook dat het soms te ver gaat in "progressieve" zin, maar dat is geen reden om terug te gaan naar het verleden van zogezegde zedigheid (als die al ooit bestaan heeft). En ook hier vraag ik me af wie die moraliteit wel bepaalt, wie zegt wat wel en niet kan. Ik zal zelf wel bepalen wat voor mij kan, niemand hoeft dat in mijn plaats te doen. Misschien zou het eens beter zijn een boodschap uit te dragen van respect ipv een andere je eigen ideologie door de strot te rammen.
Het is waar dat het kapitalistische wereldje dat doet met haar ideologie, maar de RKK, Moslims en andere godsdiensten kennen er ook wel iets van.

Citaat:
Ja maar je mag niet veralgemenen, de mens is maakbaar en in een klimaat waar constant gedweept wordt met homo's als zijnde "hip" of "in de mode" oogt je zo een heel deel "homos" die het feitelijk niet zijn maar door het huidige moraliteitsverval er als een speelbal van invloeden toe worden gedreven. Vroeger was het er ook, maar niet in de mate als het nu is. Nu wordt het zowaar nog als een reclameproduct aangeprezen in die "Holebi"-rommel. Gruwelijk.
Opnieuw wordt hier door jou bepaald wat wel en niet kan (die holebi-rommel). Wat stoort je dan zo aan holebis dat je het gewoon niet kan negeren? Vallen ze je lastig op straat of zo? Ontwrichten ze gezinnen, zetten ze de mensen aan tot losbandige seks?
Misschien beter eens je pijlen richten op diegene die seks gebruiken als verkoopsmiddel, want daar zit net het probleem, niet bij de emancipatie van holebis. Waar jij het trouwens haalt dat het hip is om homo te zijn is me een raadsel; ik durf wedden dat je persoonlijk geen homoseksuelen kent, want anders zou je wel weten dat het je leven een stuk moeilijker maakt en helemaal niet een kwestie van keuze is.

Citaat:
Niet op zo'n grote schaal als in Afrika, maar er gingen wel veel mensen van dood ja.

Citaat:
Inderdaad. Alhoewel het probleem, gezien vanop het menselijke vlak, lijkt te bestaan in het feit dat de kerk lang geleden reeds in de gedachten en gevoelens van de mens is binnengeslopen en in die zin begrippen als schaamte of zonde heeft bijgebracht. Je hebt dus ergens gelijk wanneer je aan de validiteit van de term "zonde" twijfelt vermits het hier om een ariticiele constructie gaat in zeker zin.
Maar afgezien van de hierboven geschetste problematiek ontsnap je niet aan het feit dat een samenleving een (morele) leidraad nodig heeft. Voor de westerse wereld kan ik me daarom geen betere indenken dan de katholieke of de protestantse.
Wie zegt er dat een samenleving zo'n strikte morele leidraad nodig heeft als de christelijke? De christelijke moraalleer heeft inderdaad wel enkele goede zaken met zich meegebracht, maar ik vind niet dat men zomaar alles klakkeloos moet overnemen. Wat ik veel belangrijker vind is dat mensen voor zichzelf bepalen wat wel of niet zondig is met respect voor anderen. Helaas schiet het bij dat laatste nogal eens tekort.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:

Citaat:

Citaat:
Misschien beter eens je peilen richten op diegene die seks gebruiken als verkoopsmiddel, want daar zit net het probleem, niet bij de emancipatie van holebis. Waar jij het trouwens haalt dat het hip is om homo te zijn is me een raadsel; ik durf wedden dat je persoonlijk geen homoseksuelen kent, want anders zou je wel weten dat het je leven een stuk moeilijker maakt en helemaal niet een kwestie van keuze is.

Citaat:

Citaat:
Wie zegt er dat een samenleving zo'n strikte morele leidraad nodig heeft als de christelijke? De christelijke moraalleer heeft inderdaad wel enkele goede zaken met zich meegebracht, maar ik vind niet dat men zomaar alles klakkeloos moet overnemen. Wat ik veel belangrijker vind is dat mensen voor zichzelf bepalen wat wel of niet zondig is met respect voor anderen. Helaas schiet het bij dat laatste nogal eens tekort.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door instromaniac : 18 juli 2005 om 17:58.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2005, 18:01   #29
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

Onbegrijpelijke wartaal die je normaal alleen in gekkenhuizen hoort.

Radicaal! Jij had in deze film "One Flew Over the Cuckoo's Nest" moeten meespelen, je had meteen 10 oscars gewonnen.
Oud 18 juli 2005, 18:28   #30
PAJOT
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1
Leeft u zelf volgens deze leefregels, beste radicaal?
ja.
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2005, 18:35   #31
StevenNr1

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Respect !
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2005, 19:08   #32
Stubaf.
Banneling

Stubaf.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
Dus omdat dat katholieke geloof zogezegd al eeuwenlang bestaat (wat op zich fout is want dat geloof is ook enorm veranderd van tijd tot tijd) is het de ware levensvisie?
Ik zeg alleen dat het de meest geteste en ervaren levensvisie is. De Heilige Rooms-Katholieke Kerk is een eeuwenoud instituut en heeft zo heel wat kennis opgedaan over het bestuur van de maatschappij. Al die new-age brol is maar kleine hoed vergeleken met de innerlijke wijsheid van de Kerk.

Citaat:
Misschien moeten die katholieken eens leren beseffen dat er geen ware regeltjes bestaan omtrent zedigheid, dat die zaken relatief zijn en afhankelijk van cultuur, tijdsgeest, persoonlijkheid, enz.
Dat is waar. Maar als je, zoals jij nu doet, naar andere tijden en landen terugdenkt kom je ook in andere invloedssferen. Dus dat is weer het verschil tussen de HRRK en de anderen. Hier in West-Europa zou de Kerk als enige bindmiddel moeten gelden.

Citaat:
Voor ieder wat past.
Dat is normaal het principe van de liberale staat: een nachtwaker zijn en voor de rest iedereen zijn eigen leven laten lijden. Prima, maar alleen bestaat zo'n staat alleen in amerika. In den belziek is het nog steeds een collectief gebeuren waar de papa staat achter de deur met een stok staat. In deze optiek verkies ik de staat van de Kerk, vermits het rood-groene project op een bedorven hoop yohgurt begint te lijken.

Citaat:
Ik vind ook dat het soms te ver gaat in "progressieve" zin, maar dat is geen reden om terug te gaan naar het verleden van zogezegde zedigheid (als die al ooit bestaan heeft).
Maar natuurlijk heeft die bestaan. De term "la Belgique de papa" zegt het allemaal. Ik heb die tijd nog meegemaakt. Er was een enorme sociale en zedelijke controle uitgaande van iedereen. Een homo, aids, soa's, hollebis, dat kenden wij allemaal niet. Dat bestond gewoon niet. Nu is de maatschappij sterk verziekt geraakt. De Kerk kan daarvoor een medicijn zijn.

Citaat:
Misschien zou het eens beter zijn een boodschap uit te dragen van respect ipv een andere je eigen ideologie door de strot te rammen.
Zonder het te beseffen verkondig je hier de katholieke waarden van respect en naastenliefde. Dat zijn goede waarden.

Citaat:
Opnieuw wordt hier door jou bepaald wat wel en niet kan (die holebi-rommel).
Natuurlijk kan het niet want het is onnatuurlijk. Dat is één kant van het verhaal. Langs de andere kant kan niemand zich inlaten met het privaatleven van een ander. Dat gehoort immers tot de eigen persoon. Sluit echter niet uit dat dergelijke mensen hun probleem best inzien en niet meer zondigen.

Citaat:
Ontwrichten ze gezinnen, zetten ze de mensen aan tot losbandige seks?
Precies. Wie denk je dat al die aids heeft verspreid? Der Wind wird es wohl nicht gewesen sein.

Citaat:
anders zou je wel weten dat het je leven een stuk moeilijker maakt en helemaal niet een kwestie van keuze is.
Als je een onnatuurlijke keuze maakt zoals denken dat je homo bent en aan die neiging actief toegeven dat mag dat geen wonder heten dat het hun leven moeilijker maakt.
Stubaf. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2005, 19:46   #33
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zo moeten jullie leven. Laat deze tekst dus een leidraad worden.
Radicaal wil gewoon een nieuwe sekte oprichten............zoveel is duidelijk. Na deze "tekst" te hebben gelezen, kan ik enkel concluderen dat er mensen zijn die "voor veel minder" in "Pittem" of "Lovenjoel" verblijven 8)
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2005, 21:03   #34
groen!?
Provinciaal Statenlid

groen!?'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
[size=4]Dit is de leefregel van de Dinaso.[/size] (...)

1. Hij zal zijn dag beginnen met lichamelijke oefeningen, die van 10 tot 15 minuten in beslag zullen nemen. Hij zal zich daarbij herinneren, dat een gezonde ziel een gezond lichaam behoeft en dat alleen een zedelijk en lichamelijk sterk geslacht de Natie groot zal maken.

2. Hij zal vervolgens zijn dag aan de Natie wijden door het stijlvol en overwegend opzeggen van de Levensregel.

3. Hij zal in de loop van de dag minstens een kwartier besteden aan het overwegend lezen van het brevier of van andere vormende teksten.

persoonlijke noot : ook Germaanse mythologoie kan daartoe behoren

4. Hij zal in de loop van de dag minstens een half uur besteden aan studie en overweging met het oog op zijn vorming of aan een overeenkomstig werk in dienst van de Natie.

5. Bij voorkeur 's avonds zal hij een grondig algemeen en bizonder gewetensonderzoek houden, gevolgd door een nauwkeurig bepaald voornemen voor de volgende dag.

6. Hij zal zijn dag besluiten met het waardig opzeggen van de zesde strofe van het Wilhelmus, hymne en gebed.

7. Hij zal een dag der week kiezen, waarop hij zich onthouden zal van roken. Hij zal dit beschouwen als een middel tot onthechting en zelfbeheersing en als een steeds terugkerende prikkel voor zijn ijver.

persoonlijke noot : beter is het zich geheel te onthouden van verslavende middelen

8. Hij zal in zijn uitwendig gedrag en houding de innerlijke ernst, waardigheid van den Dinaso weerspiegelen. (...)

Een onberispelijke kledij, sober van snit en kleur.

(...)

Korte haren, nek en slapen als het ware geschoren.

dus niet :

Zowel in staande houding als zittende houding het lichaam steeds rechtop.

Geef de voorkeur aan een harde zitplaats.

Het hoofd steeds rechtop, zelfs een beetje omhoog geheven als teken van fierheid. Zowel het hoofd als ogen niet te beweeglijk : middel tot en teken van ingekeerdheid en ernst.

Open blik, recht op voorwerp of persoon gevestigd.

Gelaat vrij onbeweeglijk : volstrekte beheersing der gevoelens, zowel vreugde als droefheid.

De mond streng gesloten, zonder overdrijving of gemaaktheid.

(...)

[size=4]Kortom, heel zijn uiterlijk en gedrag zal onthechting en soberheid, orde en doelbewustheid, waardigheid en bescheidenheid innemen.[/size]

9. Wat zijn onmiddellijke omgeving betreft, zal hij bedenken, dat een Dinaso sober moet leven, onthecht van het bijkomstige, altijd reisvaardig, zelfs voor de grote reis.

Daarom zal hij alle overbodige weelde uit zijn woning bannen.

Op de ereplaats, na God, Joris Van Severen.

Geen al te gerieflijke meubels of zetels, die tot verwekelijking en verwijving leiden.

(...)

10. Ten einde te voorkomen, dat hij te zeer door uitwendige beslommeringen wordt opgeëist, zal hij minstens een maal per week, in zijn woning, een bezinningsavond houden, welke hij uitsluitend wijden zal aan de overweging en de studie.

11. Omdat het gezin de kiemgemeenschap is van alle menselijk en nationaal leven, zal hij de heilige banden van gezin en familie zoveel mogelijk bevestigen. (...)

12. Hij zal in zijn woning een bepaald vertrek toewijden aan de Natie en de familiegeest. Dit vertrek zal in alle opzichten een gewijd karakter dragen.

(...)
Oud 18 juli 2005, 21:44   #35
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
Na deze "tekst" te hebben gelezen, kan ik enkel concluderen dat er mensen zijn die "voor veel minder" in "Pittem" of "Lovenjoel" verblijven 8)
u kent lovenjoel?
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2005, 21:59   #36
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwart & Geel
u kent lovenjoel?
Ik denk wel dat de meeste bewoners van Vlaams-Brabant "Lovenjoel" zullen kennen. 8)
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2005, 23:26   #37
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Ik zeg alleen dat het de meest geteste en ervaren levensvisie is. De Heilige Rooms-Katholieke Kerk is een eeuwenoud instituut en heeft zo heel wat kennis opgedaan over het bestuur van de maatschappij. Al die new-age brol is maar kleine hoed vergeleken met de innerlijke wijsheid van de Kerk.
Dat is het helemaal niet, er bestaan veel oudere religies met een moraalleer. Misschien bedoel je dat de christelijke moraalleer in Europe de meeste invloed heeft (gehad)? In dat geval ga ik akkoord maar dat vind ik helemaal geen reden om het te zien als de ware moraal. Ik kan er enkel uit concluderen dat de Westerse levensvisie er sterk door beïnvloed is en nog lang zal zijn, maar dat het daarom niet onfeilbaar is.
Ik zie het ook niet als "new-age brol", wat ik bedoel is de persoonlijke moraal, het voor jezelf uitmaken wat kan en niet kan, met respect voor anderen. Voor persoonlijke zaken zoals seksuele geaardheid, huwelijk, opvoeding, enz. hoeft en hoger, niet-verkozen instituut, daar helemaal niet in tussen te komen.

Citaat:
Dat is waar. Maar als je, zoals jij nu doet, naar andere tijden en landen terugdenkt kom je ook in andere invloedssferen. Dus dat is weer het verschil tussen de HRRK en de anderen. Hier in West-Europa zou de Kerk als enige bindmiddel moeten gelden.
Er moet hier niets gelden in West-Europa; de West-Europeanen bepalen zelf wel wat er geldt als bindmiddel. Daar kunnen inderdaad bepaalde zaken uit het Christendom toe behoren, maar cultuur en zeden zijn relative en onderhorig aan de tijdsgeest, het zijn geen statische zaken gedefinieerd in de Bijbel of door één of andere wereldvreemde paus. Ik als atheïst heb geen zaken met de Kerk, dus dat instituut heeft zich ook niet te moeien met mijn leven. Ik zal me daarenboven ook niet moeien met het jouwe of dat van andere katholieken.

Citaat:
Dat is normaal het principe van de liberale staat: een nachtwaker zijn en voor de rest iedereen zijn eigen leven laten lijden. Prima, maar alleen bestaat zo'n staat alleen in amerika. In den belziek is het nog steeds een collectief gebeuren waar de papa staat achter de deur met een stok staat. In deze optiek verkies ik de staat van de Kerk, vermits het rood-groene project op een bedorven hoop yohgurt begint te lijken.
Dat is helemaal niet waarover ik het had, ik had het over de moraal, niet over economie en dat soort zaken.

Citaat:
Maar natuurlijk heeft die bestaan. De term "la Belgique de papa" zegt het allemaal. Ik heb die tijd nog meegemaakt. Er was een enorme sociale en zedelijke controle uitgaande van iedereen. Een homo, aids, soa's, hollebis, dat kenden wij allemaal niet. Dat bestond gewoon niet. Nu is de maatschappij sterk verziekt geraakt. De Kerk kan daarvoor een medicijn zijn.
Buiten AIDS bestonden al die zaken wel, mij maak je niet wijs dat het er vroeger allemaal zo "zedig" aan toe ging. M'n vader heeft die tijd ook meegemaakt en hij kan enkele pittige verhalen vertellen over priesters die graag in het broekje zaten van hun leerlingen, vaders die hun zoon het ziekenhuis inslaan voor kwajongenstreken. De vader van m'n schoonmoeder was ook zo'n moraalridder van de Christelijke leer met als gevolg dat z'n dochter niet naar de universiteit mocht, dat ze een pak slaag kreeg omdat zijn geliefkoosde moraal niet altijd volgde, enz.
Ik wil niet zeggen dat het vroeger allemaal zo slecht was, maar mij maak je heus niet wijs dat het zo veel beter was als nu.

Citaat:
Zonder het te beseffen verkondig je hier de katholieke waarden van respect en naastenliefde. Dat zijn goede waarden.
Uiteraard, wat natuurlijk niet betekent dat alle katholieke waarden goede waarden zijn die men moet volgen.

Citaat:
Natuurlijk kan het niet want het is onnatuurlijk. Dat is één kant van het verhaal. Langs de andere kant kan niemand zich inlaten met het privaatleven van een ander. Dat gehoort immers tot de eigen persoon. Sluit echter niet uit dat dergelijke mensen hun probleem best inzien en niet meer zondigen.
Jij denkt dat het onnatuurlijk is en daarom denk jij dat het niet kan. Wie zegt dat je gelijk hebt? Ik denk dat niet. Wie zegt dat ik gelijk heb? Niemand vind ik, daarom beter die zaken gewoon respecteren, en zoals je zelf zegt, zich niet inlaten met het privaatleven van een ander.

Citaat:
Precies. Wie denk je dat al die aids heeft verspreid? Der Wind wird es wohl nicht gewesen sein.
Ach ja, AIDS, de schuld van de homos. Been there, done that, hopeloze discussie.

Citaat:
Als je een onnatuurlijke keuze maakt zoals denken dat je homo bent en aan die neiging actief toegeven dat mag dat geen wonder heten dat het hun leven moeilijker maakt.
Ok, dus je bevestigt dat je geen holebis persoonlijk kent. Kijk, iemand die zeer dicht bij mij staat heeft gans z'n leven z'n homoseksualiteit proberen onderdrukken met als gevolg dat z'n leven totaal kapot is. Ontwricht huwelijk, failliete zaak, ontwrichte relatie met ouders, enz. Het is helemaal geen keuze, en dat zal jij pas beseffen als je echt een homoseksueel kent.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be