Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 juli 2005, 15:23   #21
*M@g!C*
Burger

*M@g!C*'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar *M@g!C*
Standaard

Ik meen mij te herinneren dat er ergens in een ver verleden sprake is geweest van een groot transportschip te bouwen in samenwerking met Luxemburg. Indien het hier over het zelfde schip gaat vind ik het bijzonder spijtig dat deze plannen niet doorgaan... We zouden het schip nochtans goed kunnen gebruiken (of uitlenen aan andere bevriende landen) en bovendien was het een zoveelste stap in de richting van één Europees leger.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by *M@g!C* on 19-07-2005 at 16:25
Reason:
--------------------------------

Ik meen mij te herinneren dat er ergens in een ver verleden sprake is geweest van een groot transportschip te bouwen in samenwerking met Luxemburg. Indien het hier over het zelfde schip gaat vind ik het bijzonder spijtig dat deze plannen niet doorgaan... We zouden het schip nochtans goed kunnen gebruiken (of uitlenen aan andere bevriende landen) en bovendien was het een zoveelste stap in de richting van één Europees leger.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Ik meen mij te herinneren dat er ergens in een ver verleden sprake is geweest van een groot transportschip te komen samen met Luxemburg. Indien het hier over het zelfde schip gaat vind ik het bijzonder spijtig dat deze plannen niet doorgaan... We zouden het schip nochtans goed kunnen gebruiken (of uitlenen aan andere bevriende landen) en bovendien was het een zoveelste stap in de richting van één Europees leger.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door *M@g!C* : 19 juli 2005 om 15:25.
*M@g!C* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2005, 15:25   #22
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt
Inderdaad,een kustwacht die van aanpakken weet,dat zou een nuttige investering zijn......

En het is inderdaad nogal storend dat de beroemde S&R wing van Koksijde moet rondvliegen met,weliswaar perfect onderhouden,maar toch ietwat oudheidkundige, artefarcten terwijl de US Navy ons vermoedelijk voor een prikje wat zware Sea Stallions met alle toeters en bellen aan de hand kan doen.....

Lijkt me nuttiger dan fregatten......

En als we dan toch in de VS en canada zouden gaan shoppen,daar varen uiterst interessante patrouille- annex reddingsboten rond die militaire punch EN hulp aan mensen in nood kunnen kombineren.....
In de VS shoppen ? Is de VS een Waals bedrijf dan ? Er werd nu enkel van NL gekocht om een blunder van Flahaut uit het verleden goed te maken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2005, 15:37   #23
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker
In de VS shoppen ? Is de VS een Waals bedrijf dan ? Er werd nu enkel van NL gekocht om een blunder van Flahaut uit het verleden goed te maken.
Mja.......Militair materieel mag gekocht worden waar het het best is,desnoods in China voor mijn part......

Maar dit terzijde,het dossier is een handig maneuver want Belgie,dat nog enige NAVO verplichtingen heeft(en waarvoor Herr Flick en Kelt niet geraadpleegd werden ) ,was node aan nieuwere Fregatten toe.

Gezien de Belgische Marinecomponent "geintegreerd" is geraakt in de Nederlandse marine komt het bovendien de standaardisering zeer ten goede.....

Wat steunschepen betreft,het "nuttigste" schip in de Belgische Marine is de Godetia.Als de Marine perse ergens ver weg moet zijn (ook weer zonder mij daarin te kennen ) is het leuk dit steunschip voor de kust te hebben,(hetgeen in Afghanistan al wat moeilijker gaat),er kan geopereerd worden,er is een mechanische werkplaats aan boord, het kan dienen als off-shore heli-platform ,enz....

Tja als dit kon aangevuld of vervangen worden door een kanjer met de afmetingen van de Hr. Ms. Rotterdam,dat was een natte droom indertijd...
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2005, 15:51   #24
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Ik ben niet op de hoogte van de prijs die men vraagt om een boot te huren. Nu, als zo'n schip maar af en toe wordt gebruikt dan is het uiteraard goedkoper om indien nodig een schip te huren. Misschien kunnen ze een of ander systeem uitwerken zodat ze indien nodig beroep kunnen doen op een schip van een ander land. Een soort car-pooling maar dan voor schepen.

Een C130 kan maximum 20 ton vervoeren (en dus helemaal geen tanks of rijdende artillerie) en dan nog maar over een relatief korte afstand. Het is een zeer kostelijke affaire om op die manier een volledige eenheid over de lucht te vervoeren.

De hollanders hebben zo'n boten, en die zouden ze inderdaad kunnen gebruiken.

Wij hebben geen marinierskorps, wij kunnen in princippe niks met zo'n dingen doen.

Het is nog altijd goeiekoper om zo'n roro te huren dan zelf de investering te doen zo'n schip te kopen, een bemaning voor te hebben, te verzekeren, en dan als ze hem nodig hebben zal hij het belgisch leger kenende, wel ergens in reparatie liggen, of ergens anders op manouvre zijn...

't Amerikaans leger heeft zo'n dingen, maar dat is dan inderdaad ook om volleidige devisies te verschepen.

't kan goe zijn dat het belgisch leger met al het materiaal da ze hebben zo'n boot nog nie eens volkrijgt...

Nu zo'n herc kan inderdaad geen grote tanks vervoeren maar wel kleine verkenningspantsers, en wat heeft het belgisch leger, ... ?

Inderdaad, kleine personeelscarriers met een laagje pantser. Voor opdrachten binnen europa zetten ze trouwens hun materiaal op de trein.

Dus is het enkel voor Afrika of zo dat ze het moeten verschepen, en dan is het te lang onderweg, dus moeten ze toch een Gallaxy huren van de Amerikanen of het zelf overschuttelen met een C-130.

Daarvoor zijn die dingen uiteindelijk ook gekocht.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2005, 15:56   #25
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jij bent een nationalist in hart en nieren hé. Ik weet niet of je beseft maar de wereld is groter dan Vlaanderen alleen en de tijd dat het leger puur en alleen landsverdediging is/was ligt nu toch al zo'n 60 jaar achter de rug met de oprichting van Nato. De Belgische marine is een onderdeeltje van de Nato zeemacht en heeft daarin een eigen rol. (Patrouilleren op de Middenlandse zee. Ik zeg maar iets.) Nu, van mij mogen ze de Nato direct opdoeken.
Da weet ik dat ze een NATO rol hebben, maar moeten wij daarvoor een vliegdekschip kopen, of U boten, ? De noordzee ligt vol zandbanken verdomme !

En met een MTB kan je ook op de middelandse zee patrouilleren !

Ondertussen, zulde maar liggen verzuipen voor de belgische kust, ze hebben misschien zo n oude koffiiemolen klaar staan op kokzijde, maar als hij toevalig VIP transport aan het doen is, dan kan het al zijn dat ze een uit de garage moeten rollen, en dan hoop ik maar dat ze de onderdelen die ze uit 4 en 5 gecanibaliseerd hebben nog van goei kwaliteit waren.

3 staat zowiezo in onderhoud...

MAW onze marine heeft dringend een aantal upgrades van nuttig materiaal van doen.

1 daarvan zijn nieuwe SAR helicopters

2 is kustverdedeging en SAR vaartuigen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2005, 16:05   #26
CutTheCrap
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Inderdaad,een kustwacht die van aanpakken weet,dat zou een nuttige investering zijn......

En het is inderdaad nogal storend dat de beroemde S&R wing van Koksijde moet rondvliegen met,weliswaar perfect onderhouden,maar toch ietwat oudheidkundige, artefarcten terwijl de US Navy ons vermoedelijk voor een prikje wat zware Sea Stallions met alle toeters en bellen aan de hand kan doen.....

Lijkt me nuttiger dan fregatten......

En als we dan toch in de VS en canada zouden gaan shoppen,daar varen uiterst interessante patrouille- annex reddingsboten rond die militaire punch EN hulp aan mensen in nood kunnen kombineren.....
Iets uit de kapitalistische VS overnemen ik zie dat een neo-communist als Flahaut ( en zijn sp/spa kameraden) nog niet zo snel doen.
CutTheCrap is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2005, 16:20   #27
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Ik herinner me zelfs dat het VB een paramilitaire groepering had opgericht: het VMO. Weet u dat dan niet?
Het VMO bestond reeds voor de oprichting van het VB. Weet u dat dan niet?
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2005, 16:26   #28
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ANALYSE. Hoe een superschip twee fregatten werd Soap rond superschip eindigt voorlopig met aankoop fregatten Van onze redacteur

BRUSSEL - Ontevreden kan de Belgische marine niet zijn. Met de twee Nederlandse M-fregatten krijgt ze relatief moderne schepen. Maar alles wijst erop dat België, bedreigd door een schadeclaim, geen andere keuze had dan bij de Nederlanders langs te gaan.

'EEN goede zaak voor de zeemacht'', reageert een topmilitair op de aankoop van de Nederlandse boten. Echt een verrassing kan men die niet noemen. Onze marine werkt al jaren erg nauw samen met de Nederlanders en volgens het Stuurplan van Defensie moet die samenwerking met de Nederlandse marine 'nog verder verdiepen'.

Dat minister van Defensie, André Flahaut (PS), vorige maand plots met Engelse T23-fregatten schermde, had meer te maken met het willen drukken van de prijs voor de Nederlandse boten, dan met een reële interesse. De minister van Defensie kon namelijk door zijn aanpak in het dossier van het strategisch transportschip geen andere kant op dan de Nederlandse.

Dit Belgisch Luxemburgs Strategisch transportschip (BLST) - al lachend de witte olifant van de Belgische Marine gedoopt - was een soort roll-on-roll-off-schip (RoRo) dat in 2000 samen met Luxemburg gekocht zou worden om zowel troepen als hulpverlening in verre landen te ontschepen. Flahaut wilde dit schip via een onderhandelingsprocedure bij de Franse Direction Generale des Constructions Navales aankopen. De regering floot Flahaut terug omdat een onderhandse aankoop van deze orde niet kon, en verplichtte hem tot een openbare aanbesteding.

Bij de opstelling van het lastenboek, dat initieel op de buik geschreven was van het Frans schip
, had ieder deel van het leger (dat officieel geen land-, zee- en luchtmacht meer heeft maar 'Joint' is) zijn verzuchtingen. De zeemacht vroeg een compleet helikopterdek (ze hebben slechts twee helikopters), de landmacht wilde een RoRo-capaciteit van 1.700 voertuigen, de medische tak wilde een drijvend hospitaal. Het vaartuig zou uiteindelijk 199 meter lang worden. Het leek erop dat het schip nooit het zeemachtdok in Zeebrugge zou binnenvaren.

Tot overmaat van ramp wonnen niet de Fransen de aanbesteding, maar de Nederlandse werf De Schelde. Begin 2003, toen de prijs al was opgelopen tot iets meer dan 246 miljoen euro, zette men de procedure stil. Achter de gesloten deuren van de Kamercommissie Defensie gaf Flahaut toe dat Defensie een schadevergoeding van 75 tot 87 miljoen euro aan De Schelde zou moeten betalen.

De aankoopprocedure van het BLST-schip is nog steeds niet officieel en legaal beëindigd, waardoor De Schelde ook nog geen klacht heeft ingediend. Door nu de Nederlandse fregatten aan te kopen, verzekert België De Schelde van werk, want de schepen moeten in de toekomst gemoderniseerd worden. Vraag blijft of de procedure van het BLST-schip niet beter compleet wordt afgesloten, voor er Nederlandse fregatten worden gekocht.

Bladzijde 1: België koopt Nederlandse fregatten.

19/07/2005
Wouter Verschelden
©Copyright De Standaard
Hetgene dat in het vet staat is wat Flahaut weeral eens volgens typische PS-methoden trachte te arrangeren. Bovendien blijkt uit alles wat betreft dat RoRo schip hoe amateuristisch men te werk is gegaan. Heel die grap kost de staat dus 75 tot 87 miljoen euro en dit voor uiteindelijk een zak lucht.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2005, 16:30   #29
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is al veel langer spraken om 2de hands Nederlandse boten aan te kopen. Nog voor Flahaut minister werd van defensie.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2005, 16:38   #30
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mja.......Militair materieel mag gekocht worden waar het het best is,desnoods in China voor mijn part......
Flahaut wou de belgische legerjeeps kopen enkel als er 90 mm kanonnen op konden. Dat is een formaat dat NERGENS wordt gebruikt en ook nergens wordt gemaakt... behalve... in Wallonië. En toevallig kan de munitie ook enkel door een Waals bedrijf worden geleverd.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 19 juli 2005, 16:38   #31
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick
Da weet ik dat ze een NATO rol hebben, maar moeten wij daarvoor een vliegdekschip kopen, of U boten, ? De noordzee ligt vol zandbanken verdomme !

En met een MTB kan je ook op de middelandse zee patrouilleren !

Ondertussen, zulde maar liggen verzuipen voor de belgische kust, ze hebben misschien zo n oude koffiiemolen klaar staan op kokzijde, maar als hij toevalig VIP transport aan het doen is, dan kan het al zijn dat ze een uit de garage moeten rollen, en dan hoop ik maar dat ze de onderdelen die ze uit 4 en 5 gecanibaliseerd hebben nog van goei kwaliteit waren.

3 staat zowiezo in onderhoud...

MAW onze marine heeft dringend een aantal upgrades van nuttig materiaal van doen.

1 daarvan zijn nieuwe SAR helicopters

2 is kustverdedeging en SAR vaartuigen.
Mocht u de actualiteit een beetje volgen dan zou u weten dat men van plan is om die helicopters aan te kopen waar u om vraagt. In totaal wil men er 10 kopen. 2 voor de marine, 3 voor SAR opdrachten en 5 voor transportmissies. Het een sluit het andere niet uit. Ten andere begrijp ik niet waarom je met u-boten en vliegdekschepen voor de dag komt. Er worden alleen maar 2 versleten fregatten uit begin jaren 70 vervangen door 2 relatief nieuw fregatten uit begin jaren 90. Daar komt bij dat de Belgische en Nederlandse marine nauw met elkaar samenwerken. Heelnederlandse samenwerking. Daar kan u toch niets op tegen hebben?
Oud 19 juli 2005, 16:41   #32
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Flahaut wou de belgische legerjeeps kopen enkel als er 90 mm kanonnen op konden. Dat is een formaat dat NERGENS wordt gebruikt en ook nergens wordt gemaakt... behalve... in Wallonië. En toevallig kan de munitie ook enkel door een Waals bedrijf worden geleverd.
De Nederlanders hebben net besloten om 35 mm kanonnen aan te kopen voor hun CV90's (IFV's) die nergens wordt gebruikt. De ned. min. van defensie zegt dat dit geen probleem is en dat de standaardisering toch maar relatief is. Het 90mm kanon wordt zelfs meer gebruikt dan die 35mm's.[edit]
[size=1]After edit by solidarnosc on 19-07-2005 at 17:42
Reason:

Citaat:
De Nederlanders hebben net besloten om 35 mm kanonnen aan te kopen voor hun CV90's (IFV's) die nergens wordt gebruikt. De ned. min. van defensie zegt dat dit geen probleem is en dat de standaardisering toch maar relatief is. Het 90mm kanon wordt zelfs meer gebruikt dan die 35mm's.[/size]

Citaat:
De Nederlanders hebben net besloten om 35 mm kanonnen aan te kopen voor hun CV90's (IFV's) die nergens wordt gebruikt. De ned. min. van defensie zegt dat dit geen probleem is en dat de standaardisering toch maar relatief is.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 19 juli 2005 om 16:42.
Oud 19 juli 2005, 16:48   #33
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Heb je er enig idee van wat het VB ons jaarlijks kost? En aan een leger hebben we dan nog iets (veiligheid van het grondgebied, hulpacties, etc).
dar bent u weer met uw walgelijke leugen/misinformatie. Het VB kost ons jaarlijks zoveel omdat een proportioneel deel van die "ons" voor het VB gestemd heeft. Er is dus wel degelijk een min of meer democratische legitimatie voor dat VB-belastingsgeld....
u mag wel eens stilaan beginnen ophouden met die leugen/misinformatie rond te bazuinen hoor: nooit geeft u antwoord op wat ik stel en ondertussen blijft u maar liegen...
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2005, 17:20   #34
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heb je er enig idee van wat het VB ons jaarlijks kost? En aan een leger hebben we dan nog iets (veiligheid van het grondgebied, hulpacties, etc).
En wat kost de hele reutemeut van Laken ons jaarlijks?[edit]
[size=1]After edit by daiwa on 19-07-2005 at 18:21
Reason:

Citaat:
En wat kost de hele reutemeut van Laken ons jaarlijks?[/size]

Citaat:
En wat kost ons de hele reutemeut van Laken ons jaarlijks?[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door daiwa : 19 juli 2005 om 17:21.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2005, 17:21   #35
Riksken
Parlementslid

Riksken's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Nederlanders hebben net besloten om 35 mm kanonnen aan te kopen voor hun CV90's (IFV's) die nergens wordt gebruikt. De ned. min. van defensie zegt dat dit geen probleem is en dat de standaardisering toch maar relatief is. Het 90mm kanon wordt zelfs meer gebruikt dan die 35mm's.
De mogelijkheden van een 35mm kanon zijn veel groter dan een 90mm kanon.
Begrijp de keuze van Flahaut dan ook niet (behalve de hierboven aangehaalde) voor een 90mm daar de meeste moderne pantserwagens van dat type (internationaal) uitgerust zijn met een 105mm kanon.
Oud 19 juli 2005, 17:24   #36
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik herinner me zelfs dat het VB een paramilitaire groepering had opgericht: het VMO. Weet u dat dan niet?
Kan Hans le premier van de moderatoren géén prijs krijgen voor het typen van de meeste onzin.

Jongen toch, je bent een echte grappenmaker.

Ik zou een omhaling doen voor Hans, om daarmee de Nieuwe Encyclopedie van de Vlaamse Beweging te kopen of kijk eens hier:

Die zou ik eerst eens lezen en kom dan hier schrijven.

Maar ja die wil de Groote Voorzitter-Leider zeker niet lezen, hij zou zijn ogen kunnen verbranden aan dit schandelijk skrijvsel.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2005, 17:56   #37
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Nederlanders hebben net besloten om 35 mm kanonnen aan te kopen voor hun CV90's (IFV's) die nergens wordt gebruikt. De ned. min. van defensie zegt dat dit geen probleem is en dat de standaardisering toch maar relatief is. Het 90mm kanon wordt zelfs meer gebruikt dan die 35mm's.
Als je 3 35 mm neemt, zit je aan 105, past dus perfect in de internationale context. Die 90mm is iets heel anders
Oud 19 juli 2005, 18:12   #38
PieterP
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Het zijn twee uitstekende fregatten die een zeer goede vervanger zijn van de huidige fregatten. Misschien moet je er dat toch bijzetten.
onze extreem linkse maoist is plots een miltair deskundige geworden
PieterP is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2005, 18:15   #39
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Het zal dik tegenvallen voor Flahaut dat hij uiteindelijk bij de Nederlanders moet kopen. Het wordt weer een moment van nationale schaamte wanneer onze fattie-boswachter het contract in Nederland zal ondertekenen....

Dit is één van de schepen trouwens; de "Hr Ms Van Nes":

Hier wappert dus binnenkort de Belgische vlag. Arm schip.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2005, 18:24   #40
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Riksken
De mogelijkheden van een 35mm kanon zijn veel groter dan een 90mm kanon.
Begrijp de keuze van Flahaut dan ook niet (behalve de hierboven aangehaalde) voor een 90mm daar de meeste moderne pantserwagens van dat type (internationaal) uitgerust zijn met een 105mm kanon.
Ik begrijp het wel : hij gaat in tegen de hele NAVO samenwerking en standaadisatie, enkel en alleen om die Waalse bedrijven geld te geven. 90 mm munitie wordt ENKEL in Wallonië gemaakt... nergens anders in de wereld. Die man gebruikt het leger als zijn persoonlijke speeltuin en Verhofstadt laat begaan.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be