Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 juli 2005, 21:33   #21
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
Dat is een misverstand. Met Vlaamsch bedoel ik Vlaams-nationalistisch.
En waarom hanteert u daarvoor een ouderwetse schrijfwijze? Problemen met de moderne wereld?
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2005, 22:06   #22
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant
En waarom hanteert u daarvoor een ouderwetse schrijfwijze? Problemen met de moderne wereld?
Ook met de moderne manier van leven, want ik schrijf dat omdat het korter en dus sneller is. Plus het heeft een connotatie die passend is.
Oud 21 juli 2005, 09:46   #23
van Maerlant

Standaard

Citaat:
1.Ook met de moderne manier van leven, want ik schrijf dat omdat het korter en dus sneller is.
2.Plus het heeft een connotatie die passend is.
1. Korter? Waarom schrijft u dan 'belgische' en niet 'belgise'?

2. En welke mag dat dan wel zijn?
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
Oud 21 juli 2005, 09:55   #24
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
Er staan namelijk in de persmap van de defilé van morgen enkele taalflaters, die er duidelijk staan omdat de tekst schabouwelijk vertaald is uit het Frans.
Maar dat is toch fantastisch!!?

Dit wil gewoon zeggen dat Vlamingen zich niet bezighouden met "belgische" evenementen zoals 21 juli. Heel dat 175-25 gedoe is één grote Franstalige organisatie. Kijk bijvoorbeeld eens op de website van de tentoonstelling "made in belgium" en ga zo maar door.

Belgicistische feesten zijn Franstalige feesten, voor de gelegenheid voor die enkele domme Vlamingen vertaald in -slecht- Nederlands.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2005, 10:05   #25
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
Maar dat is toch fantastisch!!?

Dit wil gewoon zeggen dat Vlamingen zich niet bezighouden met "belgische" evenementen zoals 21 juli. Heel dat 175-25 gedoe is één grote Franstalige organisatie. Kijk bijvoorbeeld eens op de website van de tentoonstelling "made in belgium" en ga zo maar door.

Belgicistische feesten zijn Franstalige feesten, voor de gelegenheid voor die enkele domme Vlamingen vertaald in -slecht- Nederlands.
Hebt u de televisie-reklame van Cha-Cha al gezien? Die vind ik echt om ziek van te worden...

Oud 21 juli 2005, 10:10   #26
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1. Korter? Waarom schrijft u dan 'belgische' en niet 'belgise'?
Dat was duidelijk, dacht ik. Vlaamsch staat voor Vlaams-Nationalistisch. Met Belgisch kan je dat niet doen, want dat eindigt al op "sch".

Citaat:
2. En welke mag dat dan wel zijn?
Van toepassing een eeuw geleden, maar ondertussen is de relevantie ervan achterhaald.
Oud 21 juli 2005, 10:12   #27
van Maerlant

Standaard

[quote=gm10]Dat was duidelijk, dacht ik. Vlaamsch staat voor Vlaams-Nationalistisch. Met Belgisch kan je dat niet doen, want dat eindigt al op "sch".

Dan moet u 'Belgice' schrijven, daar zit immers 'Belgisch' en 'Belgicist' in.
Konsekwentie is zeer belangrijk, weet u.

Oud 21 juli 2005, 10:14   #28
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

[quote=van Maerlant]
Citaat:
Dat was duidelijk, dacht ik. Vlaamsch staat voor Vlaams-Nationalistisch. Met Belgisch kan je dat niet doen, want dat eindigt al op "sch".

Dan moet u 'Belgice' schrijven, daar zit immers 'Belgisch' en 'Belgicist' in.
Konsekwentie is zeer belangrijk, weet u.
en wat voor connotatie heeft dat? merk ook op dat ik mijn schrijfwijze aan niemand opdring, ik verschaf enkel wat vriendelijke tekst en uitleg
als jij belgice wil schrijven, be my guest
Oud 21 juli 2005, 10:22   #29
van Maerlant

Standaard

Citaat:
en wat voor connotatie heeft dat? merk ook op dat ik mijn schrijfwijze aan niemand opdring, ik verschaf enkel wat vriendelijke tekst en uitleg
als jij belgice wil schrijven, be my guest
Iedereen weet waar u op doolt met uw schrijfwijze. U ben een schaamteloze hypocriet.

Oud 21 juli 2005, 10:26   #30
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door restons courtois
De haven van Zeebrugge word 1907 opengesteld. De haven van Antwerpen. De Albertcanal. De luchthaven in Zaventem... (Ik denk dat zonder de havens en zonder de industrie in de Brusselse rand en zonder Zaventem Vlaanderen dezelfde aantal werklosen heeft dan Wallonie)
Citaat:
De bouwwerke in Oostende (het 2de Brussel, heeft U al pics van oostende gezien voor de skyscrapper? Quelle gâchi). De beginjaren van de sociale zekerheid in Belgie tussen 1944 - 1961.
De uitgaven voor het leger. De forten rond Antwerpen. De uitgaven voor de administratie.
Daar is altijd een transfer van rijk -> arm, of U het wilt of niet.

Ik denk dat de Belgen wel wat goed te maken hadden in Vlaanderen, want het separatisme dat leidde tot de Belgische staat was voor de belangrijkste industriestad Gent bijvoorbeeld een regelrechte catastrofe. In 1832 verwerkte de Gentse textielnijverheid nog slechts 2 miljoen kg katoen, tegenover 7,5 miljoen kg in 1829. De meeste arbeiders waren als direct gevolg van de Belgische afscheuring werkloos geworden en de anderen verdienden nog amper 30 % van hun loon uit 1829. In de havenstad Antwerpen was de ramp nog groter. In 1829 bedroeg de haventrafiek 1.028 schepen en 129.000 ton. Antwerpen verstouwde dat jaar zelfs dubbel zoveel goederen als Rotterdam en Amsterdam samen. In 1831 was het aantal schepen teruggevallen van 1.028 tot 398, en de handel met de kolonies herleid tot nul. De verfransing valt samen met het economische verval van Vlaanderen en de industriële opgang van Wallonië. ‘Vlaams’ spreken wordt daardoor nog meer met armoede en achterlijkheid geïdentificeerd.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Willem de Spreker on 21-07-2005 at 11:36
Reason:
--------------------------------

Citaat:
De haven van Zeebrugge word 1907 opengesteld. De haven van Antwerpen. De Albertcanal. De luchthaven in Zaventem... (Ik denk dat zonder de havens en zonder de industrie in de Brusselse rand en zonder Zaventem Vlaanderen dezelfde aantal werklosen heeft dan Wallonie)
Citaat:
De bouwwerke in Oostende (het 2de Brussel, heeft U al pics van oostende gezien voor de skyscrapper? Quelle gâchi). De beginjaren van de sociale zekerheid in Belgie tussen 1944 - 1961.
De uitgaven voor het leger. De forten rond Antwerpen. De uitgaven voor de administratie.

Ik denk dat de Belgen wel wat goed te maken hadden in Vlaanderen, want het separatisme dat leidde tot de Belgische staat was voor de belangrijkste industriestad Gent bijvoorbeeld een regelrechte catastrofe. In 1832 verwerkte de Gentse textielnijverheid nog slechts 2 miljoen kg katoen, tegenover 7,5 miljoen kg in 1829. De meeste arbeiders waren als direct gevolg van de Belgische afscheuring werkloos geworden en de anderen verdienden nog amper 30 % van hun loon uit 1829. In de havenstad Antwerpen was de ramp nog groter. In 1829 bedroeg de haventrafiek 1.028 schepen en 129.000 ton. Antwerpen verstouwde dat jaar zelfs dubbel zoveel goederen als Rotterdam en Amsterdam samen. In 1831 was het aantal schepen teruggevallen van 1.028 tot 398, en de handel met de kolonies herleid tot nul. De verfransing valt samen met het economische verval van Vlaanderen en de industriële opgang van Wallonië. ‘Vlaams’ spreken wordt daardoor nog meer met armoede en achterlijkheid geïdentificeerd.[/size]

[size=1]After edit by Willem de Spreker on 21-07-2005 at 11:36
Reason:

Citaat:
Citaat:

Ik denk dat de Belgen wel wat goed te maken hadden in Vlaanderen, want
het separatisme dat leidde tot de Belgische staat was voor de belangrijkste industriestad Gent bijvoorbeeld een regelrechte catastrofe. In 1832 verwerkte de Gentse textielnijverheid nog slechts 2 miljoen kg katoen, tegenover 7,5 miljoen kg in 1829. De meeste arbeiders waren als direct gevolg van de Belgische afscheuring werkloos geworden en de anderen verdienden nog amper 30 % van hun loon uit 1829.
In de havenstad Antwerpen was de ramp nog groter. In 1829 bedroeg de haventrafiek 1.028 schepen en 129.000 ton. Antwerpen verstouwde dat jaar zelfs dubbel zoveel goederen als Rotterdam en Amsterdam samen. In 1831 was het aantal schepen teruggevallen van 1.028 tot 398, en de handel met de kolonies herleid tot nul. De verfransing valt samen met het economische verval van Vlaanderen en de industriële opgang van Wallonië. ‘Vlaams’ spreken wordt daardoor nog meer met armoede en achterlijkheid geïdentificeerd.[/size]

[size=1]After edit by Willem de Spreker on 21-07-2005 at 11:33
Reason:

Citaat:
Citaat:

Ik denk dat de Belgen wel wat goed te maken hadden in Vlaanderen, want
separatisme dat leidde tot de Belgische was voor de belangrijkste industriestad Gent bijvoorbeeld een regelrechte catastrofe. In 1832 verwerkte de Gentse textielnijverheid nog slechts 2 miljoen kg katoen, tegenover 7,5 miljoen kg in 1829. De meeste arbeiders waren als direct gevolg van de Belgische afscheuring werkloos geworden en de anderen verdienden nog amper 30 % van hun loon uit 1829.
In de havenstad Antwerpen was de ramp nog groter. In 1829 bedroeg de haventrafiek 1.028 schepen en 129.000 ton. Antwerpen verstouwde dat jaar zelfs dubbel zoveel goederen als Rotterdam en Amsterdam samen. In 1831 was het aantal schepen teruggevallen van 1.028 tot 398, en de handel met de kolonies herleid tot nul. De verfransing valt samen met het economische verval van Vlaanderen en de industriële opgang van Wallonië. ‘Vlaams’ spreken wordt daardoor nog meer met armoede en achterlijkheid geïdentificeerd.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

[font=Arial]
Citaat:
De haven van Zeebrugge word 1907 opengesteld. De haven van Antwerpen. De Albertcanal. De luchthaven in Zaventem... (Ik denk dat zonder de havens en zonder de industrie in de Brusselse rand en zonder Zaventem Vlaanderen dezelfde aantal werklosen heeft dan Wallonie)[/font][font=Arial][/font]
Citaat:

[font=Arial]De bouwwerke in Oostende (het 2de Brussel, heeft U al pics van oostende gezien voor de skyscrapper? Quelle gâchi). De beginjaren van de sociale zekerheid in Belgie tussen 1944 - 1961. [/font]

[font=Arial]De uitgaven voor het leger. De forten rond Antwerpen. De uitgaven voor de administratie. [/font]

[font=Arial]Daar is altijd een transfer van rijk -> arm, of U het wilt of niet.
Ik denk dat de Belgen wel wat goed te maken hadden in Vlaanderen, want [/font]

[font=Arial]het [/font][font=Arial][size=2]separatisme[/size][/font][font=Arial] dat leidde tot de Belgische [/font][font=Arial][size=2]secessie[/size][/font][font=Arial] was voor de belangrijkste industriestad [/font][font=Arial][size=2]Gent[/size][/font][font=Arial] bijvoorbeeld een regelrechte catastrofe. In [/font][font=Arial][size=2]1832[/size][/font][font=Arial] verwerkte de Gentse textielnijverheid nog slechts 2 miljoen kg [/font][font=Arial][size=2]katoen[/size][/font][font=Arial], tegenover 7,5 miljoen kg in [/font][font=Arial][size=2]1829[/size][/font][font=Arial]. De meeste [/font][font=Arial][size=2]arbeiders[/size][/font][font=Arial] waren als direct gevolg van de Belgische afscheuring werkloos geworden en de anderen verdienden nog amper 30 % van hun loon uit 1829.
In de havenstad [/font]
[font=Arial][size=2]Antwerpen[/size][/font][font=Arial] was de ramp nog groter. In [/font][font=Arial][size=2]1829[/size][/font][font=Arial] bedroeg de haventrafiek 1.028 schepen en 129.000 ton. Antwerpen verstouwde dat jaar zelfs dubbel zoveel goederen als [/font][font=Arial][size=2]Rotterdam[/size][/font][font=Arial] en [/font][font=Arial][size=2]Amsterdam[/size][/font][font=Arial] samen. In [/font][font=Arial][size=2]1831[/size][/font][font=Arial] was het aantal schepen teruggevallen van 1.028 tot 398, en de handel met de kolonies herleid tot nul.[/font]

[font=Arial]De verfransing valt samen met het economische verval van Vlaanderen en de industriële opgang van Wallonië. ‘Vlaams’ spreken wordt daardoor nog meer met armoede en achterlijkheid geïdentificeerd.[/font][font=Arial][/font][/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Willem de Spreker : 21 juli 2005 om 10:36.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2005, 10:29   #31
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hebt u de televisie-reklame van Cha-Cha al gezien? Die vind ik echt om ziek van te worden...
Daarover wil ik verwijzen naar mijn post bij 'Binnenland'8)
Jong N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2005, 10:31   #32
restons courtois
Parlementslid

restons courtois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
[font=Arial]Ik denk dat de Belgen wel wat goed te maken hadden in Vlaanderen, want [/font]

[font=Arial]het [/font][font=Arial][size=2]separatisme[/size][/font][font=Arial] dat leidde tot de Belgische [/font][font=Arial][size=2]secessie[/size][/font][font=Arial] was voor de belangrijkste industriestad [/font][font=Arial][size=2]Gent[/size][/font][font=Arial] bijvoorbeeld een regelrechte catastrofe. In [/font][font=Arial][size=2]1832[/size][/font][font=Arial] verwerkte de Gentse textielnijverheid nog slechts 2 miljoen kg [/font][font=Arial][size=2]katoen[/size][/font][font=Arial], tegenover 7,5 miljoen kg in [/font][font=Arial][size=2]1829[/size][/font][font=Arial]. De meeste [/font][font=Arial][size=2]arbeiders[/size][/font][font=Arial] waren als direct gevolg van de Belgische afscheuring werkloos geworden en de anderen verdienden nog amper 30 % van hun loon uit 1829.
In de havenstad [/font]
[font=Arial][size=2]Antwerpen[/size][/font][font=Arial] was de ramp nog groter. In [/font][font=Arial][size=2]1829[/size][/font][font=Arial] bedroeg de haventrafiek 1.028 schepen en 129.000 ton. Antwerpen verstouwde dat jaar zelfs dubbel zoveel goederen als [/font][font=Arial][size=2]Rotterdam[/size][/font][font=Arial] en [/font][font=Arial][size=2]Amsterdam[/size][/font][font=Arial] samen. In [/font][font=Arial][size=2]1831[/size][/font][font=Arial] was het aantal schepen teruggevallen van 1.028 tot 398, en de handel met de kolonies herleid tot nul.[/font]

[font=Arial]De verfransing valt samen met het economische verval van Vlaanderen en de industriële opgang van Wallonië. ‘Vlaams’ spreken wordt daardoor nog meer met armoede en achterlijkheid geïdentificeerd.[/font][font=Arial][/font]
Vraag eens aan Knuppel hoe je mooi copy-past maken kunt...
restons courtois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2005, 10:34   #33
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vraag eens aan Knuppel hoe je mooi copy-past maken kunt...
Vergissen is menselijk, beste Restons Courtoins, blijkbaar gebeurt dat niet in Wallonië.
Oud 21 juli 2005, 10:36   #34
restons courtois
Parlementslid

Standaard

Trouwens, waren het niet de Nederlanders die Antwerpen droog legden?
Oud 21 juli 2005, 10:41   #35
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja en dat was nogal logisch ook, of niet?
Oud 21 juli 2005, 10:42   #36
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Na 1830, inderdaad... Willem I wilde Antwerpen uitbouwen tot de haven van zijn koninkrijk (cf. het oude Willemdok) en streefde naar het amalgaam, waarin het industriële België en het koloniale Nederland hun plaats hadden. De man had jammer genoeg minder kaas gegeten van politieke omzichtigheid en was een behoorlijk autoritair figuur... Pas na de Belgische onafhankelijkheid is men in het noorden begonnen met de uitbouw van Rotterdam als grote concurrent van Antwerpen.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2005, 10:44   #37
restons courtois
Parlementslid

Standaard

Tja en nu hebben die Belgen (of beter de Vlamingen) Antwerpen als wereldhaven uitgebouwd.
Oud 21 juli 2005, 10:48   #38
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja en nu hebben die Belgen (of beter de Vlamingen) Antwerpen als wereldhaven uitgebouwd.
Was Antwerpen nog geen wereldhaven toen de Belgen baas werden?
Oud 21 juli 2005, 10:51   #39
restons courtois
Parlementslid

Standaard

Antwerpen was een grote haven, zeker. Dus waar is het problem? Het was doch niet het fout van de Walen dat de Nederlanders Antwerpen droog legden.
Oud 21 juli 2005, 10:53   #40
Tavek
Banneling

Standaard

Alles is de fout van de walen Restons courtois....alles !
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be