Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: bent u voorstander voor de invoering van een maximumloon?
ja 7 28,00%
nee 18 72,00%
Aantal stemmers: 25. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 27 juli 2005, 19:12   #21
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Ik ben voor een maximumloon. Niets ter wereld verantwoord het maandloon en andere snoepjes van kaderleden en andere toplui.
Oud 27 juli 2005, 19:27   #22
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Diegenen die voor een maksimum loon zijn, die vinden dus eigenlijk dat vb. Helmut Lotti of een van zijn nog fameuzere kollega's, vanaf een zeker ogenblik zijn cd's tegen kostprijs moet verkopen, en tegen kostprijs gaan zingen voor 't publiek ...
dat de meest suksesvolle voetballers vanaf een zeker ogenblik gratis gaan moeten sjotten ... zo vb. als tegen september hij aan zijn bedrag komt, dan mag hij thuis blijven ofwel gratis komen sjotten tot en met december ...
Kim Klijsters: idem dito ...

Nu kan ik hiermee wel de draak steken, maar ik moet wel erkennen dat ik ook wel vind dat er iets wringt aan die absolute toplonen (in Vlaanderen: genre pikanol schandaal), maar ik vind er geen (theoretische) degelijke oplossing voor.
Prof 'k kan niet op zijn naam komen van VLD-strekking heeft enkele maanden terug nog gesteld dat die toplonen onmogelijk ekonomisch te verantwoorden zijn (het kan onmogelijk zijn dat die top-manager persoonlijk voor zoveel meerwaarde in zijn bedrijf kan steken, dan dat dat bedrijf er toch nog winst mee maakt); dus dat dat systeem vroeg of laat ineen moet stuiken wegens niet marktkonform. Maar wanneer ?

tot slot: als middelmatig tot beter nivo van ambtenaar (allez vooruit, 3000 euro netto per maand, maks. jaar dienst als univ.), maak ik me boos als ze het over mijn pensioen hebben. Mijn studiegenoten in de privé lachen met mijn wedde; ik lach met hun pensioen, zelfs al is de eindrekening enorm in hun voordeel; mijn pensioen maakt deel uit van mijn kontrakt, het is een deel van mijn loon. Wil je dat wijzigen, dan niet met terugwerkende kracht, dat zou kontraktbreuk zijn.)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2005, 19:49   #23
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan
Ik ben voor een maximumloon. Niets ter wereld verantwoord het maandloon en andere snoepjes van kaderleden en andere toplui.
Economie?
Oud 27 juli 2005, 20:50   #24
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
Diegenen die voor een maksimum loon zijn, die vinden dus eigenlijk dat vb. Helmut Lotti of een van zijn nog fameuzere kollega's, vanaf een zeker ogenblik zijn cd's tegen kostprijs moet verkopen, en tegen kostprijs gaan zingen voor 't publiek ...
dat de meest suksesvolle voetballers vanaf een zeker ogenblik gratis gaan moeten sjotten ... zo vb. als tegen september hij aan zijn bedrag komt, dan mag hij thuis blijven ofwel gratis komen sjotten tot en met december ...
Kim Klijsters: idem dito ...
Waarom? Een verzekerd gemiddeld maandloon kan er wel af voor hun. Wat is er zo speciaal aan wat ze doen dat ze waanzinnig veel verdienen en het dan naar Monaco aftrappen. Met al het geld dat een Kim Clijsters verdient kunnen ze nog 20 andere tennisspelers proffesioneel ondersteunen.
Als jonge twintiger heb ik sleuven gegraven, klinkers gelegd en gemetseld. Ik kan je verzekeren dat het hard labeur was en we maakten verdomd lange dagen. Wat deden die sportlui meer dan mij?

Wat is belangrijker voor Helmut Lotti? Zingen of geld verdienen?
Oud 27 juli 2005, 20:52   #25
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Economie?
Bedoel je daar mee dat de veelverdieners beter gemotiveerd zijn als ze meer verdienen? Werken hun hersens beter? Zou 2000 of 3000 EURO niet genoeg zijn?
Zoals De Schoofzak hierboven al vermeldde zijn die toplonen economisch niet te verantwoorden. Het is beter om die middellen in het bedrijf te steken of door te sluizen naar de gemeenschap.
Oud 27 juli 2005, 20:53   #26
cashflow
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom? Een verzekerd gemiddeld maandloon kan er wel af voor hun. Wat is er zo speciaal aan wat ze doen dat ze waanzinnig veel verdienen en het dan naar Monaco aftrappen. Met al het geld dat een Kim Clijsters verdient kunnen ze nog 20 andere tennisspelers proffesioneel ondersteunen.
Als jonge twintiger heb ik sleuven gegraven, klinkers gelegd en gemetseld. Ik kan je verzekeren dat het hard labeur was en we maakten verdomd lange dagen. Wat deden die sportlui meer dan mij?

bent u misschien een ietsiepietsie verzuurd?

Een vraagje: waarom moeten tennisspelers professioneel ondersteund worden?[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by cashflow on 27-07-2005 at 21:55
Reason:
--------------------------------

Citaat:

Een vraagje: waarom moeten tennisspelers professioneel ondersteund worden?[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:

bent u misschien een ietsiepietsie verzuurd?[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door cashflow : 27 juli 2005 om 20:55.
cashflow is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2005, 20:56   #27
cashflow
Banneling

Standaard

Citaat:
Bedoel je daar mee dat de veelverdieners beter gemotiveerd zijn als ze meer verdienen? Werken hun hersens beter? Zou 2000 of 3000 EURO niet genoeg zijn?
Zoals De Schoofzak hierboven al vermeldde zijn die toplonen economisch niet te verantwoorden. Het is beter om die middellen in het bedrijf te steken of door te sluizen naar de gemeenschap.
Als ze economisch niet verantwoord zijn, dan zal het rap gedaan zijn. Mooi he?
Oud 27 juli 2005, 21:00   #28
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
de solidariteit met de zwakkeren van zijn volk opgeven.
en dat komt van de persoon die vindt dat mentaal gehandicapten maar een spuitje moeten krijgen
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2005, 21:03   #29
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cashflow

Een vraagje: waarom moeten tennisspelers professioneel ondersteund worden?
Als ze een gewaarborg inkomen krijgen, hebben ze de ademruimte om volledig met hun sport bezig te zijn zonder dat mama en papa zich een kloot moeten afdraaien voor kindlief bv.

Verzuurd? Omdat ik voor een rechtvaardigere verdeling van de rijkdom ben?
Oud 27 juli 2005, 21:03   #30
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Leg mij eens uit wat hoe je die toplonen economisch verantwoord.
Oud 27 juli 2005, 21:06   #31
cashflow
Banneling

Standaard

Citaat:
Als ze een gewaarborg inkomen krijgen, hebben ze de ademruimte om volledig met hun sport bezig te zijn zonder dat mama en papa zich een kloot moeten afdraaien voor kindlief bv.

Verzuurd? Omdat ik voor een rechtvaardigere verdeling van de rijkdom ben?
Hoezo, waarom wil je de vuilnismannen dan niet professioneel ondersteunen, heb je al eens aan hun mama en papa gedacht?
Ik zie niet in waarom de mama's en papa's van tennisspelers een voetje voor moeten hebben.

Ik begrijp het wel, u wil uzelf een solidair, progressief imago aanpraten en dus moeten er toch ergens "steun" of "subsidies" kunnen uitgedeeld worden.
Oud 27 juli 2005, 21:07   #32
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

de accumulatie van bestaansmiddelen door enkelen zorgt voor schaarste bij velen waardoor die velen gedwongen worden om tot de oneerlijke ruil van veel teveel arbeid voor slechts weinig bestaansmiddelen.
het teveel aan arbeid dat zij voor die bestaansmiddelen geven wordt door die weinigen weer omgezet in levensmiddelen zodat hun accumulatie verder toeneemt.

that's the whole idea.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2005, 21:08   #33
cashflow
Banneling

Standaard

Citaat:
Leg mij eens uit wat hoe je die toplonen economisch verantwoord.
je begrijpt het niet.

Ik zeg: als het niet economisch verantwoord is dan zal snel blijken dat het eendagsvliegen zijn, waarmee uw probleem op natuurlijke wijze opgelost is.
Oud 27 juli 2005, 21:09   #34
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Hoezo, waarom wil je de vuilnismannen dan niet professioneel ondersteunen, heb je al eens aan hun mama en papa gedacht?
Ik zie niet in waarom de mama's en papa's van tennisspelers een voetje voor moeten hebben.

Ik begrijp het wel, u wil uzelf een solidair, progressief imago aanpraten en dus moeten er toch ergens "steun" of "subsidies" kunnen uitgedeeld worden.
Die vuilnismannen mogen/moeten evenveel verdienen als Kim of een topmanager.

Wat die toplui niet meer krijgen kan inderdaad in de vorm van subsidies herverdeeld worden.
Oud 27 juli 2005, 21:10   #35
cashflow
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
de accumulatie van bestaansmiddelen door enkelen zorgt voor schaarste bij velen waardoor die velen gedwongen worden om tot de oneerlijke ruil van veel teveel arbeid voor slechts weinig bestaansmiddelen.
het teveel aan arbeid dat zij voor die bestaansmiddelen geven wordt door die weinigen weer omgezet in levensmiddelen zodat hun accumulatie verder toeneemt.

that's the whole idea.
Ik ben met u akkoord dat arbeid in onze contreien schandalig bestraft wordt. Dat heeft te maken met de invloed van Parijs, waar ze nog zotter zijn.
Oud 27 juli 2005, 21:11   #36
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
je begrijpt het niet.

Ik zeg: als het niet economisch verantwoord is dan zal snel blijken dat het eendagsvliegen zijn, waarmee uw probleem op natuurlijke wijze opgelost is.
Ik begrijp het inderdaad niet. Hoe kun je een toploon economisch verantwoorden?
Oud 27 juli 2005, 21:13   #37
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
B
Wat denk je dat zo'n topmanager met zijn geld doet?

Investeren in bedrijven of er dure spullen mee kopen (-> geld naar gemeenschap).
Oud 27 juli 2005, 21:15   #38
cashflow
Banneling

Standaard

Citaat:
Doet u het ervoor of weet u niet beter?

Natuurlijk mogen die evenveel verdienen, u trapt een open deur open. Mijn vraag was waarom tennissers ONDERSTEUND moeten worden? Want het blijkt dat zodra een tenniser succesvol is, dat u erop begint te kankeren en verzuurd te reageren. (of is hij daarop dat u kickt?).
M.a.w. u propageert "ondersteuning" (wat dat ook moge zijn) enkel voor losers (want de succesvollen zijn de vijand)

Dan beter geen ondersteuning.[edit]
[size=1]After edit by cashflow on 27-07-2005 at 22:17
Reason:

Citaat:

Natuurlijk mogen die evenveel verdienen, u trapt een open deur open. Mijn vraag was waarom tennissers ONDERSTEUND moeten worden? Want het blijkt dat zodra een tenniser succesvol is, dat u erop begint te kankeren en verzuurd te reageren. (of is hij daarop dat u kickt?).
M.a.w. u propageert "ondersteuning" (wat dat ook moge zijn) enkel voor losers (want de succesvollen zijn de vijand)

Dan beter geen ondersteuning.[/size]

[size=1]After edit by cashflow on 27-07-2005 at 22:17
Reason:

Citaat:

M.a.w. u propageert "ondersteuning" (wat dat ook moge zijn) enkel voor losers (want de succesvollen zijn slecht)[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:

Natuurlijk mogen die evenveel verdienen, u trapt een open deur open. Mijn vraag was waarom tennissers ONDERSTEUND moeten worden?[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door cashflow : 27 juli 2005 om 21:17.
Oud 27 juli 2005, 21:16   #39
Percalion

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Een buitensporig hoog loon kan je economisch niet verantwoorden. Van zodra de aandeelhouders tot dat besef komen, is het dan ook gedaan met de toplonen.

Bekijk het zo, Ke Nan: iémand betaalt die managers. Dat geld komt niet uit de lucht vallen. Als die aandeelhouders zo zot zijn om met bergen geld te smijten, ze doen maar.

De onderneming die zijn manager niét bergen geld toegooit, heeft meer geld voor goede investeringen. In the long run wordt de onderneming met buitensporige managerweddes toch verslagen.
Oud 27 juli 2005, 21:17   #40
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Een topmanager met de juiste politieke contacten is op microschaal (lees bedrijfsniveau) vaak zijn loon meer dan waard.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be