Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 juni 2003, 11:12   #21
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

JuJu, de Palestijnen zijn in Kampen gestoken door hun Arabische broeders van Jordanie en Syrië.

Ze hebben 30 jaar gehad om of bij de ene te gaan zitten of bij de andere, Of zelfs een leven uit te bouwen,zoals de Israelies dat proberen ,en vrij aardig in lukken.Maar wat doen ze ,lekker slachtoffer spelen en zelfmoordidioten leveren aan mullah's/Imaans en andere machtswellustelingen.
Oud 15 juni 2003, 12:45   #22
Ali
Schepen

Ali's schermafbeelding

Standaard

heeft iemand het boek "de schaduw van de ster" gelezen,
van Peter Edel?

hier is het voorwoord van dat boek en als jullie willen kan ik het hele boek ook scannen natuurlijk

De schaduw van de ster
Voorwoord van Karel Glastra van Loon

De schaduw van de ster is een pijnlijk boek. Het is een pijnlijk boek omdat het onderwerp dat het behandelt nauw samenhangt met de geschiedenis van de joden - en een pijnlijker geschiedenis is nauwelijks denkbaar. Het is ook een pijnlijk boek omdat het een groot aantal historische feiten voor het voetlicht brengt die slecht passen in het beeld dat de meesten van ons, bewust of onbewust, over deze geschiedenis meedragen. En niets is menselijker dan de neiging om feiten die strijdig zijn met het beeld dat wij ons van de werkelijkheid hebben gevormd, te negeren of te verwerpen - zeker als het gaat om kwesties die verbonden zijn met grote emotionele trauma's. Bovenal is dit echter een pijnlijk boek omdat het antizionisme, waarop het een inleiding wil zijn, principiële bezwaren formuleert tegen het bestaansrecht van een joodse staat Israël. Een lans breken voor het antizionisme, juist op een moment waarop Israëlische burgers met een gek makende regelmaat slachtoffer worden van Palestijns geweld, kan gemakkelijk worden uitgelegd als een daad van openlijke vijandschap, niet alleen tegen de staat Israël, maar ook tegen haar joodse burgers, en dus (want deze twee zijn voor velen aan beide zijden van het conflict niet van elkaar te scheiden) tegen de joden in het algemeen. Je hoeft niet over profetische gaven te beschikken om te kunnen voorspellen dat de auteur van dit boek, Peter Edel, zal worden beschuldigd van antisemitisme.
Tegelijkertijd ben ik er echter ook van overtuigd dat velen door het lezen van De schaduw van de ster tot het besef zullen komen dat het aan de orde stellen van de pijnlijkste kwesties, het onder ogen zien van de pijnlijkste feiten en het stellen van de pijnlijkste vragen, een absolute voorwaarde vormen voor het dichterbij brengen van een oplossing in het schier onoplosbare conflict tussen Israël en de Palestijnen.

Antizionisme kan, in weerwil van wat vaak wordt gedacht en beweerd, geenszins worden gelijkgesteld aan antisemitisme. Sterker nog: antizionisten, zo laat Edel zien, verwijten zionisten juist dat zij de fictie van het joodse anders-zijn, die de grondslag vormt van het antisemitisme, mee in stand houden. De enige manier om af te rekenen met het idee dat joden minderwaardig zouden zijn, zo redeneren de antizionisten, is door ook het spiegelbeeldige idee te laten varen dat het joodse volk om welke reden dan ook anders, bijzonder of zelfs uitverkoren is. Waar het om gaat, zo valt het betoog van de antizionisten en van Edel samen te vatten, is het humanistische principe van de gelijkwaardigheid van alle mensen ook van toepassing te verklaren op joden en Palestijnen. In die zin begrepen is dit boek, zoals de auteur zelf in zijn inleiding schrijft, ondanks alles ook een optimistisch boek.

Sinds de dag dat onze verre voorouders een bewustzijn ontwikkelden, of zo u wilt: sinds de dag dat Adam en Eva aten van de boom van de kennis van goed en kwaad, leven wij mensen in twee werelden. De ene is de feitelijk bestaande wereld zoals wij die via onze zintuigen waarnemen. De andere is de wereld zoals wij die ons via ons bewustzijn voorstellen, of anders gezegd: de wereld zoals die naar voren komt uit de verhalen die wij onszelf en elkaar vertellen. Onder invloed van het postmodernisme is het in de laatste decennia van de vorige eeuw enige tijd modieus geweest om te beweren dat die voorgestelde wereld de enige werkelijke zou zijn, dat, met andere woorden, wij in feite leven in de verhalen die wij elkaar vertellen. De logische consequentie van die redenering was dat die verhalen, hoe verschillend van aard ook, uiteindelijk aan elkaar gelijkwaardig waren. Geen van die verhalen kon zich er ten slotte op laten voorstaan de bestaande werkelijkheid dichter te benaderen dan de andere, om de eenvoudige reden dat er geen bestaande werkelijkheid wás.
Het is niet moeilijk om in te zien dat deze zienswijze zichzelf uiteindelijk in de staart bijt: immers, waarom zou deze benadering van de werkelijkheid, als zij juist zou zijn, meer werkelijkheidsgehalte hebben dan de bewering dat er wel degelijk een feitelijk bestaande werkelijkheid is waaraan onze verhalen kunnen worden getoetst...? Mede vanwege deze innerlijke tegenstrijdigheid is het extreem postmodernisme inmiddels alweer uit de mode geraakt. Maar dat de verhalen die wij onszelf en elkaar over de werkelijkheid vertellen van grote invloed zijn op hoe wij de wereld ervaren, en dus op hoe wij de problemen waarmee we worden geconfronteerd te lijf gaan, dat is een notie waarvan het belang dankzij het postmodernisme nu door vrijwel iedereen wordt ingezien.
Het lijkt mij geen toeval dat Peter Edel van huis uit geen historicus is, noch een socioloog, politicoloog of anderszins wetenschappelijk geschoolde deskundige op het gebied van het (anti)zionisme of de ontstaansgeschiedenis van de staat Israël, maar een beeldend kunstenaar - en als zodanig dus een typisch postmoderne auteur. De deskundigheid waarvan De schaduw van de ster getuigt, is in feite het uitvloeisel van een poging die hij jaren geleden voor het eerst ondernam om enkele thema's uit de moderne geschiedenis in beelden te vangen. Via een van die thema's (massamoord, en dus: de holocaust) raakte hij geïnteresseerd in het Palestijns-Israëlische conflict. Al doende ontdekte Edel dat de bestaande verhalen, althans de verhalen die over de aard en het wezen van dat conflict het vaakst worden verteld, niet in overeenstemming te brengen waren met wat hij aan werkelijkheid waarnam. En zo ontstond de behoefte om op zoek te gaan naar ándere verhalen. Vele daarvan zijn terechtgekomen in dit boek - en zoals gezegd zijn zij vaak in pijnlijke tegenspraak met wat de meeste van ons, lezers in het Nederlandse taalgebied, voor waar wensen te houden.
Het lezen van De schaduw van de ster kan als gevolg daarvan bezwaarlijk worden aangeprezen als een aangename bezigheid. Tegelijkertijd dwingt de auteur respect af door de zorgvuldige wijze waarop hij omgaat met de gevoeligheid van zijn onderwerp. Op veel plaatsen neemt hij de moeite te verduidelijken wat de door hem aangedragen feiten zijns inziens wel en niet impliceren, om zo te helpen voorkomen dat de lezer verkeerde conclusies trekt. Dit is te meer van belang omdat discussies over (anti)zionisme en het Israëlisch-Palestijnse conflict zo vaak worden gekenmerkt door een schrikbarend gebrek aan zorgvuldigheid en fijngevoeligheid. In die zin is dit uiteindelijk toch ook een aangenaam boek.

Toen mij werd gevraagd om voor De schaduw van de ster een voorwoord te schrijven, had ik aanvankelijk grote aarzelingen. Uit mijn zeer directe omgeving weet ik hoe gevoelig veel joodse mensen zijn voor kritiek op Israël van niet-joden, zelfs als zij het inhoudelijk met die kritiek eens zijn. Die gevoeligheid, zo weet ik, neemt nog eens in hevigheid toe in tijden waarin Israël in crisis verkeert - en dat Israël thans een hevige crisis doormaakt, misschien wel de hevigste in haar bestaan, daarover kan geen twijfel bestaan. Maar uiteindelijk is het het boek zelf geweest dat mij heeft overtuigd om 'ja' te zeggen. Ik kan dan ook alleen maar hopen dat ook veel anderen na lezing ervan overtuigd zullen zijn dat de historische feiten, de analyses en interpretaties die Peter Edel aandraagt, hoe pijnlijk en controversieel ook, maken dat De schaduw van de ster juist in deze tijd een belangrijk boek is.
Ali is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2003, 13:27   #23
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
La terreure,
Meneer Vlaanderen etc,
Eerst verwijt je alles aan "Israel", dan spreek je over de joden met de vlechtjes en hoedjes (Schläferlockchen en keppeltjes), ttz. de orthodoxe "frommer" die we hier ook kennen. D�*�*r word je antisemiet.
Die orthodoxe joden hebben zich daar niet te vestigen. God mag hen dat land dan wel 'gegeven' hebben (wat trouwens geen argument is), de Palestijnen waren er het eerst. Dat ze dan in hun boosheid volharden en toch in de regio blijven wonen, dan vragen ze er gewoon om. Dat ze toch gewoon in Israël zelf gaan wonen en de Palestijnen met rust laten? Maar neen, ze blijven de Palestijnen provoceren door in het land te gaan wonen wat door God 'gegeven' is...
Ik vroeg trouwens het verschil tussen de fundamentalisten van Hamas en dat soort Joden, dat geen haar beter is...
Citaat:
De beelden van de treurende Palestijnen worden hier ook ruim op TV gegeven, maar jij lijkt erg selectief te kijken.
En de krantenkoppen? Als er ook maar één aanslag gebeurd in Israël: "Hartverscheurend verdriet na Palestijnse bomaanslag." Gisteren in het Belang een klein kaderke van een tiental regeltjes: "Israëlisch leger doodt kopstuk Hamas", dat was alles...
De beelden die ze hier vaak laten zien, zijn de beelden van woedende Palestijnen, vaker dan die van treurende, en ook dat geeft weer een vertekend beeld...
Citaat:
Verwijt wat er verkeerd gaat daar aan Sharon en zijn havikken, zoals de meerderheid van de israelis het zèlf doet, en beschuldig niet een gans volk van de misdaden van het militaire apparaat!!
Er wordt in de israelische pers bakken kritiek gespuid op het militaire optreden.
Ik verwijt de gewone Israeli niks, enkel de regering en die keikoppen die koppig in Palestina blijven wonen terwijl er in Israel plaats genoeg is en veel meer relatieve luxe...
Trouwens, als de Israelische bevolking toch zo tegen de aanpak van zijn leiders gekant is, waarom is die racist onlangs dan herverkozen geworden?
Als de Israelische pers bakken kritiek spuit over het beleid, waarom wordt België dan neergesabeld om de genocidewet die de terreurdaden van Sharon net wil aanpakken?
Citaat:
Jij lijkt ook te vergeten dat die ongelukkige Palestijnen steun ontvangen van zowel de arabische landen als van de EU en die steun gebruiken om burgerdoelwitten aan te vallen.
Net zeg je dat ik de Israelische bevolking niks mag verwijten, maar nu doe je hetzelfde met de Palestijnen... Ik dnek niet dat Hamas zijn geld uit de EU haalt hoor. Wat Arrafat met het geld doet weet ik niet, maar ik weet wel dat de Israeli's ooit een school vernielden, gebouwd met Belgische geld en is dat geen lid van de EU?
Citaat:
tik maar eens "suicidebombers", "palestina" en "israel" in in
http://www.google.com, dan krijg je een overzicht van de vrees waar de israelis dagelijks mee moeten leven.
Die vrees maken de Palestijnen ook door hoor...
Citaat:
Zou JIJ daarmee kunnen leven en toch nog kritiek geven op de regering die daar iets aan probeert te doen?
Ik dacht dat de bevolking en de pers net bakken kritiek hadden op de regering? Als je heel even nadenkt, zou de oplossing een pak gemakkelijk zijn dan wat men nu doet en zou het zeker niet zoveel mensenlevens aan beide kanten kosten.

Hieronder een persoverzicht van de BBC, zojuist van het net geplukt:

Citaat:
[size=6]De publieke opinie staat dus duidelijk NIET achter de politiek van Sharon![/size]
Dat ze hem dan keihard afstraffen en niet meer verkozen hadden! Dat ze dan op straat komen en protesteren tegen Sharon! Dat ze dan de regering ten val proberen te brengen...
Vlaanderen_onafhankelijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2003, 15:15   #24
Bluelagune
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen_onafhankelijk
Wat een hypocriete onzin! Israël en de arme joden worden weer maar eens afgedaan als de slachtoffers, de arme schaapjes. Terwijl Israël het meest racistische en terroristische land ter wereld is.
Israel moord, liegt, pleegt bedrog en misleidt de internationale gemeenschap, Israel is het land dat resolutie na resolutie naast zich neerlegt, Israel is het land dat zonder pardon huizen van Palestijnen vernielt, met of zonder de bewoners, dat boeit hen niet, maar toch het liefst met...
Israel is het land dat, om terroristische topmensen te raken, rakketten afvuurt in een bomvolle straat. Dat nog eens een raket afschiet als omstaanders te hulp snellen, dat een vrouw en een kindje van ocharm twee jaar vermoordt.
Israel is het land dat op persmensen en vredesactivisten schiet, zo heb ik net nog een mooie reportage gezien op Ned 2, hoe de Israeliërs te werk gaan. Natuurlijk zie je die beelden niet op de TV hier, wel de beelden van wenende joden die treuren om het verlies van een familielid, terwijl er dagelijks in Palestina moslims treuren om het verlies van hun familielid.
Zeg mij eens, wat is het verschil tussen radicale moslims en de joden die zich in Palestina vestigen en zeggen dat het hun land is omdat 'God' het hen gegeven heeft? U kent ze wel, met de vlechtjes en de hoedjes...

Bent u zeker dat u bij de juiste partij zit?? Ik denk dat u eerder thuishoort bij het Vlaams Blok. Het zal u kind maar zijn die toevallig in een bus zat of toevallig met vrienden op café zit terwijl een zelfmoordaanslag plaats vindt...niettemin ben ik ook voorstander van een onafhankelijke Palestijnse staat.
Oud 15 juni 2003, 15:19   #25
Bluelagune
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Juju_La_Terreure
Och die joden hebben het zelf gezocht.
Hoe zoudt gij reageren als ze u uit uw huis gooien en in kampen steken.
Nogal logisch dat er dan verzet groeit. En dat dat escaleert, tja... wie z'n fout zou dat zijn ?
Kheb serieus sterke vermoedens dat gij ne Jood zijt.
Israël is niet meer als een Vassalstaat van de United States of Agression.
Als ze dan toch zo tegen Sharon zijn voorwat hebben z'm dan verkozen.
of wouden ze ook een een soort Hitler aan de macht hebben net als de duitsers ?

Blijkbaar zit gij ook bij de verkeerde partij. Ex-PVDA'er zeker??? Als ze bij de SPa zouden weten dat ge zulke anti-semietische taal gebruikt denk ik direct dat ge uw lidkaartje kunt inleveren als ge er al dan niet 1 hebt.
Oud 15 juni 2003, 20:03   #26
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bluelagune
Bent u zeker dat u bij de juiste partij zit?? Ik denk dat u eerder thuishoort bij het Vlaams Blok. Het zal u kind maar zijn die toevallig in een bus zat of toevallig met vrienden op café zit terwijl een zelfmoordaanslag plaats vindt...niettemin ben ik ook voorstander van een onafhankelijke Palestijnse staat.
Waar heb ik Godsnaam gezegd dat ik het niet erg vindt voor de slachtoffers? Slachtoffers aan beide kanten zijn erg, of ze nu joods zijn of moslim...
Als ik bij het blok zou thuishoren zou ik vinden dat Israel goed bezig is...
Oud 16 juni 2003, 09:53   #27
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

De grond van de zaak blijft:

De dag dat de Arabieren aanvaarden dat er zoiets bestaat als 'in vrede leven en over de geschillen discutteren' laat Israel de wapens liggen en sluit ze vrede.

De dag dat Israel eerst de wapens neerlegt wordt ze volledig vernield door de Arabieren en worden alle Joden in de regio afgeslacht.
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2003, 10:22   #28
Pat
Parlementslid

Pat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Juju_La_Terreure
Och die joden hebben het zelf gezocht.
Hoe zoudt gij reageren als ze u uit uw huis gooien en in kampen steken.
Nogal logisch dat er dan verzet groeit. En dat dat escaleert, tja... wie z'n fout zou dat zijn ?
Kheb serieus sterke vermoedens dat gij ne Jood zijt.
Israël is niet meer als een Vassalstaat van de United States of Agression.
Als ze dan toch zo tegen Sharon zijn voorwat hebben z'm dan verkozen.
of wouden ze ook een een soort Hitler aan de macht hebben net als de duitsers ?
Laat ik eerst beginnnen met te vertellen dat deze 'slide show' inderdaad gemaakt werd door mensen van Joodse origine. Dus indien u stelt dat die voorstelling niet echt objectief is dan heeft u gelijk. Anderzijds bevat ze toch goede argumenten (echter niet nauwkeurig uitgewerkt). De info die gebruikt wordt door pro-Palestina aanhangers trouwens ook niets meer dan veredelde propaganda dus eveneens subjectief. (zie bijvoorbeeld 'electronic intifada' een netwerk waar eveneens de site van AEL op gehost is)

Ik heb vandaag in de krant gelezen dat de haat tegen Joden in ons land verontrustend toeneemt en niet enkel door Arabieren, maar ook door steeds meer Belgen. U en anderen geven, met dit soort reacties, de nieuwe Jodenhaat een maatschappelijk draagvlak. Vroeger noemde men hen 'zionisten' nu is die term reeds veralgemeend tot Joden net zoals een halve eeuw geleden.

De Palestijnen worden in kampen gestoken aan de grens door oa Syrië (en dus niet Israel, zoals u zegt). Palestijnse vluchtelingen, waarvan de meeste Arabisch zijn, worden trouwens gehaat en gediscrimineerd door andere Arabieren omdat het, volgens hen, 'verraders zijn die het beloofde land ontvluchten'. De Arabieren zien in de Palestijnse kwestie een gedroomde kans om hun rol van slachtoffer te spelen, dus hebben ze er alle belang bij om terreurbewegingen zoals Hamas en Hezbollah volop te steunen. Deze terreurbewegingen willen de totale vernietiging van Israel en zullen met minder geen genoegen nemen, het mag dan ook geen wonder wezen dat ze iedere kans tot vredesbesprekingen zullen opblazen. Ik zie er echt geen graten in waarom hamas, hezbollah en andere terreurbewegingen geneutraliseerd worden. De manier waarop de uitschakeling van terroristen gebeurt, is niet echt koosjer (omstaanders zijn mede slachtoffer) maar hamasleden begeven zich graag bij voorbaat in grote massa's of nabij scholen en ziekenhuizen omdat ze omstaanders als levend schild gebruiken.

Israel bestaat nu reeds een halve eeuw, er is toch reeds aan haar tweede generatie burgers toe. Een generatie die in Israël geboren en getogen is. Een generatie die niets anders kent dan angst en terreuraanslagen op bussen en andere openbare plaatsen. Het zal je job maar wezen: Buschauffeur zijn in Israël...
Oud 16 juni 2003, 20:42   #29
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon

De dag dat de Arabieren aanvaarden dat er zoiets bestaat als 'in vrede leven en over de geschillen discutteren' laat Israel de wapens liggen en sluit ze vrede.

De dag dat Israel eerst de wapens neerlegt wordt ze volledig vernield door de Arabieren en worden alle Joden in de regio afgeslacht.
Bewijzen? Heb je iets dat deze opinie kan staven?
Dit ruikt, neen stinkt naar subjectiviteit.
De gewone Palestijn in de straat wil niks anders dan vrede en (een deel van) zijn land terug...
Oud 16 juni 2003, 20:48   #30
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pat
Ik heb vandaag in de krant gelezen dat de haat tegen Joden in ons land verontrustend toeneemt en niet enkel door Arabieren, maar ook door steeds meer Belgen. U en anderen geven, met dit soort reacties, de nieuwe Jodenhaat een maatschappelijk draagvlak. Vroeger noemde men hen 'zionisten' nu is die term reeds veralgemeend tot Joden net zoals een halve eeuw geleden.

De Palestijnen worden in kampen gestoken aan de grens door oa Syrië (en dus niet Israel, zoals u zegt). Palestijnse vluchtelingen, waarvan de meeste Arabisch zijn, worden trouwens gehaat en gediscrimineerd door andere Arabieren omdat het, volgens hen, 'verraders zijn die het beloofde land ontvluchten'. De Arabieren zien in de Palestijnse kwestie een gedroomde kans om hun rol van slachtoffer te spelen, dus hebben ze er alle belang bij om terreurbewegingen zoals Hamas en Hezbollah volop te steunen. Deze terreurbewegingen willen de totale vernietiging van Israel en zullen met minder geen genoegen nemen, het mag dan ook geen wonder wezen dat ze iedere kans tot vredesbesprekingen zullen opblazen. Ik zie er echt geen graten in waarom hamas, hezbollah en andere terreurbewegingen geneutraliseerd worden. De manier waarop de uitschakeling van terroristen gebeurt, is niet echt koosjer (omstaanders zijn mede slachtoffer) maar hamasleden begeven zich graag bij voorbaat in grote massa's of nabij scholen en ziekenhuizen omdat ze omstaanders als levend schild gebruiken.

Israel bestaat nu reeds een halve eeuw, er is toch reeds aan haar tweede generatie burgers toe. Een generatie die in Israël geboren en getogen is. Een generatie die niets anders kent dan angst en terreuraanslagen op bussen en andere openbare plaatsen. Het zal je job maar wezen: Buschauffeur zijn in Israël...
Dat kan wel allemaal waar zijn, maar de manier waarop Israel het terrorisme aanpakt en de frustraties die daarbij groeien bij Palestijnen en Arabieren, is de ideale voedingsbodem voor terroristen als Hamas en Hezbollah. Ontneem de frustraties en de woede van de Arabieren en die voedingsbodem valt weg en Hamas en consoorten sterven een langzame, maar zekere dood.
Als de Palestijnen zien dat er andere opties zijn, zullen ze niet en masse naar de terroristen keren, want wie zijn nu de enigen die iets kunnen en durven terugdoen tegen Israel? Juist, de terroristen. DAT is de ideale basis voor Hamas.

De reden waarom vredespogingen altijd mislukken is volgens mij omdat ze altijd één partij vergeten. De Israelische regering en de Palestijnse autoriteiten worden wel in de gesprekken betrokken, maar ook Hamas en co moeten erin betrokken worden. Want hoe je het ook draait of keert, zolang Hamas de wapens niet neerlegt, is er nooit kans op vrede. Je kan dus maar vrede bewerkstelligen als je ook met Hamas kan praten en afspraken kan maken.
Pas op, ik vind niet dat je ze moet aanvaarden en erkennen, maar ze zijn en blijven een partij in deze hele zaak en moeten dus ook in gesprekken betrokken worden.
Oud 17 juni 2003, 13:35   #31
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

De gewone Palestijn in de straat wil niks anders dan vrede en (een deel van) zijn land terug...

Subjectiviteit? Heb je je eigen postings al eens gelezen over dit onderwerp?
Volgens mij ben jij een moslim, of een arabier, of beide.
In ieder geval niet de Vlaming waar jij je voor wil laten herkennen.
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2003, 15:13   #32
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:

Geen bewijzen dus...
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2003, 15:37   #33
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ik ga er tenminste niet van uit dat elke jood een schurk is. Ik weet zeker dat er onder de joden een pak mensen zijn die niks liever hebben dan dat de terreur in hun land ophoud. Het enige wat ik mij wel afvraag is waarom ze dan keer op keer zo'n oorlogszuchtige regering verkiezing.
Jij gaat er blijkbaar vanuit dat een soepelere opstelling van Israel zal lijden tot een vernietiging van de joden in het Midden-Oosten, wat helemaal niet fair is. Tja, die barbaarse en achterlijke moslims toch, hé...
Citaat:
En hup, daar gaan we weer... Bezit jij zoveel mensenkennis dat je al weet wie of wat iemand is, zonder hem irl te kennen? Ben ik een Arabier omdat ik de kant van de onderdrukte Palestijnen durf te kiezen? Omdat ik verder kan kijken dan wat men ons vanuit Brussel oplegt?
Mag ik dan ook stellen dat jij een jood bent?
En ja, ik ben een Vlaming!
Oud 17 juni 2003, 15:59   #34
Pat
Parlementslid

Pat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ik ga er tenminste niet van uit dat elke jood een schurk is. Ik weet zeker dat er onder de joden een pak mensen zijn die niks liever hebben dan dat de terreur in hun land ophoud. Het enige wat ik mij wel afvraag is waarom ze dan keer op keer zo'n oorlogszuchtige regering verkiezing.
Jij gaat er blijkbaar vanuit dat een soepelere opstelling van Israel zal lijden tot een vernietiging van de joden in het Midden-Oosten, wat helemaal niet fair is. Tja, die barbaarse en achterlijke moslims toch, hé...
Door de terreur van Hamas worden de verkiezingen in Israël zwaar beïnvloed, het is dan ook logisch dat er een rechtse-conservatieve regering aan de macht komt. Indien Hamas en andere terreurbewegingen stoppen met het afslachten van Joodse-burgers, dan pas zal een minder radicale regering iets of wat kans maken.

De onlusten in Palestina worden kunstmatig in stand gehouden door de Arabische wereld. Het zijn net zij die Hamas en co financieren omdat ze het niet kunnen hebben dat één Niet-Arabische lilliputterstaat vecht voor haar bestaan. Wat die Pan-Arabische nationalisten uiteindelijk willen is gewoon een ethnische zuivering.
Oud 17 juni 2003, 21:41   #35
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pat
Door de terreur van Hamas worden de verkiezingen in Israël zwaar beïnvloed, het is dan ook logisch dat er een rechtse-conservatieve regering aan de macht komt. Indien Hamas en andere terreurbewegingen stoppen met het afslachten van Joodse-burgers, dan pas zal een minder radicale regering iets of wat kans maken.

De onlusten in Palestina worden kunstmatig in stand gehouden door de Arabische wereld. Het zijn net zij die Hamas en co financieren omdat ze het niet kunnen hebben dat één Niet-Arabische lilliputterstaat vecht voor haar bestaan. Wat die Pan-Arabische nationalisten uiteindelijk willen is gewoon een ethnische zuivering.
De beste oplossing is een internationale vredesmacht te sturen naar Palestina met Europese en Arabische (Turkije, Marokko, Egypte, Tunesië)eenheden. Geen Amerikanen of Britten, want ik vrees dat hun aanwezigheid voor Palestijnen gelijkgesteld wordt aan de aanwezigheid van het Israelische leger.
Die vredesmacht moet iedereen die vrede in de weg staat, maar aanpakken, of dat nu Israel of Hamas is... Ze moeten vooral een boodschap naar de Palestijnen geven dat ze er voor hun vrede zijn, zodat ze de steun aan Hamas opgeven. Verder moet Hamas met wortel en al vernietigd worden, maar dan wel zo dat onschuldige Palestijnen niet het slachtoffer worden (bvb Israel)
De aanwezigheid van moslims in die vredesmacht maakt het voor radicale moslims al moeilijker om het volk op te jutten tegen die vredesmacht.
Door een derde partij kan het Israelische leger zich voornamelijk bezighouden met Israel zelf. Maken dat er geen terrorist meer binnenkan (als die al voorbij de vredesmacht geraakt) en het beschermen van de eigen grenzen en infrastructuur. Verder moet Israel stoppen met het afsnijden van essentiële basisbehoeften voor de Palestijnen (water, transport, medische zorg,...) en al zijn kolonies terugtrekken.

Ik vrees dat zonder derde neutrale partij, het Midden-Oosten in een vicieuze cirkel zit en niet uit de spiraal van geweld komt, want of je nu pro-Palestina of pro-Israel bent, je kan niet zeggen dat de twee landen de situatie onder controle hebben.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be