![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() JuJu, de Palestijnen zijn in Kampen gestoken door hun Arabische broeders van Jordanie en Syrië.
Ze hebben 30 jaar gehad om of bij de ene te gaan zitten of bij de andere, Of zelfs een leven uit te bouwen,zoals de Israelies dat proberen ,en vrij aardig in lukken.Maar wat doen ze ,lekker slachtoffer spelen en zelfmoordidioten leveren aan mullah's/Imaans en andere machtswellustelingen.
![]() |
#22 |
Schepen
|
![]() heeft iemand het boek "de schaduw van de ster" gelezen,
van Peter Edel? hier is het voorwoord van dat boek en als jullie willen kan ik het hele boek ook scannen natuurlijk ![]() De schaduw van de ster Voorwoord van Karel Glastra van Loon De schaduw van de ster is een pijnlijk boek. Het is een pijnlijk boek omdat het onderwerp dat het behandelt nauw samenhangt met de geschiedenis van de joden - en een pijnlijker geschiedenis is nauwelijks denkbaar. Het is ook een pijnlijk boek omdat het een groot aantal historische feiten voor het voetlicht brengt die slecht passen in het beeld dat de meesten van ons, bewust of onbewust, over deze geschiedenis meedragen. En niets is menselijker dan de neiging om feiten die strijdig zijn met het beeld dat wij ons van de werkelijkheid hebben gevormd, te negeren of te verwerpen - zeker als het gaat om kwesties die verbonden zijn met grote emotionele trauma's. Bovenal is dit echter een pijnlijk boek omdat het antizionisme, waarop het een inleiding wil zijn, principiële bezwaren formuleert tegen het bestaansrecht van een joodse staat Israël. Een lans breken voor het antizionisme, juist op een moment waarop Israëlische burgers met een gek makende regelmaat slachtoffer worden van Palestijns geweld, kan gemakkelijk worden uitgelegd als een daad van openlijke vijandschap, niet alleen tegen de staat Israël, maar ook tegen haar joodse burgers, en dus (want deze twee zijn voor velen aan beide zijden van het conflict niet van elkaar te scheiden) tegen de joden in het algemeen. Je hoeft niet over profetische gaven te beschikken om te kunnen voorspellen dat de auteur van dit boek, Peter Edel, zal worden beschuldigd van antisemitisme. Tegelijkertijd ben ik er echter ook van overtuigd dat velen door het lezen van De schaduw van de ster tot het besef zullen komen dat het aan de orde stellen van de pijnlijkste kwesties, het onder ogen zien van de pijnlijkste feiten en het stellen van de pijnlijkste vragen, een absolute voorwaarde vormen voor het dichterbij brengen van een oplossing in het schier onoplosbare conflict tussen Israël en de Palestijnen. Antizionisme kan, in weerwil van wat vaak wordt gedacht en beweerd, geenszins worden gelijkgesteld aan antisemitisme. Sterker nog: antizionisten, zo laat Edel zien, verwijten zionisten juist dat zij de fictie van het joodse anders-zijn, die de grondslag vormt van het antisemitisme, mee in stand houden. De enige manier om af te rekenen met het idee dat joden minderwaardig zouden zijn, zo redeneren de antizionisten, is door ook het spiegelbeeldige idee te laten varen dat het joodse volk om welke reden dan ook anders, bijzonder of zelfs uitverkoren is. Waar het om gaat, zo valt het betoog van de antizionisten en van Edel samen te vatten, is het humanistische principe van de gelijkwaardigheid van alle mensen ook van toepassing te verklaren op joden en Palestijnen. In die zin begrepen is dit boek, zoals de auteur zelf in zijn inleiding schrijft, ondanks alles ook een optimistisch boek. Sinds de dag dat onze verre voorouders een bewustzijn ontwikkelden, of zo u wilt: sinds de dag dat Adam en Eva aten van de boom van de kennis van goed en kwaad, leven wij mensen in twee werelden. De ene is de feitelijk bestaande wereld zoals wij die via onze zintuigen waarnemen. De andere is de wereld zoals wij die ons via ons bewustzijn voorstellen, of anders gezegd: de wereld zoals die naar voren komt uit de verhalen die wij onszelf en elkaar vertellen. Onder invloed van het postmodernisme is het in de laatste decennia van de vorige eeuw enige tijd modieus geweest om te beweren dat die voorgestelde wereld de enige werkelijke zou zijn, dat, met andere woorden, wij in feite leven in de verhalen die wij elkaar vertellen. De logische consequentie van die redenering was dat die verhalen, hoe verschillend van aard ook, uiteindelijk aan elkaar gelijkwaardig waren. Geen van die verhalen kon zich er ten slotte op laten voorstaan de bestaande werkelijkheid dichter te benaderen dan de andere, om de eenvoudige reden dat er geen bestaande werkelijkheid wás. Het is niet moeilijk om in te zien dat deze zienswijze zichzelf uiteindelijk in de staart bijt: immers, waarom zou deze benadering van de werkelijkheid, als zij juist zou zijn, meer werkelijkheidsgehalte hebben dan de bewering dat er wel degelijk een feitelijk bestaande werkelijkheid is waaraan onze verhalen kunnen worden getoetst...? Mede vanwege deze innerlijke tegenstrijdigheid is het extreem postmodernisme inmiddels alweer uit de mode geraakt. Maar dat de verhalen die wij onszelf en elkaar over de werkelijkheid vertellen van grote invloed zijn op hoe wij de wereld ervaren, en dus op hoe wij de problemen waarmee we worden geconfronteerd te lijf gaan, dat is een notie waarvan het belang dankzij het postmodernisme nu door vrijwel iedereen wordt ingezien. Het lijkt mij geen toeval dat Peter Edel van huis uit geen historicus is, noch een socioloog, politicoloog of anderszins wetenschappelijk geschoolde deskundige op het gebied van het (anti)zionisme of de ontstaansgeschiedenis van de staat Israël, maar een beeldend kunstenaar - en als zodanig dus een typisch postmoderne auteur. De deskundigheid waarvan De schaduw van de ster getuigt, is in feite het uitvloeisel van een poging die hij jaren geleden voor het eerst ondernam om enkele thema's uit de moderne geschiedenis in beelden te vangen. Via een van die thema's (massamoord, en dus: de holocaust) raakte hij geïnteresseerd in het Palestijns-Israëlische conflict. Al doende ontdekte Edel dat de bestaande verhalen, althans de verhalen die over de aard en het wezen van dat conflict het vaakst worden verteld, niet in overeenstemming te brengen waren met wat hij aan werkelijkheid waarnam. En zo ontstond de behoefte om op zoek te gaan naar ándere verhalen. Vele daarvan zijn terechtgekomen in dit boek - en zoals gezegd zijn zij vaak in pijnlijke tegenspraak met wat de meeste van ons, lezers in het Nederlandse taalgebied, voor waar wensen te houden. Het lezen van De schaduw van de ster kan als gevolg daarvan bezwaarlijk worden aangeprezen als een aangename bezigheid. Tegelijkertijd dwingt de auteur respect af door de zorgvuldige wijze waarop hij omgaat met de gevoeligheid van zijn onderwerp. Op veel plaatsen neemt hij de moeite te verduidelijken wat de door hem aangedragen feiten zijns inziens wel en niet impliceren, om zo te helpen voorkomen dat de lezer verkeerde conclusies trekt. Dit is te meer van belang omdat discussies over (anti)zionisme en het Israëlisch-Palestijnse conflict zo vaak worden gekenmerkt door een schrikbarend gebrek aan zorgvuldigheid en fijngevoeligheid. In die zin is dit uiteindelijk toch ook een aangenaam boek. Toen mij werd gevraagd om voor De schaduw van de ster een voorwoord te schrijven, had ik aanvankelijk grote aarzelingen. Uit mijn zeer directe omgeving weet ik hoe gevoelig veel joodse mensen zijn voor kritiek op Israël van niet-joden, zelfs als zij het inhoudelijk met die kritiek eens zijn. Die gevoeligheid, zo weet ik, neemt nog eens in hevigheid toe in tijden waarin Israël in crisis verkeert - en dat Israël thans een hevige crisis doormaakt, misschien wel de hevigste in haar bestaan, daarover kan geen twijfel bestaan. Maar uiteindelijk is het het boek zelf geweest dat mij heeft overtuigd om 'ja' te zeggen. Ik kan dan ook alleen maar hopen dat ook veel anderen na lezing ervan overtuigd zullen zijn dat de historische feiten, de analyses en interpretaties die Peter Edel aandraagt, hoe pijnlijk en controversieel ook, maken dat De schaduw van de ster juist in deze tijd een belangrijk boek is. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |||||||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() Ik vroeg trouwens het verschil tussen de fundamentalisten van Hamas en dat soort Joden, dat geen haar beter is... Citaat:
De beelden die ze hier vaak laten zien, zijn de beelden van woedende Palestijnen, vaker dan die van treurende, en ook dat geeft weer een vertekend beeld... Citaat:
Trouwens, als de Israelische bevolking toch zo tegen de aanpak van zijn leiders gekant is, waarom is die racist onlangs dan herverkozen geworden? Als de Israelische pers bakken kritiek spuit over het beleid, waarom wordt België dan neergesabeld om de genocidewet die de terreurdaden van Sharon net wil aanpakken? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Hieronder een persoverzicht van de BBC, zojuist van het net geplukt: Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Bent u zeker dat u bij de juiste partij zit?? Ik denk dat u eerder thuishoort bij het Vlaams Blok. Het zal u kind maar zijn die toevallig in een bus zat of toevallig met vrienden op café zit terwijl een zelfmoordaanslag plaats vindt...niettemin ben ik ook voorstander van een onafhankelijke Palestijnse staat.
![]() |
![]() |
#25 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Blijkbaar zit gij ook bij de verkeerde partij. Ex-PVDA'er zeker??? Als ze bij de SPa zouden weten dat ge zulke anti-semietische taal gebruikt denk ik direct dat ge uw lidkaartje kunt inleveren als ge er al dan niet 1 hebt.
![]() |
![]() |
#26 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Als ik bij het blok zou thuishoren zou ik vinden dat Israel goed bezig is... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De grond van de zaak blijft:
De dag dat de Arabieren aanvaarden dat er zoiets bestaat als 'in vrede leven en over de geschillen discutteren' laat Israel de wapens liggen en sluit ze vrede. De dag dat Israel eerst de wapens neerlegt wordt ze volledig vernield door de Arabieren en worden alle Joden in de regio afgeslacht. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ik heb vandaag in de krant gelezen dat de haat tegen Joden in ons land verontrustend toeneemt en niet enkel door Arabieren, maar ook door steeds meer Belgen. U en anderen geven, met dit soort reacties, de nieuwe Jodenhaat een maatschappelijk draagvlak. Vroeger noemde men hen 'zionisten' nu is die term reeds veralgemeend tot Joden net zoals een halve eeuw geleden. De Palestijnen worden in kampen gestoken aan de grens door oa Syrië (en dus niet Israel, zoals u zegt). Palestijnse vluchtelingen, waarvan de meeste Arabisch zijn, worden trouwens gehaat en gediscrimineerd door andere Arabieren omdat het, volgens hen, 'verraders zijn die het beloofde land ontvluchten'. De Arabieren zien in de Palestijnse kwestie een gedroomde kans om hun rol van slachtoffer te spelen, dus hebben ze er alle belang bij om terreurbewegingen zoals Hamas en Hezbollah volop te steunen. Deze terreurbewegingen willen de totale vernietiging van Israel en zullen met minder geen genoegen nemen, het mag dan ook geen wonder wezen dat ze iedere kans tot vredesbesprekingen zullen opblazen. Ik zie er echt geen graten in waarom hamas, hezbollah en andere terreurbewegingen geneutraliseerd worden. De manier waarop de uitschakeling van terroristen gebeurt, is niet echt koosjer (omstaanders zijn mede slachtoffer) maar hamasleden begeven zich graag bij voorbaat in grote massa's of nabij scholen en ziekenhuizen omdat ze omstaanders als levend schild gebruiken. Israel bestaat nu reeds een halve eeuw, er is toch reeds aan haar tweede generatie burgers toe. Een generatie die in Israël geboren en getogen is. Een generatie die niets anders kent dan angst en terreuraanslagen op bussen en andere openbare plaatsen. Het zal je job maar wezen: Buschauffeur zijn in Israël...
![]() |
![]() |
#29 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Dit ruikt, neen stinkt naar subjectiviteit. De gewone Palestijn in de straat wil niks anders dan vrede en (een deel van) zijn land terug... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Als de Palestijnen zien dat er andere opties zijn, zullen ze niet en masse naar de terroristen keren, want wie zijn nu de enigen die iets kunnen en durven terugdoen tegen Israel? Juist, de terroristen. DAT is de ideale basis voor Hamas. De reden waarom vredespogingen altijd mislukken is volgens mij omdat ze altijd één partij vergeten. De Israelische regering en de Palestijnse autoriteiten worden wel in de gesprekken betrokken, maar ook Hamas en co moeten erin betrokken worden. Want hoe je het ook draait of keert, zolang Hamas de wapens niet neerlegt, is er nooit kans op vrede. Je kan dus maar vrede bewerkstelligen als je ook met Hamas kan praten en afspraken kan maken. Pas op, ik vind niet dat je ze moet aanvaarden en erkennen, maar ze zijn en blijven een partij in deze hele zaak en moeten dus ook in gesprekken betrokken worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Subjectiviteit? Heb je je eigen postings al eens gelezen over dit onderwerp? Volgens mij ben jij een moslim, of een arabier, of beide. In ieder geval niet de Vlaming waar jij je voor wil laten herkennen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Jij gaat er blijkbaar vanuit dat een soepelere opstelling van Israel zal lijden tot een vernietiging van de joden in het Midden-Oosten, wat helemaal niet fair is. Tja, die barbaarse en achterlijke moslims toch, hé... ![]() Citaat:
![]() Mag ik dan ook stellen dat jij een jood bent? ![]() En ja, ik ben een Vlaming! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
De onlusten in Palestina worden kunstmatig in stand gehouden door de Arabische wereld. Het zijn net zij die Hamas en co financieren omdat ze het niet kunnen hebben dat één Niet-Arabische lilliputterstaat vecht voor haar bestaan. Wat die Pan-Arabische nationalisten uiteindelijk willen is gewoon een ethnische zuivering.
![]() |
![]() |
#35 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Die vredesmacht moet iedereen die vrede in de weg staat, maar aanpakken, of dat nu Israel of Hamas is... Ze moeten vooral een boodschap naar de Palestijnen geven dat ze er voor hun vrede zijn, zodat ze de steun aan Hamas opgeven. Verder moet Hamas met wortel en al vernietigd worden, maar dan wel zo dat onschuldige Palestijnen niet het slachtoffer worden (bvb Israel) De aanwezigheid van moslims in die vredesmacht maakt het voor radicale moslims al moeilijker om het volk op te jutten tegen die vredesmacht. Door een derde partij kan het Israelische leger zich voornamelijk bezighouden met Israel zelf. Maken dat er geen terrorist meer binnenkan (als die al voorbij de vredesmacht geraakt) en het beschermen van de eigen grenzen en infrastructuur. Verder moet Israel stoppen met het afsnijden van essentiële basisbehoeften voor de Palestijnen (water, transport, medische zorg,...) en al zijn kolonies terugtrekken. Ik vrees dat zonder derde neutrale partij, het Midden-Oosten in een vicieuze cirkel zit en niet uit de spiraal van geweld komt, want of je nu pro-Palestina of pro-Israel bent, je kan niet zeggen dat de twee landen de situatie onder controle hebben. |
|
![]() |
![]() |