Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 augustus 2005, 10:53   #21
woffer
Lokaal Raadslid

woffer's schermafbeelding

Standaard

Het andere systeem is mij onbekend, dus daar kan ik geen oordeel over vellen. Ik ben niet zo thuis in het domein van de beveiligde verbindingen....
woffer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2005, 22:57   #22
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door woffer
Ik ben ff gaan kijken op de website van ING e-banking en het is zoals verwacht een systeem met een zogenaamde digipass. Ik zal het systeem even kort uitleggen:
Elke klant krijgt bij de activatie van z'n e-banking een digipass. Dit is een soort rekenmachientje met een ingebouwd algoritme. Elk digipass-je heeft een eigen, uniek, ingebouwd algoritme dat enkel de bank kent. De bank houdt een database bij waarbij elke klant gekoppeld is aan zijn eigen digipasje, en dus ook zijn eigen algoritme.
Het online aanmelden gebeurt als volgt:
Op de inlogpagina verschijnt elke keer een andere code, laten we het code A noemen. Deze code A geeft de klant in in zijn digipasje, dat wordt verwerkt door het ingebouwde algoritme, waardoor een nieuwe code, code B, op het schermpje van het digipasje verschijnt. Deze code B geeft de klant in op de website, samen met zijn gebruikersnaam. De bank zoekt de gebruiker in de database op en kent zo het gebruikte algoritme van de klant zijn digipasje. De bank verwerkt op zijn beurt de code A met het algoritme van de gebruiker en vergelijkt de uitkomst met de door de gebruiker ingegeven code B.

Dit systeem heeft twee grote voordelen:
1) De gebruiker gebruikt nooit hetzelfde paswoord. De code B die de klant ingeeft kan maar 1 keer gebruikt worden en dit enkel in combinatie van de code A die door de bank gegeven wordt. Dit maakt dat het afluisteren van de verbinding (wat zoals Daiwa aangetoond heeft erg simpel is) volledig nutteloos maakt.
2) De algoritmes worden niet zomaar gekozen: bij simpele algoritmes is het immers mogelijk het algoritme af te leiden uit de vergelijking van een aantal codes A met hun bijhorende code B. Een hacker zou dus simpelweg het kanaal gedurende een tijdje kunnen afluisteren, enkele codes A en hun bijhorende code B opslaan en zo het algoritme achetrhalen. Maar de algoritmes worden nu eenmaal zo gekozen dat zelfs al heb je een miljoen codes A met hun bijhorende code B, het algoritme onmogelijk kan achterhaald worden (principe van de onomkeerbare bewerking, één van de hoofdprincipes van bewijsbare veiligheid).

Het hacken kan dus enkel gebeuren door het fysiek stelen van het digipasje, maar dat is net hetzelfde voor de sleutel van je kluis....
Zoals u het hier beschrijft is hacken vrijwel uitgesloten.
Maar ik meen gelezen te hebben dat het tussen zakenpartners ging en daar zal volgens mij wel de zwakte van de beveiliging liggen.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by daiwa on 13-08-2005 at 23:59
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Ik ben ff gaan kijken op de website van ING e-banking en het is zoals verwacht een systeem met een zogenaamde digipass. Ik zal het systeem even kort uitleggen:
Elke klant krijgt bij de activatie van z'n e-banking een digipass. Dit is een soort rekenmachientje met een ingebouwd algoritme. Elk digipass-je heeft een eigen, uniek, ingebouwd algoritme dat enkel de bank kent. De bank houdt een database bij waarbij elke klant gekoppeld is aan zijn eigen digipasje, en dus ook zijn eigen algoritme.
Op de inlogpagina verschijnt elke keer een andere code, laten we het code A noemen. Deze code A geeft de klant in in zijn digipasje, dat wordt verwerkt door het ingebouwde algoritme, waardoor een nieuwe code, code B, op het schermpje van het digipasje verschijnt. Deze code B geeft de klant in op de website, samen met zijn gebruikersnaam. De bank zoekt de gebruiker in de database op en kent zo het gebruikte algoritme van de klant zijn digipasje. De bank verwerkt op zijn beurt de code A met het algoritme van de gebruiker en vergelijkt de uitkomst met de door de gebruiker ingegeven code B.

1) De gebruiker gebruikt nooit hetzelfde paswoord. De code B die de klant ingeeft kan maar 1 keer gebruikt worden en dit enkel in combinatie van de code A die door de bank gegeven wordt. Dit maakt dat het afluisteren van de verbinding (wat zoals Daiwa aangetoond heeft erg simpel is) volledig nutteloos maakt.
2) De algoritmes worden niet zomaar gekozen: bij simpele algoritmes is het immers mogelijk het algoritme af te leiden uit de vergelijking van een aantal codes A met hun bijhorende code B. Een hacker zou dus simpelweg het kanaal gedurende een tijdje kunnen afluisteren, enkele codes A en hun bijhorende code B opslaan en zo het algoritme achetrhalen. Maar de algoritmes worden nu eenmaal zo gekozen dat zelfs al heb je een miljoen codes A met hun bijhorende code B, het algoritme onmogelijk kan achterhaald worden (principe van de onomkeerbare bewerking, één van de hoofdprincipes van bewijsbare veiligheid).

Het hacken kan dus enkel gebeuren door het fysiek stelen van het digipasje, maar dat is net hetzelfde voor de sleutel van je kluis....
Maar ik meen gelezen te hebben dat het tussen zakenpartners ging en daar zal volgens mij wel de zwakte van de beveiliging liggen.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:

Maar ik meen gelezen te hebben dat het tussen mede-venoten ging en daar zal volgens mij wel de zwakte van de beveiliging liggen.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door daiwa : 13 augustus 2005 om 22:59.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be