Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 augustus 2005, 11:10   #21
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Hoe dan wel?

En wanneer was hij dan dichter dan nu (dat beweert u immers)?
Vijfentwintig jaar terug was een heikel moment. Toen werd het voorheen unitaire België federaal gemaakt. Dat had het begin kunnen zijn van de totale afbrokkeling met als resultaat de onafhankelijke staten Vlaanderen, Wallonië en misschien zelfs Brussel.
Stilaan wordt nu na 25 jaar duidelijk, voor iedereen met een klare kijk op de zaak, dat we verenigd sterker staan, dat al die verschillende bevoegdheidsniveaus de zaken onnodig compliceren, en dat sommige bevoegdheden zelfs beter terug van de gemeenschappen afgenomen dienen te worden (cfr. geluidsnormen)
Trek dus allemaal de juiste konklusie: apartheid werkt niet. Dat hebben ze in S. Africa ook ondervonden. Meer België, minder snippers!!!
Oud 14 augustus 2005, 11:13   #22
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix
hoezeer ook voorstande van een directe volksdemocratie,in dit systeem (dat moeilijk een democratie kan genoemd worden) ligt de macht bij partijen, en partijleiders.
U zal naar véel kiezers moeten zoeken, Rudy..
Boah, geef het nog wat tijd en de mensen zullen wel beseffen dat ze het meest gebaat zullen zijn met de directe democratie.
"On n'est mieux servi que par soi même!"

De enige constante is verandering...
Rudy Van Nespen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2005, 11:13   #23
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ja dát snap ik wel;
Okay. Ik wil het best aannemen.
Waarom dan tegenpruttelen?

Citaat:
Wat ik n�*et begrijp is het volgende: u beweert dat er nu minder belgicistisch (uiterlijk) vertoon is omdat België realiteit is.
Inderdaad.
De noodzaak ontbreekt om veel heisa te maken.
De staat België 'as is' heeft een politieke meerderheid achter zich.
Daardoor is ze er, en behoeft ze niet met veel tamtam geëist te worden.

Citaat:
u beweert hier dat het vlaams-nationalisme dood is.
Waar heb ik dat beweerd?
Het is hoogst unfair om me woorden in de mond te leggen, en dan tekeer gaan tegen een uitspraak die ik niet deed.
Oud 14 augustus 2005, 11:15   #24
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant
Tiens, is belgie dan unitair?
Heb ik dat beweerd?
Citaat:
Waarom heb ik daar niets van gemerkt?
Omdat ik het niet beweerd heb.
Oud 14 augustus 2005, 11:16   #25
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Okay. Ik wil het best aannemen.
Waarom dan tegenpruttelen?

Inderdaad.
De noodzaak ontbreekt om veel heisa te maken.
De staat België 'as is' heeft een politieke meerderheid achter zich.
Daardoor is ze er, en behoeft ze niet met veel tamtam geëist te worden.

Waar heb ik dat beweerd?
Het is hoogst unfair om me woorden in de mond te leggen, en dan tekeer gaan tegen een uitspraak die ik niet deed.
voor dat laatste: excuseer als ik u daar onterecht van 'beschuldigde'.

u hebt nu alles beantwoord,maar nog steeds niet dit:
Citaat:
Wat ik n�*et begrijp is het volgende: u beweert dat er nu minder belgicistisch (uiterlijk) vertoon is omdat België realiteit is.
MAAR
50 jaar terug toch ook?
nu moet u dit toch eens uitleggen.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2005, 11:16   #26
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vijfentwintig jaar terug was een heikel moment. Toen werd het voorheen unitaire België federaal gemaakt. Dat had het begin kunnen zijn van de totale afbrokkeling met als resultaat de onafhankelijke staten Vlaanderen, Wallonië en misschien zelfs Brussel.
Stilaan wordt nu na 25 jaar duidelijk, voor iedereen met een klare kijk op de zaak, dat we verenigd sterker staan, dat al die verschillende bevoegdheidsniveaus de zaken onnodig compliceren, en dat sommige bevoegdheden zelfs beter terug van de gemeenschappen afgenomen dienen te worden (cfr. geluidsnormen)
Trek dus allemaal de juiste konklusie: apartheid werkt niet. Dat hebben ze in S. Africa ook ondervonden. Meer België, minder snippers!!!
Ga jij je nu ook al verlagen tot het gebruik van zulke 'argumenten'?
Oud 14 augustus 2005, 11:21   #27
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
voor dat laatste: excuseer als ik u daar onterecht van 'beschuldigde'.

u hebt nu alles beantwoord,maar nog steeds niet dit:

MAAR
50 jaar terug toch ook?
nu moet u dit toch eens uitleggen.
Kan je eens preciezer formuleren waarop je een antwoord wil?
Oud 14 augustus 2005, 11:22   #28
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenon
Eén lijntje stemmingmakerij op zoveel duizenden postings en Xenon stort er zich op als een gier op zijn prooi.
ik zal u maar gelijk geven.
Ge weet welke soort?
Oud 14 augustus 2005, 11:23   #29
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heb ik dat beweerd?

Omdat ik het niet beweerd heb.
U heeft echter wel beweerd dat belgie een realiteit is (itt republiek Vlaanderen), en dat u bijgevolg niet moet strijden tot behoud ervan. Dit klopt niet, want uw droom van een Unitair België ligt even ver van de werkelijkheid dan onze droom van de Vlaamse Republiek...
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2005, 11:24   #30
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenon
Doet hij al lang.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2005, 11:26   #31
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U heeft echter wel beweerd dat belgie een realiteit is (itt republiek Vlaanderen), en dat u bijgevolg niet moet strijden tot behoud ervan.
Inderdaad. België is een realiteit.
Bekijk uw pas, de atlas,..............

Waarom dan met luide stem om België roepen?
Het is belachelijk om met je handen vol biefstuk te schreeuwen dat je vlees wil!

Citaat:
Dit klopt niet, want uw droom van een Unitair België ligt even ver van de werkelijkheid dan onze droom van de Vlaamse Republiek...
De tijd zal het uitwijzen.
Zelfs bij de kartelpartner van de flamingantische N-VA is de reconquista ingezet (cfr. geluidsnormen)[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Supe®Staaf on 14-08-2005 at 12:26
Reason:
--------------------------------

Citaat:
U heeft echter wel beweerd dat belgie een realiteit is (itt republiek Vlaanderen), en dat u bijgevolg niet moet strijden tot behoud ervan.

Het is belachelijk om met je handen vol biefstuk te schreeuwen dat je vlees wil!

Citaat:
Dit klopt niet, want uw droom van een Unitair België ligt even ver van de werkelijkheid dan onze droom van de Vlaamse Republiek...
Zelfs bij de kartelpartner van de flamingantische N-VA is de reconquista ingezet (cfr. geluidsnormen)[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:

Waarom dan met luidestem om België roepen?
Het is belachelijk om met je handen vol biefstuk te schreeuwen dat jevlees wil!

Citaat:
Zelfs bij de kartelpartner van de flamingantische N-VA is de reconquista ingezet (cfr. geluidsnormen)[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 14 augustus 2005 om 11:26.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2005, 11:27   #32
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
U heeft echter wel beweerd dat belgie een realiteit is (itt republiek Vlaanderen), en dat u bijgevolg niet moet strijden tot behoud ervan. Dit klopt niet, want uw droom van een Unitair België ligt even ver van de werkelijkheid dan onze droom van de Vlaamse Republiek...
De discussie gaat dan ook niet over 'Unitair Belgie' of 'Onafhankelijk Vlaanderen', maar over het al dan niet dood zijn van het Belgicisme...

Oud 14 augustus 2005, 11:33   #33
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eén lijntje stemmingmakerij op zoveel duizenden postings en Xenon stort er zich op als een gier op zijn prooi.
ik zal u maar gelijk geven.
Ge weet welke soort?
Noem me maar een aasgier, ik pik immers graag in ideologieën in staat van ontbinding. M.a.w., een belgicistisch kadaver ruim ik graag uit de weg.

Leuk hé? Nu ben je gebrandmerkt als stemmingmaker en kan ik in elke discussie die ik met je voer ernaar verwijzen.
Oud 14 augustus 2005, 11:38   #34
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Zijn we de topic 'good morning Belgium!' al vergeten, Mijnheer SuperStemmingmaker ?[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Xenon on 14-08-2005 at 12:39
Reason:

Citaat:

Zijn we de topic 'good morning Belgium!' al vergeten, Mijnheer SuperStemmingmaker ?[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

[quote=Supe®Staaf]Inderdaad. België is een realiteit.

[quote]

Zijn we de topic 'good morning Belgium' al vergeten, Mijnheer SuperStemmingmaker ?[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Xenon : 14 augustus 2005 om 11:39.
Xenon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2005, 12:04   #35
Stubaf.
Banneling

Stubaf.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Belgicisme is niet echt prominent aanwezig als uiting op de straat. Dat klopt
Dit in scherp contrast tot vroeger.

Maar naast de uiterlijke kenmerken hoor ik ook haast niemand meer spreken van "België" of "Belgen".

Citaat:
België (itt tot de republiek Vlaanderen) is immers een bestaande realiteit.
Dat was het in 1949 ook hoor. En nog véél meer dan nu. Bovenstaande is dus een drogreden.

Citaat:
Die moet niet afgedwongen of afgebedeld worden met betogingen, vlaggen, Ijzer-waken en -vaarten.
Dat is m.i. de verklaring.
Dus je geeft zelf aan dat de weinig overgebleven belgicisten er zich niet eens de moeite meer voor troosten om nog iets te doen voor hun dinosaurusideologie?

"België" is gewoon een onwerkbaar systeem geworden met eindeloze bureaucratrische doolhoven voor de andere en communautaire vernedering voor de andere. Het vaderbeeld van "de staat België" is er gewoon niet meer. Ik kan u verzekeren dat dat er vroeger wel was hoor.
Stubaf. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2005, 12:07   #36
Stubaf.
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Van Nespen
Maar als dat gebrek aan uiterlijk vertoon voor U een bewijs is van het uitsterven van een beweging, dan wil ik U uiteraard uw illusie niet ontnemen!
Hoe noemt men een kudde met alleen nog maar grauwe en afgeleefde dieren die men op één hand kan tellen, geheel zonder nieuwe kalveren?
Oud 14 augustus 2005, 12:11   #37
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Stubaf,

Waar U van spreekt is de periode direct na de oorlog.
Toen had men net een periode van Duitse onderdrukking achter de rug.
Dat de herwonnen vrijheid aanzette tot meer vaderlandsliefde is dus perfect begrijpelijk: men besefte wat een goed land Belgie wel was.

Nu is dat veel minder: Belgie is zo vanzelfsprekend, dat het modieuzer is om te ijveren voor regionale autonomie. Dat past in de Mei-68 mentaliteit dewelke nog steeds heerst onder de politieke klasse.
Dat betert wel. Eens de volgende generatie de macht heeft, dan is het helemaal gedaan met de zelfvernietigingsdrang en de nestbevuiling die eigen is aan de huidige politieke klasse.

Oud 14 augustus 2005, 12:12   #38
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stubaf.
Hoe noemt men een kudde met alleen nog maar grauwe en afgeleefde dieren die men op één hand kan tellen, geheel zonder nieuwe kalveren?
De wens is de vader van de gedachte, hé Stubaf!

Oud 14 augustus 2005, 12:25   #39
Stubaf.
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Van Nespen
Stubaf,

Waar U van spreekt is de periode direct na de oorlog.
Toen had men net een periode van Duitse onderdrukking achter de rug.
Ja, nu hebben we de francofone onderdrukking, gretig gesteund door hebberige collaborateurs die graag en veel geld in hun zakken willen steken.

Citaat:
Dat de herwonnen vrijheid aanzette tot meer vaderlandsliefde is dus perfect begrijpelijk: men besefte wat een goed land Belgie wel was.
Nee, daar had het niets mee te maken. Van "België" was in 1944 trouwens niks over. Geen administratie, geen dienstverleding en geen werk. Niks-de-botten. Het was puur en puur chauvinisme en ondoordacht patriotisme toen. 17-jarigen die met een tricolore armband huizen gingen leegplunderen. Mijn vader heeft in 1944 de deur gebarricadeerd tot de Britten kamen.

Citaat:
Dat betert wel. Eens de volgende generatie de macht heeft, dan is het helemaal gedaan met de zelfvernietigingsdrang en de nestbevuiling die eigen is aan de huidige politieke klasse.
Al eens naar de verkiezingsuitslagen, toevallig? Ge kunt daar nog wat van leren, zenne. Ge kunt zo, bijvoorbeeld, het VB eens vergelijken met de uitslag van de "belgicistische" (een term die op niks slaat) partijen. Valt maar ni flauw, hè.

La Belgique est mort.
Oud 14 augustus 2005, 12:45   #40
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Iedereen? Merkwaardig toch dat die peiling waarnaar u verwijst tegelijkertijd het verlangen van de Vlamingen aantoont naar nog grotere bevoegdheden voor Vlaanderen...

Wie heeft het over apartheid? U kraamt echt onzin uit.

De verschillende bevoegdheidsniveaus vermoeilijken de zaak niet; wel het feit dat er nog restbevoegdheden bestaan. Dat is het probleem. Niet de regionalisering.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be