Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 juni 2003, 17:56   #21
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Misschien kunt ge ineens een 'merger' aangaan, dan kunnen de mannen van de BUB nog eens goed lachen met de grafsteen die de Tantist hier ooit nog gepost heeft.
Tot het zover is, blijft de grafsteen enkel belgicisten bevatten, en is uw leedvermaak enkel imaginair. Pech he?
Oud 11 juni 2003, 17:57   #22
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Als ze dit afpersen, dan voelen al hun kiezers zich terecht zwierig in 't zak gezet.
Hoe kun jij dat weten? Je bent geen kiezer van ons.
??????????
En waarom dat knipoogje daar achteraan, Tantist? :o
Oud 11 juni 2003, 18:03   #23
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Pfffffffffffft. Nu krijgen de BUBbers er weer een hele partij bij om in het 'VlaemSSche' cachot te steken.
Of is het andersom en krijgen ze er een minder? Bah!
Oud 11 juni 2003, 18:04   #24
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Misschien kunt ge ineens een 'merger' aangaan, dan kunnen de mannen van de BUB nog eens goed lachen met de grafsteen die de Tantist hier ooit nog gepost heeft.
Tot het zover is, blijft de grafsteen enkel belgicisten bevatten, en is uw leedvermaak enkel imaginair. Pech he?
Imaginair was toch ook al prettig
Oud 11 juni 2003, 18:04   #25
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Citaat:
Citaat:
Als ze dit afpersen, dan voelen al hun kiezers zich terecht zwierig in 't zak gezet.
??????????
En waarom dat knipoogje daar achteraan, Tantist? :o
Pfff, weet ik ni precies. Tic nerveux?
Oud 11 juni 2003, 18:06   #26
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Het CD&V is er anders ook niet vies van om het probleem van de vreemdelingen te bespreken... De vraag is dan natuurlijk : Is het Vlaams Blok dan eigenlijk nog wel nodig !? Vlaamse Nationalisten en mensen die het vreemdelingenprobleem bespreken bij CD&V !!! Snappen jullie het plaatje !?
Wanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2003, 18:16   #27
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wanne
Het CD&V is er anders ook niet vies van om het probleem van de vreemdelingen te bespreken... De vraag is dan natuurlijk : Is het Vlaams Blok dan eigenlijk nog wel nodig !? Vlaamse Nationalisten en mensen die het vreemdelingenprobleem bespreken bij CD&V !!! Snappen jullie het plaatje !?
Mijn woorden zijn nog niet koud.....
Oud 11 juni 2003, 19:01   #28
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Citaat:
En de VU, VNV, VVP, Frontbeweging,... dan??
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2003, 19:01   #29
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Citaat:
En de VU, VNV, VVP, Frontbeweging,... dan??
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2003, 19:51   #30
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robrecht
Financiële problemen zijn de oorzaak dat de N-VA, of althans de partijtop, de Vlaamse verkiezingen niet haalbaar vindt.
Op 21 juni is er een partijraad waar hoogst waarschijnlijk de keuze voor een kartel zal gemaakt worden.
Partijtenoren zoals een Bart De Wever uit Antwerpen gaven al te kennen, te zullen ingaan op voorstellen van andere partijen als de partijraad op 21 juni toch verkiest om alleen verder te gaan.
Doch het heeft er alle schijn van dat dit niet het geval zal zijn.
Het middenkader vd partij wordt dan ook al lichtjes voorbereid op de keuze voor een kartel.
Eerlijk gezegd wil ik hier toch wel een zekere twijfel koesteren:
Ten eerste zijn de financieële problemen bij de N-VA zeker niet zo dramatisch als bijvoorbeeld bij Agalev. We kunnen daarvoor bogen op een sterk uitgewerkt ledenkader.
Ten tweede zie ik een man als Bart Dewever, die al bijna twintig jaar trouw is gebleven aan de VU (wat we van weinigen kunnen zeggen, nietwaar Gabriëls, Somers...?) en een grote rol speelde bij het tot stand komen van de partij, zeker niet als eerste het schip verlaten voor een "groter verhaal", dat ligt volledig niet in zijn verhaal.

Ik zou toch graag iets meer informatie en bronvermelding hebben voor ik hier geloof aan ga hechten, Robrecht.
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2003, 19:51   #31
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ik verplaats me vaak in julie huid om te pogen begrijpen waarom N-VA'ers:
  • *ons zoete land wensen op te delen
    *onze koning van zijn troon willen stoten
    *het volk directe democratie ontzeggen

Als ik dan (in mijn N-VA-bewustzijn) na inkleuring van het 'correcte' bolletje, zou merken dat die sloeries bovendien nog eventueel met de tsjeven zouden meeheulen, dan ga ik over mijn nek( ), incarneer weer in mezelf, en ben dan verheugd, opnieuw een eenzame, partijloze Belg te zijn (met een zwak plekje voor Vivant, zonder echt vertrouwen te koesteren)
Oud 11 juni 2003, 19:53   #32
Dimitri

Standaard

Waarom moet de N-VA een kartel aangaan dan? Ze hebben in Vlaanderen bijna 4,9% van de stemmen gehaald! Even ter vergelijking: D66, regeringspartij in Nederland, haalde bij de verkiezingen 4,1% van de stemmen. Volgend jaar is er geen kiesdrempel en zijn er 124 i.p.v. 88 zetels te verdelen. Dat moet toch makkelijk lukken dan?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2003, 19:54   #33
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

U vergeet het fenomeen der kieskringen.
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2003, 19:56   #34
Dimitri

Standaard

Maar er is toch geen kiesdrempel nu? En nu zijn er dus veel meer zetels te verdelen per kieskring, dus is het met hetzelfde aantal stemmen makkelijker om een zetel te behalen.
Oud 11 juni 2003, 19:59   #35
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Waarom moet de N-VA een kartel aangaan dan? Ze hebben in Vlaanderen bijna 4,9% van de stemmen gehaald! Even ter vergelijking: D66, regeringspartij in Nederland, haalde bij de verkiezingen 4,1% van de stemmen. Volgend jaar is er geen kiesdrempel en zijn er 124 i.p.v. 88 zetels te verdelen. Dat moet toch makkelijk lukken dan?
In een kartel met de CD&V zouden we wel meteen de grootste Vlaamse partij worden (tenzij het heel erg mis zou lopen), denk je maar eens in wat een drama's er dan gaan ontstaan als er opeens geen "symmetrische" regeringsvorming meer is tussen federaal en Vlaams vlak!
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2003, 20:05   #36
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Maar er is toch geen kiesdrempel nu? En nu zijn er dus veel meer zetels te verdelen per kieskring, dus is het met hetzelfde aantal stemmen makkelijker om een zetel te behalen.
In Antwerpen zal dat misschien zo zijn, maar in andere kieskringen, die kleiner zijn dan de provincies, bestaan er 'andere kiesdrempels door het quorum en het lage aantal zetels...

Bovendien: de N-VA profileert zich zwaar op het communautaire vlak en daar is op het Vlaams niveau niet zo veel aan te doen.
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
Oud 11 juni 2003, 20:05   #37
Dimitri

Standaard

Zonder kartel haal je denk ik meer stemmen dan met kartel. Ik heb het idee dat de christen-democraten in Vlaanderen (in Nederland nu ook weer trouwens) vaak een negatief beeld oproepen. Ik denk dat veel mensen liever een neutrale Vlaamsgezinde partij zien, dan eentje die samenwerkt met een van de grote partijen omdat dat misschien een zeteltje extra oplevert.
Het zou trouwens wel heel cynisch zijn als de partij die voortkomt uit een afsplitsing van de CVP, de VU en nu de N-VA, nu weer terugkeert bij die partij. Alsof Vlaanderen al onafhankelijk is en het werk erop zit!

Bestaan er in België eigenlijk geen lijstencombinaties zoals in Nederland, waarbij twee partijen met aparte lijsten opkomen maar alleen voor de verdeling van de restzetels samengeteld worden?
Oud 11 juni 2003, 20:08   #38
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
In Antwerpen zal dat misschien zo zijn, maar in andere kieskringen, die kleiner zijn dan de provincies, bestaan er 'andere kiesdrempels door het quorum en het lage aantal zetels...

Bovendien: de N-VA profileert zich zwaar op het communautaire vlak en daar is op het Vlaams niveau niet zo veel aan te doen.
Maar de Volksunie deed het in 1999 op Vlaams niveau toch ongeveer even goed als op Belgisch niveau?

Okee, er zijn kleinere kieskringen, maar er geldt wel een apparenteringssysteem ofzo toch? Worden dan niet de stemmen van de ene kieskring bij de andere kieskring opgeteld?
Oud 11 juni 2003, 20:14   #39
Lesane
Provinciaal Statenlid

Lesane's schermafbeelding

Standaard

Voor zover ik weet is er nog geen sprake van een kartel. Natuurlijk zal er wel gesproken worden met de CD&V maar of er al beslist is om een kartel te vormen betwijfel ik.

Dimitri, voor volgend jaar moeten we 5 verkozenen hebben. Dat zal niet makkelijk zijn, maar moeilijk kan ook. In het verleden haalde de VU immers telkens betere scores bij de Vlaamse verkiezingen dan bij de federale.
Lesane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2003, 20:19   #40
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dimitri, voor volgend jaar moeten we 5 verkozenen hebben. Dat zal niet makkelijk zijn, maar moeilijk kan ook. In het verleden haalde de VU immers telkens betere scores bij de Vlaamse verkiezingen dan bij de federale.
Werden de Vlaamse verkiezingen in het verleden niet altijd tesamen met de federale gehouden? Voor federale verkiezingen is het voor partijen als de N-VA veel makkelijker hun eigen thema's uit te spelen. Dat zal nu niet zo zijn.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be