Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 augustus 2005, 12:38   #21
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vlaanderen heeft geen territorium, daar het geen staat is, in tegenstelling met België.
België had in 1830 ook geen territorium daar het geen staat was, in tegenstelling tot Nederland.

Wat gun jij vredelievend Vlaanderen niet dat België zich met geweld nam?[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Knuppel on 15-08-2005 at 13:38
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Vlaanderen heeft geen territorium, daar het geen staat is, in tegenstelling met België.
België had in 1830 ook geen territorium daar het geen staat was, in tegenstelling tot Nederland.

Wat gun jij vredelievend Vlaanderen niet dat België zich met geweld nam?[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:
België had in 1830 ook geen territorium daar het geen staat was, in tegenstellig tot Nederland.

Wat gun jij vredelievend Vlaanderen niet dat België zich met geweld nam?[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Knuppel : 15 augustus 2005 om 12:38.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2005, 12:43   #22
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
Ik ben 76, misschien een ouwe knar, maar met wanbeleid in de afgelopen 175 jaar, kan ik in gene wijze akkoord gaan.
Ik ook niet, daarom: Vlaanderen Onafhankelijk! (too easy)

btw, waarom begin je nu over het Vlaams Belang? Quasi iedere Vlaamse politieke partij ijvert voor meer bevoegdheden voor de deelregio's.
Oud 15 augustus 2005, 13:17   #23
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

dubbel[edit]
[size=1]After edit by Knuppel on 15-08-2005 at 14:18
Reason:

dubbel[/size]

Iedere VLAAMSE politieke partij doet dat, zij het niet even overtuigd als ze aan de amcht zijn dan in de oppositie.

De Waalse echter...
En ons oud knarretje is niet voor niks naar Wallonië geëmigreerd, hé?[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Knuppel : 15 augustus 2005 om 13:18.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2005, 13:17   #24
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Iedere VLAAMSE politieke partij doet dat, zij het niet even overtuigd als ze aan de macht zijn dan in de oppositie.

De Waalse echter...
En ons oud knarretje is niet voor niks naar Wallonië geëmigreerd, hé?
Oud 15 augustus 2005, 14:50   #25
restons courtois
Parlementslid

restons courtois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel

Wat gun jij vredelievend Vlaanderen niet dat België zich met geweld nam?
Een tip: voor een referendum strijden. Met jullie VB + NVA kiezers moet het toch geen probleem zijn Belgie zo te splitsen. Zekers als ''het belgicisme uitgestorven is".
Waroom met brol zoals B-H-V bezig zijn als jullie toch met een referendum "alles klaar" maken kunt???
Als de Vlamingen: 'Belgie neen' zeggen heb ik geen probleem met de splitsing van Belgie...
It's a Mr. like you that puts the rest of us to shame."
restons courtois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2005, 18:54   #26
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Steenbok66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Iedere VLAAMSE politieke partij doet dat, zij het niet even overtuigd als ze aan de macht zijn dan in de oppositie.

De Waalse echter...
Nee knuppelke...
je weet wel beter van vroeger...
een ouwe tante ging dood, haar fermetteke kwam vrij... de neven moesten er relatief weinig geld voor hebben... een stomme kloot van een Hollander gaf mij schandalig veel geld voor mijn kooi hier... ik hield hier een "pied-�*-terreke" in de vorm van een studio ... en kocht het fermetteke... en hield nog geld over... en zowel het Waals als het Limburgs Haspengouw zijn mijn nieuwe "terre d'élection"...

daarom en voor niets anders ben ik terug naar mijn geboortedorp gegaan...
op enkele km's van het autostradeknooppunt van Loncin, dus op 40 km van Genk...
waar ik nog een paar keer per week kom...

heeft niks met afkeer van mijn werk- en woonplaats gedurende 40 jaar te maken, noch met wat jullie Vlaanderen noemen, wat ik het NL-talig gebied van België noem, noch met het F-talig gedeelte... ik ben geen Belgicist, noch een wat dan ook, ik geloof in het gestaag opbouwen van Europa en voel mij thuis in de Eurregio Maas-Rijn met Luik, Aken, Maastricht, Genk, Hasselt...
Brussel, Antwerpen, Gent, etc... kunnen mij gestolen worden... en ik heb voor de sociale zekerheid (in het Noorden) veel meer bijgedragen dan de bescheiden pensioenstranfer die nu naar Wallonië voor mij komt...

en BTW, straks heb ik me vergist met een woord dat in de toetsen van het bord was blijven zitten... van dat gezwam over 175 jaar wanbeheer moet ik niets hebben en ik vind dat apart van Tindemans, Martens en Dehaene die geknuld hebben, het beheer van ons land gedurende de 175 jaar niet slecht was... en dat zootje van het blok of belang zou het nooit beter gedaan hebben, integendeel....[edit]
[size=1]After edit by Steenbok66 on 15-08-2005 at 20:21
Reason:

Citaat:

De Waalse echter...
Nee knuppelke...
een ouwe tante ging dood, haar fermetteke kwam vrij... de neven moesten er relatief weinig geld voor hebben... een stomme kloot van een Hollander gaf mij schandalig veel geld voor mijn kooi hier... ik hield hier een "pied-�*-terreke" in de vorm van een studio ... en kocht het fermetteke... en hield nog geld over... en zowel het Waals als het Limburgs Haspengouw zijn mijn nieuwe "terre d'élection"...

heeft niks met afkeer van mijn werk- en woonplaats gedurende 40 jaar te maken, noch met wat jullie Vlaanderen noemen, wat ik het NL-talig gebied van België noem, noch met het F-talig gedeelte... ik ben geen Belgicist, noch een wat dan ook, ik geloof in het gestaag opbouwen van Europa en voel mij thuis in de Eurregio Maas-Rijn met Luik, Aken, Maastricht, Genk, Hasselt...
Brussel, Antwerpen, Gent, etc... kunnen mij gestolen worden... en ik heb voor de sociale zekerheid (in het Noorden) veel meer bijgedragen dan de bescheiden pensioenstranfer die nu naar Wallonië voor mij komt...

en BTW, straks heb ik me vergist met een woord dat in de toetsen van het bord was blijven zitten... van dat gezwam over 175 jaar wanbeheer moet ik niets hebben en ik vind dat apart van Tindemans, Martens en Dehaene die geknuld hebben, het beheer van ons land gedurende de 175 jaar niet slecht was... en dat zootje van het blok of belang zou het nooit beter gedaan hebben, integendeel....[/size]

Citaat:

De Waalse echter...
Nee knuppelke...

Brussel, Antwerpen, Gnet, etc... kunnen mij gestolen worden... en ik heb voor de sociale zekerheid (in het Noorden) veel meer bijgedragen dan de bescheiden pensioenstranfer die nu naar Wallonië voor mij komt...

en BTW, straks heb ik me vergist met een woord dat in de toetsen van het bord was blijven zitten... van dat gezwam van 175 jaar wanbeheer moet ik niets hebben en ik vind dat apart van Tindeman, Martens en Dehaene die geknuld hebben, het beheer van ons land gedurende de 175 jaar niet slecht was... en dat zootje van het blok of belang zou het nooit beter gedaan hebben, integendeel....[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Steenbok66 : 15 augustus 2005 om 19:21.
Steenbok66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2005, 20:57   #27
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door restons courtois
Een tip: voor een referendum strijden. Met jullie VB + NVA kiezers moet het toch geen probleem zijn Belgie zo te splitsen. Zekers als ''het belgicisme uitgestorven is".
Waroom met brol zoals B-H-V bezig zijn als jullie toch met een referendum "alles klaar" maken kunt???
Als de Vlamingen: 'Belgie neen' zeggen heb ik geen probleem met de splitsing van Belgie...
Wie denk jij dat onlangs belette dat het referendum in de grondwet kon ingeschreven worden?
Oud 15 augustus 2005, 21:00   #28
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
en dat zootje van het blok of belang zou het nooit beter gedaan hebben, integendeel....
Het zou best kunnen maar dat kan je dus nooit bewijzen, Steenbokske.

Evengoed als 'de beste premier ooit' lijkt me anders een makkie.
Oud 15 augustus 2005, 21:05   #29
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
Zeg ik al lang, Belgie is een goed land om in te leven. Wij komen eigenlijk niets tekort in vergelijking met vele andere landen.

Ok er zijn altijd frustraties, er zijn altijd wat problemen, maar dat is het leven. Het is eigelijk absurd om een van de beste landen ter wereld af te breken omwille van een verzuurde bevolking......het buitenland snapt het niet. En ik ook niet.
Dat is een pakweg Azeri dat niet snapt is volkomen normaal...
Jong N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2005, 09:02   #30
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Van Nespen
En wat die taalwetten aangaat: U verwijst graag naar de jaren 50? Toen werden de scholieren steevast 2-talig opgevoed! De taalwetten zijn er moeten komen onder invloed van 25 jaar federalistisch rampbestuur!
Aha. Moet ik nu uit wat u schrijft, afleiden dat taalwetten volgens u gelijkstaan aan een uiting van "rampbestuur"?

Jaren vijftig, tweetaligheid? Mag ik er even opwijzen dat de vernederlandsing van de scholen slechts een definitieve eindpunt kende in de naoorlogse tijd? Dat, alhoewel er toen reeds wettelijke bepalingen waren, in de vooroorlogse periode heel wat scholen nog steeds eentalig Frans waren? En dat Nederlands slechts een taalvakje was tussen de andere dat gegeven werd in het Frans aan de hand van Franse boeken (ik heb hier thuis nog zo'n oude spraakkunst... uitgegeven door het Sint-Lodewijkscollege van Brugge: spraakkunst Nederlands, met alle theoretische beschouwingen in het Frans, voorbeelden in het Nederlands (natuurlijk)... net alsof het ging om het aanleren van een vreemde taal).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2005, 09:10   #31
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Het zou best kunnen maar dat kan je dus nooit bewijzen, Steenbokske.

Evengoed als 'de beste premier ooit' lijkt me anders een makkie.
maar bewijzen opbouwen met een torenhoog risiko voor een oneindige chaos... is riskant naar mijn bescheiden mening...

en dat van die premier, daar blijf ik van overtuigd... en een overgroot gedeelte van de mensen ook... maar die maken niet zoveel misbaar als het zootje VB en aanverwanten...

en...
och laat maar... het heeft geen zin...

wij zullen nooit akkoord geraken...

onze goede premier doet wel en ziet niet om...
Oud 16 augustus 2005, 09:50   #32
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
Nee knuppelke...

en BTW, straks heb ik me vergist met een woord dat in de toetsen van het bord was blijven zitten... van dat gezwam over 175 jaar wanbeheer moet ik niets hebben en ik vind dat apart van Tindemans, Martens en Dehaene die geknuld hebben, het beheer van ons land gedurende de 175 jaar niet slecht was... en dat zootje van het blok of belang zou het nooit beter gedaan hebben, integendeel....
Zielig Steenbok...zijn huis voor veel geld verpatsen aan een Hollandse "stomme kloot", gaan wonen tussen de Waalse meute...zoveel geluk en toch nog hier moeten komen om zijn gal uit te spuwen? Begrijpe wie begrijpe kan.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2005, 09:55   #33
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Aha. Moet ik nu uit wat u schrijft, afleiden dat taalwetten volgens u gelijkstaan aan een uiting van "rampbestuur"?
Inderdaad! Men had veel beter geprobeerd om de tweetaligheid in beide landsdelen te stimuleren, in plaats van de segregatie in wetten vast te leggen.

Citaat:
Jaren vijftig, tweetaligheid? Mag ik er even opwijzen dat de vernederlandsing van de scholen slechts een definitieve eindpunt kende in de naoorlogse tijd? Dat, alhoewel er toen reeds wettelijke bepalingen waren, in de vooroorlogse periode heel wat scholen nog steeds eentalig Frans waren? En dat Nederlands slechts een taalvakje was tussen de andere dat gegeven werd in het Frans aan de hand van Franse boeken (ik heb hier thuis nog zo'n oude spraakkunst... uitgegeven door het Sint-Lodewijkscollege van Brugge: spraakkunst Nederlands, met alle theoretische beschouwingen in het Frans, voorbeelden in het Nederlands (natuurlijk)... net alsof het ging om het aanleren van een vreemde taal).
Toen was Nederlands én Frans wel verplicht op de scholen.
Tegenwoordig is er de keuze, waarbij de landstalen eerder een vrije keuze is in plaats van een verplichting.
En dan maar klagen over het uiteengroeien van de gewesten.
Men verstaat mekaar gewoon niet meer en dank zij de federalisatie van dit land is de nood er ook al niet meer naar...

25 jaar wanbeleid, zoals ik al zei!

De enige constante is verandering...
Rudy Van Nespen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2005, 10:05   #34
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad! Men had veel beter geprobeerd om de tweetaligheid in beide landsdelen te stimuleren, in plaats van de segregatie in wetten vast te leggen.

Tegenwoordig is er de keuze, waarbij de landstalen eerder een vrije keuze is in plaats van een verplichting.
Men verstaat mekaar gewoon niet meer en dank zij de federalisatie van dit land is de nood er ook al niet meer naar...

Klaagt hier dan iemand over het uiteengroeien?

Oud 16 augustus 2005, 10:10   #35
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Klaagt hier dan iemand over het uiteengroeien?
Nee hoor, behalve als het gaat over 'Waalse annexaties', 'Onwil om de taal te spreken', etc.

De enige constante is verandering...
Rudy Van Nespen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2005, 10:27   #36
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee hoor, behalve als het gaat over 'Waalse annexaties', 'Onwil om de taal te spreken', etc.
Waalse annexaties bestaan die niet al 175 jaar? Ik zie niet in, wat dat te maken heeft met uitééngroeien of zijn we al een 175 jaar aan het uitééngroeien? Met "onwil om de taal te spreken" zullen we na de Vlaamse onafhankelijkheid helemaal geen last meer van hebben, en daarom vind ik het ook goed dat elk de taal leert die men wil. België zonder Vlaanderen, dus zonder Nederlandstaligen, zal geen behoefte meer hebben aan Franstaligen die Nederlands kunnen, dus waarom zouden die dat nu moeten leren. Het is onze zaak natuurlijk niet, elk is baas in eigen huis, maar de Walen zouden zich beter goed op het Engels toeleggen en misschien ook op het Duits.
Oud 16 augustus 2005, 10:29   #37
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

In Vlaanderen is Frans nog steeds verplichte eerste vreemde taal. Indien men al een verplichting moet inbouwen om de eenheid te bewaren, wil dat trouwens zeggen dat die eenheid niet al te sterk is. België hangt door dwang aan elkaar. Zodra de dwang verdwijnt of wordt weggenomen, zien we automatisch dat er veel minder inspanningen worden verricht om bezig te zijn met wat aan de overkant van de taalgrens gebeurt.

Geen wanbeleid, maar wel een gewone sociologische evolutie.
Oud 16 augustus 2005, 10:34   #38
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom? Zwitserland is een meertalig land, maar kent op gemeentelijk niveau een bijzonder strikte en strenge eentaligheid (met uitzondering van twee gevallen). Wie in bijvoorbeeld Sion woont, gaat in het Frans naar school. Je krijgt je papieren daar in het Frans, zelfs al ben je Duitstalig. Geen denken aan dat je ook maar enige faciliteit zou krijgen. Woon je als Italiaanstalige in Visp dan mag je je papieren in het Italiaans vergeten. Je kinderen zullen ook naar de school in het Duits moeten gaan.

In plaats van jullie denkbeeldige tweetaligheid, had men de Franstaligen beter geleerd om respect te hebben voor onze taal. Daarnaast had men beter de strikte eentaligheid (met uitzondering van het Brussel van voor de uitbreiding) van de rest van de gemeenten ingevoerd, net als in Zwitserland.
Oud 16 augustus 2005, 10:48   #39
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Zielig Steenbok...zijn huis voor veel geld verpatsen aan een Hollandse "stomme kloot", gaan wonen tussen de Waalse meute...zoveel geluk en toch nog hier moeten komen om zijn gal uit te spuwen? Begrijpe wie begrijpe kan.
Dat u niet kunt begrijpen dat een geboortige Luikse Haspengouwer na een welgevuld beroepsleven te Genk terug naar zijn geboortedorp trekt... naar een huis dat van zijn familie aldaar is...
dat verwondert mij geenszins... ik had het tegen Knuppel gezegd en die weet dat zoals vele anderen op dit forum...

en dat huis hier, die Hollander is mij achternagelopen en omdat ik eerst niet wou verkopen en hij bood steeds meer... meer dan het eigenlijk waard is... en van daar mijn kwalificatie van stom zijn...
maar ik zou zot geweest zijn het te houden...
en de gelegenheid deed zich voor het fermetteke waar ik als kind gespeeld heb te kopen...

en van die Waalse meute, daar ga ik maar niet op in... al heb ik veel kompssie met je... in Luiks Haspengouw wonen even goede mensen als in Limburgs Haspengouw, trouwens... Haspengouwers zijn met mekaar verbonden en vermits mijn vader een Luiks Haspengouwer was, gehuwd met een Limburgse Haspengouwse...
maar ja... sukkels van extremisten zijn kortzichtig en dom.... en begrijpen niets van de verbondenheid van streekgenoten....

en van die gal... 't is hoe je het ziet... maar het was een reactie op gal van een bende sullen hier op dit forum... en dat gal meer gal opwekt... dat begrijpt een sulleke als jij niet...

en alvorens dat je zou zeveren over mijn beroepsleven hier... normaal moest Ford Genk naar Hauts Sarts te Luik en vermits ik toen op de economische dienst van de Provincie Luik werkte en dat niet door ging en ik in vier talen met de Ford instanties kon communiceren, heeft het Ford management mij gevraagd wegens mijn kwalificaties, Genk te helpen opstarten...
waar ik als domme Waal hoger carrière maakte zowel plaatselijk als internationaal...

maar ja als men enkel kan prullen over nitties gritties op taalgebied... dan moet mij je posting absoluut niet verwonderen...
Oud 16 augustus 2005, 10:55   #40
Vanderlinden d'Hoogvorst
Burger

Vanderlinden d'Hoogvorst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
De Ijzerwake stelt haar manifestatie (hoe kan het anders ?) dit jaar in het teken van 175 jaar wanbestuur. Een wanbestuur dat toch minstens medeverantwoordelijk is voor het feit dat onze "gemeenschap"
-tot de top 10 van de plaatsen in de wereld behoort waar het "goed leven" is,
of waarvan de "levenskwaliteit" tot de allerhoogste behoort.?
- een gebied waar welstellende "expats" die hier in feite tijdelijk aanwaaiden
volgens hun mogelijkheden zich definitief wensen te vestigen.
- Waar mensen van zonze buurlanden zich met enthoesiasme op de immobiliënmarkt werpen om hier te komen wonen.
- Waar de criminaliteit in de grote steden zo ongeveer de laagste ter wereld is
- waar er voor het verstrekken van medische zorgen geen wachtlijsten zijn.
- waar ook het bijna kosteloze onderwijs van de hoogste kwaliteit is.

Als dit wanbeleid is : geef mij dan nog maar eens 175 jaar wanbeleid.
Uw moeder mishandelt u. Ondanks alles groeit u uit tot een succesvol zakenman. Gaat u uw moeder nu dankbaar zijn?

Oh simpele ziel.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be