Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 augustus 2005, 15:30   #21
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door werkgroep morkhoven
Maak dat de ganzen wijs. Met mij gaat ge niet voortboeren Bavo !

BRUSSEL - Ruim tienduizend jongeren in Vlaanderen leiden een zwervend bestaan. Voor de hulpverlening vormen de meerderjarigen onder hen geen aparte doelgroep. Opvang met het oog op integratie in de samenleving is er nauwelijks. Dat schrijft Kerk en Leven.

De jongeren lopen van het ene tijdelijke baantje naar de volgende interim-opdracht. Wie het opgeeft, wacht vaak het straatleven. De helft van hen heeft recht op een leefloon. De rest valt helemaal zonder inkomen, wegens niet in orde met de papieren.

In de hulpverlening kunnen de meerderjarigen alleen nog terecht bij crisishulp voor doorwinterde daklozen, een handvol opvangplaatsen niet te na gesproken. Vaak vinden de jongeren tijdelijk onderdak bij een vriend of ze betrekken een kraakpand. Velen krijgen de smaak van de vrijheid te pakken maar als ze niet de juiste hulpverlening op het juiste moment ontmoeten, eindigt deze fase van hun jonge leven in de gevangenis of loopt ze uit in de totale verloedering.

Een privé-initatief dat aan deze problematiek iets tracht te doen is Huize Pit-Stop in Brugge, opgestart door de Brugse gevangenisaalmoezenier Tonny Cornoedus en twee collega- aalmoezeniers. In juni kreeg Huize Pit-Stop dertig aanmeldingen. Er was slechts één plaatsje vrij.

18/08/2005 - belga - mcu - DE STANDAARD

Je bericht weerlegt m.i. geenszins wat boer_bavo argumenteerde. Het gaat inderdaad niet om "tienduizenden" jongeren, maar om "ruim tienduizend", en het is inderdaad zo dat deze jongeren van het ene tijdelijke baantje naar de volgende interim-opdracht lopen. Welnu, wie tussen twee jobs zit, kan gerust gecatalogeerd worden als iemand die op een bepaald ogenblik in het jaar hulp moet vragen.
Oud 27 augustus 2005, 15:46   #22
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard Eerroof of doodgepest worden ?

Inmiddels heeft de goede man zijn leefloon ontvangen en hier ging het per slot van rekening over ... ergens op dit forum kan je de webstek vazn het 4WS
op het spoor komen & ik vind inderdaad dat het eerste wat men met mensen die
moeilijkheden hebben om hun recht te verkrijgen bij een OCMW is om rechtshulp pro deo te bekomen zodat de dossiers niet in de war geraken. Een forum is als dusdanig een ongelukkige plaats om zulke materies uit te klaren.. een dossier moet men in zijn geheel kennen enz..

Ik heb trouwens reeds op andere plaatsen gesteld dat OCMW's bestuurd worden door een raad die naar gelegenheid van de gemeenteraadsverkiezingen samengesteld wordt... Het zou daarom goed zijn om de diverse partijen die kandidaten voor deze gemeenteraden/OCMW raden aanduiden te vragen hoe zij
de armoedebestrijding konkreet zien. Ik vind dat er een wettelijke regeling moet komen die, in dit rijke gewest, ervoor zorgt dat iedereen recht heeft op onderdak en een maaltijd (eventueel terugbetaalbaar van het ogenblik dat de ongelukkige persoon hiertoe in staat is). Elke gemeente in ons land is hiertoe materieel in staat - laat ons solidair hiervoor aktie voeren !
Oud 27 augustus 2005, 21:54   #23
werkgroep morkhoven
Banneling

werkgroep morkhoven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion
Je bericht weerlegt m.i. geenszins wat boer_bavo argumenteerde. Het gaat inderdaad niet om "tienduizenden" jongeren, maar om "ruim tienduizend", en het is inderdaad zo dat deze jongeren van het ene tijdelijke baantje naar de volgende interim-opdracht lopen. Welnu, wie tussen twee jobs zit, kan gerust gecatalogeerd worden als iemand die op een bepaald ogenblik in het jaar hulp moet vragen.
Ik stel voor om binnenkort allemaal eens rustig ergens een pint te gaan pakken.
werkgroep morkhoven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2005, 21:55   #24
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik stel voor om binnenkort allemaal eens rustig ergens een pint te gaan pakken.
Dat lijkt me een goed idee.
Oud 30 augustus 2005, 00:03   #25
werkgroep morkhoven
Banneling

Standaard

Ook het OCMW te Antwerpen blijft zwaar in gebreke

Edwin Delanoeye van Attac-Antwerpen, Frank Hosteaux van de actiegroep "Rot op huisjesmelkers" en Jos Geudens, Onderwijs zonder grenzen en ook lid van de Antwerpse SAP werden in januari 2005 geinterviewd in verband met het 'Stadsplan Veilig' dat van Antwerpen een mini-politiestaat maakt.
Zij spraken ook over de zware tekortkomingen van het OCMW te Antwerpen...

Frank Hosteaux: "Tegelijkertijd is het OCMW momenteel bezig om elk dossier van Belgen en niet-Belgen uit te pluizen. Bij het minste vermoeden dat je geen recht meer hebt op een OCMW-uitkering word je er onherroepelijk uit gegooid. Zo heb ik nu weet van drie Roma-gezinnen die hun uitkering hebben verloren. Dat baart me zoveel zorgen. De kansarmoede is hier nu al zo groot."

Jos Geudens: "Zelf geef ik les in een school in de buurt. De kinderen uit de Seefhoek komen terecht op onze school. Het gaat dus om een volledig allochtone school, met veertig procent kinderen van asielzoekers. In totaal gaat het om een dertigtal nationaliteiten. Als school voelden we heel goed aan dat de problemen verergerden. Eerst was er het probleem van een Kosovaars Roma-gezin. Dat gezin kon niet uitgewezen worden maar verloor wel haar uitkering. Die mensen vielen dus terug op niets. We hebben met de school een actie opgezet voor deze mensen, waarbij we ook op veel steun van de buurt konden rekenen. We zijn nog steeds in de weer voor deze mensen. Vervolgens was er een Slovaaks Roma-gezin. Deze mensen kregen te maken met zo'n "Krot-op-actie" van de politie en werden uit hun huis gezet. Ze kregen verder geen opvang meer en werden beschouwd als 'toeristen', gezien Slovakije bij de EU is. Op die manier moest er geen OCMW-steun meer betaald worden. Na wat omzwervingen, ondermeer in onze school, verblijven deze mensen nu in buurthuis Faboert. In de kranten maakt men daar dan meteen een "opvangtehuis" van. Iedereen die nu een matras vrijmaakt voor een dakloos gezin, krijgt meteen het label "opvangtehuis" zodat er verder niet meer naar omgekeken moet worden."

Frank Hosteaux: "Wij proberen nu ook te zorgen voor voedselpaketten voor een aantal families en zijn constant op zoek naar huisvesting. Maar dit plan komt er nu nog eens bovenop en zal de zaken enkel nog verergeren. Onze VZW 'Rot-op huisjesmelkers' is nu reeds vier jaar actief. Het probleem van de huisjesmelkers neemt enkel maar toe. We hebben het reeds gehad over de "Krot-op-acties" van de stad. Het gaat om gecoördineerde acties van de politie, cel huisvesting, het Vlaams gewest en de Dienst Vreemdelingenzaken. In feite ontbreekt daar een belangrijke organisatie, namelijk het OCMW. Eigenlijk zou het OCMW ter plaatse moeten gaan. Maar de OCMW-voorzitter legt de bal dan weer in het kamp van de burgemeester enzovoort. Regelmatig dienen wij klacht in tegen huisjesmelkers. Op 11 januari hebben we opnieuw een zaak tegen een huisjesmelker. Maar we hebben nu ook het OCMW gedagvaard. Er is immers nog geen enkel OCMW in België veroordeeld wegens schuldig verzuim. Wij hebben hier vluchtelingen die toegewezen waren aan Musson, een kleine gemeente op de Luxemburgse-Franse grens. Eén keer per maand krijgen die hun geld toegestuurd van het lokale OCMW. Je kan toch moeilijk beweren dat zo'n OCMW zijn taak au sérieux neemt en deze mensen begeleidt. Tientallen OCMW's maken zich daar schuldig aan."

Bron:
http://www.sap-pos.org/txt-nl/2005/j...ensenjacht.htm
8)
Oud 30 augustus 2005, 18:43   #26
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard Mini-politiestaten

Wij weten wat van antwerpen en andere Vlaamse Gemeenten een mini-politiestaat maakt. Daarom is mijn voorstel dat men alle politieke partijen
aanschrijft met de eis in het verkiezingspakket voor de gemeenteraden een
programmapunt op te nemen daty iedere mens een dak boven het hoofd en voedsel garandeert : dit moet in de 6de rijkste regio van deze wereld kunnen.
Vandaag Vlaanderen : morgen de wereld !
Oud 30 augustus 2005, 21:18   #27
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion
Juist.
Ik meen trouwens dat het aantal hulpaanvragen 10036 was. Geen reden om niet in te grijpen. Maar het "ruim tienduizend" danwel "tienduizenden" noemen is liegen.

Ik vraag me trouwens af of dat cijfer niet lager is dan ooit.
Oud 30 augustus 2005, 22:01   #28
werkgroep morkhoven
Banneling

Standaard

Citaat:

BRUSSEL - Ruim tienduizend jongeren in Vlaanderen leiden een zwervend bestaan. Voor de hulpverlening vormen de meerderjarigen onder hen geen aparte doelgroep. Opvang met het oog op integratie in de samenleving is er nauwelijks. Dat schrijft Kerk en Leven.

De jongeren lopen van het ene tijdelijke baantje naar de volgende interim-opdracht. Wie het opgeeft, wacht vaak het straatleven. De helft van hen heeft recht op een leefloon. De rest valt helemaal zonder inkomen, wegens niet in orde met de papieren.

In de hulpverlening kunnen de meerderjarigen alleen nog terecht bij crisishulp voor doorwinterde daklozen, een handvol opvangplaatsen niet te na gesproken. Vaak vinden de jongeren tijdelijk onderdak bij een vriend of ze betrekken een kraakpand. Velen krijgen de smaak van de vrijheid te pakken maar als ze niet de juiste hulpverlening op het juiste moment ontmoeten, eindigt deze fase van hun jonge leven in de gevangenis of loopt ze uit in de totale verloedering.

Een privé-initatief dat aan deze problematiek iets tracht te doen is Huize Pit-Stop in Brugge, opgestart door de Brugse gevangenisaalmoezenier Tonny Cornoedus en twee collega- aalmoezeniers. In juni kreeg Huize Pit-Stop dertig aanmeldingen. Er was slechts één plaatsje vrij.

18/08/2005 - belga - mcu - DE STANDAARD

Van 'hulpaanvragen' is in het artikel geen sprake. Men zegt enkel dat 'ruim tienduizend jongeren in Vlaanderen een zwervend bestaan leiden'.

Het aantal jongeren dat bij het OCMW voor hulp komt aankloppen, groeit jaarlijks aan wat wil zeggen dat de situatie er niet op verbetert.
8)
Oud 31 augustus 2005, 02:18   #29
werkgroep morkhoven
Banneling

Standaard

Volgens Frank Hosteaux (zie het bericht over de wanpraktijken bij het OCMW te Antwerpen) is er nog geen enkel OCMW in België veroordeeld wegens schuldig verzuim.

Momenteel werk ik trouwens rond een dossier van iemand die reeds voor de 8ste maal ( ! ) naar de arbeidsrechtbank is moeten stappen omdat het OCMW van Antwerpen hem zijn bestaansminimum of sociale bijlage afnam.

De man haalde telkens zijn gelijk voor de arbeidrechtbank maar toch blijft het OCMW steeds nieuwe maatregelen tegen hem nemen.

Alhoewel men wel weer hier en daar simpelweg zal stellen dat er 'wel een reden zal zijn voor het OCMW om deze man te tergen', vind ik dat dergelijke praktijken onaanvaardbaar zijn.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by werkgroep morkhoven on 31-08-2005 at 03:25
Reason:
--------------------------------

Volgens Frank Hosteaux (zie het bericht over de wanpraktijken bij het OCMW te Antwerpen) is er nog geen enkel OCMW in België veroordeeld wegens schuldig verzuim.

Momenteel werk ik trouwens rond een dossier van iemand die reeds voor de 8ste maal ( ! ) naar de arbeidsrechtbank is moeten stappen omdat het OCMW van Antwerpen hem zijn bestaansminimum of sociale bijlage afnam.

De man haalde telkens zijn gelijk voor de arbeidrechtbank maar toch blijft het OCMW steeds nieuwe maatregelen tegen hem nemen.

Alhoewel men wel weer hier en daar simpelweg zal stellen dat er 'wel een reden zal zijn voor het OCMW om deze man te tergen', vind ik dat dergelijke praktijken onaanvaardbaar zijn.[/size]

[size=1]After edit by werkgroep morkhoven on 31-08-2005 at 03:24
Reason:

Momenteel werk ik ook rond een dossier van iemand die reeds voor de 8ste maal naar de arbeidsrechtbank is moeten stappen omdat het OCMW van Antwerpen hem zijn bestaansminimum of sociale bijlage afnam.

Alhoewel men wel weer hier en daar zal stellen dat er 'wel een reden zal zijn voor het OCMW om deze man te tergen', vind ik dat dergelijke praktijken onaanvaardbaar zijn.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Momenteel werk ik ook rond een dossier van iemand die reeds voor de 8ste maal naar de arbeidsrechtbank is moeten stappen omdat het OCMW van Antwerpen hem zijn bestaansminimum of sociale bijlage afnam.

De man kreeg haalde telkens zijn gelijk voor de arbeidrechtbank maar toch blijft het OCMW steeds nieuwe maatregelen tegen hem nemen.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door werkgroep morkhoven : 31 augustus 2005 om 02:25.
Oud 31 augustus 2005, 11:12   #30
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Van 'hulpaanvragen' is in het artikel geen sprake. Men zegt enkel dat 'ruim tienduizend jongeren in Vlaanderen een zwervend bestaan leiden'.
Inderdaad. Zoals wel vaker schrijft de pers dingen die foutief zijn. Ik dacht dat iemand met een nickname als "werkgroep morkhoven" dat wel in zou zien.
Oud 31 augustus 2005, 18:27   #31
werkgroep morkhoven
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Inderdaad. Zoals wel vaker schrijft de pers dingen die foutief zijn. Ik dacht dat iemand met een nickname als "werkgroep morkhoven" dat wel in zou zien.
Het wordt tijd dat je eens een paar dagen vacantie pakt Bavo.

Percalion en jij spreken van 'hulpvragers' terwijl het artikel dat ik op dit forum publiceerde zegt dat 'volgens Kerk en Leven ruim tienduizend jongeren in Vlaanderen een zwervend bestaan leiden.'

Van 'hulpvragers' is dus geen sprake.

Jij schreef ook dat je 'geloofde dat het aantal HULPAANVRAGEN 10036 was'.
Dus ook deze informatie is onjuist.

Een groot aantal van de voornoemde jongeren kan niet bij het OCMW terecht voor hulp omdat zij geen vaste verblijfplaats hebben.

8)[edit]
[size=1]After edit by werkgroep morkhoven on 31-08-2005 at 19:35
Reason:

Citaat:

Percalion en jij spreken van 'hulpvragers' terwijl het artikel dat ik op dit forum publiceerde zegt dat 'volgens Kerk en Leven ruim tienduizend jongeren in Vlaanderen een zwervend bestaan leiden.'

Van 'hulpvragers' is dus geen sprake.

Jij schreef ook dat je 'geloofde dat het aantal HULPAANVRAGEN 10036 was'.

Een groot aantal van de voornoemde jongeren kan niet bij het OCMW terecht voor hulp omdat zij geen vaste verblijfplaats hebben.

8)[/size]

[size=1]After edit by werkgroep morkhoven on 31-08-2005 at 19:31
Reason:

Citaat:

Volgens Kerk en Leven leiden 'ruim tienduizend jongeren in Vlaanderen een zwervend bestaan.'

Percalion en jij spraken echter van 'hulpvragers' terwijl volgens het artikel over Kerk en Leven van 'hulpvragers' geen sprake is.

Jij schreef ook dat je 'geloofde dat het aantal hulpaanvragen 10036 was'.

Een groot aantal van de jongeren kan niet bij het OCMW terecht omdat zij geen vaste verblijfplaats hebben.

8)[/size]

[size=1]After edit by werkgroep morkhoven on 31-08-2005 at 19:28
Reason:

Citaat:

Volgens Kerk en Leven leiden 'ruim tienduizend jongeren in Vlaanderen een zwervend bestaan.'

Percalion en jij spraken echter van 'hulpvragers' terwijl in dit artikel van 'hulpvragers' geen sprake is.

Een groot aantal van de jongeren kan niet bij het OCMW terecht omdat zij geen vaste verblijfplaats hebben.

8)[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:

Percalion en jij spraken echter van 'hulpvragers' terwijl in dit artikel van 'hulpvragers' geen sprake is.

8)[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door werkgroep morkhoven : 31 augustus 2005 om 18:35.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be