Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 augustus 2005, 14:56   #21
Gertj3
Minister

Gertj3's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gertj3
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eigeeltje
maw er zijn te veel armen en we kunnen ze niet allemaal helpen .... Laat ons dus maar niemand meer hepen? Nog maar eens een vb van het stijgende egïsme in deze maatschappij
De kansarmen aan het werk zetten zo al veel vooruitgang zijn
Gertj3 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2005, 20:26   #22
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eigeeltje
maw er zijn te veel armen en we kunnen ze niet allemaal helpen .... Laat ons dus maar niemand meer hepen? Nog maar eens een vb van het stijgende egïsme in deze maatschappij
Misschien beter dat ge dit eens tegen professor Vermeersch, of tegen de gouverneur van limburg (de Polen zijn een groter gevaar voor onze sociale zekerheid, dan de vergrijzing) vertelt.
In elk geval heeft het geen zin van de middenklasse, de familieleden van de barons, die geld hebben om mensensmokkelaars te betalen, ambtenaren om te kopen... voort te helpen. Men kan veel beter de echte armen in hun thuisland helpen.
En niets houdt u uiteindelijk tegen om meer te doen. Maar persoonlijk vind ik, eens 2/3 van mijn loon gestort als bijdrage aan de maatschappij, ik voldoende heb gedaan.
En uiteindelijk vroeg ge naar oplossingen. En voor mij blijft het, eerst de kraan toe, en dan dweilen.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2005, 20:30   #23
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gertj3
De kansarmen aan het werk zetten zo al veel vooruitgang zijn
Probleem is wel dat men hiervoor een grote beschutte werkplaats zal moeten creeeren. Er zijn nu eenmaal veel te veel laaggeschoolden. De vraag naar vakmensen is nog wel reeel, maar om de een of andere reden (als gij de reden weet, zeg het me) komt een kansarme er niet toe om ne stiel te leren (metser, loodgieter...).
Oud 23 augustus 2005, 20:38   #24
Gertj3
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob
Probleem is wel dat men hiervoor een grote beschutte werkplaats zal moeten creeeren. Er zijn nu eenmaal veel te veel laaggeschoolden. De vraag naar vakmensen is nog wel reeel, maar om de een of andere reden (als gij de reden weet, zeg het me) komt een kansarme er niet toe om ne stiel te leren (metser, loodgieter...).
je kunt ze eerst naar de VDAB sturen e om ze cursussen te laten volgen
Oud 23 augustus 2005, 20:56   #25
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
je kunt ze eerst naar de VDAB sturen e om ze cursussen te laten volgen
Maar waarom doet men dit dan niet ?
Oud 23 augustus 2005, 21:07   #26
Gertj3
Minister

Standaard

Citaat:
Maar waarom doet men dit dan niet ?
Vraag da eens aan Freya alé ja aan johan nu want freya is op zwangerschapverlof
Oud 23 augustus 2005, 21:12   #27
Jean-Pierre
Staatssecretaris

Jean-Pierre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de limburgse leeuw
Er zullen integratiecursussen en taalbaden voorzien worden voor degenen die de nederlandse taal niet machtig zijn.
Dit soort initiatieven is geen oplossing. Laten we een kat een kat noemen.

1. Ik onderstel dat vele (ik heb hier geen percentage) van die kansarmen vreemdelingen zijn... en dan nog van Magrebijnse oorsprong. Welnu, hiervan is meer dan 50% ongeletterd, zeg maar analfabeet. Vermits ze analfabeet zijn in hun eigen taal, hoe wilt ge dan dat ze hier een taal leren?

2. Personen zonder diploma en taalkennis - wat komen die hier doen? Op welke basis werden die hier toegelaten? Wat is het ekonomische nut voor België om hier analfabeten 'uit te nodigen', zonder enig bezit van diploma? Wat is hun bijdrage tot onze ekonomie?

3. Wie betaalt die integratiecursussen en taalbaden? Ik herinner mij een artikel waar men stelt dat een integratiecursus zo'n € 2.500 kost per persoon aan de Belgische Staat (dus gij en ik...). Die personen wisten toch dat hier Nederlands of Frans gesproken werd, voor ze naar hier kwamen.
Jean-Pierre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2005, 21:14   #28
Gertj3
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jean-Pierre
?

3. Wie betaalt die integratiecursussen en taalbaden? Ik herinner mij een artikel waar men stelt dat een integratiecursus zo'n € 2.500 kost per persoon aan de Belgische Staat (dus gij en ik...). Die personen wisten toch dat hier Nederlands of Frans gesproken werd, voor ze naar hier kwamen.
je moet ze ook de kans geven om zich in te burgeren hier
Oud 23 augustus 2005, 21:32   #29
Jean-Pierre
Staatssecretaris

Standaard

Ja, maar dan met hun eigen centen. Ik ben naar Australia en Zuid-Afrika gaan werken. Nooit heeft iemand daar voor mij cursussen betaald. Dat heb ik zelf moeten doen...
Oud 23 augustus 2005, 21:40   #30
Gertj3
Minister

Standaard

Citaat:
Ja, maar dan met hun eigen centen. Ik ben naar Australia en Zuid-Afrika gaan werken. Nooit heeft iemand daar voor mij cursussen betaald. Dat heb ik zelf moeten doen...
mja niet iedereen heeft even veel geluk als jij
Oud 23 augustus 2005, 21:42   #31
Jean-Pierre
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
mja niet iedereen heeft even veel geluk als jij
Wat wilt ge daarmee zeggen? Dat ik wil werken of dat ik zelf mijn cursussen betaal?
Oud 23 augustus 2005, 21:49   #32
Gertj3
Minister

Standaard

Citaat:
Wat wilt ge daarmee zeggen? Dat ik wil werken of dat ik zelf mijn cursussen betaal?
dat we werk hebben ik weet ook wel dat vele van die vreemden hier niet thuis horen maar sommigen komen echt naar hier om een job te hebben anderen dan weer niet
Oud 23 augustus 2005, 23:16   #33
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vraag da eens aan Freya alé ja aan johan nu want freya is op zwangerschapverlof
Zo blijven we bezig. Geloof dat ge niet veel zin hebt in een ernstige discussie ?
Oud 23 augustus 2005, 23:56   #34
Jean-Pierre
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
dat we werk hebben ik weet ook wel dat vele van die vreemden hier niet thuis horen maar sommigen komen echt naar hier om een job te hebben anderen dan weer niet
Wacht eens! Wat wilt ge nu beweren?

Ik noteer in uw bijdrage: "Vele van die vreemden horen hier niet thuis..." Hoeveel?

"Sommigen (dus een minderheid! ...volgens uw uitleg) komen naar hier voor een job". En we zitten hier in dit land met de hoogste werkloosheid van de Europese Unie. 700.000 werklozen. Dus dat kan ook niet. Wie emigreert er nu naar een land met de hoogste werkloosheid?

Blijft over: "...anderen dan weer niet (...om een job te hebben)" Enig idee hoeveel % die 'anderen' zijn?

Als we dat niet weten, dan heeft verdere discussie geen zin. Wat denkt ge?
Oud 24 augustus 2005, 05:30   #35
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
toch stel ik mij ook een vraagje de moeder mag geen secundaire onderwijs diploma hebben iemand die hogere studie"s gedaan heeft kan toch ook arm zijn in zijn latere leven?
kansarm is niet hetzelfde als arm. vaak gaan ze hand in hand, maar niet altijd. er zijn heel wat factoren die een belangrijke rol spelen in de schoolloopbaan van een kind: gezinsinkomen, gezinssamenstelling, beroep vader/moeder, opleiding van de ouders... cijfers tonen aan dat als de ouders aan de unief of hogeschool gestudeerd hebben, de kinderen meestal ook verder studeren. kinderen waarvan de ouders leven van een vervangingsinkomen zijn amper terug te vinden in het hoger onderwijs. het heeft niet enkel met finaciële beslommeringen te maken, maar ook met mentaliteit. om op je vraag te antwoorden: ouders die zelf gestudeerd hebben, maar door bv een ziekte toch een laag inkomen hebben, beseffen het belang van onderwijs. ze zullen hun kinderen aanmoedigen om te studeren en ze zullen zelf zware inspanningen doen om het onderwijs voor hun kind te betalen. bij kansarme kinderen ontbreekt dit vaak.

de cijfers zijn eigenlijk onthutsend. de democratisering van ons onderwijs heeft gefaald. onderwijs moet de sociale mobiliteit verhogen, maar in praktijk zien we het omgekeerde. kansarmoede wordt bestendigd door ons onderwijs en dat is schrijnend. kinderen verdienen gelijke kansen. maatregelen als deze zijn zelfs zwaar ontoereikend. maar het is toch iets dat men probeert te ondernemen.

verder worden er nog extra middelen ingezet voor onderwijs en dat is nodig. zo is er geld voor investeringen in gebouwen en voor gratis onderwijs. eindelijk zou men ook eens werk gaan maken van het gelijkschakelen van beurzen voor hogeschool- en uniefstudenten. het wordt tijd dat die discriminatie eens wordt weggewerkt.

Citaat:
BRUSSEL — Tussen vandaag en 2009 krijgt de onderwijssector een extra budget van 600 miljoen euro. Dat betekent onder andere opslag voor de leerkrachten. De Vlaamse regering heeft dat afgesproken bij de opmaak van de meerjarenbegroting.

De minister van Onderwijs, Frank Vandenbroucke, heeft gisteren aan Het Nieuwsblad verteld hoe die extra cheque verdeeld wordt. ,,Tweehonderd miljoen euro dienen als extra werkingsmiddelen voor de scholen, met name het optrekken van de middelen van het vrij onderwijs tot het niveau van het officiële onderwijs'', zei hij. ,,Een ander deel van die tweehonderd miljoen dient om de belofte van gratis lager onderwijs waar te maken''

Nog eens 215 miljoen euro wordt gebruikt bij de cao-onderhandelingen met de onderwijsvakbonden, bijvoorbeeld voor loonsverhogingen. De resterende 185 miljoen wordt besteed aan investeringen voor de schoolgebouwen. Zo moeten ze beter toegankelijk worden voor gehandicapte leerlingen.

Vandenbroucke zet ook 10 miljoen opzij om de studiebeurzen van hogeschoolstudenten op te trekken tot het niveau van de beurzen voor de universiteitsstudenten.

De minister blijft geloven in de kwaliteit van ons onderwijs, al is het niet perfect. Vooral de slechte resultaten van kinderen die thuis geen Nederlands spreken, baren hem zorgen.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2005, 05:39   #36
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
toch stel ik mij ook een vraagje de moeder mag geen secundaire onderwijs diploma hebben iemand die hogere studie"s gedaan heeft kan toch ook arm zijn in zijn latere leven?

Maar die stemmen vaak niet op de sossen. De allochtonen daarentegen zijn een heel expliciete doelgroep als kiesvee voor sp-a en groen! Niet moeilijk dat net deze partijen er liefst zo veel mogelijk binnenhalen.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2005, 05:45   #37
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious
kansarm is niet hetzelfde als arm. vaak gaan ze hand in hand, maar niet altijd. er zijn heel wat factoren die een belangrijke rol spelen in de schoolloopbaan van een kind: gezinsinkomen, gezinssamenstelling, beroep vader/moeder, opleiding van de ouders... cijfers tonen aan dat als de ouders aan de unief of hogeschool gestudeerd hebben, de kinderen meestal ook verder studeren. kinderen waarvan de ouders leven van een vervangingsinkomen zijn amper terug te vinden in het hoger onderwijs. het heeft niet enkel met finaciële beslommeringen te maken, maar ook met mentaliteit. om op je vraag te antwoorden: ouders die zelf gestudeerd hebben, maar door bv een ziekte toch een laag inkomen hebben, beseffen het belang van onderwijs. ze zullen hun kinderen aanmoedigen om te studeren en ze zullen zelf zware inspanningen doen om het onderwijs voor hun kind te betalen. bij kansarme kinderen ontbreekt dit vaak.
Mijn cynisme van bovenstaande post terzijde hebt u hier m.i. wel grotendeels gelijk.

Uit de quote die daaronder stond. Dus onze overwerkte leraren krijgen weer eens opslag (betaald door de belastingbetaler) terwijl diezelfde belastingbetaler een steeds hogere werkdruk mag ervaren, bij bosjes worden afgedankt en zijn/haar belastingen door het dak ziet gaan.

Ik heb niks tegen het onderwijs, maar ik vind dat zij alles in acht genomen absoluut niet te klagen hebben over de hen geboden vergoeding. Geld dat veel beter ergens anders zou geinvesteerd worden dus.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2005, 05:49   #38
ingenious

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt
Maar die stemmen vaak niet op de sossen. De allochtonen daarentegen zijn een heel expliciete doelgroep als kiesvee voor sp-a en groen! Niet moeilijk dat net deze partijen er liefst zo veel mogelijk binnenhalen.
lees eens een studie over democratisering van het onderwijs, in plaats van bullshit als dit te verkopen. hier, speciaal voor je opgezocht: http://www.google.be/url?sa=t&ct=res...ujKMHuRLvkgfwF
Oud 24 augustus 2005, 05:55   #39
ingenious

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt
Mijn cynisme van bovenstaande post terzijde hebt u hier m.i. wel grotendeels gelijk.
excuseert u mij dan voor mijn snelle reactie van hierboven. niettemin, een interessante studie die ik daar gelinkt heb.
Citaat:
Uit de quote die daaronder stond. Dus onze overwerkte leraren krijgen weer eens opslag (betaald door de belastingbetaler) terwijl diezelfde belastingbetaler een steeds hogere werkdruk mag ervaren, bij bosjes worden afgedankt en zijn/haar belastingen door het dak ziet gaan.

Ik heb niks tegen het onderwijs, maar ik vind dat zij alles in acht genomen absoluut niet te klagen hebben over de hen geboden vergoeding. Geld dat veel beter ergens anders zou geinvesteerd worden dus.
daar kan ik me eigenlijk niet over uitspreken, aangezien ik er te weinig van op de hoogte ben. ik denk wel dat veel afhangt van het diploma van de leerkracht. niet iedereen wordt even goed betaald.

persoonlijk zag ik die 600 miljoen ook liever op een andere manier besteed. zo mocht er bv wel wat meer worden uitgetrokken voor hoger onderwijs. in vergelijking met de ons omringende landen besteden we weinig aan hoger onderwijs. bovendien zitten daar heel wat historische scheeftrekkingen die nog moeten weggewerkt worden en zijn de studiebeursen verre van kostendekkend. maar goed, er is al een aanzet om 1 scheeftrekking weg te werken. we moeten niet over alles klagen.
Oud 24 augustus 2005, 07:11   #40
Gertj3
Minister

Standaard

Citaat:
Zo blijven we bezig. Geloof dat ge niet veel zin hebt in een ernstige discussie ?
ja toch wel maar wat kunnen wij daar aan veranderen?

het zijn de politiekers die het moeten doen!!!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be