![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Banneling
|
![]() wat is me dat hier voor een infantiele topic.
de ondraaglijke lichtheid v.h. bestaan, gm10 strikes again. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Er bestaat dus geen "Waals volk" en en bestaat dus geen "Waalse kultuur". Er bestaan enkel Henegouwers, Luikenaars en Namenaars. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
ik denk trouwens niet dat Luikenaars en Namenaars twee verschillende 'volkeren' zijn.. wat verstaat u onder volk? ik versta daaronder een gemeenschappelijke geschiedenis, afkomst, territorium, taal, en cultuur.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Ambiorix : 29 augustus 2005 om 22:32. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Nochtans spreekt men in Noord-België ook bijvoorbeeld een Brabants dialekt. Zoals "Vlaams" slechts in een beperkt deel van Noord-België wordt gesproken, spreekt men slechts in een beperkt deel van Zuid-België het Waalse dialekt. Het gebied waar het "Waalse dialect" gesproken wordt stemt dus niet overeen met wat nu "Wallonië" wordt genoemd. Citaat:
"Taal" behoort tot de kategorie kultuur en is daarin allesbehalve doorslaggevend.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door PAJOT : 29 augustus 2005 om 22:53. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#26 | |
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Citaat:
Daarbij, belgischgezinden hebben gevoel voor nuance? Jullie zeuren al dertig bladzijden bijeen over een bijeenkomst met 30 man van een dwergpartij, waarbij dan nog eens bijkomend dient gezeurd te worden over de vertegenwoordiger van een nog dwergachtiger partij die zijn woordje niet mocht placeren... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hier hebben we de hoogedelachtbare voorzitter van de enige deugdelijke, Belgische partij die er bestaat, en die in hoogst eigen persoon verkiezingsreclame maakt voor zijn partij. En hoe....
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het zou me verwonderen dat die in staat zijn om ook maar iets goed te doen.
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
![]() Radicaal heeft wel een punt. Dit is trouwens ook één van de problemen in belgie en dat is dat er zo iets als een Waals volk eigenlijk niet bestaat. De Walen zijn een mengelmoes van Vlamingen, Picadiërs, Ardenezen ( de echte walen), Luxemburgers en italianen! Vandaar dat bv er nooit geen echte tegenhanger en gesprekspartner is geweest voor de Vlaamse Beweging! De Waalse Beweging was een marginaal verschijnsel die eventjes heeft bestaan uit vrees voor de Vlaamse overmacht in belgie maar die na het constitutioneel uitschakelen van dit gevaar heel snel is verdwenen. Vandaar dat nationalistische partijen in wallonie ook geen succes hebben.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door jan hyoens : 30 augustus 2005 om 08:17. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |||||
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Radicaal: Als censuur het offer is dat we moeten brengen om linkse excessen te bannen is dat voor mij geen probleem. Laatst gewijzigd door eigeeltje : 30 augustus 2005 om 08:27. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door PAJOT : 30 augustus 2005 om 08:31. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
|
![]() Citaat:
Kijk, die oude provincies van vroeger zijn zelf kunstmatig, aangezien ze constructies zijn van de Franse bezetter! U moet mij dan maar eens uitleggen wélk volk wij zijn? Behoor ik tot het "Brabantse volk" omdat ik in Brabant woon? ik voel mij evengoed thuis tussen Oost-Vlamingen en Limburgers hoor! En dat in tegenstelling tot Fransen, Duitsers, Engelsen, .. Bovendien kan ik niet aannemen dat 'taal' maar een bijkomend criterium is. Taal is juist hét bindmiddel in sociale omgang. Zonder gemeenschappelijke taal zonder groepen zich af en dijen volkeren uiteen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Toen de Antwerpenaar Hendrik Conscience in de negentiende eeuw zijn beklag maakte over ‘vreemdelingen’, bedoelde hij daarmee West-Vlaanderen. Laatst gewijzigd door gm10 : 30 augustus 2005 om 10:34. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom het over uitgerekend de Nederlandse grens zoeken?
Zie Vlaanderen en de Brusselse Franstaligen die zich in de Vlaamse rand vestigen....
![]() |
#35 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#36 |
Vreemdeling
|
![]() Walen mogen dan wel vriendelijk zijn,maar het zijn luierikken!!!
Als walen bij ons komen,moeten wij frans spreken,maar gaan zij moeite doen voor nederlands te spreken...ik denk het niet! |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#38 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
je kan niet verwachten dat men deze gaat leren, tenzij men in VL of NL wenst te wonen er zijn nu eenmaal veel nuttiger dingen die je kan doen met je tijd dan NL leren
![]() |
![]() |
#39 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Nederlands is de derde Germaanse taal en de zestiende internationale handelstaal met steeds toenemend belang. NEDERLANDS IS EEN WERELDTAAL |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |