![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Bent u al Chinees aan't leren? | |||
Neen, en ik ben dat ook niet van plan |
![]() ![]() ![]() |
23 | 63,89% |
Neen, nog niet, maar ik overweeg het wel |
![]() ![]() ![]() |
8 | 22,22% |
Neen, maar ik zou zeker mijn kinderen Chinees laten leren, mocht de kans zich voordoen |
![]() ![]() ![]() |
2 | 5,56% |
Ja, ik studeer momenteel zelf al Chinees |
![]() ![]() ![]() |
3 | 8,33% |
Aantal stemmers: 36. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#22 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Banneling
|
![]() Dat Chinezen Engels zullen spreken is zeer zwaar overdreven. Miljoenen Chinezen volgen Engelse les, maar ze bakken er echt niets van - het is voor hen inderdaad verschrikkelijk moeilijk om die taal aan te leren. Ik spreek uit ervaring, een collega van me heeft jaren les gegeven aan Chinezen, in China, en ze is serieus geschrokken van de moeilijkheden die de Chinezen blijkbaar ondervinden.
Vandaag spreken er in China slechts een paar tientallen duizenden Chinezen verstaanbaar Engels. Peanuts dus. Het argument van "zij leren wel Engels, dus ik leer geen Chinees" is gebaseerd op zeer verkeerde veronderstellingen. Om het nog anders te stellen, het aantal jobs dat China jaarlijks inpikt van Europa, de VS en elders, ligt vele duizende keren hoger dan het aantal Chinezen dat jaarlijks bij de pool komt van zij die het Engels een beetje machtig zijn. De conclusie kan alleen zijn dat wij Chinees zullen moeten leren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Tuurlijk zal niet iedere chinees engels kunnen, maar de zakelijke elite ( en dat is een heel kleine minderheid ) is dan ook de enige die het zal moeten hanteren. Dus dat zit wel snor. Engels is trouwens nog altijd lingua franca voor business, dat zal altijd zo blijven. Je tweede alinea is wankel, China trekt veel manufacturing jobs aan, ik zie niet in waarom een arbeider in de auto-assemblage engels zou moeten praten ? Hooggeschoolden hebben meestal en masse in het buitenland gestudeerd ( in het engels ) dus dat zit ook wel snor. Veel belangrijker dan de taal kennis, is bij vele functionarissen een voet tussen de deur te hebben, wil je zelf of via je bedrijf het maken in China, niet simpel met die mentaliteit ginder. Daar ligt de grootste uitdaging. In zakelijke gesprekken is er toch altijd een tolk chinees engels. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tja, China is een raar land, en momenteel misschien beangstigend snel aan het omschakelen naar een kapitalistisch systeem.
Maar voor dezelfde moeite zeggen de partijbonzen volgend jaar :" het bevalt ons niet, laat ons eens het groen linkse idee proberen". Het is niet de eerste keer dat ze zo omschakelen. We zien wel.
![]() |
#29 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() De russen krijgen miljarden dollars via olie industrie en willen onze goederen kopen :o Slimmere Belgische bedrijven verkopen massaal naar de ex Soviet Unie.. Iemand die recent naar Rusland geweest is zal mij begrijpen ![]() De rest prolly niet ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Uw grootouders zullen dit prolly kunnen verstaan : nu che bljad nemeckaja, sosi huy i ne pizdi mudilo ebanoe ;o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar wel moedertaal van 150000000 russen en tweede taal van nog eens 100000000 mensen. En ja, Rusland boomt momenteel, maar ook weer die kleine elite die ervan profiteert ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Correct, maar er valt geld te verdienen, russisch leren is ERG moeilijk maar er is zeker vraag naar mensen die russisch kennen in Belgie... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ze hebben jou nodig ginder .. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Banneling
|
![]() Talen moeten moeilijk zijn. Dat weet iedereen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Burger
|
![]() Chinees, wordt helemaal niet belangrijk. neem dat maar van mij aan...
Engels gaat gewoon de spreektaal worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Banneling
|
![]() Engels is nu al terrein aan't verliezen. Chinees is de snelst groeiende wereldtaal, Spaans komt op 2.
Vergeet niet dat 4 op 6 mensen op deze planeet Aziaten zijn. Die zullen veel meer aangetrokken zijn tot China, dan tot de oude, ondergaande Westerse wereld. Engels wordt irrelevant. |
![]() |
![]() |