![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#22 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik heb hier ergens nogal recent gepost over de soevereiniteits/staatsfictie
en een voorbeeld gesteld in de richting van een nieuwe Staat (Federatie:Confederatie maakt niet uit) Die grosso Modo de huidige Benelux (Fries, Letzemburgisch, Duits, Nederlandse taalgebieden inclusief) zou omvatten en uit 7 deelrepublieken zou bestaan oa. Friesland, Luik enz.. Het zou over een Republiek gaan met als vlag de 7 afwisseld rode en witte horizontale banden van de oude Republiek. Als voornaamste obstakel zie ik de grote meerderheid van de Beneluxers die erg aan hun vorstenhuizen hangen & vanzelfsprekend de "nationalisten" van allerlei pluimage beducht voor transferts enz... De slotvraag in die post was : willen we eens een sociaal zekerheidsysteem en een wettelijk kader voor een dergelijke staat bedenken ? Gezien het enthoesiasme waarmee dit denkbeeld nu opgenomen is zou ik zeggen : vooruit met de geit (om de kool en de leeuw te sparen)..
![]() |
#23 | |
|
![]() Citaat:
Het politiek-correctisme! De VLD! Verhofstadt! Egidius |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Europees Commissaris
|
![]() Mijn bericht in kwestie : http://forum.politics.be/showthread.php?p=1296615
post 1296615 "communautaire discussies" draad 175 jaar Wanbestuur
![]() |
#25 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Nou wat let ons om dit soort politieke ideeën naar voren te brengen binnen de politiek in de Benelux ? Onze groep doet dit al in het Noorden van Nederland. De Vlaamse bewegingen is er al in al z' n facetten en de Brabanders, Letzemburgers, Limburgers etc... dan, hebben die geen eigen mening of identiteit om voor op te komen ? Het zou eenbetere uitering van onze identiteiten zijn dan nu het geval is ! En Tantist , ik ben het wel met jou eens over het systeem (=het confederale)maar niet over de indeling van het noorden van "jouw Groot-Nederland". Dit mag toch wel een punt van discussie zijn of niet ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Staatssecretaris
|
![]() Uiteraard mag dit een punt van discussie zijn maar vergeet niet dat jullie twee in wezen voor hetzelfde staan: een confederaal Groot-Nederland (of lage landen zoals u wilt). Er is alleen een verschil van mening betreffende de indeling van zo een confederatie. Deze kleine verschillende visies mogen de confederatie niet tegenwerken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Dan denk ik dat een driedeling het best is:
Ik heb de franstalige Nederlanden bewust terzijde gelaten omdat ik een sterk vermoeden heb dat zij niet in een vergaand verbond willen stappen met Nederland omwille van het feit dat ze een zeer kleine minderheid zouden vormen in het geheel en dat is nu net iets dat zeer gevoelig ligt bij hen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Banneling
|
![]() Jah! Dan kunnen we met zijn allen '' BENELUX BARST!!'' roepen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Staatssecretaris
|
![]() Weet iemand hoe sterk het idee leeft tot hereniging van de Belgische provincie Luxemburg en het Groot Hertogdom bij de Luxemburgers zelf. Of is zo een strekking totaal onbestaande?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
[size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Hans1 : 8 september 2005 om 18:12. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#33 | |||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() ![]() En wie zijn 'wij' trouwens? Met hoeveel zijn die 'wij'? Hoe groot is dat Yahoo-clubje van jullie eigenlijk? Wat is jullie invloed binnen de FNP? Het FNP-programma zegt: "Fryslân moet een zelfstandige provincie blijven met meer bevoegdheden dan tegenwoordig." Ondanks deze zeer beknopte en vage omschrijving, gaat dat al lijnrecht tegen jullie Groot-Frieslandgedachte in. Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Vreemdeling
|
![]() Beste Dimitri,
Leuk al die vooroordelen die je hier neergooit weer.Typische reactie uit het gebied van de Drentse sipels. Trouwens een leuk woord die in ALLE drie noordnederlandse provincies wordt gebruikt. Vreemd he die overeenkomst. Wist je dat oud-Fries en oud-Saksisch zeer verwant aan elkaar zijn,veel dezelfde woorden enz..Vandaar deze naam Dimitri. De oorspronkelijke taal in Groningen is Fries. Later is het Saksisch erbij gekomen.Deze verwikkeling heeft geresulteerd in het huidige Gronings. Ik wil geen taaldiscussie met jou want daar gaat het niet om in de discussie. WIj kijken naar wat ons bindt Dimitri en niet naar de gemaakte verschillen die mensen in het verleden heben bedacht. Onze culturen in het noorden verschillen veel minder dan dat jij ze via jou vooroordelen hier stelt.Ze kloppen namenlijk voor geen meter ! Hebben jullie in Drente veel op Hollanders ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Vreemdeling
|
![]() Quote Dimitri:"Ja, er is nogal veel samenwerking tussen Groningen en Friesland. De FNP is er al twee keer in geslaagd de Groningers tegen zich in het harnas te jagen door op de gezamenlijke Statenvergadering van de drie noordelijke provincies (Drenthe hoort daar ook bij!) zonodig Fries te willen spreken. Maar ook in het dagelijks leven bestaat er een sterke rivaliteit tussen Groningers en Friezen. Dat ontkennen getuigt wel van een enorme naïviteit. De provincie Groningen zal zich nooit laten annexeren door een Groot-Friesland, vergeet het maar."
Je vergeet even te vermelden dat dhr. Kramer van de FNP er vooraf al had aangekondigd dat hij een speech in het Fries zou doen en dat hij er vooraf ook aan een ieder een vertaling bij had gedaan zodat iedereen het verhaal begreep.De intolerantie ten opzichte van de Friese taal die hier werd ten toon gesrpijdt door leden van de andere provincies en vooral die uit Drente zei genoeg Dimitri. De meeste Groningse afgevaardigden bleven WEL zitten. Dus wie zit verkeerd in dit verhaal ? Wij moeten respect en vertouwen in elkaar hebben in het noorden van Nederland, dan kunnen wij heel ver met elkaar komen. Je vergeet over Groningen even één ding. Groningen wil een centrale positie innemen. Een hoofdstad zijn en niet een buitenpost zoals het nu is Dimitri. Door een Groot-Friesland (als exportnaam) op te zetten waar binnen de huidige provincies een redelijke zelfbestuur eerst zullen houden, met Groningen als bestuurlijke hoofdstad dan zullen er geen problemen ontstaan. Samenwerken op bestuurlijk nivo. Samen doen wat nodig is. Andere dingen niet.Jullie dialect verdwijnt ook in rap tempo.Rapper dan onze taal. De Hollandisatie heeft in rap tempo bij jullie toegeslagen Dimitri. Of leven er nog echte Drenten in jullie provincie ? Trouwens ik werk dagelijks met Groningers en Drenten als collega's : Geen enkel probleem mee, ik zie alleen maar overeenkomsten in onze culturen ! Dus geef geen verkeerd voorstelling van zaken Dimitri. Wij zijn alle drie de noordelijke provincies wingewesten voor de Randstad of Holland (het is maar hoe je het wilt noemen).Onze olie (uit Drente) en gas (uit Groningen en Friesland) worden dikke winsten op gemaakt en wij zien er bijna geen cent van terug !! Ja de infrastructuur van de Randstad wordt verbeterd. Wat gebeurd er als onze bronnen op zijn en wij geen nut meer hebben voor het zich machtig beschouwende Holland ? Worden wij dan nog verder genegeerd Dimitri ? Krijgen wij dan helemaal geen financiele steun meer Dimitri ? Wij basseren niks op wishful thinking. Je moet gewoon de sterke punten per provincie willen zien en willen benutten. En niet de tegenstelling over-benadrukken zoals vanuit Drentse kant vooral nog wel eens gebeurd. Trouwens een erkend volk als het Friese zal zich zeker niet anders gaan noemen dan de naam die ze nu hebben. Wij kunnen samenwerken onder de naam Friesland daar die bekender is in de wereld en een betere exportnaam is. En waarom worden in het buitenland, als ik op vakantie ben, bijvoorbeeld de eilanden en onze noordelijke regio altijd als Friesland bestempeld.De eiland heten in het buitenland ook West-Oost en Noordfriese eilanden zoals ze altijd al hebben geheten Terwijl alleen binnen Nederland de wereld er ander uitziet.Dan wordt het ineens Waddeneilanden. Waarom ? Dat noemen ze ontfriesingsbeleid gestimuleerd vanuit Den Haag. Het zou me niks verbasen als er straks ook voorstellen komen vanuit de Drentse gebieden om het gebid dat altijd Fries is geweest nu ineens noordland of iets dergelijks te noemen. Leuk zo'n windrichting naam, dat zou iets uitstralen Dimitri ? Friesland en Holland zijn bekende namen over de hele wereld ! Dat weet jij ook wel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||||||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Groningen is verreweg de grootste stad van Noord-Nederland en heeft daardoor tal van voorzieningen. Groningen-Assen is door de overheid aangewezen als "nationaal stedelijk netwerk" en krijgt daardoor allerlei ontwikkelingsgelden. In het verleden zijn er trouwens i.h.k.v. het spreidingsbeleid van de overheid al een aantal hoofdkantoren van grote landelijke bedrijven in het gebied gevestigd, zoals KPN, de Gasunie en de NAM. Ik zie dus niet in waarom Groningen een buitenpost zou zijn. Groningen heeft trouwens niets te klagen over naamsbekendheid, iedereen kent wel de leus 'er gaat niets boven Groningen'. Groningen heeft echt geen Friesland nodig hoor. Het Drents staat inderdaad als spreektaal onder druk. Mensen boven de 40 spreken het nog wel veel, maar jongeren spreken haast uitsluitend Nederlands onder elkaar. Er is tegenwoordig wel veel aandacht voor het Drents, maar zolang ouders het Nederlands belangrijker vinden in de opvoeding en het dialect nauwelijks doorgeven, zal het dialect onvermijdelijk verdwijnen. Jongeren verstaan wel Drents, omdat de 40-plussers Drents tegen elkaar spreken, maar zelf Drents spreken doen de meeste jongeren niet. Citaat:
Citaat:
Trouwens, uit Friesland is tot nu toe nog helemaal niks aan gas weggehaald. Er zijn alleen proefboringen gedaan onder de Waddenzee. Citaat:
De Nederlandse staat is niet enkel gebaseerd op economisch of financieel nut, zoals België. Het is gebaseerd op een hechte cuturele, economische en politieke eenheid. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Waarom Waddeneilanden? Misschien omdat Texel en Rottum niet in de provincie Fryslân liggen? ![]() Citaat:
De drie noordelijke provincies bestaan als landsdeel en samenwerkingsverband onder de naam Noord-Nederland en Dagblad van het Noorden spreekt consequent over 'het Noorden'. Niks mis mee. Verder zijn er geen namen nodig. Laat Drenthe maar Drenthe blijven, Groningen Groningen en Friesland Friesland. Er is geen enkele behoefte aan annexatie van de een door de ander. Citaat:
|
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Je hebt trouwens op een aantal vragen nog steeds geen antwoord gegeven. Wat is nu de definitie van een Fries? Over welke etnocide heb je het? Hoe groot is de Groep fan Auwerk en welke invloed heeft die binnen de FNP? En waarom hoort West-Friesland niet bij jullie Groot-Friesland? |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |