Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 september 2005, 13:09   #21
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Nee, wij willen opnieuw een unitair België met 9 provincies zoals Nederland.
En net daar heeft Roscoe een hekel aan. Hij weet zijn vriendjes wel goed te kiezen op het forum.
Oud 8 september 2005, 13:19   #22
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard DE Verenigde 7 Provinciën

Ik heb hier ergens nogal recent gepost over de soevereiniteits/staatsfictie
en een voorbeeld gesteld in de richting van een nieuwe Staat (Federatie:Confederatie maakt niet uit) Die grosso Modo de huidige Benelux
(Fries, Letzemburgisch, Duits, Nederlandse taalgebieden inclusief)
zou omvatten en uit 7 deelrepublieken zou bestaan oa. Friesland, Luik
enz..

Het zou over een Republiek gaan met als vlag de 7 afwisseld rode en witte horizontale banden van de oude Republiek.

Als voornaamste obstakel zie ik de grote meerderheid van de Beneluxers die erg aan hun vorstenhuizen hangen & vanzelfsprekend de "nationalisten" van allerlei pluimage beducht voor transferts enz...

De slotvraag in die post was : willen we eens een sociaal zekerheidsysteem
en een wettelijk kader voor een dergelijke staat bedenken ?

Gezien het enthoesiasme waarmee dit denkbeeld nu opgenomen is zou ik zeggen : vooruit met de geit (om de kool en de leeuw te sparen)..
Oud 8 september 2005, 13:24   #23
Egidius

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Apocalyps
Wat gaan de mensen nog allemaal splitsen?
Paars!
Het politiek-correctisme!
De VLD!
Verhofstadt!

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2005, 13:27   #24
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard La republique des 7 provinces reunies des Pays Bas

Mijn bericht in kwestie : http://forum.politics.be/showthread.php?p=1296615
post 1296615

"communautaire discussies" draad 175 jaar Wanbestuur
Oud 8 september 2005, 15:15   #25
Roscoe
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Ik heb hier ergens nogal recent gepost over de soevereiniteits/staatsfictie
en een voorbeeld gesteld in de richting van een nieuwe Staat (Federatie:Confederatie maakt niet uit) Die grosso Modo de huidige Benelux
(Fries, Letzemburgisch, Duits, Nederlandse taalgebieden inclusief)
zou omvatten en uit 7 deelrepublieken zou bestaan oa. Friesland, Luik
enz..

Het zou over een Republiek gaan met als vlag de 7 afwisseld rode en witte horizontale banden van de oude Republiek.

Als voornaamste obstakel zie ik de grote meerderheid van de Beneluxers die erg aan hun vorstenhuizen hangen & vanzelfsprekend de "nationalisten" van allerlei pluimage beducht voor transferts enz...

De slotvraag in die post was : willen we eens een sociaal zekerheidsysteem
en een wettelijk kader voor een dergelijke staat bedenken ?

Gezien het enthoesiasme waarmee dit denkbeeld nu opgenomen is zou ik zeggen : vooruit met de geit (om de kool en de leeuw te sparen)..
Dank je 1handclapping !!

Nou wat let ons om dit soort politieke ideeën naar voren te brengen binnen de politiek in de Benelux ?

Onze groep doet dit al in het Noorden van Nederland.
De Vlaamse bewegingen is er al in al z' n facetten en de Brabanders, Letzemburgers, Limburgers etc... dan, hebben die geen eigen mening of identiteit om voor op te komen ?

Het zou eenbetere uitering van onze identiteiten zijn dan nu het geval is !

En Tantist , ik ben het wel met jou eens over het systeem (=het confederale)maar niet over de indeling van het noorden van "jouw Groot-Nederland". Dit mag toch wel een punt van discussie zijn of niet ?
Roscoe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2005, 17:41   #26
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Uiteraard mag dit een punt van discussie zijn maar vergeet niet dat jullie twee in wezen voor hetzelfde staan: een confederaal Groot-Nederland (of lage landen zoals u wilt). Er is alleen een verschil van mening betreffende de indeling van zo een confederatie. Deze kleine verschillende visies mogen de confederatie niet tegenwerken.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2005, 17:49   #27
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roscoe
Stef, hoe zou zo'n nieuw Benelux eruit kunnen zien volgens jou !
Geografisch bedoeld u?
Dan denk ik dat een driedeling het best is:
  • Een Fries deel (eventueel met Groningen).
  • Een "Hollands" deel.
  • Een Vlaams deel.
Of staatkundig? Eerst als intens samenwerkingsverbond dat later evolueert tot een confederale staat.
Ik heb de franstalige Nederlanden bewust terzijde gelaten omdat ik een sterk vermoeden heb dat zij niet in een vergaand verbond willen stappen met Nederland omwille van het feit dat ze een zeer kleine minderheid zouden vormen in het geheel en dat is nu net iets dat zeer gevoelig ligt bij hen.
Oud 8 september 2005, 17:58   #28
sinan123
Banneling

Standaard

Jah! Dan kunnen we met zijn allen '' BENELUX BARST!!'' roepen.
sinan123 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2005, 18:01   #29
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sinan123
Jah! Dan kunnen we met zijn allen '' BENELUX BARST!!'' roepen.
Met de franstaligen erbij vrees ik dat die vergaande BeNeLux inderdaad geen lang leven zou beschoren zijn. Een Vlaams-Nederlandsverbond zou volgens mij wel slaagkansen hebben.
Oud 8 september 2005, 18:02   #30
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Weet iemand hoe sterk het idee leeft tot hereniging van de Belgische provincie Luxemburg en het Groot Hertogdom bij de Luxemburgers zelf. Of is zo een strekking totaal onbestaande?
Oud 8 september 2005, 18:11   #31
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart
Weet iemand hoe sterk het idee leeft tot hereniging van de Belgische provincie Luxemburg en het Groot Hertogdom bij de Luxemburgers zelf. Of is zo een strekking totaal onbestaande?
Bij de B.U.B. leeft het idee dat België en het Groothertogdom ooit eens kunnen herenigd worden. Het Groot-Hertogdom zal dan de 10de provincie van België worden.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Hans1 on 08-09-2005 at 19:12
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Bij de B.U.B. leeft het idee dat België en het Groothertogdom ooit eens kunnen herenigd worden. Het Groot-Hertogdom zal dan de 10de provincie van België worden.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:
Bij de B.U.B. leeft het idee dat België en het Groothertogdom ooit eens moeten herenigd worden. Het Groot-Hertogdom zal dan de 10de provincie van België worden.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Hans1 : 8 september 2005 om 18:12.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2005, 18:16   #32
bartje
Minister-President

Standaard

Citaat:
Tantist maakt zich weer eens belachelijk, zo te zien. Dat is ook heel normaal: het is één van de laatste Vlaams-nationalisten en dus volledig voorbijgestreefd.
Mja, vandaar misschien dat meer en meer mensen sympathie beginnen te krijgen voor het Vlaams Nationalisme; we zullen zien hé bij de komende verkiezingen of het al dan niet voorbijgestreefd zal zijn.

Liefde is iets héél kostbaars, dat moet je echt koesteren
bartje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2005, 20:48   #33
Dimitri

Standaard

Citaat:
1.Ten eerste Friezen zijn geen Nederlanders , maar Friezen. Ja wij zijn een EU-erkend en door Nederlands en Duitsers erkend volk. En ja dus een eigen identiteit binnen Europa.
Dat neemt niet weg dat ook de Friezen Nederlanders zijn. Ik vraag me trouwens af wat de definitie van een Fries is. In het Minderhedenverdrag staat daar niets over in. Is een 'Hollander' die in Friesland komt wonen een Fries en daarmee een beschermde minderheid? Of zijn alleen mensen die Fries spreken Friezen? Of is het gebaseerd op afkomst?

Citaat:
Als je met de term Nederlander een laagLander bedoeld dan kan ik mij hier iets bij voorstellen. Niet bij Nederland in de huidige staatsvorm zoals die waar wij nu onder horen Tantist ! Hier willen wij sowieso van af. En nu wil jij ons wederom onder zo een naam plaatsen. Neen dus, wij willen onder een andere naam verder, als het maar geen Nederland wordt.Benelux, OK. Als Benelux, als één blok naar voren treden, OK, maar niet onder deze naam Nederland. Wij als eigen identiteit hebben niks met Nederland.
Wij zijn Fries. Wij moeten niks van de langzame ethnocide hebben die plaatsvindt onder de naam Nederland.
Etnocide. Het Fries wordt door de Nederlandse staat op alle mogelijke manieren erkend en gesubsidieerd. Waar is die etnocide?

En wie zijn 'wij' trouwens? Met hoeveel zijn die 'wij'? Hoe groot is dat Yahoo-clubje van jullie eigenlijk? Wat is jullie invloed binnen de FNP? Het FNP-programma zegt: "Fryslân moet een zelfstandige provincie blijven met meer bevoegdheden dan tegenwoordig." Ondanks deze zeer beknopte en vage omschrijving, gaat dat al lijnrecht tegen jullie Groot-Frieslandgedachte in.

Citaat:
2. Groningen (en Drenthe) hebben in verleden tot Friesland behoort ja. Klopt. Nu niet meer.Ook correct. De Groningers spreken een mengvorm van Fries en Saksisch, Friso-Saksisch genaamd, maar dit mag geen obstakel zijn of vormen voor een nieuwe bestuurlijke samenwerking tussen deze provincies en de drie Frieslanden.Zo zien wij het niet hier in " NoordNederland" althans. Dat jij Tantist dat zo ziet, dat ligt misschien aan jou beeld van ons.Wij verwerpen de naam NoordNederland.
Friso-Saksisch? Hebben jullie die taal zelf verzonnen? Elke taalkundige deelt het Gronings in bij de Nedersaksische dialecten. Niks Fries aan. Het Fries is begin negentiende eeuw uitgestorven in Groningen en vervangen door het Nedersaksisch uit de stad Groningen. Alleen in het Westerkwartier werd nog Fries gesproken, maar dat is tegenwoordig beperkt tot enkele grensdorpjes. De rest is allemaal Nedersaksisch, of je dat nu leuk vindt of niet. Hetzelfde geldt voor Oost-Friesland trouwens, en voor West-Friesland, waar ik jullie helemaal niet over hoor.

Citaat:
3.Een nieuwe indeling uit de middeleeuwen? Nou moe!

Nou je hebt je oordeel wel snel klaar he ! Nee , beste jongen, gebasseerd op de huidige contacten en samenwerking hier in het Noorden van Nederland en Duitsland. Voor jou misschien een iets te ver van je bed show, gezien jouw zuidelijk Nederland ingericht en georiënteerde kaartje !!
Ja, er is nogal veel samenwerking tussen Groningen en Friesland. De FNP is er al twee keer in geslaagd de Groningers tegen zich in het harnas te jagen door op de gezamenlijke Statenvergadering van de drie noordelijke provincies (Drenthe hoort daar ook bij!) zonodig Fries te willen spreken. Maar ook in het dagelijks leven bestaat er een sterke rivaliteit tussen Groningers en Friezen. Dat ontkennen getuigt wel van een enorme naïviteit. De provincie Groningen zal zich nooit laten annexeren door een Groot-Friesland, vergeet het maar.

Citaat:
4.Wat natuurlijk wel kan, is een indeling met bv. Friesland, Groningen en Drenthe, dat nu al een statistische regio Noord-Nederland !

NoordNederland, nee, Friesland is de naam van het gebied, dat heeft het altijd gehad en dat zal het weer krijgen. Verder zijn er vele stemmen uit ons nieuwe landsdeel om de naam hierin te veranderen Tantist.Ook de noordelijke politiek opteert zo langzamerhand op een landsdelige bestuur ! De naam NoordNederland zal natuurlijk niet opgaan daar Friezen een eigen identiteit hebben (wij behoren niet tot een windrichting namenlijk !) en Groningers ook half-Fries zijn , zij dus ook weer hun eigen identiteit terug zouden krijgen.

Alles gebasseerd op zeer veel huidig " NoordNederlands" realisme Tantist.
Alles gebaseerd op een combinatie van wishful thinking, naïvitiet, annexatiedrift en een flinke dosis negentiende-eeuws nationalisme, als je het mij vraagt. Plus de selectiviteit om West-Friesland niet mee te nemen in jullie Groot-Friesland, terwijl dat historisch evengoed bij Friesland hoort als de provincie Groningen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2005, 09:35   #34
Roscoe
Vreemdeling

Standaard

Beste Dimitri,

Leuk al die vooroordelen die je hier neergooit weer.Typische reactie uit het gebied van
de Drentse sipels. Trouwens een leuk woord die in ALLE drie noordnederlandse provincies wordt gebruikt. Vreemd he die overeenkomst.

Wist je dat oud-Fries en oud-Saksisch zeer verwant aan elkaar zijn,veel dezelfde woorden enz..Vandaar deze naam Dimitri. De oorspronkelijke taal in Groningen is Fries. Later is het Saksisch erbij gekomen.Deze verwikkeling heeft geresulteerd in het huidige Gronings. Ik wil geen taaldiscussie met jou want daar gaat het niet om in de discussie.

WIj kijken naar wat ons bindt Dimitri en niet naar de gemaakte verschillen die mensen in het verleden heben bedacht. Onze culturen in het noorden verschillen veel minder dan dat jij ze via jou vooroordelen hier stelt.Ze kloppen namenlijk voor geen meter !

Hebben jullie in Drente veel op Hollanders ?
Oud 9 september 2005, 10:02   #35
Roscoe
Vreemdeling

Standaard

Quote Dimitri:"Ja, er is nogal veel samenwerking tussen Groningen en Friesland. De FNP is er al twee keer in geslaagd de Groningers tegen zich in het harnas te jagen door op de gezamenlijke Statenvergadering van de drie noordelijke provincies (Drenthe hoort daar ook bij!) zonodig Fries te willen spreken. Maar ook in het dagelijks leven bestaat er een sterke rivaliteit tussen Groningers en Friezen. Dat ontkennen getuigt wel van een enorme naïviteit. De provincie Groningen zal zich nooit laten annexeren door een Groot-Friesland, vergeet het maar."

Je vergeet even te vermelden dat dhr. Kramer van de FNP er vooraf al had aangekondigd dat hij een speech in het Fries zou doen en dat hij er vooraf ook aan een ieder een vertaling bij had gedaan zodat iedereen het verhaal begreep.De intolerantie ten opzichte van de Friese taal die hier werd ten toon gesrpijdt door leden van de andere provincies en vooral die uit Drente zei genoeg Dimitri. De meeste Groningse afgevaardigden bleven WEL zitten. Dus wie zit verkeerd in dit verhaal ?
Wij moeten respect en vertouwen in elkaar hebben in het noorden van Nederland, dan kunnen wij heel ver met elkaar komen.

Je vergeet over Groningen even één ding. Groningen wil een centrale positie innemen.
Een hoofdstad zijn en niet een buitenpost zoals het nu is Dimitri. Door een Groot-Friesland (als exportnaam) op te zetten waar binnen de huidige provincies een redelijke zelfbestuur eerst zullen houden, met Groningen als bestuurlijke hoofdstad dan zullen er geen problemen ontstaan. Samenwerken op bestuurlijk nivo. Samen doen wat nodig is. Andere dingen niet.Jullie dialect verdwijnt ook in rap tempo.Rapper dan onze taal. De Hollandisatie heeft in rap tempo bij jullie toegeslagen Dimitri. Of leven er nog echte Drenten in jullie provincie ?

Trouwens ik werk dagelijks met Groningers en Drenten als collega's : Geen enkel probleem mee, ik zie alleen maar overeenkomsten in onze culturen !

Dus geef geen verkeerd voorstelling van zaken Dimitri.

Wij zijn alle drie de noordelijke provincies wingewesten voor de Randstad of Holland (het is maar hoe je het wilt noemen).Onze olie (uit Drente) en gas (uit Groningen en Friesland) worden dikke winsten op gemaakt en wij zien er bijna geen cent van terug !!
Ja de infrastructuur van de Randstad wordt verbeterd.

Wat gebeurd er als onze bronnen op zijn en wij geen nut meer hebben voor het zich machtig beschouwende Holland ?

Worden wij dan nog verder genegeerd Dimitri ?
Krijgen wij dan helemaal geen financiele steun meer Dimitri ?

Wij basseren niks op wishful thinking. Je moet gewoon de sterke punten per provincie willen zien en willen benutten. En niet de tegenstelling over-benadrukken zoals vanuit Drentse kant vooral nog wel eens gebeurd.

Trouwens een erkend volk als het Friese zal zich zeker niet anders gaan noemen dan de naam die ze nu hebben.

Wij kunnen samenwerken onder de naam Friesland daar die bekender is in de wereld en een betere exportnaam is.
En waarom worden in het buitenland, als ik op vakantie ben, bijvoorbeeld de eilanden en onze noordelijke regio altijd als Friesland bestempeld.De eiland heten in het buitenland ook West-Oost en Noordfriese eilanden zoals ze altijd al hebben geheten
Terwijl alleen binnen Nederland de wereld er ander uitziet.Dan wordt het ineens Waddeneilanden. Waarom ? Dat noemen ze ontfriesingsbeleid gestimuleerd vanuit Den Haag. Het zou me niks verbasen als er straks ook voorstellen komen vanuit de Drentse gebieden om het gebid dat altijd Fries is geweest nu ineens noordland of iets dergelijks te noemen. Leuk zo'n windrichting naam, dat zou iets uitstralen Dimitri ?

Friesland en Holland zijn bekende namen over de hele wereld !
Dat weet jij ook wel.
Oud 10 september 2005, 14:24   #36
Dimitri

Standaard

Citaat:
Je vergeet even te vermelden dat dhr. Kramer van de FNP er vooraf al had aangekondigd dat hij een speech in het Fries zou doen en dat hij er vooraf ook aan een ieder een vertaling bij had gedaan zodat iedereen het verhaal begreep.De intolerantie ten opzichte van de Friese taal die hier werd ten toon gesrpijdt door leden van de andere provincies en vooral die uit Drente zei genoeg Dimitri. De meeste Groningse afgevaardigden bleven WEL zitten. Dus wie zit verkeerd in dit verhaal ?
Wij moeten respect en vertouwen in elkaar hebben in het noorden van Nederland, dan kunnen wij heel ver met elkaar komen.
Ik vrees dat je de twee jaargangen door elkaar haalt. In 2003 werd door Johannes Kramer onaangekondigd Fries gesproken op de gezamenlijke Statenvergadering. Vooral de Groningers stapten toen op. Vorig jaar werd het Fries inderdaad wel aangekondigd en bleef iedereen zitten, maar was er wel heel wat protest te horen. Het gaat hier uiteraard gewoon om respect voor elkaar. Groningers en Drenten spreken ook Nederlanders en geen Nedersaksisch op die bijeenkomst. Dat een Friese afgevaardigde dat wel doet, is buitengewoon provocerend.

Citaat:
Je vergeet over Groningen even één ding. Groningen wil een centrale positie innemen.
Een hoofdstad zijn en niet een buitenpost zoals het nu is Dimitri. Door een Groot-Friesland (als exportnaam) op te zetten waar binnen de huidige provincies een redelijke zelfbestuur eerst zullen houden, met Groningen als bestuurlijke hoofdstad dan zullen er geen problemen ontstaan. Samenwerken op bestuurlijk nivo. Samen doen wat nodig is. Andere dingen niet.Jullie dialect verdwijnt ook in rap tempo.Rapper dan onze taal. De Hollandisatie heeft in rap tempo bij jullie toegeslagen Dimitri. Of leven er nog echte Drenten in jullie provincie ?
De stad Groningen is geen buitenpost. Buitenpost ligt in Friesland.

Groningen is verreweg de grootste stad van Noord-Nederland en heeft daardoor tal van voorzieningen. Groningen-Assen is door de overheid aangewezen als "nationaal stedelijk netwerk" en krijgt daardoor allerlei ontwikkelingsgelden. In het verleden zijn er trouwens i.h.k.v. het spreidingsbeleid van de overheid al een aantal hoofdkantoren van grote landelijke bedrijven in het gebied gevestigd, zoals KPN, de Gasunie en de NAM. Ik zie dus niet in waarom Groningen een buitenpost zou zijn. Groningen heeft trouwens niets te klagen over naamsbekendheid, iedereen kent wel de leus 'er gaat niets boven Groningen'. Groningen heeft echt geen Friesland nodig hoor.

Het Drents staat inderdaad als spreektaal onder druk. Mensen boven de 40 spreken het nog wel veel, maar jongeren spreken haast uitsluitend Nederlands onder elkaar. Er is tegenwoordig wel veel aandacht voor het Drents, maar zolang ouders het Nederlands belangrijker vinden in de opvoeding en het dialect nauwelijks doorgeven, zal het dialect onvermijdelijk verdwijnen. Jongeren verstaan wel Drents, omdat de 40-plussers Drents tegen elkaar spreken, maar zelf Drents spreken doen de meeste jongeren niet.

Citaat:
Trouwens ik werk dagelijks met Groningers en Drenten als collega's : Geen enkel probleem mee, ik zie alleen maar overeenkomsten in onze culturen !

Dus geef geen verkeerd voorstelling van zaken Dimitri.
Ik ben niet degene die beweert dat er zoveel culturele verschillen zijn. Dat ben jij. Jij vindt die blijkbaar dusdanig groot dat je Friesland en Groningen wil afscheiden van de rest. Dat lijkt me dus onzinnig, want zo groot zijn de verschillen met de rest (met name met Drenthe en Overijssel) helemaal niet. De verschillen tussen Groningen en Friesland zijn groter dan die tussen Groningen en Drenthe!

Citaat:
Wij zijn alle drie de noordelijke provincies wingewesten voor de Randstad of Holland (het is maar hoe je het wilt noemen).Onze olie (uit Drente) en gas (uit Groningen en Friesland) worden dikke winsten op gemaakt en wij zien er bijna geen cent van terug !!
Ja de infrastructuur van de Randstad wordt verbeterd.
De noordelijke provincies hebben even goed geprofiteerd van olie en gas. Of denk je dat de Eemshaven gratis was? Dat die grote landelijke bedrijven uit zichzelf besloten om in Groningen en Assen te gaan zitten? En wat te denken van de Zuiderzeelijn?

Trouwens, uit Friesland is tot nu toe nog helemaal niks aan gas weggehaald. Er zijn alleen proefboringen gedaan onder de Waddenzee.

Citaat:
Wat gebeurd er als onze bronnen op zijn en wij geen nut meer hebben voor het zich machtig beschouwende Holland ?

Worden wij dan nog verder genegeerd Dimitri ?
Krijgen wij dan helemaal geen financiele steun meer Dimitri ?
Gebieden die economisch slechter draaien hebben altijd financiële steun ontvangen, dat heeft niets met economisch nut te maken. Limburg had ook geen 'economisch nut' meer na de sluiting van de steenkoolmijnen, toch werden er honderden miljoenen geïnvesteerd in herstructurering van de economie. Hetzelfde geldt voor Twente (textiel) en de Langstraat in Noord-Brabant (confectie).

De Nederlandse staat is niet enkel gebaseerd op economisch of financieel nut, zoals België. Het is gebaseerd op een hechte cuturele, economische en politieke eenheid.

Citaat:
Wij basseren niks op wishful thinking. Je moet gewoon de sterke punten per provincie willen zien en willen benutten. En niet de tegenstelling over-benadrukken zoals vanuit Drentse kant vooral nog wel eens gebeurd.
Dat zeg je ook alleen maar omdat ik dat nu zeg. Opportunist.

Citaat:
Trouwens een erkend volk als het Friese zal zich zeker niet anders gaan noemen dan de naam die ze nu hebben.
Dat vraagt toch ook niemand?

Citaat:
Wij kunnen samenwerken onder de naam Friesland daar die bekender is in de wereld en een betere exportnaam is.
En waarom worden in het buitenland, als ik op vakantie ben, bijvoorbeeld de eilanden en onze noordelijke regio altijd als Friesland bestempeld.De eiland heten in het buitenland ook West-Oost en Noordfriese eilanden zoals ze altijd al hebben geheten
Terwijl alleen binnen Nederland de wereld er ander uitziet.Dan wordt het ineens Waddeneilanden. Waarom ? Dat noemen ze ontfriesingsbeleid gestimuleerd vanuit Den Haag.
Ontfriesingsbeleid? Daar doet jouw groepje dan zelf aan mee door West-Friesland niet bij Groot-Friesland te rekenen. Waarom eigenlijk niet?

Waarom Waddeneilanden? Misschien omdat Texel en Rottum niet in de provincie Fryslân liggen?

Citaat:
Het zou me niks verbasen als er straks ook voorstellen komen vanuit de Drentse gebieden om het gebid dat altijd Fries is geweest nu ineens noordland of iets dergelijks te noemen. Leuk zo'n windrichting naam, dat zou iets uitstralen Dimitri ?
Waarom zou er een naam moeten komen voor een gebied dat als eenheid niet eens bestaat?

De drie noordelijke provincies bestaan als landsdeel en samenwerkingsverband onder de naam Noord-Nederland en Dagblad van het Noorden spreekt consequent over 'het Noorden'. Niks mis mee. Verder zijn er geen namen nodig. Laat Drenthe maar Drenthe blijven, Groningen Groningen en Friesland Friesland. Er is geen enkele behoefte aan annexatie van de een door de ander.

Citaat:
Friesland en Holland zijn bekende namen over de hele wereld !
Dat weet jij ook wel.
Groningen is ook niet zo onbekend hoor. En zo bekend is Friesland nu ook weer niet. Een tijdje geleden stond op de achterpagina van de NRC een leuke anekdote, van iemand die tijdens het rondtrekken door Australië op een afgelegen boerderij met Friese koeien stuit. Ze vertelt de boer dat ze het als Nederlandse wel leuk vind om op zo'n afgelegen plaats Friese koeien tegen te komen, omdat ze zelf ook uit Friesland komt. Waarop de boer verbaasd reageert: "You named a region after a cow?!"
Oud 10 september 2005, 14:44   #37
Dimitri

Standaard

Citaat:
Beste Dimitri,

Leuk al die vooroordelen die je hier neergooit weer.Typische reactie uit het gebied van
de Drentse sipels. Trouwens een leuk woord die in ALLE drie noordnederlandse provincies wordt gebruikt. Vreemd he die overeenkomst.
Nee hoor, er zijn wel meer overeenkomsten tussen Fries en Saksisch, net als er veel overeenkomsten tussen Fries en Nederlands zijn. Ik heb als Nederlandstalige weinig moeite om Fries te lezen en ook verstaan gaat redelijk.

Citaat:
Wist je dat oud-Fries en oud-Saksisch zeer verwant aan elkaar zijn,veel dezelfde woorden enz..Vandaar deze naam Dimitri. De oorspronkelijke taal in Groningen is Fries. Later is het Saksisch erbij gekomen.Deze verwikkeling heeft geresulteerd in het huidige Gronings. Ik wil geen taaldiscussie met jou want daar gaat het niet om in de discussie.
Het Saksisch is er niet bijgekomen, het Saksisch heeft het Fries verdrongen. De invloed van de stad Groningen, die trouwens nooit Fries en altijd Saksisch (aanvankelijk Drents) is geweest, op de Ommelanden was zo groot dat deze langzaam aan versaksischt zijn. Hetzelfde is gebeurd in Oost-Friesland en een groot deel van Noord-Friesland. De Friese taal is er gewoon verdwenen. Beweringen alsof het Gronings een mengtaal van Fries en Saksisch zou zijn, slaan echt nergens op. Gronings is net zo Saksisch als Drents, Stellingwerfs, Sallands, Twents, Achterhoeks en Veluws.

Citaat:
WIj kijken naar wat ons bindt Dimitri en niet naar de gemaakte verschillen die mensen in het verleden heben bedacht. Onze culturen in het noorden verschillen veel minder dan dat jij ze via jou vooroordelen hier stelt.Ze kloppen namenlijk voor geen meter !
Hier heb ik al op gereageerd, maar ik zal het nog een keer zeggen: jij bent degene die de culturele verschillen benadrukt en daarom een Groot-Friesland wil afscheiden, niet ik. Daarom geef ik aan dat er ook grote verschillen bestaan tussen Groningen en Friesland, bijv. in spreektaal. Bovendien bestaat er grote rivaliteit tussen Groningers en Friezen, daar kun je gewoon niet omheen. Rotterdam en Amsterdam zijn allebei Hollands, Enschede en Hengelo zijn allebei Twents, maar zet ze niet bij elkaar! In het geval van Enschede en Hengelo heeft men dat overigens daadwerkelijk geprobeerd, in een fusiegemeente Twentestad. Dat liep op zulke felle protesten uit, dat men van het voornemen heeft afgezien.

Citaat:
Hebben jullie in Drente veel op Hollanders ?
Ik ben zelf een Hollander die hier is komen wonen. Maar ik heb nog nooit slechte ervaringen gehad met Drenten vanwege het feit dat ik uit de Randstad kom. Niemand die je negeert of vreemd aankijkt of wat dan ook. Nochtans zijn Drenten erg nuchter en open, als ze eens iets bevalt zeggen ze het gewoon in je gezicht i.p.v. het op te kroppen of achter je rug om te spelen. Men is alleen wel afstandelijk tegenover mensen die men niet kent. Maar eenmaal je contact hebt gemaakt, zit het verder goed.

Je hebt trouwens op een aantal vragen nog steeds geen antwoord gegeven. Wat is nu de definitie van een Fries? Over welke etnocide heb je het? Hoe groot is de Groep fan Auwerk en welke invloed heeft die binnen de FNP? En waarom hoort West-Friesland niet bij jullie Groot-Friesland?
Oud 11 september 2005, 11:23   #38
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Bij de B.U.B. leeft het idee dat België en het Groothertogdom ooit eens kunnen herenigd worden. Het Groot-Hertogdom zal dan de 10de provincie van België worden.
Maar hoe leeft die gedachte bij de respectievelijke bevolkingen.
Oud 11 september 2005, 19:44   #39
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Bij de B.U.B. leeft het idee dat België en het Groothertogdom ooit eens kunnen herenigd worden. Het Groot-Hertogdom zal dan de 10de provincie van België worden.
Hoe staat de B.U.B. tegenover een hereniging met Nederland? Als een hereniging met Luxemburg bespreekbaar is.
Oud 11 september 2005, 21:20   #40
sinan123
Banneling

Standaard

Citaat:
Met de franstaligen erbij vrees ik dat die vergaande BeNeLux inderdaad geen lang leven zou beschoren zijn. Een Vlaams-Nederlandsverbond zou volgens mij wel slaagkansen hebben.
Ik geloof eigenlijk ook niet in een Vlaams-Nederlandsverbond.
sinan123 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be