Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 september 2005, 11:15   #21
Twanne
Provinciaal Gedeputeerde

Twanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pier den Drol
Even een klein vraagje. Als ik het goed voorheb ben je dus wel voor een onafhankelijk Vlaanderen die samen werkt met een onafhankelijk Wallonië (of Nederland?). Op welke punten zou er dan moeten samengewerkt worden (ik ben gewoon curieus hoor )
juridisch op z'n minst, economisch, misschien ook buitenland en militair?
Maar daar zijn staatsstructuren voor nodig, een confederaal land misschien van de benelux? (om te beginnen dan toch)?
Twanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2005, 18:56   #22
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door A
De naam Atlantis bestaat ook al hééééééél lang. Dat houdt echter niet in dat het een staatkundige realiteit moet worden.
Dat land is ook in zee verdwenen!8)
Oud 13 september 2005, 18:58   #23
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Twanne
Maar daar zijn staatsstructuren voor nodig, een confederaal land misschien van de benelux? (om te beginnen dan toch)?
Zeker op het vlak van economie. Hoe het ook zal wezen, in Wallonië zullen ze dan beseffen dat een goede buur het beste is wat hen kan overkomen voor de export van hun industriële producten. Juridisch, dat weet ik niet zo. Ik vind dat Vlaanderen dan zeker eerst alle hiaten uit het wetboek moet halen. Dat oude Belgische wetboek kan dan als basis dienen voor een nieuw Vlaams wetboek, waarbij dan geen wetten meer instaan op zaken die vandaag de dag ridicuul zijn of zelfs niet meer bestaan.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Jong N-VA'er on 13-09-2005 at 19:58
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Zeker op het vlak van economie. Hoe het ook zal wezen, in Wallonië zullen ze dan beseffen dat een goede buur het beste is wat hen kan overkomen voor de export van hun industriële producten. Juridisch, dat weet ik niet zo. Ik vind dat Vlaanderen dan zeker eerst alle hiaten uit het wetboek moet halen. Dat oude Belgische wetboek kan dan als basis dienen voor een nieuw Vlaams wetboek, waarbij dan geen wetten meer instaan op zaken die vandaag de dag ridicuul zijn of zelfs niet meer bestaan.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:
Zeker op het vlak van economie. Hoe het ook zal wezen, in Wallonië zullen ze dan beseffen dat een goede buur het beste is wat hen kan overkomen voor de export van hun industriële producten. Juridisch, dat weet ik niet zo. Ik vind dat Vlaanderen dan zeker eerst alle hiaten uit het wetboek moet halen. Dat oude Belgische wetboek kan dan als basis dienen voor een nieuw Vlaams wetboek, waarbij dan geen wetten meer instaan op zaken die vandaag de dag ridicuul zijn of zelfs niet meer verstaan.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Jong N-VA'er : 13 september 2005 om 18:58.
Jong N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2005, 19:02   #24
restons courtois
Parlementslid

restons courtois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er
Dat land is ook in zee verdwenen!8)
Zoals Holland en Vlaanderen en een hoop eilanden in 100 jaar...?
It's a Mr. like you that puts the rest of us to shame."
restons courtois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2005, 19:03   #25
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het Historische Vlaanderen waar jij op doelt heeft niets te maken met ons Vlaams gewest. Ons huidige Vlaanderen is maar als begrip ontstaan na de Belgische onafhankelijkheid. En dan was de bedoeling daarvan nog eerst om België als multi-cultureel land te profileren tegen de grote Franse broer (die zo goed als 100% franstalig was). Hendrik Consience is een voorbeeld van zo'n Vlaming, geen vlaams-nationalist, maar een belgisch-nationalist die als Flamingant de 2 taligheid van België in de kijker wilde zetten.
Dit klopt niet volledig. Het oude Vlaanderen is wat nu de provincies West -en Oost-Vlaanderen zijn. Antwerpen en Vlaams-Brabant zijn afkomstig van het oude Brabant, dat heel intensief samenwerkte met Vlaanderen. Het begrip Vlaanderen bestond dan ook al in de Nederlanden en is eigenlijk nooit echt weggeweest. Daarna kwam ook echter Limburg erbij(vooral het Oostelijk deel dan) en dat nam men dan voor gemakkelijkheid als Vlaanderen aan in het nieuwe België van 1830.
Consience was wel Belg, hij leefde immers in een tijd waarin van Vlaams-nationalisme nog niet echt sprake was, maar hij vond wel dat de Franstalige elite niet het Nederlands mocht uitroeien. Eigenlijk was hij dus een flamingant avant la lettre (tja, bestaat daar een Nederlandse uitdrukking voor?).
Oud 13 september 2005, 19:04   #26
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door restons courtois
Zoals Holland en Vlaanderen en een hoop eilanden in 100 jaar...?
Niet als we goed omspringen met het milieu en snel genoeg kunnen anticiperen op een stijging van het waterpeil. Ingenieurs werken hier al aan.
Oud 13 september 2005, 19:10   #27
restons courtois
Parlementslid

restons courtois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet als we goed omspringen met het milieu en snel genoeg kunnen anticiperen op een stijging van het waterpeil. Ingenieurs werken hier al aan.
Ik hoop het... ik zal de (zuid en noord) Nederlanders missen...
Maar we (mensen) zullen noit goed omspringen met het milieu, wacht eens waaneer al de 1 000 000 000 chinesen of Indier een auto hebben...
Het zal moeilijk worden voor de Ingenieurs... zie New Orleans...
It's a Mr. like you that puts the rest of us to shame."
restons courtois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2005, 20:27   #28
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit klopt niet volledig. Het oude Vlaanderen is wat nu de provincies West -en Oost-Vlaanderen zijn.
Dat laatste klopt zeker niet. Het graafschap Vlaanderen heeft in de loop van haar geschiedenis heel wat grensverschuivingen gekend. Indien je iets wil zeggen over de omvang, moet men er steeds bij vermelden over welke tijd het gaat.

Nemen we bijvoorbeeld de grenzen onder Oostenrijks bestuur (voor de veroveringen door Lodewijk XIV) dan vallen de grenzen min of meer gelijk met de vroegere provincies West- en Oost-Vlaanderen. Dus voor de grenscorrecties in de jaren zestig na de vastlegging van de taalgrens. Met Frankrijk waren er kleine verschillen en meerdere Oostenrijk-Nederlandse enclaves in het Franse Koninkrijk. Daarenboven was de grens met het hertogdom Brabant niet volledig dezelfde als nu tussen Oost-Vlaanderen enerzijds en Vlaams-Brabant en Antwerpen anderzijds.

In de late Middeleeuwen strekte het graafschap Vlaanderen zich echter over een veel groter gebied uit dan de huidige provincies Oost- en West-Vlaanderen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2005, 20:29   #29
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Consience was wel Belg, hij leefde immers in een tijd waarin van Vlaams-nationalisme nog niet echt sprake was, maar hij vond wel dat de Franstalige elite niet het Nederlands mocht uitroeien. Eigenlijk was hij dus een flamingant avant la lettre (tja, bestaat daar een Nederlandse uitdrukking voor?).
Conscience beschouwde zich ook als Vlaming, maar hij leefde in een tijd waarin een aantal mensen hun Vlaamse identiteit nog meenden te kunnen passen in de Belgische nationaliteit.

Anderen, als een Prudens van Duyse bijvoorbeeld, tijdgenoot van Conscience, waren niet Belgischgezind.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2005, 20:31   #30
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Ja, Conscience wou de Vlamingen bewust maken van hun grootse verleden. Ik heb daar geloof ik nog een bespreking van liggen die ik ooit gemaakt heb voor school...
(ja, ik heb nooit Dirk Bracke willen kiezen om te bespreken )
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2005, 20:55   #31
skaldis
Banneling

Standaard

Een kip legt eieren zonder haan.
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2005, 21:13   #32
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eigenlijk was hij dus een flamingant avant la lettre (tja, bestaat daar een Nederlandse uitdrukking voor?).
Zeg, franskiljone drol, als het voor Frans te spreken is, moogt ge gerust ophoepelen

Neen, ik zou de professionele tolk van Val Saint Lambert in dienst nemen, en praten over "voor de brief".
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be