Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 september 2005, 22:52   #21
Wreker
Staatssecretaris

Wreker's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lutifer
de christelijke fundamentalisten vallen dan wel onder volledige cultuur?
Ik weet niet wat jij onder christelijke fundamentalisten verstaat, maar de leer van Jezus kan je enkel als een uiterst beperkte serie afspraken beschouwen. En die zijn al helemaal niet duidelijk omschreven, het is eerder een soort vage opdracht die je meekrijgt ipv dan dat er iets gedicteerd wordt. Er zijn maar twee "geboden". Nogal schraal om dat als een "volledige" cultuur te kunnen beschouwen.
Wreker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2005, 22:54   #22
Wreker
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
awel he meiske gij moogt voor mij eens een voorbeeld van een pure cultuur zoeken. ik merk in jouw denken bitter weinig ruimte voor dynamiek en evolutie maar wel ongelooflijk veel starheid.
De bedoeling van dit topic is niet om naar "een" "pure" cultuur te zoeken.
Oud 15 september 2005, 00:08   #23
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

[quote=labyrinth]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius

Neen geen schuldgevoel. In mijn filosofie is er trouwens geen plaats voor schuld en boete, alleen de wet van oorzaak en gevolg, dat alles een gevolg is van omstandigheden. Er kan dus eventueel alleen sprake zijn van onwetendheid en dat is geen schuld. Maar vanaf het moment dat iemand bewust is van hetgeen hij/zij doet dan is er wel verantwoordelijkheid. Zolang je niets weet ben je onschuldig maar wat als je bewust volhard ja dat is wat anders.......
Onwetendheid is niet hetzelfde als onschuld, net zoals de onvermijdelijk relatieve kennis van oorzaak en gevolg op zich geen schuld impliceert wanneer men "volhardt in de boosheid" (zoals jij dat dan noemt).

Onwetendheid of naïviteit kan ook een bewuste keuze zijn of ingegeven door intellectuele luiheid. Terwijl het met stelligheid en zonder nuance willen poneren van kennis over "oorzaak en gevolg" meestal voortkomt uit naïeve zelfoverschatting en onvermijdelijk leidt tot geweld. Geweld in het willen dwingen van medemensen tot het conformeren naar een of andere norm die men dan distilleert uit die "absolute kennis". Geweld zoals in: emotionele chantage, het aanpraten van schuldgevoelens, het verketteren van alternatieve visies, het uitsluiten, vervolgen en zelfs elimineren van andersdenkenden. Vaak (meestal zelfs) begint het met oprecht de beste bedoelingen, maar ontaardt het in de onvermijdelijke knevelpraktijken eigen aan het fundamentalisme.

Want de leerlingen zijn meestal nog een heel pak extremer dan hun leermeester. Eens diens visies en "waarheden" in steen gebeiteld zijn nemen de exegeten en scherprechters over. Merkwaardig is bvb. hoe de Kerk erin geslaagd is om uit een vredesboodschap bijwijlen een haatdoctrine te spinnen.

Wees dus heel beducht voor iedereen die meent "de waarheid" te moeten verkondigen.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2005, 07:11   #24
Grellig
Minister

Grellig's schermafbeelding

Standaard

Alle godsdiensten hebben hetzelfde doel nl:inzicht en het oproepen van het Oneindige Eeuwige.Godsdienst houd de mensen bij de natuur,alleen jammer dat er bepaalde godsdiensten rare zaken in hebben staan.

Wij zijn zelf de tempel van God en Hij staat recht voor je neus.Sluit je ogen,kijk in de duisternis en roep met heel je mentale tong op Hem.Zet je ego opzij,dit ego,onze persoonlijkheid opgericht door godin REDE heeft ons helemaal weggevoerd van ons oerbewustzijn.Wij hebben last van de civilisatiefilter.Onze persoonlijkheid waant zich zo hoog van zichzelf dat ze de Ziel helemaal verdrukt.Doorbreek je ego,probeer het NU te ervaren.ZOEK EN GE ZULT VINDEN,en dat is niet in de straat om de hoek maar vlak voor je neus.

Novalis
Grellig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2005, 07:29   #25
Grellig
Minister

Grellig's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wreker
Ik weet niet wat jij onder christelijke fundamentalisten verstaat, maar de leer van Jezus kan je enkel als een uiterst beperkte serie afspraken beschouwen. En die zijn al helemaal niet duidelijk omschreven, het is eerder een soort vage opdracht die je meekrijgt ipv dan dat er iets gedicteerd wordt. Er zijn maar twee "geboden". Nogal schraal om dat als een "volledige" cultuur te kunnen beschouwen.
Als de leer van Jezus niet goed tot je doordringt,wat bij mij ook het geval was(en soms nog is),kan je het beste eens wat randinformatie doornemen met betrekking op de Bijbel.Ik zie de Bijbel als het pure en er zijn zeer goede smaakmakers op de markt zodat je een veel betere interpretatie krijgt.

Je zal zien dat je een heel ander IN-ZICHT krijgt dan.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Grellig on 15-09-2005 at 08:29
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Als de leer van Jezus niet goed tot je doordringt,wat bij mij ook het geval was(en soms nog is),kan je het beste eens wat randinformatie doornemen met betrekking op de Bijbel.Ik zie de Bijbel als het pure en er zijn zeer goede smaakmakers op de markt zodat je een veel betere interpretatie krijgt.

Je zal zien dat je een heel ander IN-ZICHT krijgt dan.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:
Als je de leer van Jezus niet goed tot je doordringt,wat bij mij ook het geval was(en soms nog is),kan je het beste eens wat randinformatie doornemen met betrekking op de Bijbel.Ik zie de Bijbel als het pure en er zijn zeer goede smaakmakers op de markt zodat je een veel betere interpretatie krijgt.

Je zal zien dat je een heel ander IN-ZICHT krijgt dan.[/size]
[/edit]

Novalis

Laatst gewijzigd door Grellig : 15 september 2005 om 07:29.
Grellig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2005, 08:57   #26
Lutifer
Gouverneur

Lutifer's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lutifer
Standaard

Citaat:
ken jij het christendom wel?
Lutifer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2005, 08:58   #27
Lutifer
Gouverneur

Standaard

Citaat:
De bedoeling van dit topic is niet om naar "een" "pure" cultuur te zoeken.
lees eens je eigen postings en wat je schrijft, misschien zal je dan zien waarom die vragen gesteld worden
Oud 15 september 2005, 09:01   #28
Lutifer
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Grellig
Alle godsdiensten hebben hetzelfde doel nl:inzicht en het oproepen van het Oneindige Eeuwige.Godsdienst houd de mensen bij de natuur,alleen jammer dat er bepaalde godsdiensten rare zaken in hebben staan.

Wij zijn zelf de tempel van God en Hij staat recht voor je neus.Sluit je ogen,kijk in de duisternis en roep met heel je mentale tong op Hem.Zet je ego opzij,dit ego,onze persoonlijkheid opgericht door godin REDE heeft ons helemaal weggevoerd van ons oerbewustzijn.Wij hebben last van de civilisatiefilter.Onze persoonlijkheid waant zich zo hoog van zichzelf dat ze de Ziel helemaal verdrukt.Doorbreek je ego,probeer het NU te ervaren.ZOEK EN GE ZULT VINDEN,en dat is niet in de straat om de hoek maar vlak voor je neus.
toch opletten dat je niet aan navelstaarderij gaat doen. de mens is ook een sociaal wezen , sociaal in de zin van levend in een samenleving van mensen en ruimer levend als deel van al wat leeft.
Oud 15 september 2005, 09:03   #29
Lutifer
Gouverneur

Standaard

Citaat:

Je zal zien dat je een heel ander IN-ZICHT krijgt dan.
ok maar dan vraagt de fairness dat je voor de islam dezelfde houding toepast en dat zie ik hier niet gebeuren
Oud 15 september 2005, 09:31   #30
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

[quote=Desiderius][quote=labyrinth]

Citaat:
Onwetendheid is niet hetzelfde als onschuld, net zoals de onvermijdelijk relatieve kennis van oorzaak en gevolg op zich geen schuld impliceert wanneer men "volhardt in de boosheid" (zoals jij dat dan noemt).
Een voorbeeld.
Het is nu ongeveer bewezen dat de opwarming van de aarde het gevolg is van menselijke activiteit. Iedereen weet dat terreinwagens het milieu zwaarder belasten dan gewone wagens en toch rijden steeds meer mensen waaronder heel wat moeders hun kinderen met dergelijke wagens naar school......
Ze leggen de gevolgen op termijn voor hun kinderen gewoon naast zich neer.
Is dit intellectuele luiheid of volharding in het boze.......

Citaat:
Onwetendheid of naïviteit kan ook een bewuste keuze zijn of ingegeven door intellectuele luiheid. Terwijl het met stelligheid en zonder nuance willen poneren van kennis over "oorzaak en gevolg" meestal voortkomt uit naïeve zelfoverschatting en onvermijdelijk leidt tot geweld. Geweld in het willen dwingen van medemensen tot het conformeren naar een of andere norm die men dan distilleert uit die "absolute kennis". Geweld zoals in: emotionele chantage, het aanpraten van schuldgevoelens, het verketteren van alternatieve visies, het uitsluiten, vervolgen en zelfs elimineren van andersdenkenden. Vaak (meestal zelfs) begint het met oprecht de beste bedoelingen, maar ontaardt het in de onvermijdelijke knevelpraktijken eigen aan het fundamentalisme.
Hoe meer je een verband legt tussen oorzaak en gevolg hoe meer je door empathie de oorzaak van geweld begrijpt en hoe minder je geneigt zal zijn zelf geweld te gebruiken of anderen zal aansporen om geweld te gebruiken.

Citaat:
Wees dus heel beducht voor iedereen die meent "de waarheid" te moeten verkondigen
Ja, ik weet ook dat de absolute waarheid niet bestaat dat is o.a. wat het boeddhisme onderwijst en ook dat het goed is je eigen mening te hebben over de dingen .
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2005, 09:38   #31
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Als je het beste van dat boekje neemt is het goed........ en vergeet ook niet eens iets anders te lezen. Meestal zijn ze ook vol goed en kwaad.......
Oud 15 september 2005, 09:42   #32
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth
Als je het beste van dat boekje neemt is het goed........ en vergeet ook niet eens iets anders te lezen. Meestal zijn ze ook vol goed en kwaad.......
de kamasutra ?
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2005, 09:56   #33
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
de kamasutra ?
Ja, je geest openen voor lichamelijke ervaringen....... kan heel verrijkend zijn en vooral relaxerend nadien.
Als je deze standjes allemaal kan doen ben je zeker in topvorm......
Het Oosten heeft zo z'n eigen middeltjes om tot de wijsheid te komen
Wat in de Bijbel verboden is is daar gewoon menselijk.
Leven en laten leven.
Conclusie : de kamasutra is beter voor de geest dan een terreinwagen.......
Oud 15 september 2005, 10:08   #34
Lutifer
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ja, je geest openen voor lichamelijke ervaringen....... kan heel verrijkend zijn en vooral relaxerend nadien.
Als je deze standjes allemaal kan doen ben je zeker in topvorm......
Het Oosten heeft zo z'n eigen middeltjes om tot de wijsheid te komen
Wat in de Bijbel verboden is is daar gewoon menselijk.
Leven en laten leven.
Conclusie : de kamasutra is beter voor de geest dan een terreinwagen.......
het oosten heeft zo zijn eigen middeltjes om tot wijsheid te komen, maar ook het westen, het noorden en het zuiden hebben die. Vergeet niet ook even daar te kijken.
Oud 15 september 2005, 10:44   #35
zeddie
Banneling

Standaard

Citaat:
ZOEK EN GE ZULT VINDEN,en dat is niet in de straat om de hoek maar vlak voor je neus.

Ask and you shall receive. (mind)
Knock and it will open. (heart)
Seek and you shall find. (matter)

GreetZ
zeddie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2005, 17:13   #36
Wreker
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:

Zeg dat nu ook eens in begrijpbare taal voor iedereen, zonder gezweef.
Oud 15 september 2005, 17:16   #37
Wreker
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
lees eens je eigen postings en wat je schrijft, misschien zal je dan zien waarom die vragen gesteld worden
Bedoeling is niet om weer voor de zoveelste keer in oneindige sofismen en steriele geestesspelletjes te belanden maar om eindelijk klare wijn te schenken ivm religie en cultuur.
Oud 15 september 2005, 18:58   #38
Lutifer
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Bedoeling is niet om weer voor de zoveelste keer in oneindige sofismen en steriele geestesspelletjes te belanden maar om eindelijk klare wijn te schenken ivm religie en cultuur.
ik vind dat jij dan een zeer warrige start gemaakt hebt bij deze topic maar soit kom ik hier dan als eens een 'vrouw' tegen op dit forum dan begrijp ik ze begot totaal niet . vreemd!
Oud 15 september 2005, 19:17   #39
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

[quote=labyrinth][quote=Desiderius]
Citaat:
Een voorbeeld.
Het is nu ongeveer bewezen dat de opwarming van de aarde het gevolg is van menselijke activiteit. Iedereen weet dat terreinwagens het milieu zwaarder belasten dan gewone wagens en toch rijden steeds meer mensen waaronder heel wat moeders hun kinderen met dergelijke wagens naar school......
Prima voorbeeld trouwens...
Ben je er zeker van dat "iedereen" dat weet? Of wil weten? Neem eens plaats aan de schoolpoort en vraag al die madammekes eens of ze dat weten, je zal versteld staan van de uitslag van je enquête.
Dus zeker niet in alle gevallen "volharding in de boosheid"; misschien wel "intellectuele luiheid".

Want om het nou heel cru te stellen: intellectuele luiheid vormt zowat de rode draad doorheen onze populaire cultuur. (on topic jongens !) Het wordt immers zeer gevaarlijk voor machthebbers wanneer mensen (en vooral de "gewone" mensen) beginnen na te denken. Consumeren onder het motto "als het niet oneerbaar is om product x of y te verkopen, dan is het ook niet oneerbaar om het te kopen"; dat houdt vandaag het overgrote merendeel van de mensen bezig.

Zal zich dit wreken? Misschien niet, waarschijnlijk wel, wieweet???? Het enige wat we kunnen doen is mensen informatie aanreiken, een visie bieden, maar hen voor het overige vrij laten om daar al dan niet op in te gaan. Geweld is onder alle omstandigheden te vermijden.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Desiderius on 15-09-2005 at 20:18
Reason:

Citaat:
Een voorbeeld.
Ben je er zeker van dat "iedereen" dat weet? Of wil weten? Neem eens plaats aan de schoolpoort en vraag al die madammekes eens of ze dat weten, je zal versteld staan van de uitslag van je enquête.
Dus zeker niet in alle gevallen "volharding in de boosheid"; misschien wel "intellectuele luiheid".

Want om het nou heel cru te stellen: intellectuele luiheid vormt zowat de rode draad doorheen onze populaire cultuur. (on topic jongens !) Het wordt immers zeer gevaarlijk voor machthebbers wanneer mensen (en vooral de "gewone" mensen) beginnen na te denken. Consumeren onder het motto "als het niet oneerbaar is om product x of y te verkopen, dan is het ook niet oneerbaar om het te kopen"; dat houdt vandaag het overgrote merendeel van de mensen bezig.

Zal zich dit wreken? Misschien niet, waarschijnlijk wel, wieweet???? Het enige wat we kunnen doen is mensen informatie aanreiken, een visie bieden, maar hen voor het overige vrij laten om daar al dan niet op in te gaan. Geweld is onder alle omstandigheden te vermijden.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:
Een voorbeeld.

Want om het nou heel cru te stellen: intellectuele luiheid vormt zowat de rode draad van onze cultuur. (on topic jongens !) Het wordt immers zeer gevaarlijk voor machthebbers wanneer mensen (en vooral de "gewone" mensen) beginnen na te denken. Consumeren onder het motto "als het niet oneerbaar is om product x of y te verkopen, dan is het ook niet oneerbaar om het te kopen"; dat houdt vandaag het overgrote merendeel van de mensen bezig.

Zal zich dit wreken? Misschien niet, waarschijnlijk wel, wieweet???? Het enige wat we kunnen doen is mensen informatie aanreiken, een visie bieden, maar hen voor het overige vrij laten om daar al dan niet op in te gaan. Geweld is onder alle omstandigheden te vermijden.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Desiderius : 15 september 2005 om 19:18.
Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2005, 22:39   #40
Lutifer
Gouverneur

Standaard

kan er iets van uitleg bij ' geweld is onder alle omstandigheden te vermijden'?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be