![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Banneling
|
![]() De kriteria om een bepaald volk te omschrijven zijn altijd wazig en worden meestal bepaald door achterliggende bekommernissen, zoals bijvoorbeeld het verdedigen van een zekere politieke stelling. Een volk is in de eerste plaats een konkrete groep mensen met noden en verlangens. Als politikus kreëert men een soort mythe om de noodzakelijke integriteit van deze groep die men wil dienen te bewaren. Zo beroept men zich op een gemeenschappelijke geschiedenis, kultuur, bepaalde waarden, etc... In dat opzicht is de romantische vizie waarin het bestaan van een volk beschouwd wordt als een absolute waarheid uiteraard belachelijk. Nochtans is het vanuit politiek standpunt dikwijls niet oninteressant om deze vizie te verdedigen. Wat betreft aldus de vraag van dit topic : ik zal ze niet konkreet beantwoorden. Dat is al te veel gebeurd ... Wat betreft mijn politieke standpunt wil ik nogmaals mijn objektieven bevestigen : 1) gezondmaking van de Belgische staat. 2) hereniging der Nederlanden, ruggengraat van Europa. Alles in funktie van de bevolking en de maximale welvaart, het welzijn en de bloei die haar geschonken moet worden, en niet in funktie van een of andere dwaze flamingantische of belgicistische of Dietse volksmystiek.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#23 | |
Banneling