Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 september 2005, 06:38   #21
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door barney
Doet mij denken aan de wilde jaren 30 met het verdinaso.
Voor de rest vind ik het zever, ik heb geen goesting om in een fascistische "17 provinciën" te leven
Leuk toch, die conservatieve progressieven

En zeggen dat de 17 Provinciën iets totaal anders zijn, maar ja, ik heb geen zin om pikzwarte geestjes te verlichten. Zoek het zelf maar eens uit, als je kan tenminste.
Oud 19 september 2005, 06:46   #22
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Nachtuil
On-topic: Directe hereniging is volgens mij niet echt realistisch.
Dat is een understatement van formaat. De geesten moeten nog serieus rijpen. Vergelijk echter de situatie 10 jaar geleden en nu en dan zie je dat dit proces serieus bezig is. De mensen zien dat de Belgische contrafederatie niet werkt en zoeken alternatieven. Het alternatief dat het op korte termijn zal winnen is echter een onafhankelijk Vlaanderen. Dit kan wel een aanloop zijn naar een Groot-Nederlandse confederatie.

Citaat:
Als Vlaanderen zijn onafhankelijkheid bereikt heeft zou ik pleiten voor toetreding tot het Koninkrijk der Nederlanden(=Ned.+Ned. Antillen+Aruba). Lijkt mij een goeie 1ste stap voor verdere samenwerking(en evt. een (con)federaal Groot-Nederland).
Ik vraag me af of juist de monarchie geen groot struikelblok is in die toenadering. Als monarchie echter de bittere pil is, wil ik die wel nemen. Binnen het nieuwe staatsverband kan men dan verder ijveren voor een republiek. Die zal er ook wel komen, want monarchie is niet meer dan een als sentimentele dwaasheid verpakte schending van de gelijkheid van de mens.

Citaat:
Maar ik denk dat ik een van de weinigen ben die zo denkt.
Zoals ik reeds zei: de geesten moeten rijpen. Maar reeds nu al werken Nederland en Vlaanderen samen: marine, onderwijs, taalunie,...
Oud 19 september 2005, 10:12   #23
De Nachtuil
Gouverneur

De Nachtuil's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab
Dan denk je fout, beste Nachtuil (je uile-oogjes beter opendoen ).
Er zijn hier tientallen posters die pleiten voor politieke samenwerking tussen VL-NL .
Tientallen topics werden hier reeds over geopend in het verleden.
Ik bedoel dat ik een van de weinigen ben voor wie de monarchie geen struikelblok vormt, ik meen zelfs dat "Het Koninkrijk der Nederlanden" een uitstekende constructie is om Vlaanderen stap voor stap te integreren in een Groot-Nederland.
De meesten hier zijn voor een Vlaamse (of Groot-Nederlandse) republiek.
Oud 19 september 2005, 10:22   #24
Egidius

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nibelung
Zo voel ik mij dus ook. Groot-Vlaanderen, dat klinkt stukken beter. 8)
Pffff, die Kleinstaterei...

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2005, 11:23   #25
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Nachtuil
Ik bedoel dat ik een van de weinigen ben voor wie de monarchie geen struikelblok vormt, ik meen zelfs dat "Het Koninkrijk der Nederlanden" een uitstekende constructie is om Vlaanderen stap voor stap te integreren in een Groot-Nederland.
De meesten hier zijn voor een Vlaamse (of Groot-Nederlandse) republiek.
Ik in principe ook, maar ik vind dat je het kind met het badwater niet mag weggooien. Monarchie is gedoemd om te verdwijnen, dus dit als basis van een politieke unie nemen is je huis op zand bouwen. Ik zou liever bouwen op het algemeen maatschappelijk belang, de res publica.
Oud 19 september 2005, 13:06   #26
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Ik ben in hart en nieren republikein, maar geef mij toch maar Tante Trix en Willempie in de plaats van de Sexen-Coburgers. Die familie kan ons moerstaaltje.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2005, 09:42   #27
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jOOSt
Ik ben in hart en nieren republikein, maar geef mij toch maar Tante Trix en Willempie in de plaats van de Sexen-Coburgers. Die familie kan ons moerstaaltje.
Als je dan toch moet kiezen...
Oud 20 september 2005, 11:08   #28
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Ik in principe ook, maar ik vind dat je het kind met het badwater niet mag weggooien. Monarchie is gedoemd om te verdwijnen, dus dit als basis van een politieke unie nemen is je huis op zand bouwen. Ik zou liever bouwen op het algemeen maatschappelijk belang, de res publica.
De monarchie is natuurlijk ook niet de basis van een land, in de zin dat daar alles om draait. Maar als staatsvorm is het wel handig, zeker in een politieke unie waar je anders ruzie krijgt over wie de president levert. De ervaring met de Antillen leert dat men daar de monarchie niet ziet als iets van Nederland, maar juist als bindmiddel tussen de drie Landen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2005, 11:12   #29
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jOOSt

Ach-ter-lijk.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2005, 11:18   #30
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Ach-ter-lijk.
Dat jij dat van het Nederlands vind, is niet nieuw
Oud 20 september 2005, 11:20   #31
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
De monarchie is natuurlijk ook niet de basis van een land, in de zin dat daar alles om draait. Maar als staatsvorm is het wel handig, zeker in een politieke unie waar je anders ruzie krijgt over wie de president levert.
U heeft teveel naar België gekeken. Daar is dat nodig, al was het maar omdat twee naties hier de dienst uitmaken. In een uninationale staat als Groot-Nederland, verdeeld in verschillende deelstaten heb je dat probleem veel minder.
Oud 20 september 2005, 13:17   #32
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ghostbuster
Nationalisme hoort in de wc!
Internationalisme NU!
Internationalisme kan niet zonder nationalisme. Het is immers een samenwerking tussen de verschillende naties.
Waar u voor pleit is mondialisering. Of is het anders-mondialisering?...[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Jaani_Dushman on 20-09-2005 at 14:17
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Internationalisme NU!
Internationalisme kan niet zonder nationalisme. Het is immers een samenwerking tussen de verschillende naties.
Waar u voor pleit is mondialisering. Of is het anders-mondialisering?...[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:
Internationalisme NU!
Waar u voor pleit is mondialisering. Of is het anders-mondialisering...[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 20 september 2005 om 13:17.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2005, 16:19   #33
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Dat jij dat van het Nederlands vind, is niet nieuw
Weten we inderdaad al lang, en dat dankzij onze vriend Bob.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2005, 16:52   #34
djaap
Burger

djaap's schermafbeelding

Standaard

Orange hier Orange daar orange overal ONS LIEFTALLIG BELGIE LANDJe brengt jullie overal ten val !
Oud 20 september 2005, 18:37   #35
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Dimitri heeft gelijk: De constitutionele monarchie (tenminste de Oranje-monarchie) kan een goed bindmiddel zijn:

1. De Oranje-Nassau's doen het helemaal niet gek en worden alom gerespecteerd door vriend en vijand (ook door verstokte republikeinen). Het is niet voor niets dat vooraanstaande britse en amerikaanse bladen Nederland 'een republiek met een koningin als staatshoofd' noemen.;

2. Binnen Nederland, Aruba en de Antillen is gemiddeld 87% voor een Oranje-monarchie;

3. In Vlaanderen is binnen de vlaams-nationalisten nog een groot contingent 'orangisten'.

4. Vlaanderen/België heeft zelf historische banden met de oranje-dynastie;

5. Luxemburgse hertogen hebben Luxemburg van de oranjes geërfd en zijn familie van hen.

6. De geloofskwestie, zo die al mocht spelen, wordt soepeler opgelost voor:
a. degenen die vinden dat de monarch door god boven ons gesteld is;
b. de protestanten in nederland die bang zijn dat het katholieke zuiden de overhand
zou krijgen;
c. de katholieken in belgië (vlaanderen) die bang zijn dat een fanatieke protestant
aan het roer komt (maxima is katholiek).
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2005, 19:16   #36
barney
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant
ah, die rooie rakkers toch, altijd even grappig. OP NAAR DE DEMOCRATIE VAN HET PROLETARIAAT!! ENGELS BOVEN! LEVE MARX!
Owkee dan, goed idee
barney is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2005, 19:32   #37
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre
1. De Oranje-Nassau's doen het helemaal niet gek en worden alom gerespecteerd door vriend en vijand (ook door verstokte republikeinen). Het is niet voor niets dat vooraanstaande britse en amerikaanse bladen Nederland 'een republiek met een koningin als staatshoofd' noemen.;
Ik respecteer ze alleszins niet. Ze slokken nog meer geld op als de Coburgs, ze benoemen er de burgemeesters en Beatrix heeft een nog lelijkere hoed dan Fabiola! Coburgs, Oranjes, Saudi's,... één pot nat. Alleen de Fransen weten wat te doen met koningen! Tsjop!

Citaat:
2. Binnen Nederland, Aruba en de Antillen is gemiddeld 87% voor een Oranje-monarchie;
Komen die cijfers uit hetzelfde onderzoek als Albert gebruikte om te zeggen dat 87% van de Belgen unitarist was?

Citaat:
3. In Vlaanderen is binnen de vlaams-nationalisten nog een groot contingent 'orangisten'.
Het is maar wat je groot noemt... Laat ons zeggen: als je nog één Vlaams-nationalist overtuigt, dan zijn ze met genoeg om te kunnen kaarten.

Citaat:
En die banden zijn Frankrijk. Het huis van Oranje komt uit Frankrijk (uit de streek Orange!), en heeft geleidelijk aan Nederland in zijn macht gekregen. Frankrijk (maar dan de Bourbons) hadden ook een tijdlang de streek van het huidige België in hun macht.

Citaat:
5. Luxemburgse hertogen hebben Luxemburg van de oranjes geërfd en zijn familie van hen.
Ze zullen misschien ook banden hebben met Sri Lanka (Ceylon), maar ik zie dat toch niet als argument zodat Vlaanderen zijn autonomie zou moeten opgeven om onder Nederlands bewind te leven. [edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Jaani_Dushman on 20-09-2005 at 20:33
Reason:

Citaat:
Ik respecteer ze alleszins niet. Ze slokken nog meer geld op als de Coburgs, ze benoemen er de burgemeesters en Beatrix heeft een nog lelijkere hoed dan Fabiola! Coburgs, Oranjes, Saudi's,... één pot nat. Alleen de Fransen weten wat te doen met koningen! Tsjop!

Citaat:
Komen die cijfers uit hetzelfde onderzoek als Albert gebruikte om te zeggen dat 87% van de Belgen unitarist was?

Citaat:
Het is maar wat je groot noemt... Laat ons zeggen: als je nog één Vlaams-nationalist overtuigt, dan zijn ze met genoeg om te kunnen kaarten.

Citaat:
En die banden zijn Frankrijk. Het huis van Oranje komt uit Frankrijk (uit de streek Orange!), en heeft geleidelijk aan Nederland in zijn macht gekregen. Frankrijk (maar dan de Bourbons) hadden ook een tijdlang de streek van het huidige België in hun macht.

Citaat:
Ze zullen misschien ook banden hebben met Sri Lanka (Ceylon), maar ik zie dat toch niet als argument zodat Vlaanderen zijn autonomie zou moeten opgeven om onder Nederlands bewind te leven. [/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:
Ik respecteer ze alleszins niet. Ze slokken nog meer geld op als de Coburgs, ze benoemen er de burgemeesters en Beatrix heeft een nog lelijkere hoed dan Fabiola! Coburgs, Oranjes, Saudi's,... één pot nat. Alleen de Fransen weten wat te doen met koningen!

Citaat:

Citaat:

Citaat:

Citaat:
Ze zullen misschien ook banden hebben met Sri Lanka (Ceylon), maar ik zie dat toch niet als argument zodat Vlaanderen zijn autonomie zou moeten opgeven om onder Nederlands bewind te leven.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 20 september 2005 om 19:33.
Oud 20 september 2005, 21:19   #38
Egidius

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman
maar ik zie dat toch niet als argument zodat Vlaanderen zijn autonomie zou moeten opgeven om onder Nederlands bewind te leven.
Welke autonomie?

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2005, 00:50   #39
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Welke autonomie?

Egidius
In een heel verre geïdealiseerde toekomst.
Oud 21 september 2005, 07:03   #40
De Nachtuil
Gouverneur

De Nachtuil's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman
Ik respecteer ze alleszins niet. Ze slokken nog meer geld op als de Coburgs, om te kunnen kaarten.
Dat klopt niet als men rekening houdt met de bevolking zijn er slechts 2 monarchieën duurder dan de Belgische: de Britse(wereldmacht) en de Saoudische(absolute dictatuur).
Alle andere monarchieën in de wereld(incl. de Oranjes) zijn goedkoper.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be