Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 september 2005, 20:09   #21
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
En waar denkt ge voldoende koolzaadplanten te telen om de aardolie te vervangen.
Aangezien de prijs van plantaardige olie een veelvoud bedraagt van aardolie zal de productie ook wel niet zo milieuvriendelijk zijn denk ik.
Er moeten toch technieken bestaan om zoiets heel efficiënt te produceren ?

Het hoeft trouwens niet alleen te gaan om koolzaad, elders werd hier door iemand ook palmolie aangehaald als zijnde een nog interessantere optie dan koolzaad.

Er zijn volgens mij op dat gebied nog heel veel mogelijkheden die we nog niet zien, laat staan dat ze onderzocht zijn.
Oud 20 september 2005, 20:11   #22
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Er zijn maar twee 100% zuivere brandstoffen:
-waterstof: te omslachtig en niet stabiel genoeg, dus ook te duur
-kernfusie: te "héét" en duur in de stand van de huidige technologie
Ik ken heel weinig van die domeinen maar als waterstof massaal geproduceerd wordt zakken de prijzen wellicht?
Oud 20 september 2005, 20:12   #23
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick
In de handleiding van mijn mazoetstoof staat in elk geval in dat ik daar alleen echte diesel in mag kappen en dat doen ik dan ook.

al die Bio Diesel, slaolie, Blu Diesel of da speciaal spul van Shell komt er bij mij niet in, enkel het originele, dikke zwavelhoudende, roetbrakende spul.

Ik heb geen idee hoe het zit met mazoutstoven.
Oud 20 september 2005, 20:13   #24
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick
Misschien moeten we het maar over een andere boeg gooien, en echt op zoek gaan naar iets volledig anders, ...

Bv, iets met magnetische velden, waar ge bv, nog slechts een hulpmotor hebt, om uw garage binnen te tuffen, veldwegskes te doen enz...

En uiteindelijk zullen we wel naar waterstof moeten gaan, of elentriek, maar dat laatste laat u niet toe voor ver genoeg te rijden...

trouwens een paar honderd kilo baterijen met zoutzuur in, als ge daar een accident mee hebt, ook goe voor't millieu...
Voil�*, daar heb je wel gelijk in.
En masse brainstormen en idee'kes opsturen naar professoren is volgens mij voorlopig de beste optie.
Oud 20 september 2005, 20:15   #25
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door oliepiek
Dit is een van de minst milieuvriendelijke ideeën die ooit bedacht zijn: een dieselwagen verbruikt tot 40% minder brandstof, en heeft dus ook een veel lagere uitstoot over zijn hele leven.

Die groenlinkse rakkers moeten echt eens wat research doen voor ze zo'n anti-groene maatregelen bedenken.
Watte? Die batterijen met zoutzuur? Welke techniek is dat eigenlijk?
Oud 20 september 2005, 21:06   #26
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Ik ben wel LPG aan het overwegen, alleen jammer dat je niet in ondergrondse parkings mag
Sticker afdoen als je in de ondergrondse parking gaat.
Oud 20 september 2005, 21:28   #27
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE
In Nederland willen de GrtoenLinksen de dieselauto uit het verkeer bannen.

Op het eerste zicht een zeer verstandig voorstel... Alhoewel, als dit verstandig zou zijn, dan was dit toch al lang in ons landje gebeurd?!
En de overmaat aan kankerverwekkende benzeenringen in benzine worden hier stilletjes verzwegen ...
Oud 20 september 2005, 21:29   #28
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18
Waarom wordt het anders aangeprezen als milieuvriendelijk ?? Is milieuvriendelijk tegenwoordig ook al kankerverwekkend en even milieuvervuilend als fossiele olie?

Waarom?
Gewoon omdat het woordje plantaardig milieuvriendelijk klinkt, maar fossiele brandstof was ook plantaardig!! Gewoon plantenresten die langdurig fossiliseerden onder hoge druk, meer niet... Niet milieuvriendelijker dus dan gelijk welke fossiele brandstof...
Of je plantaardige olie nu vers of gefossiliseerd gebruikt veranderd weinig aan de moleculaire samenstelling ervan: koolwaterstoffen, met carbonverbranding en deze molecules hebben bij verbranding nu eenmaal de neiging, koolstofmoleciuulketens van diverse lengte te vormen: hoe minder geraffineerd, hoe langer en dus hoe meer kankerverwekkend
Uiteindelijk zijn slechts ver geraffineerde brandstoffen enigszins mensvriendelijk, buiten uiteraard waterstof, dat de enige is die én op dit ogenblik realiseerbaar én milieuvriendelijk is.
Methaan ea gassen zijn reeds geraffineerd vanuit hun compositie, en dus mens en milieuvriendelijker dan olie: je moet maar eens aan dieseluitlaatgassen ruiken, dan merk je het verschil wel... (of dat nu modieuze "biodiesel" of gefossilizeerde olie is: raffineren kost ook geld en je betaalt het raffineren, dus zal laaggeraffineerde, mensonvriendelijke brandstof steeds goedkoper blijven, of ze nu van "verse" planten, dan wel van gefossiliseerde planten komt... voeg daar (politiek-economische) accijnsverschillen bij, en je komt tot prijsverschillen in het voordeel van mensonvriendelijke brandstof..
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2005, 21:31   #29
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Denk je nu echt dat plantaardige olie anders verbrandt en minder kankerverwekkende uitlaat geeft dan fossiele olie?? Dat méén je niet, hoop ik!
Dat magische woordje plantaardig verandert de chemische samenstelling niet!! Het blijven koolwaterstoffen en een dieselmotor geeft altijd een onvolledige verbranding, tenzij er een ernstige evolutie komt
Je vergeet echter wel de sulfaat, nitraat, benzeen, ... -verbindingen die in ruwe aardolie zitten en er heel moeilijk uit de destilleren zijn terwijl de [ ] van nature niet in de plantaardige olie zitten verwerkt (tenzij pesticiden en vervuild grondwater hun invloed hebben)
Oud 20 september 2005, 21:46   #30
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun
En de overmaat aan kankerverwekkende benzeenringen in benzine worden hier stilletjes verzwegen ...
Ik postte er al over vandaag, evenals over de kankerverwekkende langekoolstofmolecules in dieseluitstoot.(de tweede of derde post van de thread)
Maar ja, een diesel verbruikt 10% minder dan een benzinemotor, ongeraffineerde olie kost minder en geniet van een gunsttarief en voor wie zich (vnl in stad!!) best voelt met een zware 4x4 of Mercedes of Bmw(en dus meer verbruikende) of een te krachtige (en dus ook meer verbruikende) GTI zal d�*t de doorslag blijven geven...
Oud 20 september 2005, 22:02   #31
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Je vergeet echter wel de sulfaat, nitraat, benzeen, ... -verbindingen die in ruwe aardolie zitten en er heel moeilijk uit de destilleren zijn terwijl de [ ] van nature niet in de plantaardige olie zitten verwerkt (tenzij pesticiden en vervuild grondwater hun invloed hebben)
Over sulfaatverbindingen durf ik me niet uitspreken, wél over gewone zwavel, die er uit moet geraffineerd worden in fossiele brandstof. Nitraatverbindindingen zal je bij intensieve landbouw ruimschoots terugvinden in "biobrandstof'" (méér waarschijnlijk: kunstmest is immers nitraat en gewone mest bevat er ook...) Je ruilt dus zure zwavelregen voor zure salpeterregen... wat een vooruitgang!!
Benzeen is een geschenkje van de Groenen: het wordt toegevoegd aan eurosuper en vervangt gewoon het lood van de oude super als antiklopmiddel. Lood was niet gezond, maar niet kankerverwekkend. enige oplossing: compressieverhoudingen verlagen in benzine motoren, maar dan verbruiken ze wat meer...
Kijk eerder naar hybryde gas/electrowagens zoals de Prius: lpgmotor aan constant toerental (véél zuiverder) laadt batterijen op, maar de wagen wordt electrisch aangedreven. Probleem: kostprijs tweede motor en batterijen.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by filosoof on 20-09-2005 at 23:29
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Over sulfaatverbindingen durf ik me niet uitspreken, wél over gewone zwavel, die er uit moet geraffineerd worden in fossiele brandstof. Nitraatverbindindingen zal je bij intensieve landbouw ruimschoots terugvinden in "biobrandstof'" (méér waarschijnlijk: kunstmest is immers nitraat en gewone mest bevat er ook...) Je ruilt dus zure zwavelregen voor zure salpeterregen... wat een vooruitgang!!
Benzeen is een geschenkje van de Groenen: het wordt toegevoegd aan eurosuper en vervangt gewoon het lood van de oude super als antiklopmiddel. Lood was niet gezond, maar niet kankerverwekkend. enige oplossing: compressieverhoudingen verlagen in benzine motoren, maar dan verbruiken ze wat meer...
Kijk eerder naar hybryde gas/electrowagens zoals de Prius: lpgmotor aan constant toerental (véél zuiverder) laadt batterijen op, maar de wagen wordt electrisch aangedreven. Probleem: kostprijs tweede motor en batterijen.[/size]

[size=1]After edit by filosoof on 20-09-2005 at 23:03
Reason:

Citaat:
Kijk eerder naar hybryde gas/electrowagens zoals dePrius: lpgmotor aan constant toerental (véél zuiverder) laadt batterijen op maar de wagen wordt electrisch aangedreven. Probleem: kostprijs tweede motor en batterijen.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:
Kijk eerder naar hybryde gas/electrowagens: lpgmotor aan constant toerental (véél zuiverder) laadt batterijen op maar de wagen wordt electrisch aangedreven. Probleem: kostprijs tweede motor en batterijen.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door filosoof : 20 september 2005 om 22:29.
Oud 20 september 2005, 22:20   #32
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het hoeft trouwens niet alleen te gaan om koolzaad, elders werd hier door iemand ook palmolie aangehaald als zijnde een nog interessantere optie dan koolzaad.

Er zijn volgens mij op dat gebied nog heel veel mogelijkheden die we nog niet zien, laat staan dat ze onderzocht zijn.
Ge denkt dus dat men bewust een slechte techniek gebruikt om de prijs hoog te houden.
Of men nu koolzaad of iets anders gebruikt hangt af van veel factoren zoals klimaat maar vooral de hoeveelheid olie dat een gewas per hectare oplevert.
Juist over dat laatste gaat het, waar kunt ge voldoende olie telen om alle aardolie te vervangen ? Ik neem aan dat we ook nog voedsel voor mens en dier gaan telen.[edit]
[size=1]After edit by Bobke on 20-09-2005 at 23:23
Reason:

Citaat:

Ge denkt dus dat men bewust een slechte techniek gebruikt om de prijs hoog te houden.
Of men nu koolzaad of iets anders gebruikt hangt af van veel factoren zoals klimaat maar vooral de hoeveelheid olie dat een gewas per hectare oplevert.
Juist over dat laatste gaat het, waar kunt ge voldoende olie telen om alle aardolie te vervangen ? Ik neem aan dat we ook nog voedsel voor mens en dier gaan telen.[/size]

Citaat:

Of men nu koolzaad of iets anders gebruikt hangt af van veel factoren zoals klimaat maar vooral de hoeveelheid olie per hectare.
Juist over dat laatste gaat het, waar kunt ge voldoende olie telen om alle aardolie te vervangen ? Ik neem aan dat we ook nog voedsel voor mens en dier gaan telen.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Bobke : 20 september 2005 om 22:23.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2005, 22:22   #33
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

[edit]
[size=1]After edit by Bobke on 20-09-2005 at 23:24
Reason:

[/size]

Citaat:
Of men nu koolzaad of iets anders gebruikt hangt af van veel factoren zoals klimaat maar vooral de hoeveelheid olie die het gewas per hectare oplevert.
Juist over dat laatste gaat het, waar kunt ge voldoende olie telen om alle aardolie te vervangen ? Ik neem aan dat we ook nog voedsel voor mens en dier gaan telen.
[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Bobke : 20 september 2005 om 22:24.
Oud 20 september 2005, 22:36   #34
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Juist over dat laatste gaat het, waar kunt ge voldoende olie telen om alle aardolie te vervangen ? Ik neem aan dat we ook nog voedsel voor mens en dier gaan telen.
Ik denk dat de egenaars van petroleumvelden niet de eigenaars van de landbouwgronden zijn en dat ze dus in concurrentie staan voor de productie van het ruwe product. Bovendien, inderdaad, met 6.5 Mia bewoners op de aarde kunnen voedsel en ruimte grotere prioriteiten zijn dan overschakelen van zure zwavelregen naar zure salpeterregen..
Een troost: uit aardolie kan men voeding maken... (weer die koolhydraten...), maar aan welke prijs?
Oud 20 september 2005, 23:01   #35
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat de egenaars van petroleumvelden niet de eigenaars van de landbouwgronden zijn en dat ze dus in concurrentie staan voor de productie van het ruwe product.
Ik denk ook niet dat de meeste olievelden echt geschikt zijn voor landbouw.
Dat de biodiesel echt met de aardolie kan concurreren geloof ik geenszins.
Hoogstens kan het gebruikt worden om overproductie van andere gewassen tegen te gaan maar dat zal dan resulteren in een hogere prijs van ons voedsel.
Oud 20 september 2005, 23:18   #36
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Waarom?
Gewoon omdat het woordje plantaardig milieuvriendelijk klinkt, maar fossiele brandstof was ook plantaardig!! Gewoon plantenresten die langdurig fossiliseerden onder hoge druk, meer niet... Niet milieuvriendelijker dus dan gelijk welke fossiele brandstof...
Of je plantaardige olie nu vers of gefossiliseerd gebruikt veranderd weinig aan de moleculaire samenstelling ervan: koolwaterstoffen, met carbonverbranding en deze molecules hebben bij verbranding nu eenmaal de neiging, koolstofmoleciuulketens van diverse lengte te vormen: hoe minder geraffineerd, hoe langer en dus hoe meer kankerverwekkend
Uiteindelijk zijn slechts ver geraffineerde brandstoffen enigszins mensvriendelijk, buiten uiteraard waterstof, dat de enige is die én op dit ogenblik realiseerbaar én milieuvriendelijk is.
Methaan ea gassen zijn reeds geraffineerd vanuit hun compositie, en dus mens en milieuvriendelijker dan olie: je moet maar eens aan dieseluitlaatgassen ruiken, dan merk je het verschil wel... (of dat nu modieuze "biodiesel" of gefossilizeerde olie is: raffineren kost ook geld en je betaalt het raffineren, dus zal laaggeraffineerde, mensonvriendelijke brandstof steeds goedkoper blijven, of ze nu van "verse" planten, dan wel van gefossiliseerde planten komt... voeg daar (politiek-economische) accijnsverschillen bij, en je komt tot prijsverschillen in het voordeel van mensonvriendelijke brandstof..

Mmmm ... dus we denken best buiten de categoriën van de olie willen we een milieuvriendelijk alternatief vinden?

Methaan is trouwens meen ik me te herinneren een gas(?) waarvan de aanwezigheid in de atmosfeer heel sterk werd teruggedrongen een heel aantal jaren geleden omdat dit zou zorgen voor een snelle stijging van de temperatuur.
Echter zou die terugdringing van methaan in het voordeel van de aanwezigheid van CO2 zijn geweest en dus ook nadelig op lange termijn ...
(Heb ik me ooit laten wijsmaken.)
Oud 20 september 2005, 23:21   #37
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Neen dat niet direct.
Ik hoop het toch niet althans.
Anderzijds zal er denk ik wel voldoende gelobby-d worden in het voordeel van de OPEC-landen als dat al nodig is ... want de overheid heeft er ook weer voordeel bij dat we op aardolie blijven rijken aangezien de accijnzen ... nu ik erover nadenk.

Niet direct een idee.
Op velden die nu braak liggen?
Op de Sahara? Op de noordpool?
Op de autosnelwegen die gaan vrijkomen?
Oud 21 september 2005, 00:48   #38
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Is het idee achter biodiesel(en bio-ethanol, of wat het biologische alternatief voor benzine ook mag zijn) niet dat de CO2 die uitgestoten wordt bij de verbranding terug opgenomen wordt door de planten die geteeld worden om er de brandstoffen uit te halen? Hierdoor zou de CO2 uitstoot gestabiliseerd worden, hoe het met de andere schadelijke stoffen zit weet ik niet.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2005, 07:56   #39
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Het probleem is, dat ge hectaren en hectaren koolzaad moet gaan zaaien, ...

En wij zelf moeten ook eten hé, ...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2005, 07:58   #40
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Watte? Die batterijen met zoutzuur? Welke techniek is dat eigenlijk?

Ge hebt verschillende soorten batterijen, maar er is een type waar inderdaad zuren in gebruikt worden, ...

Nie goe opgelet in natuurkunde ?
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be