Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Belgie 1-talig Engels?
Ja 2 4,17%
Nee 46 95,83%
Aantal stemmers: 48. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 24 september 2005, 10:53   #21
Nessie
Vreemdeling

Nessie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn
Zelf ben ik zeer Anglofiel in mijn literaire smaak. Maar Musketo heeft gelijk.

En Nessie: misschien nog even studeren op het verschil tussen "as" en "like".
Allemaal de schuld van het onderwijs.
5 uur Nederlands, 4 uur Frans, 2 uur Duits en slechts 3 uur Engels.
Nessie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2005, 10:53   #22
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groot Bakkes

Heeft Hansworst ook eens niet zoiets voorgesteld?
Nee.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2005, 11:00   #23
Musketo
Banneling

Musketo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nessie
Het beste taalonderwijs ter wereld en jij leert daar niet eens Engels door?

Aan wie ligt het hier eigenlijk...
Musketo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2005, 11:03   #24
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Nee.
Toch wel. Hij heeft eens gesuggereerd dat het beter was het Engels uit te roepen tot nationale taal van België. Aldus zouden alle taalproblemen de wereld uitgeholpen worden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2005, 11:10   #25
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Ik heb in datzelfde onderwijs perfect Engels geleerd. Perfect genoeg om Assistant Editor geweest te zijn van een engelstalig vaktijdschrift.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2005, 11:12   #26
Nessie
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Musketo

Om dat ik veel te veel te verlies met die idiote Duitse naamvallen, die Franse geslachten, het verplicht lezen van Franse boeken...
Ik heb trouwens nooit beweerd dat mijn Engels perfect is, maar het is wel goed genoeg om zonder problemen een normale conversatie aan te gaan met een native speaker en om 89% te behalen.('t is dus allesbehalve slecht).
Kan iedereen in Vlaanderen trouwens perfect Nederlands? Hoeveel keer heb ik al "z'on dingen/zaken..." gelezen/gehoord.(Mocht je nu denken dat "zo'n zaken" correct Nederlands is, dan ben je trouwens ook verkeerd)[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Nessie on 24-09-2005 at 12:13
Reason:
--------------------------------

Citaat:

Om dat ik veel te veel te verlies met die idiote Duitse naamvallen, die Franse geslachten, het verplicht lezen van Franse boeken...
Ik heb trouwens nooit beweerd dat mijn Engels perfect is, maar het is wel goed genoeg om zonder problemen een normale conversatie aan te gaan met een native speaker en om 89% te behalen.('t is dus allesbehalve slecht).
Kan iedereen in Vlaanderen trouwens perfect Nederlands? Hoeveel keer heb ik al "z'on dingen/zaken..." gelezen/gehoord.(Mocht je nu denken dat "zo'n zaken" correct Nederlands is, dan ben je trouwens ook verkeerd)[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:

Ik heb trouwens nooit beweerd dat mijn Engels perfect is, maar het is wel goed genoeg om zonder problemen een normale conversatie aan te gaan met een native speaker('t is dus allesbehalve slecht).
Kan iedereen in Vlaanderen trouwens perfect Nederlands? Hoeveel keer heb ik al "z'on dingen/zaken..." gelezen/gehoord.(Mocht je nu denken dat "zo'n zaken" correct Nederlands is, dan ben je trouwens ook verkeerd)[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Nessie : 24 september 2005 om 11:13.
Oud 24 september 2005, 11:14   #27
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb trouwens nooit beweerd dat mijn Engels perfect is, maar het is wel goed genoeg om zonder problemen een normale conversatie aan te gaan met een native speaker('t is dus allesbehalve slecht).
Kan iedereen in Vlaanderen trouwens perfect Nederlands? Hoeveel keer heb ik al "z'on dingen/zaken..." gelezen/gehoord.(Mocht je nu denken dat "zo'n zaken" correct Nederlands is, dan ben je trouwens ook verkeerd)
Er is niets idioots aan de Duitse naamvallen, net zo min er iets idioots is aan het eigenzinnig gebruik van de warrige Engelse werkwoordstijden.

Er is nog steeds een verschil tussen de moedertaal van de mensen en wat de mens op latere leeftijd krijgt aangeleerd. Alleen al daardoor is uw idee van algemene invoering van het Engels volledig te verwerpen.[edit]
[size=1]After edit by Jan van den Berghe on 24-09-2005 at 12:23
Reason:

Citaat:
Kan iedereen in Vlaanderen trouwens perfect Nederlands? Hoeveel keer heb ik al "z'on dingen/zaken..." gelezen/gehoord.(Mocht je nu denken dat "zo'n zaken" correct Nederlands is, dan ben je trouwens ook verkeerd)
Er is niets idioots aan de Duitse naamvallen, net zo min er iets idioots is aan het eigenzinnig gebruik van de warrige Engelse werkwoordstijden.

Er is nog steeds een verschil tussen de moedertaal van de mensen en wat de mens op latere leeftijd krijgt aangeleerd. Alleen al daardoor is uw idee van algemene invoering van het Engels volledig te verwerpen.[/size]

Citaat:
Er is niets idioots aan de Duitse naamvallen, net zo min er iets idioots is aan de eigenzinnig gebruik van de warrige Engelse werkwoordstijden.

Er is nog steeds een verschil tussen de moedertaal van de mensen en wat de mens op latere leeftijd krijgt aangeleerd. Alleen al daardoor is uw idee van algemene invoering van het Engels volledig te verwerpen.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 24 september 2005 om 11:23.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2005, 11:19   #28
Musketo
Banneling

Standaard

Duitse naamvallen idioot noemen...

Nu drijft de nozem het wel erg ver.
Oud 24 september 2005, 11:25   #29
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom maken we van Belgie niet gewoon een 1-talig Engels land.
De evolutie van Engels als enige wereldtaal is immers al een tijdje bezig en ik zie dat niet direct stoppen. Dan moeten we ons niet langer bezig houden met onnozele talen als Frans, Duits of Nederlands. Mensen die die talen nog willen spreken moeten dat dan maar thuis doen, maar niet in het openbare leven.
Denk eens aan de vele voordelen: kosten die we zouden besparen, geen gelul meer over taalkwesties, een (de enige) wereldtaal is een officiele taal,...
Als ik jouw reacties hier eens doorlees, is er blijkbaar slechts één variant van het Engels die je kan aanstaan, de Newspeak... Voer het Engels maar in als enige wereldtaal, en haal er dan meteen ook maar alle woorden die een variant zijn op 'cultuur', 'verscheidenheid', 'intellect' etc. uit...[edit]
[size=1]After edit by ossaert on 24-09-2005 at 12:25
Reason:

Citaat:
De evolutie van Engels als enige wereldtaal is immers al een tijdje bezig en ik zie dat niet direct stoppen. Dan moeten we ons niet langer bezig houden met onnozele talen als Frans, Duits of Nederlands. Mensen die die talen nog willen spreken moeten dat dan maar thuis doen, maar niet in het openbare leven.
Denk eens aan de vele voordelen: kosten die we zouden besparen, geen gelul meer over taalkwesties, een (de enige) wereldtaal is een officiele taal,...
Als ik jouw reacties hier eens doorlees, is er blijkbaar slechts één variant van het Engels die je kan aanstaan, de Newspeak... Voer het Engels maar in als enige wereldtaal, en haal er dan meteen ook maar alle woorden die een variant zijn op 'cultuur', 'verscheidenheid', 'intellect' etc. uit...[/size]

Citaat:
Als ik jouw reacties hier eens doorlees, is er maar blijkbaar één variant van het Engels die je kan aanstaan, de Newspeak... Voer het Engels maar in als enige wereldtaal, en haal er dan meteen ook maar alle woorden die een variant zijn op 'cultuur', 'verscheidenheid', 'intellect' etc. uit...[/size]
[/edit]
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.

Laatst gewijzigd door ossaert : 24 september 2005 om 11:25.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2005, 11:31   #30
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Duitse naamvallen idioot noemen...

Nu drijft de nozem het wel erg ver.
Sofort erschiessen!
Oud 24 september 2005, 11:37   #31
Nessie
Vreemdeling

Standaard

Denken al diegenen die nu neen stemmen trouwens dat ze de Verengelsing zullen kunnen tegenhouden?
Er zijn in de geschiedenis al heel wat talen verdwenen, maar vandaag gebeurt het aan een nooit eerder gezien rap tempo, waarom zou het Nederlands daar geen slachtoffer van kunnen zijn?
Daarnaast vindt er ook een zeer snelle Verengelsing van andere talen plaats(Voorbeelden genoeg).
Dus ofwel kiezen we voor een langzame dood voor het Nederlands via de sluipende Verengelsing ofwel kiezen we voor de korte pijn.[edit]
[size=1]After edit by Nessie on 24-09-2005 at 12:38
Reason:

Denken al diegenen die nu neen stemmen trouwens dat ze de Verengelsing zullen kunnen tegenhouden?
Er zijn in de geschiedenis al heel wat talen verdwenen, maar vandaag gebeurt het aan een nooit eerder gezien rap tempo, waarom zou het Nederlands daar geen slachtoffer van kunnen zijn?
Daarnaast vindt er ook een zeer snelle Verengelsing van andere talen plaats(Voorbeelden genoeg).
Dus ofwel kiezen we voor een langzame dood voor het Nederlands via de sluipende Verengelsing ofwel kiezen we voor de korte pijn.[/size]

Er zijn in de geschiedenis al heel wat talen verdwenen en maar vandaag gebeurt het aan een nooit eerder gezien rap tempo, waarom zou het Nederlands daar geen slachtoffer van kunnen zijn?
Dus ofwel kiezen we voor een langzame dood voor het Nederlands via de sluipende Verengelsing ofwel kiezen we voor de korte pijn.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Nessie : 24 september 2005 om 11:38.
Oud 24 september 2005, 11:41   #32
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Dus ofwel kiezen we voor een langzame dood voor het Nederlands via de sluipende Verengelsing ofwel kiezen we voor de korte pijn.
Het ontbreekt u duidelijk aan elk historisch perspectief. Ooit was het Frans de lingua franca van heel Europa. En u herinnert zich misschien dat ooit het Latijn de universele taal was?

U hebt gewoon geen flauw benul van de werkelijkheid.
Oud 24 september 2005, 11:49   #33
Nessie
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn
Het ontbreekt u duidelijk aan elk historisch perspectief. Ooit was het Frans de lingua franca van heel Europa. En u herinnert zich misschien dat ooit het Latijn de universele taal was?

U hebt gewoon geen flauw benul van de werkelijkheid.
Andere tijden.
Toen Latijn, Frans,... de Lingua Franca waren, waren het alleen de happy few die de Lingua Franca spraken. Vandaag de dag wordt iedereen via de media, onderwijs, internet,... blootgesteld aan het Engels. Bovendien was er toen nauwelijks sprake van globalisering. Als je naar Amerika wilde moest je eerst een paar weken op de boot zitten. De meesten bleven hun hele leven in hetzelfde dorp wonen. Door de hedendaagse globalisering is de wereld echter een dorp geworden en die globalisering gaat hand in hand met de verengelsing.
Oud 24 september 2005, 11:51   #34
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Andere tijden.
Toen Latijn, Frans,... de Lingua Franca waren, waren het alleen de happy few die de Lingua Franca spraken. Vandaag de dag wordt iedereen via de media, onderwijs, internet,... blootgesteld aan het Engels. Bovendien was er toen nauwelijks sprake van globalisering. Als je naar Amerika wilde moest je eerst een paar weken op de boot zitten. De meesten bleven hun hele leven in hetzelfde dorp wonen. Door de hedendaagse globalisering is de wereld echter een dorp geworden en die globalisering gaat hand in hand met de verengelsing.
De overgrote meerderheid van de wereldbevolking komt nooit of vrijwel nooit met het Engels in aanraking. Meer mensen in deze wereld hebben het Spaans als eerste taal dan het Engels.
Oud 24 september 2005, 11:58   #35
Musketo
Banneling

Standaard

Citaat:
Andere tijden.
Verengelsing is relatief. Het Nederlands mag dan wel massaal Engelse leenwoorden adopteren, dat wil heus niet zeggen dat het Nederlands langzaam transformeert in een vorm van Engels. Die leenwoorden worden namelijk steeds gebruikt in zinnen die opgesteld zijn geworden volgens de Nederlandse grammaticale regels. Langzaamaan zullen die woorden hun Engels karakter en Engelse spelling verliezen, net zoals het Nederlands dat gedaan heeft met Latijnse en Franse leenwoorden. Wie beschouwt bijvoorbeeld het woord "kelder" vandaag de dag nog als een Latijns woord, of "kaduuk", dat stamt uit het Latijn, Frans is geworden en later ook in het Nederlands aangenomen werd?
Misschien zou je je beter eerst eens informeren over taalevolutie vooraleer je je hier belachelijk komt maken. Weet je eigenlijk wel hoe een taal precies uitsterft? Awel he, wanneer de laatste moedertaalspreker van die taal sterft. Met 21 miljoen en een klats Nederlandstaligen zie ik dat nog niet zo snel gebeuren. De talen die momenteel aan het uitsterven zijn, zijn vooral kleine minderheidstaaltjes in landen waar reuzen zoals het Spaans of het Engels de plak zwaaien.
Oud 24 september 2005, 11:58   #36
Nessie
Vreemdeling

Standaard

Talen groeien niet met eerste taal sprekers maar met 2de taal sprekers en Engels is nog altijd de meest aangeleerde 2de taal in de wereld.
Bovendien moet men ook rekening houden met de economische kracht van de sprekers.
En de meeste Spaanstalige landen zijn nu eenmaal redelijk arm.
Oud 24 september 2005, 12:00   #37
Musketo
Banneling

Standaard

Citaat:
Talen groeien niet met eerste taal sprekers maar met 2de taal sprekers en Engels is nog altijd de meest aangeleerde 2de taal in de wereld.
Bovendien moet men ook rekening houden met de economische kracht van de sprekers.
En de meeste Spaanstalige landen zijn nu eenmaal redelijk arm.
Waar heb je dat in godsnaam vandaan?
Oud 24 september 2005, 12:00   #38
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ze moeten het maar leren. Als we in Vlaanderen bv. de lessen Nederlands, Frans & Duits afschaffen(en doe de studierichtingen met Latijn & Oud-Grieks er maar bij), dan komt er mijn inziens genoeg tijd vrij om Engels te leren. In andere landen kunnen ze dan weer iets anders afschaffen.
Heb jij je eigenlijk weleens afgevraagd waarom Latijn en Grieks nog worden onderwezen? Daar heb je in het dagelijks leven toch niks aan?

Goh, zouden er dan toch nog andere zaken meespelen bij het bepalen van het lesaanbod dan alleen puur 'nut' en 'efficiëntie'...?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2005, 12:05   #39
Musketo
Banneling

Standaard

Dit onderwerp is zo debiel dat het gesloten dient te worden.
Oud 24 september 2005, 12:12   #40
Nessie
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Heb jij je eigenlijk weleens afgevraagd waarom Latijn en Grieks nog worden onderwezen? Daar heb je in het dagelijks leven toch niks aan?

Goh, zouden er dan toch nog andere zaken meespelen bij het bepalen van het lesaanbod dan alleen puur 'nut' en 'efficiëntie'...?
In Vlaanderen:Omdat er nog altijd ouders zijn die denken dat ze daarmee kunnen pronken ofzo.
In de rest van de wereld is het aantal studenten die het leren in het middelbaar verwaasloosbaar. Alleen priestertjes en archeologen leren het.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be