![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
2) Irak: Uiteraard, maar de bevrijding was reden genoeg op zich. 3) AIDS: Wat u beschrijft is een side-effect, blijft een feit dat er 65 Miljard wordt geinvesteerd.
![]() |
![]() |
#22 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#23 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#24 | |
Europees Commissaris
|
![]() [quote="TomB"]
Citaat:
![]() |
![]() |
#25 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als een Afrikaanse boer meer nut ziet in het "krijgen" van GGG's, dan in een ecologisch Gallahgelev goedgekeurd gewas, dan noem ik dat zijn probleem.
Laat ons niet mietje noemen, alle gewassen die we op onze velden zien, zijn GGG's, millenialange teeltkeuze, kruisingen, natuurlijke selectie-gewassen/dieren die beter reageren op de boer zijn werkwijze hebben een betere kans op voortbestaan als soort, omdat elke landbouwende mens voor hun zorgt-Zelfs natuurlijke bestraling draagt zijn steentje bij. Al dat gezeur voor niks. Als men geen GGG's wil, plant ze dan niet, of koop ze niet.Dat moet geen politiek duel worden, we spreken hier over soya, mais,rijst,graan, zelfs koeien, niet over triffids of monsters van Frankenstein. We hebben toch nu al de keuze in de supermarkt tussen Biologische spullen of "industriele" variantes. Al dan niet op arme dieren getest.Dus als je geen GGG op je bord wil, koop dan GGG vrij.Geef de consument de keuze. Niet de politiek.
![]() |
#26 |
Minister-President
|
![]() Het probleem is dat de US vertrekt vanuit een filosofie van extreem economisch liberalisme. Alles moet ervoor wijken: het negeren van de mogelijke gevaren van het gebruik van GGO's is weeral een voorbeeld. De US wil wel iets doen aan ecologische of humanitaire problemen, maar in geen geval als men daardoor de economische ontwikkelingen moet inperken. Ergens is dit begrijpbaar: de US is groot geworden door zo weinig mogelijk remmen op de economie te hebben. Maar zoals elke ideologie maakt het ze blind voor de mogelijke gevaren.
Een vraagje voor de pro GGO ers hier: als je de keuze hebt tussen een kommetje rijst waarvan je weet dat het 100% in orde is, of een steak met frieten die héél misschien een dodelijke stam botulisme bevat, wat ga dan je aan je kinderen geven? |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#28 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Naast de gezondheid zijn er veel grotere problemen waar GGO's mogelijk voor kunnen zorgen. Men heeft bijvoorbeeld onlangs een bacterie ontwikkeld die ongeveer alle soorten plastiek eet, en omzet in redelijk onschuldige en onschadelijek stoffen. Op het eerste gezicht een prachtige uitvinding, omdat het een hele hoop afvalproblemen kan oplossen. Maar kan je je voorstellen wat voor een ramp deze bacterie kan veroorzaken als die in het wild terecht komt? Stel je voor dat al het plastiek wegrot als je het vochtig legt? Plastiek is zo wat de enige stof die we hebben die niet wegrot of -corrodeert. Dat is een pest hé. Men bouwt veiligheidsmechanismen in om te voorkomen dat ze ontsnappen, bijvoorbeeld stammen gebruiken die een stof nodig hebben die bijna niet in het wild voorkomt-> als ze ontsnappen gaan ze dood. Maar er is 1 ding waar men niets kan tegen doen: bacteriën kunnen genen uitwisselen met andere bacteriën, en soms ook met planten. Zo kunnen ze het 'plastiek-eet' gen doorgeven een een simpele huis-tuin en keukenbacterie of een alg. En het gebeurt hoor: ontsnappende GGO's en genen die uitgewisseld worden: er zijn al studies gepubliceerd waarbij de exponentiele toename van GGO bevattende organismen in de natuur worden vastgesteld. Ook organismen die het gen hebben 'doorgekregen'. Ik vind niet dat we GGO's moeten bannen, het is een te geweldige uitvinding en de toepassingsmogelijkheden zijn eindeloos. Wat ik wel vind is dat men enige omzichtigheid mag aan de dag leggen. Nog een voorbeeld: Enkele jaren geleden verscheen er in een aantal amerikaanse kranten een lezersbrief van iemand die navraag gedaan had en ontdekt had dat grote fabrikanten van babyvoeding ongemerkt GGO's in hun voeding hadden beginnen steken. IN BABYVOEDING GODVERDOMME!! Ook al zijn er geen aanwijzingen dat het schadelijk is, als het over mijn kinderen gaat wil dat ze bewijzen dat het ONSCHADELIJK is, en dat heeft nog niemand kunnen aantonen. De lul die op het idee is gekomen om GGO's in babyvoeding te steken, zonder waarschuwing op de verpakking en zonder zekerheid over de onschadelijkheid zouden ze levenslang moeten geven. Als mij dit was overkomen was ik die gast persoonlijk op zijn neus gaan kloppen. En als ik in de US woonde had ik hem nog een proces aan zijn broek gelapt ook. Uiteraard heeft dit een storm van protest teweeggebracht, en zijn de GGO's nu voor het merendeel verwijderd uit babyvoeding. Begrijp je nu waarom er een regelgeving moet komen? Er zijn risico's, maar als je verwacht dat de industrie aan zelfbeperking gaat doen, vergeet het dan maar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Waarmee ik niet wil zeggen dat die laatste schadelijk zijn, maar wel dat de controle zéér streng is. Enfin, er zijn gevallen waar ik ook tegen GGO's ben, of althans extra controle vraag, bvb wanneer een gewas ook als onkruid voorkomt, zoals het geval is bij koolzaad. Want dan is de kans op geneflow erg groot, en het gevaar reëel. Maar weet dan dat zowat alle landbouwproducten NIET uit de streek komen waar ze geteeld worden.
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als wij een mogelijke oplossing hebben om de honger in de wereld op te lossen, of ten minste de toestand drastisch verbeteren, dan zouden wij ons niet moeten vastpinnen aan de echte motieven van de overheden en bedrijven. Gewoon doen! Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het houdt geen steek te argumenteren dat andere voeding ook ongezond is: dan is er iets mis met die voeding, dat maakt het niet ok. Ik ben niet per defenitie tegen GGO's, ik ben er zelfs fan van, maar in het sneltreintempo waarin ze in onze voeding werden geintroduceerd, zonder onderzoek en zonder de bevolking te informeren, vind ik te ver gaan. Zie mijn voorbeeld met babyvoeding. Als je met GGO's de ontwikkeling van een land kan helpen, is dat geweldig. Maar je kan niet zowaar wat GGO's die in de woestijn groeien introduceren en verwachten dat het allemaal goedkomt. Ten eerste is er het probleem van de patenten, en GGO's waarin onvruchtbaarheid is ingebouwd (de boer moet dus telkens opnieuw duur zaad kopen, ipv zelf zaad te kunnen kweken). Daarnaast krijg je een enorme bevolkingsexplosie als iedereen plots voldoende voedsel heeft. Er is trouwens geen tekort aan voedsel op de wereld, er is een tekort aan transport van voedsel naar noodlijdende gebieden. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
|
![]() Er wordt hier echt gedaan alsof een ze 1 of andere wetenschapper het een en het ander laten bij elkaar kwakken in een proefbuiske en dat dat dan zo op de voedingsmarkt gegooid wordt.
Ik zou het eigenlijke proces voor zoiets wel eens willen zien. Ik werk in de luchtvaart en het aantal voorschriften en directives van de FAA is al zeer zwaar, ik moet er niet aan denken wat ge moet doormaken om een voedingsproduct te lanceren op de Amerikaanse markt.
![]() |
#34 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Zonder informatie aan de bevolking: je hebt een punt. Niemand had kunnen voorspellen dat het zo'n vaart zou lopen. Maar bij nieuwe kruisingen werd toch ook geen massale informatie aan het volk gegeven? Daar werd nochtans veel minder onderzoek naar gedaan.
![]() |
![]() |
#35 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De weerstand tegen GGG's is gewoon een strijdpaard van de groenen en de antiglobalisten.
Hun argumenten slaan nergens op, hun kreten zijn pure demagogie, hun houding is gebaseerd op anti-kapitalistische en anti-amerikaanse gevoelens, en eens te meer is het gevolg hiervan een zinloze vertraging en achteruitgang. Dat is het verhaal, en daarom moet dat ophouden en moet de wereld gewoon gebruik maken van de ongeloofelijke vooruitgang op het gebied van de landbouw en voedselproductie, met name de GGG's. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||||||||
Europees Commissaris
|
![]() Even wat argumenten tegen GGO's op een rijtje, ze komen uit:
http://jnm.be/ggo/ggomap.doc Citaat:
Maar buiten zo'n veld is zo'n nieuw superonkruid net even gevoelig als andere planten aan concurrentie. Bovendien is een onkruid per definitie een ruderale soort, en kan het dus geen climaxvegetatie vormen (zie bvb Ecology, third edition; Begon, Harper, Townsend; pg 555-557 ). Anders gezegd, enkel in de velden waar roundup gebruikt wordt heeft het onkruid een voordeel. Dus in het slechtste geval komt er evenveel onkruid als voor het planten van de ggo op het veld. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Daarom is het beter om steriele planten te maken. Maar dat mocht niet van de milieuverenigingen/derde wereldverenigingen, omdat de arme boertjes dan verplicht zouden worden om elke keer opnieuw zaad te kopen. Citaat:
Daarnaast is er geenenkel voorbeeld van zo'n allergie bij planten. Het bestaat wel bij bvb bakkers, die al 10-tallen jaren met genetisch gemanipuleerde gist werken. Het moet dus inderdaad in de gaten gehouden worden. Maar tot op heden een niet bestaand gevaar. · Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#37 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() we weten nog veel te weinig over de lange-termijn-gevolgen van GGG's. In beperkte mate zou ik zeggen, begin eraan, maar op grote schaal, nee dank u.
Ah ja, Bush zijn campagne zou gesponsord zijn geweest door een plantbiotechnologisch bedrijf uit het gentse, en er zullen er wel nog zijn, dat zegt genoeg, he ......
![]() |
#38 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#39 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een genetisch gemanipuleerde groente is gewoon groter, groener, minder verrotting, meer behoud van elementen zoals vitamines, etc... en kan bovendien gekweekt worden op plaatsen waar anders niets groeit.
Verder worden insekten op natuurlijke manier geweerd, wat dus insekticiden en pesticiden overbodig maakt. Vorige week had ik een discussie met een anti-GGG'er. Hij was kwaad en geschokt dat men het aandurft om de GGG's gewoon te willen invoeren in de voedselketen, want stel dat men er binnen twintig jaar achter komt dat die planten toch niet zo gezond waren. Ik antwoorde hem dat zijn argumenten licht wogen, wetende dat die persoon twee pakken zware Marlboro's per dag rookt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wat die vitamines betreft: er is 1 soort rijst uitgebracht met wat vitamine A en C. Je moet er 10 kg van eten per dag om aan de ADH te komen. 1 mango levert dat ook. Dus ook hier: niet overdrijven. Teveel vitamine A is trouwens ongezond.
![]() |