Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 27 juni 2003, 09:55   #21
Renaud
Provinciaal Gedeputeerde

Renaud's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina
uit te leggen wat nu juist die meerwaarde is van Belgie!
Komkom, het is niet omdat de Bub het niet kan uitleggen dat u de voordelen van schaal niet kan zien.
Een Vlaanderen binnen Europa, zoals u voorstelt, is ook een optie. Voor mij lijkt ze minder aantrekkelijk omdat de federale instituties er reeds zijn en de investeringen reeds gemaakt zijn, de regionale moeten in grote delen nog gevormd moeten worden.

Bekijk het gewoon even zo:

Om Vlaanderen af te splitsen zal je door de re-organizatie moeten gaan van een bedrijf met 1 miljoen werknemers. (De Belgische staat). U praat hier over het splitsen van alle federale diensten, inderdaad, NMBS, Post, ministeries en hun diensten etc.

* Sociale zekerheidstransfers zijn geen argument, tenzij je racistisch bent. After all, waarom heeft een waal minder recht op sociale zekerheid dan een Vlaming.
* Het economische argument is ook een grote bullshit. Je kan een verschillend economisch beleid hebben dat doelgericht is binnen eenzelfde federatie.

Vertel me dan eens: Wat is de meerwaarde aan Vlaanderen. Waarom willen we hier honderden miljarden van de belastingsbetaler gaan uitgeven om een land te splitsen? Honderden miljarden die uiteraard door Vlaanderen zullen mogen betaald worden, want Vlaanderen is vragende partij om te splitsen. Ik zie al de mooie deal die u gaat krijgen van de PS: We gaan 80% van de Belgische staatsschuld betalen gebaseerd op economische activiteit en by the way, we geven 100 miljard aan Wallonie om de splitsing die wij wensen te betalen.

U mag het me de meerwaarde van Vlaanderen uitleggen hoor, ik heb de waarheid niet in pacht.
Kijk eens aan, we draaien de vraagstelling om en nu kan Alpina zelf de meerwaarde van Vlaanderen niet meer uitleggen. Moeten we dan dezelfde conclusie trekken?
Het is dan ook niet makkelijk om op zo'n vraag te antwoorden.
Renaud is offline  
Oud 27 juni 2003, 10:07   #22
Renaud
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Wat de transfers betreft, haalt het zuiden het noorden in binnen twintig jaar.
Op welke cijfers of op welk onderzoek baseer jij dit?

Ik zou u de cijfers van die studie kunnen opzoeken maar dat zal wel een tijdje duren vrees ik. Trouwens, Hans1 heeft niet helemaal gelijk. Binnen 12 - 15 jaar zou dit al het geval kunnen zijn. Ik geef een tipje van de sluier: het heeft o.a. met demografische groei te maken.

Citaat:
Bovendien heeft het noorden een sterk zuiden nodig zoals de VS een sterk Europa nodig hebben.
Inderdaad. Maar zolang dat Zuiden afhankelijk blijft van onze transfers, zal het volgens mij nooit sterk worden.

Eindelijk eens iets zinnigs gehoord! En wat gaan we eraan doen? Splitsen? Neen toch? Echte oplossingen vinden verdomme!

Citaat:
Zoals TOMB terecht opmerkt (ik wist niet dat die aan onze kant stond ) heeft "Vlaanderen" geen meerwaarde. Bovendien bestaat België op wereldschaal, Vlaanderen is totaal onbekend en heeft ook geen potentieel om bekend te worden.
Ook hier kan u ongetwijfeld de notige wetenschappelijke onderbouw bezorgen. Ik noteer alvast uw overtuiging dat Vlaanderen blijkbaar niet veel voorstelt.
Renaud is offline  
Oud 27 juni 2003, 10:07   #23
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is dan ook niet makkelijk om op zo'n vraag te antwoorden.

Op die vraag ( de meerwaarde van een onafhanelijk Vlaanderen) werd nochtans al meermaals in het lang en het breed geantwoord.
En niet alleen door Alpina.
Op het antwoord op de vraag over de meerwaarde van België wachten we echter nog steeds.

Ik heb over dit onderwerp een boek over voor me liggen, geschreven door Constant Heigenbelang; pof.dr. em. A.Houttebeen, Baron B.E.L.G. Sirene van de Panne �* Virton en mr. J.L Tricolore.

Titel: Argumenten pro belgica.

Aan de BUB om het vol te schrijven van er staat geen woord in.
Oud 27 juni 2003, 11:09   #24
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Wat is de meerwaarde van Limburg?
Bruno* is offline  
Oud 27 juni 2003, 11:25   #25
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Wat is de meerwaarde van Limburg?
Niet zo zeer wat de meerwaarde is van Limburg, maar wat is de meerwaarde voor Limburg bij de splitsing van belgië?
Heel wat! bv de Spoorwegen zouden beter zijn, gangster Happart en zijn bende zouden ongewenste vreemdelingen worden,...
jan hyoens is offline  
Oud 27 juni 2003, 12:37   #26
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Le p'tit Belge
Ik zou u de cijfers van die studie kunnen opzoeken maar dat zal wel een tijdje duren vrees ik. Trouwens, Hans1 heeft niet helemaal gelijk. Binnen 12 - 15 jaar zou dit al het geval kunnen zijn. Ik geef een tipje van de sluier: het heeft o.a. met demografische groei te maken.
Ik ben geen econoom, maar volgens mij moeten er dan toch zeker drie punten verwezenlijkt worden:

1. Een drastische uitbouw van de industrie/economische infrastructuur in Wallonië.
2. Een drastische verschuiving in de verhouding van het aantal arbeidskrachten van Wallonië t.o.v. Vlaanderen.
3. Een drastische mentaliteitswijziging: "we gaan er vanaf nu zelf voor" in plaats van "Laat die transfers maar komen".

En dit op 20 jaar (of 15)? Hm hm hm.....

Citaat:
Eindelijk eens iets zinnigs gehoord! En wat gaan we eraan doen? Splitsen? Neen toch? Echte oplossingen vinden verdomme!
Alvast bedankt voor het compliment
Maar welke oplossingen stel jij dan voor?
Distel is offline  
Oud 27 juni 2003, 12:45   #27
Thomas Hx
Minister-President

Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Maar de VLD is toch Vlaams voor de BUB wel een sereuise ommekeer hé?
Oud 27 juni 2003, 12:52   #28
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
De VLD is even Vlaams als ikzelf: nogabollen dus.
Een beetje Vlaams verbaal geweld, wat confederale peptalk en een portie doorgedreven federaal spierbundelgerol in aanloop naar de verkiezingen niet te na gesproken..........
Oud 27 juni 2003, 13:08   #29
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Citaat:
Een beetje Vlaams verbaal geweld, wat confederale peptalk en een portie doorgedreven federaal spierbundelgerol in aanloop naar de verkiezingen niet te na gesproken..........
hear, hear!
jan hyoens is offline  
Oud 27 juni 2003, 13:25   #30
Renaud
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ik ben geen econoom, maar volgens mij moeten er dan toch zeker drie punten verwezenlijkt worden:

1. Een drastische uitbouw van de industrie/economische infrastructuur in Wallonië.
2. Een drastische verschuiving in de verhouding van het aantal arbeidskrachten van Wallonië t.o.v. Vlaanderen.
3. Een drastische mentaliteitswijziging: "we gaan er vanaf nu zelf voor" in plaats van "Laat die transfers maar komen".

Citaat:
Inderdaad, je bent geen econoom.
Het belangrijkste lijkt mij eerder een reorganisatie van het onderwijs. de rest volgt dan wel. De verschuiving in de verhouding van het aantal arbeidkrachten waar u het over heeft, heeft ten dele te maken met die demografishe evolutie. De mentalitietswijziging moet er vooral bij de Waalse overheid komen. De 'kleine man' moét meer ondernemen en zich niet laten onderhouden. Harde woorden, maar het moet. (excusez-moi Di Rupo, mais vous êtes renvoyé)

Al vaker is gesteld dat het een structureel probleem is. Dat los je niet op korte termijn op. P.S. In héél België is er een structureel probleem trouwens.

Oplossingen? Tja, ik beweer niet de sleutel tot het succes in handen te hebben. Onderwijs aanpassen zou al een stap in de goede richting zijn.
Renaud is offline  
Oud 27 juni 2003, 13:51   #31
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Citaat:
Ja? Ik heb alleen een triomfantelijke Verhofstadt samen met Louis Michel de VLD-MR Unie weten aankondigen...
Na de onnozelheden van 7/12/2002 is het woord confederalisme niet meer gevallen. Behalve dan door Belgicistische VLD'ers (Decroo, Daman, Verhofstadt,...) om het af te breken
Patriot! is offline  
Oud 27 juni 2003, 14:09   #32
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:

Citaat:
Het belangrijkste lijkt mij eerder een reorganisatie van het onderwijs. de rest volgt dan wel. De verschuiving in de verhouding van het aantal arbeidkrachten waar u het over heeft, heeft ten dele te maken met die demografishe evolutie. De mentalitietswijziging moet er vooral bij de Waalse overheid komen. De 'kleine man' moét meer ondernemen en zich niet laten onderhouden. Harde woorden, maar het moet. (excusez-moi Di Rupo, mais vous êtes renvoyé)

Al vaker is gesteld dat het een structureel probleem is. Dat los je niet op korte termijn op. P.S. In héél België is er een structureel probleem trouwens.

Oplossingen? Tja, ik beweer niet de sleutel tot het succes in handen te hebben. Onderwijs aanpassen zou al een stap in de goede richting zijn.
Mogelijk is die aanpassing van het onderwijs inderdaad de belangrijkste stap. Maar dan stel ik mij de volgende vraag:

Eerst het onderwijs hervormen. Dan wachten tot de eerste studenten onder het nieuwe systeem afstuderen. Zij kunnen dan die opbouw van de eigen economie bewerkstelligen. Goed, maar hoe doe je dit in een tijdspanne van 20 (laat staan 15) jaar? Ik kan mij ook niet voorstellen dat de demografische evolutie zo snel in de gewenste richting zal evolueren.
Distel is offline  
Oud 27 juni 2003, 14:22   #33
Renaud
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:

Citaat:

Mogelijk is die aanpassing van het onderwijs inderdaad de belangrijkste stap. Maar dan stel ik mij de volgende vraag:

Eerst het onderwijs hervormen. Dan wachten tot de eerste studenten onder het nieuwe systeem afstuderen. Zij kunnen dan die opbouw van de eigen economie bewerkstelligen. Goed, maar hoe doe je dit in een tijdspanne van 20 (laat staan 15) jaar? Ik kan mij ook niet voorstellen dat de demografische evolutie zo snel in de gewenste richting zal evolueren.
Laatste zin: de vergrijzing in België blijkt meer een Vlaams probleem te zijn. Die evolutie is reeds aan de gang. Of om het anders te zeggen, franstaligen maken meer kinderen/ hebben de laatste jaren meer kinderen gemaakt. Hoe dan ook; typisch westers.
Inderdaad, het onderwijs hervormen is eerder een oplossing voor lange termijn.
Renaud is offline  
Oud 27 juni 2003, 15:49   #34
Thomas Hx
Minister-President

Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Citaat:
Daar kan ik niks tegen inbrengen
Oud 27 juni 2003, 16:44   #35
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Laatste zin: de vergrijzing in België blijkt meer een Vlaams probleem te zijn. Die evolutie is reeds aan de gang. Of om het anders te zeggen, franstaligen maken meer kinderen/ hebben de laatste jaren meer kinderen gemaakt. Hoe dan ook; typisch westers.
Maar dan vraag ik mij verder af:

1. Is het verschil in vergrijzing van die aard dat dit voor Vlaanderen op termijn echt een probleem zal worden?

2. Reken eens uit hoeveel pensioenen je kan betalen met die N-Z transfers...
Distel is offline  
Oud 27 juni 2003, 18:19   #36
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

1. Ja. Omgekeerde transfer in de maak volgens VBO.
2. Met de transfers naar West-Vlaanderen en Limburg kan je ook veel pensioenen betalen. Met het geld voor de Vlaemsche instellingen ook.
Hans1 is offline  
Oud 27 juni 2003, 18:35   #37
Renaud
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Citaat:

1. Is het verschil in vergrijzing van die aard dat dit voor Vlaanderen op termijn echt een probleem zal worden?

1. Ja, en niet enkel voor Vlaanderen. Voor alle landen/regio's incluis Wallonië.
2. Ik denk te weten waar je naartoe wilt gaan. Als de economie in het algemeen steeds onophoudelijke fluctuaties vertoont, waarom niet splitsen, we (Vlaanderen) komen immers toch weer mooi op onze pootjes terecht. Misschien wel juist, maar indien de economische problemen van Wallonië opgelost zouden worden, hebben we een nog beter alternatief.
Weer de vraag, wat moet hiervoor gedaan worden. Als jullie flaminganten komen beweren dat een splitsing de beste oplossing is veronderstel ik dat er ook nagedacht werd over alternatieven?
Renaud is offline  
Oud 27 juni 2003, 19:46   #38
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:

1. Ja, en niet enkel voor Vlaanderen. Voor alle landen/regio's incluis Wallonië.
2. Ik denk te weten waar je naartoe wilt gaan. Als de economie in het algemeen steeds onophoudelijke fluctuaties vertoont, waarom niet splitsen, we (Vlaanderen) komen immers toch weer mooi op onze pootjes terecht. Misschien wel juist, maar indien de economische problemen van Wallonië opgelost zouden worden, hebben we een nog beter alternatief.
Weer de vraag, wat moet hiervoor gedaan worden. Als jullie flaminganten komen beweren dat een splitsing de beste oplossing is veronderstel ik dat er ook nagedacht werd over alternatieven?
1. Goed, maar ik bedoelde vooral in verhouding tot Wallonië. Als ik even mag overdrijven, hetgeen ik meestal hoor over die omgekeerde transfers lijkt vrij apocalyptisch, alsof wij plots echt afhankelijk zouden worden van die transfers en het zuiden plots de dominante economische regio zou worden.

2. Voor mij persoonlijk gaat het om het financiële en het bestuurlijke aspect. Beiden kunnen en moeten veel beter en eerlijker. Ik zie geen heil in een eengemaakt België, daar ik er van overtuigd ben det de verschillen tussen N en Z zullen blijven leiden tot problemen. Een onafhankelijk Vlaanderen (of op zijn minst een confederatie) lijkt mij de enige haalbare kaart.
Distel is offline  
Oud 27 juni 2003, 21:35   #39
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina
uit te leggen wat nu juist die meerwaarde is van Belgie!
Komkom, het is niet omdat de Bub het niet kan uitleggen dat u de voordelen van schaal niet kan zien.
Een Vlaanderen binnen Europa, zoals u voorstelt, is ook een optie. Voor mij lijkt ze minder aantrekkelijk omdat de federale instituties er reeds zijn en de investeringen reeds gemaakt zijn, de regionale moeten in grote delen nog gevormd moeten worden.

Bekijk het gewoon even zo:

Om Vlaanderen af te splitsen zal je door de re-organizatie moeten gaan van een bedrijf met 1 miljoen werknemers. (De Belgische staat). U praat hier over het splitsen van alle federale diensten, inderdaad, NMBS, Post, ministeries en hun diensten etc.

* Sociale zekerheidstransfers zijn geen argument, tenzij je racistisch bent. After all, waarom heeft een waal minder recht op sociale zekerheid dan een Vlaming.
* Het economische argument is ook een grote bullshit. Je kan een verschillend economisch beleid hebben dat doelgericht is binnen eenzelfde federatie.

Vertel me dan eens: Wat is de meerwaarde aan Vlaanderen. Waarom willen we hier honderden miljarden van de belastingsbetaler gaan uitgeven om een land te splitsen? Honderden miljarden die uiteraard door Vlaanderen zullen mogen betaald worden, want Vlaanderen is vragende partij om te splitsen. Ik zie al de mooie deal die u gaat krijgen van de PS: We gaan 80% van de Belgische staatsschuld betalen gebaseerd op economische activiteit en by the way, we geven 100 miljard aan Wallonie om de splitsing die wij wensen te betalen.

U mag het me de meerwaarde van Vlaanderen uitleggen hoor, ik heb de waarheid niet in pacht.
Soms is dezelfde medische ingreep duurder in Wallonië dan in Vlaanderen. Dat kan niet. Dat spoor daar aan de Antwerpse haven dat er dringend zou moeten komen, ligt er nog altijd niet. Ondertussen leggen ze in Wallonië spoorlijnen aan die eigenlijk helemaal niet nodig zijn en verfraaien ze hun treinstations wat. Is ook niet nodig. En de Antwerpse haven leidt. Het probleem is dat de Vlaamse ministers er niets van bakken. Ze laten zich altijd doen door hun Waalse collega's. Op termijn zal dat niet houdbaar zijn, denk ik. Besef jij wel goed wat er hier aan het gebeuren is? Ze zijn dit land aan het kapotmaken. Maar ja, in 1830 was België een goed idee, zei men. Men opende de markt voor Engeland, de Vlamingen konden niet concureren, met schrijnende armoede als gevolg. Maar België was een goed idee!! Jongens toch!
Stefanie is offline  
Oud 27 juni 2003, 21:37   #40
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:

Tja, wanneer een vrouw vruchtbaar is, staat ze onder druk om te gaan werken. En als ze in de menopauze zit, kan ze op vervroegd pensioen. Een mentaliteit en een regeling die niet goed is voor de Vlamingen.
Stefanie is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be