Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 juni 2003, 21:53   #21
KempensBoerke
Burgemeester

Standaard

Het systeem van glijdende uren heeft voordelen en nadelen:
Je kan overuren niet laten uitbetalen (alvast bij mij niet). Daarbovenop is alles aangegeven, dus rijk zal je er niet van worden. Dat weet nu wel het kleinste kind.
Wat wil dat zeggen: dat je de puntjes als dusdanig op de i moet zetten. ALLE vakantie/verlof waar ik recht op heb neem ik op. Geen seconde overwerk zal ik doen. Onlangs werden taken van mij overgeheveld, maar nam ik taken van een andere bediende over. Intussen volg ik avondschool waarvoor ik educatief verlof krijg (120 uren of 15 dagen). Het was vanaf april bijbenen geblazen om m'n nieuwe taken gedaan te krijgen....in het begin stapelde het werk zich sneller op dan ik het kon verwerken. Na 1,5 maanden, ergens midden mei, kon ik bijbenen en begon m'n berg te slinken. Toen ik m'n baas erop attent maakte dat ik nog educatief verlof vóór het einde van juni diende op te nemen, begon ie op z'n stoel te schuifelen. Hij wist dat ik er recht op had, maar probeerde het voor zich uit te schuiven, totdat het eigenlijk praktisch niet zou kunnen (wegens gebrek aan backup). Nu, de voorbije anderhalve week heb ik de rest van m'n dagen educatief verlof opgenomen.
Aangezien ik er ervaring mee heb om (zeker in een groot bedrijf) éénmaal toe te geven, dat de werkgever dit de volgende keer (in dit geval volgend jaar) niet zal nalaten om terug te proberen de druk te verhogen zodat m'n vakantie naar de knoppen is.

Welnu, 'k voel me kiplekker. Ik heb m'n gewone salaris zonder overuren, maar neem alles op waarmee ik in m'n recht ben....zodoende stapelt het werk zichzelf op, maar daar trek ik me momenteel geen blaas van aan....languit m'n goesting doen, da's de boodschap. En m'n wettelijke vakantiedagen werden nog niet aangesproken.

Wat ik maar wil zeggen. Laat éénmaal met je voeten spelen, en de werkgever weet welk gemakkelijk vlees ie in de kuip heeft. Compenseer de nadelen van niet kunnen laten uitbetalen van de overuren compenseren met het opnemen van alle verlof waar je recht op hebt. Zodoende kan ik m'n beoogde zelfstudie en avondschool naar harte verderzetten....m'n baas trekt de haren uit z'n kop, want dát maakt je sterker.
KempensBoerke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2003, 21:58   #22
dejohan
Minister-President

dejohan's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KempensBoerke
Het systeem van glijdende uren heeft voordelen en nadelen:
Je kan overuren niet laten uitbetalen (alvast bij mij niet). Daarbovenop is alles aangegeven, dus rijk zal je er niet van worden. Dat weet nu wel het kleinste kind.
Wat wil dat zeggen: dat je de puntjes als dusdanig op de i moet zetten. ALLE vakantie/verlof waar ik recht op heb neem ik op. Geen seconde overwerk zal ik doen. Onlangs werden taken van mij overgeheveld, maar nam ik taken van een andere bediende over. Intussen volg ik avondschool waarvoor ik educatief verlof krijg (120 uren of 15 dagen). Het was vanaf april bijbenen geblazen om m'n nieuwe taken gedaan te krijgen....in het begin stapelde het werk zich sneller op dan ik het kon verwerken. Na 1,5 maanden, ergens midden mei, kon ik bijbenen en begon m'n berg te slinken. Toen ik m'n baas erop attent maakte dat ik nog educatief verlof vóór het einde van juni diende op te nemen, begon ie op z'n stoel te schuifelen. Hij wist dat ik er recht op had, maar probeerde het voor zich uit te schuiven, totdat het eigenlijk praktisch niet zou kunnen (wegens gebrek aan backup). Nu, de voorbije anderhalve week heb ik de rest van m'n dagen educatief verlof opgenomen.
Aangezien ik er ervaring mee heb om (zeker in een groot bedrijf) éénmaal toe te geven, dat de werkgever dit de volgende keer (in dit geval volgend jaar) niet zal nalaten om terug te proberen de druk te verhogen zodat m'n vakantie naar de knoppen is.

Welnu, 'k voel me kiplekker. Ik heb m'n gewone salaris zonder overuren, maar neem alles op waarmee ik in m'n recht ben....zodoende stapelt het werk zichzelf op, maar daar trek ik me momenteel geen blaas van aan....languit m'n goesting doen, da's de boodschap. En m'n wettelijke vakantiedagen werden nog niet aangesproken.

Wat ik maar wil zeggen. Laat éénmaal met je voeten spelen, en de werkgever weet welk gemakkelijk vlees ie in de kuip heeft. Compenseer de nadelen van niet kunnen laten uitbetalen van de overuren compenseren met het opnemen van alle verlof waar je recht op hebt. Zodoende kan ik m'n beoogde zelfstudie en avondschool naar harte verderzetten....m'n baas trekt de haren uit z'n kop, want dát maakt je sterker.
Jij werk niet in een KMO he?
dejohan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2003, 22:09   #23
Tjolder
Parlementslid

Tjolder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dejohan
In een normale werkweek zijn zij ook op tijd thuis, ik werk 2 van de 5 dagen over.
Hebben die arbeiders een bedrijfswagen ?

(Om van de tankbeurten maar te zwijgen)

Of een laptop van de firma ?

Een GSM waarmee ze gratis mogen bellen ?

Terugbetaling van péage in Frankrijk tijdens de vakantie ?

Mijn schoonbroer wel en hij is er 27.

het gras is altijd groener aan de overkant van de rivier. [size=6][/size][size=7][/size]

Tjolder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2003, 22:36   #24
Rogier
Banneling

Rogier's schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Rogier Stuur een bericht via Instant Messenger naar Rogier
Standaard

Citaat:
Om het eens iets anders te hebben: Ik ben een beginnende bediende, unif geschoold. Ik werk officieel 38 per week, maar eigenlijk werk ik er zeker 48. die extra 10 uur zijn onbetaald, ik werk gratis, omdat overuren zogezegd niet bestaan in het bediendenstatuut. Ik werk soms zelfs tot 1 a 2 uur 's nachts. Je kan zeggen dat dat stom is, maar iedereen op mijn werk doet dit. Ik werk vaak met deadlines en veeleisende klanten. Er zijn hier natuurlijk ook voordelen: niemand zal klagen als ik een uur te laat op het werk kom, of als ik een dag thuiswerk.
De andere universitair geschoolden die ik ken en die in de privé werken (meestal in een KMO) vertellen mij gelijkaardige verhalen, al hangt het natuurlijk af van de sector.

Ik hoor hier echter zelden protest tegen. Het probleem is dat ik dit niet eerlijk vind. Ik heb ook een hele hoop vrienden die op hun 18 zijn beginnen werken als geschoold arbeider, en ondertussen veel welvarender zijn dan wij, door hun voorsprong (promotie, sparen) en doordat ze gebruik kunnen maken van overwerk en shiften om meer te verdienen. In een normale werkweek zijn zij ook op tijd thuis, ik werk 2 van de 5 dagen over.

Dan zit ik mij toch af te vragen waarom ik 5 jaar mijn kloten heb zitten afdraaien omdat ge zogezegd een beter leven hebt als ge studeert.
Goed, ik heb alles gelezen maar wil eerst terugkomen op het tweede deel van je stukje. Wanneer ik het goed bekijk dan heb je zes of zeven jaar langer gestudeerd na de verplichte 18 jaar. De pakweg zes jaar moest je er zelf geld insteken. Voor pensioen rechten zal je nog extra moeten bijbetalen. Je vrienden die zijn gaan werken hebben ondertussen reeds zes, zeven jaar geld verdiend en ancienniteit opgebouwd. Het mag dan zijn dat je nu meer verdient het zal je nog jaren kosten omdit alles in te halen. Oefenen die vrienden een zelfstandig beroep uit dan haal je dat nooit meer in. Mijn punt is, als afgestudeerde hoger onderwijs sta je niet zoveel verder dan iemand die onmiddelijkgaat werken. Bovendien zijn de eisen en de verantwoordelijkheden vaak ook zwaarder. Om het helemaal moeilijk te maken wordt je dan nog belast op wat je verdient en mag je de gemaakte studie kosten niet aftrekken. Je vriend de loodgieter zalzich dan nog een deel in het zwart laten betalen.

Wat de overuren betreft, in veel bedrijven gaat het er op die mannier aan toe, het is in feite een regelrechte schande. Vroeger vertelden verpleegsters me dat ze overuren moesten maken die ze mochten opnemen in verlofdagen. Heel mooi maar het moest binnen de maand gebeuren en het mocht alleen indien de dienst het toeliet. Wanneer het tegenzat dan was men die uren gewoon kwijt. Bij ons hebben we gijdende uren. Het aantal opgespaarde dagen is echter beperkt. Heb je meer dan ben je die bij de jaarwisseling ook kwijt. Het is ook moeilijk om werk te weigeren en het moet ook af zijn. Het gevolg is dat men tracht van het tempo wat te drukken. Op die mannier kan je dan wat trager of sneller werken zonder dat er teveel uren moeten geklopt worden. Dan spreken we nog niet van het onderwijs waar een halftijdse job kan uitlopen tot een volle week bezig zijn en tijdens de exames nog erger. Er valt dus heel wat over te zeggen. Algemene regelmen betaald niet graag meer ook aldoe je meer uren.

mvg. Rogier
Rogier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2003, 22:46   #25
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Om het eens iets anders te hebben: Ik ben een beginnende bediende, unif geschoold. Ik werk officieel 38 per week, maar eigenlijk werk ik er zeker 48. die extra 10 uur zijn onbetaald, ik werk gratis, omdat overuren zogezegd niet bestaan in het bediendenstatuut. Ik werk soms zelfs tot 1 a 2 uur 's nachts. Je kan zeggen dat dat stom is, maar iedereen op mijn werk doet dit. Ik werk vaak met deadlines en veeleisende klanten. Er zijn hier natuurlijk ook voordelen: niemand zal klagen als ik een uur te laat op het werk kom, of als ik een dag thuiswerk.
De andere universitair geschoolden die ik ken en die in de privé werken (meestal in een KMO) vertellen mij gelijkaardige verhalen, al hangt het natuurlijk af van de sector.

Ik hoor hier echter zelden protest tegen. Het probleem is dat ik dit niet eerlijk vind. Ik heb ook een hele hoop vrienden die op hun 18 zijn beginnen werken als geschoold arbeider, en ondertussen veel welvarender zijn dan wij, door hun voorsprong (promotie, sparen) en doordat ze gebruik kunnen maken van overwerk en shiften om meer te verdienen. In een normale werkweek zijn zij ook op tijd thuis, ik werk 2 van de 5 dagen over.

Dan zit ik mij toch af te vragen waarom ik 5 jaar mijn kloten heb zitten afdraaien omdat ge zogezegd een beter leven hebt als ge studeert.
Johan,
Ik kan je 100% bijtreden: ik heb 30 jaar hetzelfde ervaren... universiteit, later 5 jaar sociale zekerheid bijbetalen (nog juist op tijd, onder de oude, voordeligere regeling)dan om 07:20 on the job, het sorteren vd briefwisseling in de gaten houden (er mocht eens iemand een klacht van een klant doen verdwijnen, dus daar moest altijd een kaderlid bij zijn.. (en iemand met ervaring die een brief in gelijk welke taal direct aan de juiste collega kan toewijzen) daarna doorwerken tot het werk af was...dikwijls zonder lunchpauze, gezien de deadlines of de wensen van de klanten die 't liefste hun vraag of probleem de dag voordien opgelost hadden ipv de dag zelf, 't was dus bijna feest als ik thuis was om het avondnieuws op TV te zien...meestal thuiskomen en in slaap vallen..Maar de ongediplomeerden kwamen aan om 08:30, en vertrokken om 16:30... Die MOESTEN hun trein immers halen... Op het uur dat ik stopte moest ik niet meer op openbaar vervoer rekenen, dus was ik wel verplicht met de wagen te komen en me een staanplaats te huren om die onbetaalde overuren te mogen presteren.Steun van een vakbond tegenover de druk van de directie op een aantal individuele werknemers? Forget it: kaderleden worden toch méér betaald, of niet? Een mooie 13° maand en eindejaarspremie, d�*t wél...
Toen de firma fuseerde en men dacht het met minder kaderleden te kunen stellen werd een vertrekregeling canada-dry voorzien voor alle 50+ ers: er zijn er weinig gebleven (werd natuurlijk door de regering gedwarsboomd).. .Decitroenen waren genoeg uitgeperst... Als ik onze ministers dan hoor spreken over "aktieve welvaartstraat" en verlenging van de 'carrière' lach ik meewarig.
PS: die bedrijfswagens en gsms waren enkel voor directieleden en commerciële functies, niet voor héél het kader Zelfs een parkingplaats kon er niet vanaf: die hoorde bij een bedrijfswagen, dus...
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2003, 23:12   #26
Rogier
Banneling

Stuur een bericht via ICQ naar Rogier Stuur een bericht via Instant Messenger naar Rogier
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof

Johan,
Ik kan je 100% bijtreden: ik heb 30 jaar hetzelfde ervaren... universiteit, dan om 07:20 on the job, het sorteren vd briefwisseling in de gaten houden (er mocht eens iemand een klacht van een klant doen verdwijnen, dus daar moest altijd een kaderlid bij zijn.. (en iemand met ervaring die een brief in gelijk welke taal direct aan de juiste collega kan toewijzen) daarna doorwerken tot het werk af was...dikwijls zonder lunchpauze, gezien de deadlines of de wensen van de klanten die 't liefste hun vraag of probleem de dag voordien opgelost hadden ipv de dag zelf, 't was dus bijna feest als ik thuis was om het avondnieuws op TV te zien...meestal thuiskomen en in slaap vallen..Maar de ongediplomeerden kwamen aan om 08:30, en vertrokken om 16:30... Die MOESTEN hun trein immers halen... Op het uur dat ik stopte moest ik niet meer op openbaar vervoer rekenen, dus was ik wel verplicht met de wagen te komen en me een staanplaats te huren om die onbetaalde overuren te mogen presteren.Steun van een vakbond? Forget it: kaderleden worden toch méér betaald, of niet? Een mooie 13° maand en eindejaarspremie, d�*t wél...
Het wordt op die manier wel treurig. De vakbond werk maar goed wanneer je er veel van dezelfde soort hebt. Als kaderlid hoor je nog al eens dikwijls bij dat groepje van twee of drie die toch al ietsiepietsie meer verdienen en dus niet meer bedient hoeven te worden. Je moet dan maar zelf je rechten zien los te peuteren. Soms worden de minst productieven nog het meest betaald omdat ze bv.dicht bij de grote baas zitten. Zo kregen een aantal mensen die met informatica bezig waren om die reden meer loon. Terecht zal men zeggen, maar niet iedereen kreeg meer loon alleen zij die op de personeelsdienst werkten en de rest die er veel meer mee bezig waren konden er naar fluiten. Toen was mijn goesting ook over.

mvg. Rogier
Oud 25 juni 2003, 23:12   #27
dejohan
Minister-President

Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

[quote="Tjolder"]
Citaat:
In een normale werkweek zijn zij ook op tijd thuis, ik werk 2 van de 5 dagen over.
Nee ne dikken BMW of AUDI, zelf betaald
Ik heb ne Seat, zelf betaald

Ikke ni

Ikke ni

Nope

Uw schoonbroer is waarschijnlijk ne commerciële, ne verkoper of account manager. Als ge het goed kunt uitleggen en goesting hebt om heel den dag zever te vertellen om te verkopen dan kan je dat krijgen. Een bedrijfswagen met tankkaart, laptop en GSM heb je dan nodig. Maar de productieve functies waarbij je de hele dag op kantoor blijft die hebben dat niet. Lang niet alle bedienden hebben deze voordelen, vergeet dat maar.

Als een arbeider zijn uren gedaan zijn, dan gaat hij naar huis, werk af of niet. Als de baas wil dat het afraakt dan worden zijn overuren betaald. Bij een bediende moet je maar zien of je het binnen de uren afkrijgt. Als je moet overwerken heb je pech, misschien kan je dan nog recup krijgen, maar je krijgt geen cent extra .
Oud 25 juni 2003, 23:20   #28
filosoof
Banneling

Standaard

[quote="dejohan"]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tjolder
Citaat:
Nee ne dikken BMW of AUDI, zelf betaald
Ik heb ne Seat, zelf betaald

Ikke ni

Ikke ni

Nope

Uw schoonbroer is waarschijnlijk ne commerciële, ne verkoper of account manager. Als ge het goed kunt uitleggen en goesting hebt om heel den dag zever te vertellen om te verkopen dan kan je dat krijgen. Een bedrijfswagen met tankkaart, laptop en GSM heb je dan nodig. Maar de productieve functies waarbij je de hele dag op kantoor blijft die hebben dat niet. Lang niet alle bedienden hebben deze voordelen.

Ik had die dus ook niet..., of toch één ding: een abonnement op de krant....(je mag raden welke...)
Dat mensen op Human Relations Management en directiesecretaresses méér betaald worden is ook klassiek.....
Oud 25 juni 2003, 23:32   #29
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Het wordt op die manier wel treurig. DE vakbond werk maar goed wanneer je er veel van dezelfde soort hebt.Als kaderlid hoor je nogaleens dikwijls bij dat groepje van twee of drie die toch al ietsiepietsie meer verdienen en dus niet meer bedient hoeven te worden.
Die houding van de vakbonden is niet alleen zo in de privésector, ook in verschillende staatsdiensten komt dat voor:

Citaat:
Dan spreken we nog niet van het onderwijs waar een halftijdse job kan uitlopen tot een volle week bezig zijn en tijdens de examens nog erger. Er valt dus heel wat over te zeggen.
Er zijn meer kleuteronderwijzeressen, onderwijzers en regenten dan licentiaten, dus voor wie hebben de vakbonden zich ingespannen??? JUIST! 't Is de eerstgenoemde ruim gegund natuurlijk, maar waarom "mochten" de licentiaten uit de boot vallen? Omdat ze met minder zijn?Konden ze als pasmunt dienen bij de CAO-onderhandelingen?
Oud 25 juni 2003, 23:33   #30
Rogier
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat mensen op Human Relations Management méér betaald worden is ook klassiek.....

Die worden dan ook betaald om het de mensen lastig te maken. Dit bonnetje en dit papierje invullen en een maand later zonder te verwittigen weer helemaal anders.
Oud 25 juni 2003, 23:59   #31
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
"Het probleem is dat ik dit niet eerlijk vind."
Ik dus ook niet, maar hoe hebben ooit zo naief (of stom) kunnen zijn, ooit te geloven dat werkgevers eerlijk zouden zijn?

1° les economie:
"Wat is het doel van een onderneming?"
"Het doel van een onderneming is winst te maken."
daar wordt niets gezegd over eerlijk zijn..
Bertold Brecht noemde dat in een mooie metafoor "het contract tussen de haai en de sardine" (vraag me niet meer in welk toneelstuk, 't is lang geleden...)
Oud 26 juni 2003, 00:16   #32
dejohan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:
"Het probleem is dat ik dit niet eerlijk vind."
Ik dus ook niet, maar hoe hebben ooit zo naief (of stom) kunnen zijn, ooit te geloven dat werkgevers eerlijk zouden zijn?

1° les economie:
"Wat is het doel van een onderneming?"
"Het doel van een onderneming is winst te maken."
daar wordt niets gezegd over eerlijk zijn..
Bertold Brecht noemde dat in een mooie metafoor "het contract tussen de haai en de sardine" (vraag me niet meer in welk toneelstuk, 't is lang geleden...)
Het is de staat die de wetgeving oplegt, en zij zijn afgekomen met het stomme bediendencontract.
Oud 26 juni 2003, 00:39   #33
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uw schoonbroer is waarschijnlijk ne commerciële, ne verkoper of account manager. Als ge het goed kunt uitleggen en goesting hebt om heel den dag zever te vertellen om te verkopen dan kan je dat krijgen. Een bedrijfswagen met tankkaart, laptop en GSM heb je dan nodig. Maar de productieve functies waarbij je de hele dag op kantoor blijft die hebben dat niet. Lang niet alle bedienden hebben deze voordelen, vergeet dat maar.
U plaatst de verkoop in de non-productieve categorie? Ik wil eens zien hoe productief u zal zijn zonder goede verkoop. Het is voor mij de allerbelangrijkste functie in het bedrijf.
Oud 26 juni 2003, 07:54   #34
Calle
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:
U plaatst de verkoop in de non-productieve categorie? Ik wil eens zien hoe productief u zal zijn zonder goede verkoop. Het is voor mij de allerbelangrijkste functie in het bedrijf.
Maar wel degene met het meeste misbruik van de werknemers.
En de verkoop het belangrijkste ? Hangt er vanaf in welke sector.

Ik heb het genoeg aan de hand gehad dat een verkoper vanalles beloofde, en wij dan met de gebakken peren zaten. Gevolg ; Klant weg , en verschillende potentieele klanten ook.
Calle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2003, 09:07   #35
LaundroMat
Vreemdeling

LaundroMat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calle
Citaat:
Citaat:
Maar wel degene met het meeste misbruik van de werknemers.
En de verkoop het belangrijkste ? Hangt er vanaf in welke sector.

Ik heb het genoeg aan de hand gehad dat een verkoper vanalles beloofde, en wij dan met de gebakken peren zaten. Gevolg ; Klant weg , en verschillende potentieele klanten ook.
Tja, er zijn goeie en slechte verkopers.

Ik zou niet durven zeggen dat de verkoopsafdeling de belangrijkste afdeling is van een bedrijf, maar wel een van de elementaire afdelingen (zoals productie, financiën, ...)

Anyway.

Om op Johan's vraag te antwoorden: je hebt inderdaad 5 jaar langer gestudeerd dan sommige anderen. Die anderen hebben ondertussen 5 jaar geld verdiend, opslag gekregen enzoverder enzovoort.

Nu moet je je wel eens de vraag stellen: wil jij aan de band staan, of wil je - zoals je zelf zegt - creatief bezig zijn en problemen oplossen?

Aan de band kun je tot op de seconde bekijken wat je doet. Dus kun je precies de uren uitrekenen die je nodig hebt om een bepaalde taak uit te voeren. Dus is het logisch dat de werktijdsduur veel geregelder is dan van een bediende als jij die met zijn hoofd werkt.

Iemand die "creatief problemen moet oplossen" wordt exact daarvoor betaald: het oplossen van problemen. Kan je daar een exacted uur op plakken? Nee. Jouw job is er voor te zorgen dat die problemen worden opgelost.

Vind je dat je te veel tijd nodig hebt om die problemen op te lossen, dan moet je eens met je chef gaan spreken. Begin niet te roepen over overuren, compensatie en weet ik wat allemaal. Als je vindt dat je de taken die je toevertrouwd worden niet op tijd af kan krijgen, spreek dan met hem over een verlaging van je werkdruk. Maar begint niet over overuren betaald krijgen, want elke bedrijfsleider verandert in een dodelijke machine als hij zoiets te horen krijgt.

Wat je misschien wél zou kunnen doen, is hen wijzen op het vele werk dat verricht wordt, en eventuele opslag bespreken. Maar - en ik kan het niet genoeg herhalen - zeker niet over compensaties voor overuren.

Trouwens, je vertelde ook dat iedereen in het bedrijf zo lang werkt. Ben je dat zeker? Op mijn vorige job had ik ook die indruk, tot ik in de smiezen kreeg dat er een constant buiten zat te roken tot 's avonds laat, een ander te surfen op de meest onnozele sites eerst, en dan nog iemand die op zijn gemak websites aan het creëeren was.

Ik kom ook uit een arbeidersgezin (nu ja, mijn vader is op latere leeftijd wel een groot stuk opgeklommen, maar de roots blijven), en ik prijs me elke dag gelukkig dat ik niet aan de band sta. Ik heb alle respect voor fabrieksarbeiders, en als zij meer verdienen dan mij, het is hen gegund.

Laatste opmerking, om mezelf wat te situeren: sales job, veel overuren (soms demo's voorbereiden tot een gat in de nacht, om ze 's morgensvroeg aan de andere kant van het land voor te stellen), soms kalmere dagen (zoals vandaag), heel content.
LaundroMat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2003, 09:28   #36
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik merk dat u wel veel tijd op dit forum kunt doorbrengen voor iemand die 12 uur per dag druk doende is.
Misschien moet die geschoolde arbeider wel 8 uur aan het werk zijn, en pas na volbrachte dagtaak op eigen kosten op dit forum komen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2003, 09:47   #37
kirie
Burger

Standaard

Citaat:

Als ge het goed kunt uitleggen en goesting hebt om heel den dag zever te vertellen om te verkopen dan kan je dat krijgen. Een bedrijfswagen met tankkaart, laptop en GSM heb je dan nodig. Maar de productieve functies waarbij je de hele dag op kantoor blijft die hebben dat niet.
aan deze klap kan ik zien dat je nog maar weinig ervaring hebt en blijkbaar niet inziet dat diegenen die het goed kunnen uitleggen en eenhele dag zever vertellen om te verkopen zoals je zegt, broodnodig zijn, anders had jij misschien wel geen job !!
En als het eens wat tegenvalt, zijn dat vaak ook van de eersten die vliegen. Dus, ik zou zo zeggen, misschien eerst eens het belang van elkeen in een bedrijf zien en dan eens praten over bijkomende voordelen en vergoedingen van overuren
En waarom zou iemand die op kantoor blijft een wagen moeten hebben, een gsm en een laptop ? Om rond het gebouw te rijden, met zijn collega in hetzelfde kantoor te bellen ?
kirie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2003, 12:01   #38
dejohan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:
Natuurlijk zijn de verkopers belangrijk, en productief. Met "productieve functies" bedoelde ik diegene het meeste werk steken in het produceren van goed of dienst, ik bedoelde daar niet mee "de meest productieven". Dat had je toch wel kunnen snappen hé?

Kirie hierboven: idem dito.
Oud 26 juni 2003, 12:47   #39
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Bediende hebben weldegelijk recht op overuren, het aantal gewerkte overuren is zelfs wettelijk beperkt.

Kaderleden worden niet beschouwd als zijnde te werken van uur x tot uur y. Zij worden verondersteld een TAAK te beheren. Bijgevolg worden aan kaderleden geen overuren uitbetaald.

Veel hangt af van de mentaliteit binnen een bedrijf: indien de overgrote groep van kaderleden elke dag 10 uren werken, dan is het bijna onmogelijk om daar niet aan mee te doen, in geval men nog verdere carrière wil maken.

Ook bestaan er bedrijven waar de bedienden - weliswaar betaald - systematisch overuren kloppen om hun loon wat aantrekkelijker te maken. Ook dan is het praktisch onmogelijk om op je eentje aan die trend niet mee te doen.

verder is het natuurlijk zo dat het loon van beginnende universitairen niet spectaculair hoor is en inderdaad zelfs laag tov van niet-universitaire bedienden die al langer in dienst zijn.
Echter na een aantal jaren komen universitairen dikwijls in een stroomversnelling terecht, waarbij hun lonen weldegelijk een pak hoger liggen dan niet-universitairen.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2003, 20:33   #40
dejohan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kirie
Citaat:

Als ge het goed kunt uitleggen en goesting hebt om heel den dag zever te vertellen om te verkopen dan kan je dat krijgen. Een bedrijfswagen met tankkaart, laptop en GSM heb je dan nodig. Maar de productieve functies waarbij je de hele dag op kantoor blijft die hebben dat niet.
aan deze klap kan ik zien dat je nog maar weinig ervaring hebt en blijkbaar niet inziet dat diegenen die het goed kunnen uitleggen en eenhele dag zever vertellen om te verkopen zoals je zegt, broodnodig zijn, anders had jij misschien wel geen job !!
En als het eens wat tegenvalt, zijn dat vaak ook van de eersten die vliegen. Dus, ik zou zo zeggen, misschien eerst eens het belang van elkeen in een bedrijf zien en dan eens praten over bijkomende voordelen en vergoedingen van overuren
En waarom zou iemand die op kantoor blijft een wagen moeten hebben, een gsm en een laptop ? Om rond het gebouw te rijden, met zijn collega in hetzelfde kantoor te bellen ?

Zoals al gezegd, met "productieve functies" bedoel ik mensen die goederen of diensten produceren, ten opzichte van mensen die deze dingen verkopen. Ik bedoel hier helemaal niet mee dat verkopers minder productief zouden zijn dan anderen, zij hebben misschien wel de hardste en belangrijkste job. En ik moet helemaal geen wagen, GSM en laptop, zoals je zelf zegt heb ik dat helemaal niet nodig om mijn functie uit te voeren. Het enige wat ik wil is als ik een contract van 36 uur per week teken, ik daadwerkelijk 36 uur per week moet werken, en niet elke week een aantal uur gratis en voor niks zitten werken terwijl anderen ofwel dan al lang thuis zijn ofwel ervoor betaald worden. Is dat nu zoveel gevraagd?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be