Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 oktober 2005, 14:17   #21
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
175 jaar België is duidelijk een succesverhaal. Alleen de regionalisten willen het verbrodden, maar ze zullen niet winnen !
Dat zien we. België boert overal in achteruit.
Oud 6 oktober 2005, 14:18   #22
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Ach, bespaar je de moeite om maskers af te rukken. Niemand verstopt het doel van de Vlaamse ontvoogdingsstrijd: de verenigde Nederlanden herstellen. België was maar een kort, puistig intermezzo.

Egidius
Ik voel nochtans meer voor de Vlaamse republiek.
Oud 6 oktober 2005, 14:18   #23
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Nachtuil
In elk geval veel meer dan voor de Waalse cultuur, vedetten,...
Off-topic: ik heb het al eens gevraargd maar je zal het niet gelezen hebben zeker.
Waarom staat er in je onderschrift dat die quote van Chirac is, als ik op de site van RWF lees dat het een quote van een of andere Franse minister is(Jean-Pierre Chevènement).
Van wat ik las, was het wel Jacques Chirac. Hij zei het een tiental jaren geleden tijdens het nieuws op RTL-TVI waar hij aanwezig was.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2005, 14:20   #24
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door restons courtois
Alsof de [size=1]meerderheid van de[/size] Vlamingen Nederlanders wilden worden..........
Kunnen we niet weten, want er zijn daar geen bewijzen of cases of andere studies over.
Oud 6 oktober 2005, 14:24   #25
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pier den Drol
Hmm, juist ja. Ik was even vergeten dat er enkel een Belgische eigenheid is, die al sinds de tijd der Romeinen in het gemoed van ons Edele Volk rondsluimert, en in 1830, in een vlaag van herwonnen trots en pattriotisme, geschraagd door een reeks edele motieven, plots terug in het gemoed en harten ons Edele Volk ontwaakt.
Prof Van Velthoven heeft ons gisteren nog gezegd dat al die verhalen dat als het Belg zijn al van toen in ons zat dikke zever is. Pure propaganda, zei hij, om van België een natiestaat te maken.
Oud 6 oktober 2005, 14:25   #26
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er
Prof Van Velthoven heeft ons gisteren nog gezegd dat al die verhalen dat als het Belg zijn al van toen in ons zat dikke zever is. Pure propaganda, zei hij, om van België een natiestaat te maken.
Heeft prof. Van Velthoven er ook bijgezegd dat diezelfde vlieger opgat voor Vlaanderen en het Vlaming zijn?

Anders weten we onmiddellijk hoe objectief de prof. wel is en wat zijn kleur is...

- Sport, Opium van en voor het Volk -

Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100.

Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100
A is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2005, 14:28   #27
De Nachtuil
Gouverneur

De Nachtuil's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Van wat ik las, was het wel Jacques Chirac. Hij zei het een tiental jaren geleden tijdens het nieuws op RTL-TVI waar hij aanwezig was.
Volgens mij heb je het een beetje verkeerd gelezen.
Als je de top en het onderste van die pagina, http://rwf.be/citations.asp (pagina doet een beetje moeilijk als je hem niet bekijkt in IExplorer), bekijkt. Zal je zien dat men eerst de naam v/d persoon zet en dan pas zijn quotes.
De Nachtuil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2005, 14:38   #28
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Volgens mij heb je het een beetje verkeerd gelezen.
Als je de top en het onderste van die pagina, http://rwf.be/citations.asp (pagina doet een beetje moeilijk als je hem niet bekijkt in IExplorer), bekijkt. Zal je zien dat men eerst de naam v/d persoon zet en dan pas zijn quotes.
Dank u voor de link.
Oud 6 oktober 2005, 14:50   #29
Pier den Drol
Provinciaal Statenlid

Pier den Drol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door A
Heeft prof. Van Velthoven er ook bijgezegd dat diezelfde vlieger opgat voor Vlaanderen en het Vlaming zijn?

Anders weten we onmiddellijk hoe objectief de prof. wel is en wat zijn kleur is...
Het ging hem blijkbaar niet om Vlaanderen, maar over België. Ten andere, ik heb nog respect voor mijn proffen, ze weten waarover ze spreken. Maar als een prof iets zegt wat niet in de Bub's kraam past, dan is het opeens een prutsvent, een nietsnut, of een landverrader.
Los daarvan, ja, die vlieger gaat ook min of meer voor Vlaanderen op. Elk land of natie probeert het gemeenschapsgevoel te versterken. Al denk ik eerlijk gezegd niet dat Vlaanderen dat in diezelfde mate doet als België. Ik zie bijvoorbeeld nergens prullaria met de Vlaamse leeuw op verkocht worden (of beter: niet-verkocht worden, zoals met de 175-marchandise).
Al uw gekronkel nu, dat kan mij niet veel schelen, u weet dat ik gelijk heb, u dient dit dan ook te aanvaarden. Vanaf dit moment staat u ook op de "negeerlijst" wegens betwerig, koppig,en niet in staat de wil op te brengen iets bij te leren. - Nello
Pier den Drol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2005, 14:52   #30
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er
Ik voel nochtans meer voor de Vlaamse republiek.
Ja, zo zijn er wel meer.
Ik ben ervan overtuigd dat ze zullen gaan slapen in een Vlaamse republiek en wakker worden in een Confederatie der Nederlanden. Vele maatschappelijke indicatoren, de economische belangen, de gedeelde cultuur, de gelijklopende politieke opvattingen etc. wijzen in die richting.

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2005, 14:57   #31
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, zo zijn er wel meer.
Ik ben ervan overtuigd dat ze zullen gaan slapen in een Vlaamse republiek en wakker worden in een Confederatie der Nederlanden. Vele maatschappelijke indicatoren, de economische belangen, de gedeelde cultuur, de gelijklopende politieke opvattingen etc. wijzen in die richting.

Egidius
Welke gedeelde cultuur? Frans Bauer? Nee, serieus, uw Confederatie der Nederlanden is niet echt voor morgen volgens mij. Het is maar een droom, niets anders. Geef het toe.
Oud 6 oktober 2005, 15:01   #32
De Nachtuil
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Welke gedeelde cultuur? Frans Bauer? Nee, serieus, uw Confederatie der Nederlanden is niet echt voor morgen volgens mij. Het is maar een droom, niets anders. Geef het toe.
Wat maakt het u uit.
Hoe eerder Belgie uit elkaar valt, hoe eerder u zich bij uw Frankrijk kan voegen.
Daarna hoeft u zich niet meer te moeien met wat VL & NL dan gaan doen.
Oud 6 oktober 2005, 15:02   #33
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat maakt het u uit.
Hoe eerder Belgie uit elkaar valt, hoe eerder u zich bij uw Frankrijk kan voegen.
Daarna hoeft u zich niet meer te moeien met wat VL & NL dan gaan doen.
Ook dat is niet voor morgen.
Oud 6 oktober 2005, 15:04   #34
De Nachtuil
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ook dat is niet voor morgen.
Dat zeiden ze in 1985 ook over de USSR, Tsjechoslovakije...
Oud 6 oktober 2005, 15:09   #35
Egidius

Standaard

Citaat:
Geef het toe???

Over hoe lang het zal duren dat België nog bestaat, kunnen de meningen uiteen lopen. Van twee jaar tot een jaar of tien, vijftien. Maar over hoe lang het daarna zal duren vooraleer Vlaanderen een statenbond vormt met Nederland is weinig twijfel mogelijk. Er zijn teveel pro-indicaties en weinig of geen tegenindicaties. Het zal gewoon gebeuren, en vrij snel, hoezeer het je ook met afgrijzen vervult. De Franse staatsgreep van 1830 zal voorbij zijn.

Egidius[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Egidius on 06-10-2005 at 16:11
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Geef het toe???

Over hoe lang het zal duren dat België nog bestaat, kunnen de meningen uiteen lopen. Van twee jaar tot een jaar of tien, vijftien. Maar over hoe lang het daarna zal duren vooraleer Vlaanderen een statenbond vormt met Nederland is weinig twijfel mogelijk. Er zijn teveel pro-indicaties en weinig of geen tegenindicaties. Het zal gewoon gebeuren, en vrij snel, hoezeer het je ook met afgrijzen vervult. De Franse staatsgreep van 1830 zal voorbij zijn.

Egidius[/size]

[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Egidius on 06-10-2005 at 16:10
Reason:

Citaat:
Geef het toe???

Over hoe lang het zal duren dat België nog bestaat, kunnen de meningen uiteen lopen. Van twee jaar tot een jaar of tien, vijftien. Maar over hoe lang het daarna zal duren vooraleer Vlaanderen een statenbond vormt met Nederland is weinig twijfel mogelijk. Er zijn teveel pro-indicaties en weinig of geen tegenindicaties. Het zal gewoon gebeuren, hoezeer het je ook met afgrijzen vervult. De Franse staatsgreep van 1830 zal voorbij zijn.

Egidius[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:
Geef het toe???

Over hoe lang het zal duren dat België nog bestaat, kunnen de meningen uiteen lopen. Van twee jaar tot een jaar of tien, vijftien. Maar over hoe lang het daarna zal duren vooraleer Vlaanderen een statenbond vormt met Nederland is weinig twijfel mogelijk. Het zal gewoon gebeuren, hoezeer het je ook met afgrijzen vervult. De Franse staatsgreep van 1830 zal voorbij zijn.

Egidius[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Egidius : 6 oktober 2005 om 15:11.
Oud 6 oktober 2005, 15:28   #36
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geef het toe???

Egidius
Willen de Vlamingen die Confederatie? Willen de Nederlanders die Confederatie? Ja, misschien een kleine minderheid maar de meesten hebben geen interessen ermee. Bovendien, de meeste Vlaams-Nationalisten dromen van een Vlaamse Republiek. Niets te maken dus met de aansluiting met een land waar je een Koningshuis hebt..............
Oud 6 oktober 2005, 15:38   #37
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En waar denk jij dat de meesten Belgen 'interessen' mee hebben?

Veel last van bijzondere interessen lijkt de laatstgeboren Saksen Coburg alvast niet te hebben.
Oud 6 oktober 2005, 15:49   #38
Egidius

Standaard

Citaat:
Willen de Vlamingen die Confederatie? Willen de Nederlanders die Confederatie?
Wilden de Vlamingen de Belgische secessie?

Citaat:
Ja, misschien een kleine minderheid maar de meesten hebben geen interessen ermee.
Vlaanderen en Nederland groeien in snel tempo naar elkaar toe. Vele leiders in beide landen zijn de hereniging genegen, al maken ze daar om voor de hand liggende redenen geen reclame voor (regelmatig laat er eentje zich al eens gaan in de media). Onze belangen zijn gelijklopend.

Als er dus een Confederatie komt, moet u niet op een volksopstand in Vlaanderen rekenen.

Citaat:
Bovendien, de meeste Vlaams-Nationalisten dromen van een Vlaamse Republiek. Niets te maken dus met de aansluiting met een land waar je een Koningshuis hebt..............
Ach, de Vlaamsnationalisten... Wie houdt daar nu rekening mee?
Geen enkele ernstige hervorming in België is er gekomen onder impuls van de Vlaamsnationalisten.
Het Nederlandse koningshuis staat een confederatie niet in de weg. Desnoods benoemen we maar een Vlaamse graaf, als ze dat in het Noorden graag hebben. Als Laurent braaf is, maakt hij zeker een kans.

Egidius
Oud 6 oktober 2005, 17:06   #39
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Vanuit Nederland is de laatste 30 jaar de belangstelling voor Vlaanderen (maar ook België in zijn geheel) flink toegenomen. Voordien werd altijd tegen ons gezegd dat de belgen zelf de afscheiding wilden en dat ze niets moesten hebben van de 'kezen'. Ik geef toe dat er daardoor een zekere mate van onverschilligheid is ontstaan die nu echter in rap tempo afneemt, nu we weten hoe de vork écht in de steel zit.

Gisteravond, bij BVD op televisie werd er openlijk gespeculeerd over 'aansluiting van België bij Nederland' of andersom. (naar aanleiding van een bezoek van Raymond de la Groenewoud.)
Vorige week zondag was er een drie uur lang programma op de VPRO-radio: 'onvoltooid verleden tijd' genaamd (Radio 1) waarin politici uit België en Nederland met elkaar discussierden over de secessie van 1830 en de mogelijkheden van een hereniging nu. Ik heb de uitzending nog niet beluisterd maar al wel het bandje besteld.

Hieruit blijkt al wel dat het in Nederland steeds meer openlijk besproken wordt en bespreekbaar is. Nog afgezien van het feit dat genoemde Raymond, Tom Lanoye, Kristien Hemmerechts, Brusselmans, K3, de vlaamse dj op radio 2 (ben zijn naam even kwijt) en nog vele andere vlamingen kind aan huis zijn in de nederlandse media.

Vooral op cultuurgebied gebeurt er al veel samen. Die eenheid komt er...op wat voor manier dan ook....en in welke staatskundige vorm dan ook. En ik kan het alleen maar toejuichen. De eerste Premier van de Verenigde Nederlanden wordt waarschijnlijk Steve Stevaert met Maxime Verhagen als vice-premier. Dat is op zich jammer maar een grote winst voor onze beide landen.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2005, 17:57   #40
lofems
Burger

lofems's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
175 jaar België is duidelijk een succesverhaal. Alleen de regionalisten willen het verbrodden, maar ze zullen niet winnen !
Voor alle duidelijkheid: ik ben anti-flamingant. Ik wou gewoon nog eens laten zien met wat voor onbeduidende argumenten vlaams nationalisten op de proppen komen en hoe belachelijk dat wel allemaal is. 175 België, iets om fier op te zijn...
lofems is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be