![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#21 | |||
|
Provinciaal Statenlid
|
Citaat:
Ik heb die conclusie niet gemaakt, deze maakt u, en ik ga er niet mee akkoord. Ik vind wel dat meertaligheid in België en in elk ander land moet gestimuleerd worden. |
|||
|
|
|
|
|
#22 | ||||
|
Gouverneur
|
Citaat:
Ik moet je toch eerlijk zeggen dat van de 52 weken per jaar ik er minstens 4 doorbreng in België (Vlaanderen) en dat ik daar nog nooit taalproblemen heb gehad met Vlamingen. Sterker nog, ik versta de meeste Vlamingen beter dan de meeste Brabanders en Limburgers maar goed. PS: Die taalproblemen zjin wel meer dan aanwezig in Dinant 'Lang Leve het Kanoën'
|
|
|
|
#23 | ||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Citaat:
|
|
|
|
#24 | |
|
Provinciaal Statenlid
|
Citaat:
In België spreekt niemand Algemeen Nederlands (= AN) Ik heb die conclusie niet gemaakt, deze maakt u, en ik ga er niet mee akkoord. Ik vind wel dat meertaligheid in België en in elk ander land moet gestimuleerd worden.[/quote] ??? Ik moet je toch eerlijk zeggen dat van de 52 weken per jaar ik er minstens 4 doorbreng in België (Vlaanderen) en dat ik daar nog nooit taalproblemen heb gehad met Vlamingen. Sterker nog, ik versta de meeste Vlamingen beter dan de meeste Brabanders en Limburgers maar goed. PS: Die taalproblemen zjin wel meer dan aanwezig in Dinant 'Lang Leve het Kanoën' In Nederland heb je toch ook Friesland, wat doen jullie daarmee ? Afsplitsen ? |
|
|
|
|
|
|
#25 |
|
Banneling
|
Goed, Vliegende Hollander, aangezien je een "buitenstaander" bent, mag ik dus aannemen dat jij ook een duidelijk verschil ziet in het dialect van Vlamingen, Brabanders en Limburgers !
Inderdaad, het Vlaams volk bestaat NIET ! |
|
|
|
|
|
#26 | ||
|
Gouverneur
|
Citaat:
Ik heb die conclusie niet gemaakt, deze maakt u, en ik ga er niet mee akkoord. Ik vind wel dat meertaligheid in België en in elk ander land moet gestimuleerd worden.[/quote] ??? Ik moet je toch eerlijk zeggen dat van de 52 weken per jaar ik er minstens 4 doorbreng in België (Vlaanderen) en dat ik daar nog nooit taalproblemen heb gehad met Vlamingen. Sterker nog, ik versta de meeste Vlamingen beter dan de meeste Brabanders en Limburgers maar goed. PS: Die taalproblemen zjin wel meer dan aanwezig in Dinant 'Lang Leve het Kanoën' In Nederland heb je toch ook Friesland, wat doen jullie daarmee ? Afsplitsen ?[/quote] Al enige tijd is het 'Frysk die twadde rykstaal' in Nederland, bovendien wordt het Fries ook beschermd door de Nederlandse Taalunie. Verder was er wel een partij die Friesland onafhankelijk wilde maken, maar haalde nog minder stemmen dan het BUB, dus we mogen gerust stell dat daar weinig animo voor is.
|
|
|
|
#27 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
Bovendien vind ik die verschillende dialecten erg charmant en zijn ook een deel van het Nederlandse erfgoed wat niet verloren mag gaan.
|
|
|
|
#28 |
|
Banneling
|
Er zit wel een grappige paradox in de redenering van Tantist: Belgie met taalwetten en gemeenschappen+gewesten draait vierkant, maar ervoor kon het niet vierkant draaien, wegens geen vierkant aanwezig. Moeten we ergo de Gewesten afschaffen?
|
|
|
|
|
|
#29 |
|
Banneling
|
Ik ga wel die hele tekst niet opnieuw dissecteren he.
|
|
|
|
|
|
#30 | |
|
Provinciaal Statenlid
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#31 | ||
|
Gouverneur
|
Citaat:
Echter, je moet je wel realiseren dat de Friezen vroeger de gehele kustlijn tussen Duinkerken en Hamburg bevolkte. Het waren dan ook de Friezen de voor een groot deel de Nederlandse taal (ook in Vlaanderen) hebben beïnvloedt. Verder moet je ook realiseren dat iedereen in Friesland ook Nederlands praat. Het is dus niet een eiland ofzo wat toaal afgesloten is (op cultureel gebied) van de rest van Nederland...
|
|
|
|
#32 | |||
|
Provinciaal Statenlid
|
Citaat:
|
|||
|
|
|
|
|
#33 | ||||
|
Gouverneur
|
Citaat:
Echter, met de taal in België is natuurlijk een hele (pijnlijke voor veel Vlamingen) geschiedenis verbonden...
|
|
|
|
#34 | |
|
Provinciaal Statenlid
|
Citaat:
Hoe dan ook , nog steeds geen argumenten voor het splitsen van België. |
|
|
|
|
|
|
#35 | ||
|
Gouverneur
|
Citaat:
|
|
|
|
#36 |
|
Banneling
|
Misschien kan je ook zélf een argumentatio pro secessione ontwikkelen?
|
|
|
|
|
|
#37 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
Dan geef je hen eindelijk de kans om 10 punten te scoren en dan willen ze niet eens...
|
|
|
|
#38 |
|
Banneling
|
Geef eens 10 redenen om Nl. samen te houden.
|
|
|
|
|
|
#39 | |||
|
Banneling
|
Citaat:
En U noemt zich "Nederlander"? Bemoei je misschien eerder eens met de zwakke kwaliteit van uw Nederlands of uw Hollands onderwijs vòòr je de Belgen de les komt spellen. En als we u iets vragen, probeer dan eens een deftig antwoord te geven i.p.v. de idioot uit te hangen. Sorry, maar wat jij hier schrijft, is beneden alle peil ! Je kent gewoon niets van België en komt hier onze tijd verdoen met een hoopje zever! Wat zijn nu jouw argumenten vóór onafhankelijkheid? We wachten ! En 10, hè ! |
|||
|
|
|
|
|
#40 |
|
Staatssecretaris
|
Coosie is weer één van die lekker ivoren toren intellectuelen die meent dat we nu in een tweetalig land leven en dat het Nederlands en het Frans evenwaardig, gelijkwaardig en even "sterk" zijn, m.a.w. we moeten als vlamingen niet zo op onze tenen gaan staan. Wat dit subject blijkbaar niet beseft, is dat wanneer we alles zijn beloop laten, we over 50 jaar allemaal "Frans" kunnen gaan spreken, wat in se een onmogelijkheid is, daar bepaalde mensen door hun soc/econ positie onmogelijk in dit stramien zullen passen en dus worden uitgesloten.
Een waar uniform land bestaat niet. Je hebt altijd een "dominante" (cultuur)groep, die de andere zal onderdrukken. Eén van de hoofdcriteria hiervan is de taal. Kijkt u even mee naar Ptolemaeïsch Egypte: Er is nooit zoiets geweest als een algemene Ptolemaeïsche cultuur. Je had een Griekse bovenlaag en de gewone Egyptische bevolking. Egyptenaren die opklommen, leerden Grieks en namen eventueel een Griekse tweede naam aan. Twee volkeren, twee culturen, twee talen. Gelijkheid ? nee; onderdrukking ? ja. |
|
|
|