![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Moet Wallonië bij Frankrijk? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
6 | 42,86% |
Nee |
![]() ![]() ![]() |
8 | 57,14% |
Aantal stemmers: 14. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Schepen
|
![]() Ik denk dat ik trouwens met kennis van zaken spreek. Ik heb als overtuigd flamingant al jaren een relatie met een Waals meisje. Ik woon bovendien op een boogscheut van de taalgrens, ga vaak in Wallonië én Frankrijk winkelen, heb familie in Wallonië enz.
Ik ga er trouwens wél mee akkoord dat aansluiting bij Frankrijk voor Wallonië uiteindelijk slechter is dan Waals zelfbestuur (hoe kleiner de bestuursentiteit hoe gezonder) maar ik denk dat het psychologisch aanvaardbaarder is voor hen. Ik heb mijn vriendin trouwens aangeraden om RWF te stemmen (ondanks dat dwaze RBF aanhangsel) maar het heeft niet gepakt!
![]() |
#22 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Een kleine misvatting? Eufemisme!!!
![]() |
![]() |
#23 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#24 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() ...die inderdaad elk jaar in Luik uitbudig wordt gevierd. En ontkennen dat Wallonie meer gemeen heeft met Frankrijk dan met Vlaanderen is gewoon DOM. Daar heb ik geen ander woord voor. DOM dus. De Franse zenders TF1, France2 en France3 zijn veelbekeken zenders in Wallonie, hun marktaandeel is even groot als dat van de Waalse zenders. En dan te bedenken dat enkel VRT1 in Wallonie op de kabel zit. Van VTM, Kanaal2, VT4, Vitaya, TMF, JIMtv, ... hebben de Walen nog nooit gehoord. Enige tijd geleden was er in Wallonie trouwens opschudding over de komst van Q-Music (een radiozender van VTM); deze zou in sommige streken de frequentie van "France Culture" storen... De festiviteiten van 14 juli in Luik: Plus de 30.000 personnes y participent pour admirer son feu d’artifice (plus beau d’année en année) et profiter du Karaoké géant, de la Nuit de la Bastille et du bar de "La Canne �* Rhum". Deux semaines avant cet événement s'ouvre le Village Gaulois, place Saint-Paul, au pied de la Cathédrale. Une quantité de chalets offrent plats et boissons françaises et wallonnes au badaud qui peut, tout �* loisir, s'attarder �* une terrasse ou encore disputer une partie de pétanque avec des amis de rencontre. Enfin, toute l'année, se déroulent de nombreuses activités en rapport avec le France, comme notamment la remise de la Marianne de Cristal (qui va �* l'entreprise qui a le mieux développé ses rapports commerciaux avec elle). Het feestprogramma van 14 in Luik is vorig jaar door Guido Fonteyn trouwens uitgebereid beschreven in de Wallonie-rubriek ("Het Zuiderterras") van De Standaard. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
|
![]() Eventjes staven met cijfers...
De 3 grote Franse zenders hebben in 2002 een marktaandeel van 33,1%. Dat is dus 1/3. VRT etc staat er niet rechtstreeks in, maar zit vervat in de 18,9% rest. De BUB (remember de Humo poll, waar ze het cijfer van de restpartijen volledig op BUB schreven), zullen dat dus volledig op VRT schrijven, maar het is dus minder.
![]() |
#26 |
Schepen
|
![]() 't Valt me vooral op, en dit op het hele forum, dat de 'belgicisten' zo weinig inhoudelijk en concrete argumenten op tafel kunnen gooien. Veel intellectuele uitdaging is er niet wanneer je met hen het debat tracht aan te gaan
![]()
![]() |
#27 |
Banneling
|
![]() Wallonie bij Frankrijk. De ultieme Franse droom. Denk bovendien niet dat Frankrijk de Romaanse provincies wil, dat zou dwaas zijn. Die provincies zeggen hen niks. Frankrijk wil slechts twee dingen:
-Brussel -Antwerpen Vandaar ook de versterking - terloops- na 1963 van de Frans-Duitse samenwerking toen de Benelux sterker begon te worden. Belgie (of Vlaanderen) moet wel helemaal getikt zijn om zijn zuidelijk deel op te geven aan een land dat sedert eeuwen de grootste bedreiging vormt voor de (zuidelijke) Nederlanden. Mocht Frankrijk Wallonie hebben, zal het ook delen van Brabant en natuurlijk Brussel inlijven. Ik kan me voorstellen dat ook menig Nederlandstalig handelaar in "Vlaanderen" (of beter, wat er nog van rest) met genoegen tweetalige winkels en bedrijven zal openen, ja zelfs voor admin. tweetaligheid ijveren als de grote Franse afzetmarkt aan de grens ligt. Wallonie zelf tenslotte moet misschien nog geschifter zijn om als achterlijke regio in een immens zwart gat te vervallen in de meest Jacobijnse staat van Europa. Ik denk dat Frankrijk avec plaisir de vele "overtollige" migranten in zijn nieuwe departement zou willen "deponeren", alle kansen dus aan extreem-rechts. Dit voorstel is een soort gewilde zelfmoord, wat mijn mening bevestigt dat het Vl-nationalisme een soort secte is die uiteindelijk haar eigen gebied wil vernietigen (cf. Jung en Freud voor meer). |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
OK, Brabant is dus al uitgesloten, omdat dit een hertekening van de interne grenzen vereist. Brussel dan. De EU zal nooit aanvaarden dat zowel Straatsburg als Brussel in Frankrijk ligt. De EU is in dit geval alleszins Engeland, maar ook Duitsland zal in deze dwars kunnen liggen, wat de evenwichten in de as Parijs-Berlijn zou verstoren, een as waarvan zelfs jij het bestaan erkent in het eerste geciteerde stukje. Dit omdat Frankrijk dan politiek te machtig wordt. En het is niet denkbeeldig dat Nederland, Spanje, Italië en Noord-Europa dit verzet vervoegen. Brussel Frans gebied is dus een utopie, een spookbeeld. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#29 |
Schepen
|
![]() Help! De reïncarnatie van Lodewijk IX is onder ons!!! Vlaanderen bij Frankrijk! En hoe zal dat bewerkstelligd worden denkt u? Via een referendum? Of via militair geweld?
U bouwt een hele argumentatie op rond twee feiten: 1. Duitsland en Frankrijk verstevigen hun samenwerking na de successen van de Benelux. U heeft daar een punt. Maar ik begrijp helemaal niet hoe u daaruit kan concluderen dat Frankrijk Brussel en Antwerpen wil inlijven. 2. U verklaart dat Frankrijk altijd op Vlaanderen geaast heeft. Dat is waar. Vlaanderen (de huidige provincies Oost- en West-Vlaanderen in elk geval) was lange tijd onderdeel van het Franse rijk (terwijl Wallonië onderdeel was van het Teutoonse Heilig Roomse Rijk) en de Franse koning probeerde het inderdaad meerdere keren bij zijn kroondomein te voegen. Maar ook Spanje, Oostenrijk, ... aasden ooit op Vlaanderen. Moeten we dan ook een bv. een Spaanse invasie verwachten? Of kan u uw redenen beter staven? Ik wacht af in spanning, terwijl ik alvast mijn schuilkelder wat verder uitdiep!
![]() |
#30 | |
|
![]() Citaat:
De Vlamingen kennen ook zowat alle Amerikaanse staten van buiten en zelfs de Amerikaanse muziek en films worden volop genoten. Om nog maar te zwijgen van economische verstrengeling. Een aansluiting van Vlaanderen als Staat binnen de Verenigde Staten is dan ook de meest logische zaak ter wereld, logischer nog dan een aansluiting van Wallonie bij Frankrijk. Wordt het geen tijd dat politici hieraan beginnen werken? Of misschien toch niet...
![]() |
![]() |
#31 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#32 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
-Brussel Frans gebied is dus een utopie, een spookbeeld. ![]() Veder begrijp je toch wel dat grenzen onderhevig zijn aan eb en vloed, vergelijk Oost-Europa in 1988 met Oost-Europa nu. Zoiets kan ook in W-Europa (divide et impera, hoe sterk is de Unie?). Het is nefast voor Belgie-en voor Vlaanderen!- dat Wal/Brussel in Franse handen komt. Trouwens: zou een "Vlaams" Brussel wel de Europese instellingen behouden? Dat valt zeer te betwisten , aangezien ik niet denk dat de Unie een jonge staat (onstabiel?) zoveel zou laten. Los daarvan blijf ik erbij dat zowel vanuit Belgicistisch als vanuit flamingantisch oogpunt attachisme en separatisme geen intelligente oplossingen zijn, en niet beantwoorden aan de wensen van de bevolking noch aan de democratische spelregels. Enkel het neo-orangisme kan ik begrijpen, zonder er actief achter te staan, omdat het een schaalvergroting inhoudt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
|
![]() Citaat:
Feit dat u op de rest van mijn commentaar niet in gaat, bewijst hoe raak die wel was.
![]() |
![]() |
#34 |
Banneling
|
![]() Mijn vorige post was gericht tegen de rest van je commentaar
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | ||||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#36 | |||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ten besluite, volgende replay: Veder begrijp je toch wel dat grenzen onderhevig zijn aan eb en vloed, vergelijk Oost-Europa in 1988 met Oost-Europa nu. Zoiets kan ook in W-Europa (divide et impera, hoe sterk is de Unie?). Het is nefast voor Belgie-en voor Vlaanderen!- dat Wal/Brussel in Franse handen komt. Trouwens: zou een "Vlaams" Brussel wel de Europese instellingen behouden? Dat valt zeer te betwisten , aangezien ik niet denk dat de Unie een jonge staat (onstabiel?) zoveel zou laten. Los daarvan blijf ik erbij dat zowel vanuit Belgicistisch als vanuit flamingantisch oogpunt attachisme en separatisme geen intelligente oplossingen zijn, en niet beantwoorden aan de wensen van de bevolking noch aan de democratische spelregels. Enkel het neo-orangisme kan ik begrijpen, zonder er actief achter te staan, omdat het een schaalvergroting inhoudt. Gelukkig is dit Science-fiction (maar ik vind Asimov persoonlijk boeiender) ![]() |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Banneling
|
![]() De flaminganten zouden beter aan hun credo van voor de oorlog vasthouden dat Frankrijk altijd een gevaar zal zijn voor ons, Duitsland een gevaar kan zijn, maar Engeland nooit een gevaar zal zijn
dixit Tantist...moet er nog zand zijn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die zitten immers al onder een zandheuvel zo hoog als de Barak Michel.
![]() |
![]() |
#39 |
Banneling
|
![]() ewel Tantist, ik wacht.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |||||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Tsjechoslovakije bestond uit 2 gebieden van de Donaumonarchie. Tsjechië hoorde bij het Oostenrijkse deel, Slovakije bij het Hongaarse deel. Die grens bestond dus al eeuwen. De USSR... De deelstaten van de Sovjetunie hadden uiteraard gefixeerde grenzen. Oekraïne zat zelfs in de UN, hoewel lid van een federaal land, niet eens een confederaal. Die binnengrenzen zijn gewoon naar boven gedreven, meer niet. Joegoslavië... Al de deelgebieden hadden vaststaande grenzen. Al die gebieden slaagden in hun secessie. Krajina had geen vaststaande grenzen, die waren gevormd door de "eb en vloed" van de oorlog. Krajina slaagde niet in zijn secessie. Al die landen verkeerden in de hoedanigheid waarin Vlaanderen en Wallonië zich nu bevinden. 't Is leuk geprobeerd, maar echt veel van uw zelfvoldane commentaar blijft er niet meer over he?
![]() |