Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Bent u voorstander van de legalisatie van een zelfmoordpil ?
ja 35 58,33%
neen 25 41,67%
Aantal stemmers: 60. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 14 oktober 2005, 10:01   #21
armoede
Burgemeester

armoede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jules
ik sluit me hierbij aan.

Depressies zijn te overwinnen, hoe moeilijk en uitzichtsloos iemands situatie ook kan lijken.
Uit ervaring weet ik, en ik kan enkel voor mijn eigen spreken dat een depressie inderdaad te overwinnen valt. Allez tot op zekere hoogte, maar een opname, in mijn geval een langdurige, heeft voor mij het leven weer dragelijk gemaakt. Ik kan weer genieten van de dagdagelijkse dingen en van de kleine dingen in het leven.
Oud 14 oktober 2005, 10:25   #22
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

zelfmoordpil??
zelden zulk een asociaal voorstel gehoord. Mensen zijn overstressd, onder enorme druk van de prestatiemaatschappij, kunnen niet aan verwachtingen voldoen, etc. Het leven is een hel voor sommigen, time is money en meer van dat soort onzin zorgen ervoor dat wij niet meer werken om te leven, maar leven om te werken.
de LEVENSPIL, dat zouden ze moeten uitvinden. Een middel dat de mens doet afzien van hun work-aholic levensstijl. Levenskwaliteit boven kwantiteit, dat is de kern van de zaak.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2005, 10:39   #23
krizis
Gouverneur

krizis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jules
ik sluit me hierbij aan.

Depressies zijn te overwinnen, hoe moeilijk en uitzichtsloos iemands situatie ook kan lijken.
Daar ben ik het neit mee eens, een persoon mag beslissen over zijn eigen leven en wij zijn wij om te zeggen dat hij geen zelfmoord mag plegen ... niet alle depressies of uitzichtloze situaties zijn te overwinnen of toch neit door iedereen ... jij of ik hebben neit het recht een mens een menswaardige zelfmoord te ontnemen.
Oud 14 oktober 2005, 10:43   #24
krizis
Gouverneur

krizis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix
zelfmoordpil??
zelden zulk een asociaal voorstel gehoord. Mensen zijn overstressd, onder enorme druk van de prestatiemaatschappij, kunnen niet aan verwachtingen voldoen, etc. Het leven is een hel voor sommigen, time is money en meer van dat soort onzin zorgen ervoor dat wij niet meer werken om te leven, maar leven om te werken.
de LEVENSPIL, dat zouden ze moeten uitvinden. Een middel dat de mens doet afzien van hun work-aholic levensstijl. Levenskwaliteit boven kwantiteit, dat is de kern van de zaak.
Met uw pillen allemaal, waarom altijd grijpen naar de farmaceutosche industrie ... ik heb een hectische job als IT-consultant en het is al jaren geen medicatie voor niets ... ik rook wel een dikke joint na't werk af en toe en ik heb nog noit een minuut stress gehad ... moeder natuur heeft alles voorzien ... waarom grijpen naar pillen, Vlamingen zijn de grootste pillenslikkers van Europa en we hebben hebben het meeste mensen met depressies ... begint er zich dan niemand vragen te stellen? Fuck de farma-industrie, NATURE RULES!
Oud 14 oktober 2005, 17:24   #25
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus
Elk jaar plegen vele mensen zelfmoord en doen nog veel meer mensen zelfmoordpogingen. In de praktijk is het vaak niet zo eenvoudig om op een menswaardige wijze uit het leven te stappen. Vele zelfdoders moeten noodgedwongen hun toevlucht zoeken tot eerder barbaarse en pijnlijke methodes, wat in feite een beschaafde maatschappij volstrekt onwaardig is. In onze maatschappij bestaat, geheel terecht, een verbod op folterpraktijken. Zelfdoders daarentegen hebben niet het recht om er op een menswaardige wijze uit te stappen. Alleen al omwille van puur humanitaire redenen zou het daarom aangewezen zijn dat er werk zou worden gemaakt van de legalisatie van een zelfmoodpil zodat mensen die het leven, om welke reden dan ook, niet meer zien zitten, de mogelijkheid krijgen zichzelf te verlossen uit hun ellendig leven. De legalisatie van een zelfmoordpil zou tevens betekenen dat de mensen meer individuele vrijheid hebben waardoor de mensen het gevoel zouden krijgen dat zij, en zij alleen, baas zijn over hun levenseinde. Eigenlijk zou het recht om op een menswaardige wijze uit het leven te stappen, als een fundamenteel mensenrecht moeten worden opgenomen in de universele en Europese verklaring van de rechten van de mens, evenals in de grondwet.

Ook op maatschappelijk vlak zou de legalisatie van een zelfmoordpil heel wat voordelen hebben. Ze zou een bescheiden bijdrage leveren aan de oplossing van het probleem van de overbevolking, een probleem waarvoor de beleidsmakers hardnekkig de kop in het zand steken. Verder zou ze leiden tot meer natuurlijke selectie en tot een vermindering van het aantal nuttelozen in de maatschappij. Opgeruimd staat netjes.

Wie garandeerrrrrrrrrrrt dat de nuttelozen zelfmoorrrrrrrrrrrd zullen plegen?
Ze zullen dat uiteraarrrrrd nutteloos vinden....rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2005, 18:13   #26
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Zelfmoord is ook moord, moord is verboden bij wet. toch simpel?
Oud 14 oktober 2005, 18:44   #27
Bece
Parlementsvoorzitter

Standaard

Aan alle tegenstanders van het recht op zelfdoding.
Ga eens een paar weken dagelijks naar een bejaardenhuis. Beter nog. Ga er als vrijwilliger werken.
Oud 22 oktober 2005, 21:55   #28
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke
Volgens uw logica zou iemand die zelfmoord gepleegd heeft, dan moeten worden veroordeeld tot een postume gevangenisstraf, of wat ?
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2005, 23:55   #29

Karma's schermafbeelding

Standaard

Ik veronderstel dat zelfmoord complexer is dan hier voorgesteld. Toevallig heeft mijn beste vriend zijn broer deze week zelfdoding gepleegd. Ik spreek van zelfdoding en niet van zelfmoord omdat zelfdoding nooit moord kan zijn. Wat ik wel weet is dat ik niet verwonderd was toen ik het hoorde (uiteraard is men altijd verwonderd, maar jullie snappen wel wat ik bedoel). De persoon leeft al jaren met zichzelf in een knoop. Op een goede keer is het dan zover, zijn wederhelft heeft hem verlaten en dat was waarschijnlijk genoeg om het helemaal niet meer te zien zitten en vooral, geen toekomstperspectieven meer te zien. De persoon had geen kinderen, dus laat hij eigenlijk niemand waar hij verantwoordelijkheid over draagt, meer achter. Ik veronderstel dat kinderen hebben genoeg een drijfveer kan zijn om tijdens moeilijke tijden "op de tanden te bijten". Zonder kinderen is het, denk ik, veel moeilijker om nog beweegredenen te hebben om niet verder te doen.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2005, 00:18   #30
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bece
Aan alle tegenstanders van het recht op zelfdoding.
Ga eens een paar weken dagelijks naar een bejaardenhuis. Beter nog. Ga er als vrijwilliger werken.
Is wel waar, ben daar geregeld en soms is het echt wel schrijnend.
Heb er zo nog gezien die daar totaal spastisch vastgebonden liggen en naakt volledig dementerend en dan vraag ik me toch af waarom.
Voor het geld van de ziekenkas allicht.
Oud 23 oktober 2005, 00:37   #31
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke
Zelfmoord is bij wet verboden.
Maar een dode kan niet vervolgd worden!

Ken uw wetten. (alhoewel ik nog niet geweten heb dat iemand vervolgt wordt voor een poging. Mogelijks is "poging tot zelfmoord" niet strafbaar)
We zullen er eens een jurist moeten bijhalen denk ik.

Tot over enkele jaren was "poging tot oplichting" ook niet strafbaar. Oplichting wel. Proberen niet.
Nu wel, proberen mag dus niet meer.

Laatst gewijzigd door Mambo : 23 oktober 2005 om 00:39.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2005, 09:53   #32
Lutifer
Gouverneur

Lutifer's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lutifer
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma
Ik veronderstel dat zelfmoord complexer is dan hier voorgesteld. Toevallig heeft mijn beste vriend zijn broer deze week zelfdoding gepleegd. Ik spreek van zelfdoding en niet van zelfmoord omdat zelfdoding nooit moord kan zijn. Wat ik wel weet is dat ik niet verwonderd was toen ik het hoorde (uiteraard is men altijd verwonderd, maar jullie snappen wel wat ik bedoel). De persoon leeft al jaren met zichzelf in een knoop. Op een goede keer is het dan zover, zijn wederhelft heeft hem verlaten en dat was waarschijnlijk genoeg om het helemaal niet meer te zien zitten en vooral, geen toekomstperspectieven meer te zien. De persoon had geen kinderen, dus laat hij eigenlijk niemand waar hij verantwoordelijkheid over draagt, meer achter. Ik veronderstel dat kinderen hebben genoeg een drijfveer kan zijn om tijdens moeilijke tijden "op de tanden te bijten". Zonder kinderen is het, denk ik, veel moeilijker om nog beweegredenen te hebben om niet verder te doen.
hey Karma, wat je nu vertelt en ook hoe je het vertelt maakt het voor mij duidelijker waarom ik niet 100% akkoord ga met de stelling dat een mens volledig vrij over zijn eigen leven kan beschikken.
Ik las deze stelling hier in de verschillende posts. Deze man had vb. geen kinderen, zijn vrouw heeft hem verlaten en toch raakt zijn zelfdoding nog vele mensen. Ik denk dat je eerste zin, waarin je stelt dat zelddoding complexer is dan hier wordt voorgesteld, heel erg klopt.
Een mens zijn daden (ook zelfdoding) zijn als steentjes die in het water geworpen worden waardoor kringen in het water verder en verder uitdeinen. We kunnen zelf nooit helemaal de gevolgen overzien, zeker niet als je op langere termijn wil kunnen inschatten.
Ik
Oud 23 oktober 2005, 09:54   #33
Lutifer
Gouverneur

Standaard

Citaat:
hey Karma, wat je nu vertelt en ook hoe je het vertelt maakt het voor mij duidelijker waarom ik niet 100% akkoord ga met de stelling dat een mens volledig vrij over zijn eigen leven kan beschikken.
Ik las deze stelling hier in de verschillende posts. Deze man had vb. geen kinderen, zijn vrouw heeft hem verlaten en toch raakt zijn zelfdoding nog vele mensen. Ik denk dat je eerste zin, waarin je stelt dat zelddoding complexer is dan hier wordt voorgesteld, heel erg klopt.
Een mens zijn daden (ook zelfdoding) zijn als steentjes die in het water geworpen worden waardoor kringen in het water verder en verder uitdeinen. We kunnen zelf nooit helemaal de gevolgen overzien, zeker niet als je op langere termijn wil kunnen inschatten.
Ik ben
Oud 23 oktober 2005, 09:54   #34
Lutifer
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik ben niettegenstaande
Oud 23 oktober 2005, 09:54   #35
Lutifer
Gouverneur

Standaard

$

Laatst gewijzigd door Lutifer : 23 oktober 2005 om 10:01.
Lutifer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2005, 09:54   #36
Lutifer
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik ben niettegenstaande dit gegeven voorstander van een 'zelfmoordpil' al mag het ook een ultieme spacecake zijn natuurlijk. Maar de voorwaarde moet dan wel zijn dat al het andere (een zorgzame samenleving, hulp indien nodig en gewenst enz., kansen in het leven) gerealiseerd worden.

Laatst gewijzigd door Lutifer : 23 oktober 2005 om 09:57.
Lutifer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2005, 22:33   #37

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lutifer
Ik ben niettegenstaande dit gegeven voorstander van een 'zelfmoordpil' al mag het ook een ultieme spacecake zijn natuurlijk. Maar de voorwaarde moet dan wel zijn dat al het andere (een zorgzame samenleving, hulp indien nodig en gewenst enz., kansen in het leven) gerealiseerd worden.
Da's nu eenmaal werken aan uw karma. Die zelfmoordpil, daar ben ik persoonlijk geen voorstander van. Laat het m.i. maar een beetje moeilijk gaan, want anders zullen teveel mensen die in een depresieve bui zitten hier van gebruik maken. Een depressie is echter iets waar men kan uit geraken. Ik schreef het onlangs nog in een PB (privé bericht) naar iemand (wie speelt geen rol). Een depressie is alsof men midden in de woestijn met zijn wagen zonder naft (benzine, diesel of lpg) komt te vallen. De wagen is picobello in orde maar toch kan men niet meer vooruit omdat de energie (brandstof) ontbreekt. Men is dus genoodzaakt om te voet verder te gaan totdat het einde van de woestijn is bereikt. Ondertussen moet men veel rusten omdat tevoet gaan nu eenmaal veel meer (persoonlijke) energie kost dan met de wagen rijden. Op een bepaald moment komt men toch eens aan het eind van de woestijn (zonder veel blabla over water en eten weliswaar) en kan men terug verder zoals voorheen. (De afstand die in de woestijn moet worden afgelegd is voor iedereen in een depressie verschillend).
Oud 23 oktober 2005, 22:46   #38
Lutifer
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Da's nu eenmaal werken aan uw karma. Die zelfmoordpil, daar ben ik persoonlijk geen voorstander van. Laat het m.i. maar een beetje moeilijk gaan, want anders zullen teveel mensen die in een depresieve bui zitten hier van gebruik maken. Een depressie is echter iets waar men kan uit geraken. Ik schreef het onlangs nog in een PB (privé bericht) naar iemand (wie speelt geen rol). Een depressie is alsof men midden in de woestijn met zijn wagen zonder naft (benzine, diesel of lpg) komt te vallen. De wagen is picobello in orde maar toch kan men niet meer vooruit omdat de energie (brandstof) ontbreekt. Men is dus genoodzaakt om te voet verder te gaan totdat het einde van de woestijn is bereikt. Ondertussen moet men veel rusten omdat tevoet gaan nu eenmaal veel meer (persoonlijke) energie kost dan met de wagen rijden. Op een bepaald moment komt men toch eens aan het eind van de woestijn (zonder veel blabla over water en eten weliswaar) en kan men terug verder zoals voorheen. (De afstand die in de woestijn moet worden afgelegd is voor iedereen in een depressie verschillend).
ik pleit niet voor de zelfmoordpil bij mensen die depressief zijn.
Mijn motivatie om voor een zelfmoordpil te zijn ligt eigenlijk ergens gans anders.
Ik ben al oud genoeg om me bewust te zijn van aftakeling en dergelijke. Ik weet voor mezelf heel goed wat ik wel en niet wil voor de toekomst.
Ik wil heel graag oud worden , versta me niet verkeerd, ik leef graag en heb nog veel plannen maar ik wens niet afhankelijk te worden van anderen. Het heeft iets met fierheid te maken, ijdelheid misschien. Van zodra ik niet meer zelf mijn eigen vuiligheid kan opkuisen is voor mij de grens bereikt , ook wanneer ik niet meer buiten kan wanneer ik dat wil. Voor ieder van ons ligt die grens misschien ergens anders. Pijn kan een grens zijn zowel fysieke pijn als geestelijke pijn, al lijkt pijn me iets dat kan opgevangen worden.
Ik las ooit dat bij indianen ouderen gewoon achterbleven, zich neerzetten en wachten tot de dood kwam. Ik vermoed dat ook moderne westerlingen die geestkracht kunnen ontwikkelen maar een andere manier zou het gebruik van een zelfmoordpil kunnen zijn.
Oud 23 oktober 2005, 22:53   #39

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lutifer
ik pleit niet voor de zelfmoordpil bij mensen die depressief zijn.
Mijn motivatie om voor een zelfmoordpil te zijn ligt eigenlijk ergens gans anders.
Ik ben al oud genoeg om me bewust te zijn van aftakeling en dergelijke. Ik weet voor mezelf heel goed wat ik wel en niet wil voor de toekomst.
Ik wil heel graag oud worden , versta me niet verkeerd, ik leef graag en heb nog veel plannen maar ik wens niet afhankelijk te worden van anderen. Het heeft iets met fierheid te maken, ijdelheid misschien. Van zodra ik niet meer zelf mijn eigen vuiligheid kan opkuisen is voor mij de grens bereikt , ook wanneer ik niet meer buiten kan wanneer ik dat wil. Voor ieder van ons ligt die grens misschien ergens anders. Pijn kan een grens zijn zowel fysieke pijn als geestelijke pijn, al lijkt pijn me iets dat kan opgevangen worden.
Ik las ooit dat bij indianen ouderen gewoon achterbleven, zich neerzetten en wachten tot de dood kwam. Ik vermoed dat ook moderne westerlingen die geestkracht kunnen ontwikkelen maar een andere manier zou het gebruik van een zelfmoordpil kunnen zijn.
Beste Lutifer,
ik ben blij dat we hier ergens op dezelfde golflengte zitten. Inderdaad, er moet ergens een verschil gemaakt worden tussen mensen die met depressies zitten (en er kunnen uitgeraken) en mensen die in een bepaalde toestand zitten waar ze niet meer kunnen uitgeraken. Je spreekt terecht van dementie, altzheimer of .... what ever. Indien het bij mijzelf ooit zover zou komen, zou ik ook zelf willen beslissen.
Oud 23 oktober 2005, 22:57   #40
Lutifer
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Beste Lutifer,
ik ben blij dat we hier ergens op dezelfde golflengte zitten. Inderdaad, er moet ergens een verschil gemaakt worden tussen mensen die met depressies zitten (en er kunnen uitgeraken) en mensen die in een bepaalde toestand zitten waar ze niet meer kunnen uitgeraken. Je spreekt terecht van dementie, altzheimer of .... what ever. Indien het bij mijzelf ooit zover zou komen, zou ik ook zelf willen beslissen.
eigenlijk ga ik nog een stap verder, ik heb het over gewoon lichamelijke aftakeling. Zelfs als mijn mentale vermogens ( sommigen zullen beweren dat ik die niet heb ) intact blijven zijn er voor mij grenzen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be