![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Welke taal moeten onze Vlaamse scholieren als 2de taal leren? | |||
Chinees |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Duits |
![]() ![]() ![]() |
7 | 6,73% |
Engels |
![]() ![]() ![]() |
36 | 34,62% |
Esperanto |
![]() ![]() ![]() |
4 | 3,85% |
Frans(zoals nu) |
![]() ![]() ![]() |
24 | 23,08% |
Keuzevrijheid: Duits-Engels |
![]() ![]() ![]() |
3 | 2,88% |
Keuzevrijheid: Engels-Frans |
![]() ![]() ![]() |
6 | 5,77% |
Keuzevrijheid: Duits-Engels-Frans |
![]() ![]() ![]() |
20 | 19,23% |
Spaans |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Iets Anders |
![]() ![]() ![]() |
4 | 3,85% |
Aantal stemmers: 104. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
In de dagdagelijkse omgang van de Vlaamse Jan met de pet met zijn Waalse evenknie zal het Engels zorgen voor gelijkheid. De mindere kennis vh Frans door de Vlaming is trouwens een nagel meer in de Belgische doodskist. Citaat:
De kennis van het Engels - de internationale taal vh ogenblik - is voldoende. Ook voor "intellectuelen", zoals ... voor iedereen. Zijn Vlaamse , Franse, Duitse ingenieurs, geneesheren, wiskundigen die slechts 1 vreemde taal kennen geen intellectuelen?
![]() |
![]() |
#22 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Parlementslid
|
![]() Ik zou voor engels gaan.
Maar het probleem is, dat franstaligen enkel het frans machtig zijn meestal. Een voorbeeldje : groot project voor het ministerie van justitie, waar amerikaanse consultants zijn bijgehaald. In een vergadering vraagt een Amerikaan iets aan een franstalige medewerker in het engels, die dan simpelweg in het frans antwoord (spijtig genoeg had het antwoord niks te maken met de vraag) 3 nederlandstaligen en 1 franstalige in een vergadering : natuurlijk wordt er frans gesproken.
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#26 | |
|
![]() Citaat:
![]() De Vlaams nationalisten willen dat den belziek ontploft. Standpunten die je gewoon kan terugvinden in de partijprogramma's van het Belang en de n-va... Surf er es naar.
![]() |
![]() |
#27 |
Minister
|
![]() Ik vind keuzevrijheid de beste optie: kiezen voor Engels, Frans, Duits, eventueel ook Spaans... of gewoon geen vreemde taal (zo heb ik ook nog werk
![]() Laatst gewijzigd door Johan217 : 21 oktober 2005 om 11:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Europees Commissaris
|
![]() Uit anhoop dat de engelse leerlingen steeds minder begaafdheid aan de dag leggen om vreemde talen te leren heeft men in sommige graafschappen
het Esperanto als 2de taal ingevoerd. Om amerikaanse militairen op te leiden en situaties te creeêren waarin "De vijand" anderstalig is en om geen vreemde naties voor het hoofd te stoten, gebruikt the US Army Esperanto. Een ijverig esperantist deed wat opzoekingen en kwam tot de bevinding dat van de 10 miljoen internetgebruikers is Rusland er 300duizend zich soms van het Esperanto bedienen. Deze feitjes om aan te tonen dat Esperanto-onderwijs niet een van de pot gerukte waanidee is. Overigens is er aanstaande maandag ca. 20 h op Nederland 3 een programma over Esperanto na. van de 100ste verjaardag van het allereerste E-o wereldcongres. Nu serieus : Esperanto als 2de taal ? Uit onze lagere scholen studeren geen 2taligen af, wel 12jarigen met een summier begrtip van een "andere taal" & volgens mij is het redelijk belangrijk dat dit in België overal de "andere" landstaal is. In het middelbaar onderwijs, daarentegen gaat men minstens één taal grondig leren en mogelijk zelfs meerdere. Ik zou ervoor pleiten het onderwijs in het latijn te vervangen door onderwijs in het Esperanto. Waar het onderwijs in het Latijn altijd als een brug naar meer universele kennis gezien werd, is deze taal eerder een "topzwaar" vehikel. Het Esperanto leent zich door zijn (relatieve) "gemakkelijkheid" zeer goed als poort naar "de kennis". Ook het feit dat er overal ter wereld mensen te vinden zijn die de taal machtig zijn en er op steeds meer plaatsen officiël onderwijs in gegeven wordt maken dat er een toekomst voor is. Voor Esperanto is er slechts het alternatief van een Angelsaksische dominatie die van alle andere mensen 2de rangsburgers van deze planeet zou maken.
![]() |
#29 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
|
![]() Ik snap trouwens sommige mensen niet die enerzijds beweren dat Frans heel belangrijk is, maar dat anderzijds willen verplichten. Als het dan toch zo belangrijk is voor Vlamingen om Frans te leren, dan zullen leerlingen wel slim genoeg zijn om het vrijwillig te kiezen. Zo ging het ook met Engels in Nederland: niet verplicht (de enige verplichting was: kies minstens één vreemde taal), maar nagenoeg iedereen koos het, omdat kennis van het Engels nu eenmaal heel belangrijk is. Bovendien bood de vrije keuze de enkeling die toevallig tweetalig opgevoed was, de mogelijkheid om geen Engels te hoeven kiezen. Engels voor anderstaligen is voor een moedertaalspreker immers een veel te laag niveau.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() het arabisch kwestie van hun bazen later goed te kunnen verstaan
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Europees Commissaris
|
![]() Dimitri , is het in Nederland voor friezen niet een verplichting als 2de taal Nederlands te leren en pas daarna is er een vrije keuze ?
Zou het dan niet eerlijker zijn indien het voor alle Nederlanders een plicht zou zijn de "andere" nationale taal te leren vooraleer aan "vreemde" talen te beginnen ? Of zou het niet logischer zijn ook de friestaligen de vrije keuze te geven zodat ook zijn de kans hebben onmiddelijk de engelse taal te verkiezen ?
![]() |
#33 | |
|
![]() Citaat:
Het is zelfs zo dat er inmiddels wel drie scholen in Friesland zijn die een (apart) tweetalig programma Engels-Nederlands aanbieden, maar geen scholen die een tweetalig programma Fries-Nederlands hebben. Mijns inziens zou het aanbod dusdanig moeten zijn, dat Fries overal in Friesland als eindexamenvak te volgen is. De verplichting in de basisvorming zou dan moeten worden uitgebreid tot alle drie de jaren, zodat er aansluiting is met de Tweede Fase. Nu is het nl. ook op scholen waar Fries wel als eindexamenvak wordt gegeven zo, dat Fries in het tweede en/of derde jaar niet gegeven wordt. Eindexamenvakken kunnen immers pas vanaf de vierde klas gekozen worden. Een absurde situatie. Een uurtje Fries in de week moet er toch wel afkunnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Feit is blijkbaar dat die Vlaamse artsen niet in Brussel willen werken; Landsverraad aan de Vlaamse grond?8) Bovendien heeft dit niets te maken met of iemand nu al dan niet nederlands leert op school. dit gaat over universitaire opleidingen , socio-economische situatie en dergelijke meer.
EENDRACHT MAAKT MACHT * EINIGKEIT MACHT STARK * L'UNION FAIT LA FORCE - Sport, Opium van en voor het Volk - Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100. Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
2) U verkiest dus verlies van de 'eigenheid' door verengelsing. Wat is ehcter het verschil met de zogezegde verfransing waar jullie het steeds over hebben? ![]() ![]() ![]()
EENDRACHT MAAKT MACHT * EINIGKEIT MACHT STARK * L'UNION FAIT LA FORCE - Sport, Opium van en voor het Volk - Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100. Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() En alwere toch die onverklaarbare haat tegenover een van de mooiste talen die er zijn. Tjonge jonge, gefrustreerden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Europees Commissaris
|
![]() Dimitri,
Je bent het dus wel met me eens dat de "andere" nationale taal in een staat wel degelijk een soort voorkeursbehandelking verdient al ware het maar om de taalcultuur te bewaren. Het zal zo zijn dat in een toekomstige EU er waarschijn;lijk een engelstalige dominantie is en het de eigenaardigheid van de Beneluxers zal zijn dat ze behalve het Euro-engels ook nog de bijna uitgeroeide talen Fries, Letzemburgisch, Nederlands, Frans en Duits in meerdere of mindere mate zullen machtig zijn. Leve de verscheidenheid en de verschillen ? PS : Hoe doet Heineken het met zijn grote glazen van 25 cl ? PS2 : Enkele formleden komen einde november naar de UEA open deurdag in Rotterdam (Hoofdstad van Esperantolando). Kunnen we er een Politics.be forummeeting met in Nederland woonachtige forummers van maken ?
![]() |
#38 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
(= zelfde verwijt dat Vlaamsnationalisten naa het Frans toe maken) Het probleem is meestal dat Engelstaligen alleen maar het Engels machtig zijn. weg met de verengelsing!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
|
![]() Citaat:
Frans wordt immers in ijltempo voorbij gestoken door Duits in Europa. Onze handel gaat ook meer in de richting van Duitstalige landen en landen waar Duits goed gekend is. Ik zou zeggen: Frans is een goede vierde taal. Egidius |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
|
![]() Citaat:
Egide |
|
![]() |
![]() |