Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Welke taal moeten onze Vlaamse scholieren als 2de taal leren?
Chinees 0 0%
Duits 7 6,73%
Engels 36 34,62%
Esperanto 4 3,85%
Frans(zoals nu) 24 23,08%
Keuzevrijheid: Duits-Engels 3 2,88%
Keuzevrijheid: Engels-Frans 6 5,77%
Keuzevrijheid: Duits-Engels-Frans 20 19,23%
Spaans 0 0%
Iets Anders 4 3,85%
Aantal stemmers: 104. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 21 oktober 2005, 10:59   #21
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Het frans niet willen leren uit nationalisme is een van de domste dingen die je (niet) kan doen.
Je verwart het individuele met het politiek-maatschappelijke. Individueel gezien is het positief Frans te beheersen al was het maar om je vijanden beter te leren kennen. Dit is echter alleen nodig voor mensen die een politieke of bepaalde maatschappelijke interesse hebben. De gemeenschap hoeft een efficiënte scholing nodig.
In de dagdagelijkse omgang van de Vlaamse Jan met de pet met zijn Waalse evenknie zal het Engels zorgen voor gelijkheid.
De mindere kennis vh Frans door de Vlaming is trouwens een nagel meer in de Belgische doodskist.
Citaat:
Als je je laat inspireren door nationalisme, dan zou je moeten ervoor pleiten dat de Vlaamse jeugd op intellectueel vlak uitblinkt en dus 4 vreemde talen makkelijk kan beheersen (in concrete: Engels, Frans, Duits en Spaans).
Voor zij die een interesse hebben voor talen, kan dit gelden. Die moeten dat dan ook kiezen als optionele vakken.
De kennis van het Engels - de internationale taal vh ogenblik - is voldoende. Ook voor "intellectuelen", zoals ... voor iedereen. Zijn Vlaamse , Franse, Duitse ingenieurs, geneesheren, wiskundigen die slechts 1 vreemde taal kennen geen intellectuelen?
Oud 21 oktober 2005, 11:12   #22
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat niet wegneemt dat ik het een positieve zaak vind dat Vlamingen minder en minder frans kennen, dit maakt de kloof die er is nog concreten en aantoonbaarder, dit is echten een tijdelijk, 'klein-kationalistisch' standpunt waar ik graag en snel afstand zou willen van nemen.
Liberalistisch geïnspireerd economisch-eenheidsworst (lingua franca en de rol van het engels/chinees) vind ik natuurlijk verwerpelijk en volslagen idioot.
U geeft dus expliciet toe dat het u daar om te doen is, wat heel onze theorie over het complot der Vlaams-nationalistische politici bevestigt.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2005, 11:15   #23
Calle
Parlementslid

Standaard

Ik zou voor engels gaan.

Maar het probleem is, dat franstaligen enkel het frans machtig zijn meestal.

Een voorbeeldje : groot project voor het ministerie van justitie, waar amerikaanse consultants zijn bijgehaald.
In een vergadering vraagt een Amerikaan iets aan een franstalige medewerker in het engels, die dan simpelweg in het frans antwoord (spijtig genoeg had het antwoord niks te maken met de vraag)

3 nederlandstaligen en 1 franstalige in een vergadering : natuurlijk wordt er frans gesproken.
Calle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2005, 11:22   #24
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Vergeet wel niet dat uitgerekend de Franse Gemeenschap is begonnen met taalbaden in de klas. Ere aan wie ere toekomt.

Eergisteren legde Di Rupo daar nog de nadruk op na zijn gesprek met Y. Leterme. Deze laatste sprak liever over de bevoegdheden die hij nog gesplitst wil zien. Kan die man eigenlijk iets anders?
En, brengt dat wat op aan subsidies ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2005, 11:31   #25
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat niet wegneemt dat ik het een positieve zaak vind dat Vlamingen minder en minder frans kennen, dit maakt de kloof die er is nog concreten en aantoonbaarder,
Daar zijn wij het al over eens.
Oud 21 oktober 2005, 11:34   #26
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U geeft dus expliciet toe dat het u daar om te doen is, wat heel onze theorie over het complot der Vlaams-nationalistische politici bevestigt.
Welk complot, jongen?
De Vlaams nationalisten willen dat den belziek ontploft. Standpunten die je gewoon kan terugvinden in de partijprogramma's van het Belang en de n-va...
Surf er es naar.
Oud 21 oktober 2005, 11:45   #27
Johan217
Minister

Johan217's schermafbeelding

Standaard

Ik vind keuzevrijheid de beste optie: kiezen voor Engels, Frans, Duits, eventueel ook Spaans... of gewoon geen vreemde taal (zo heb ik ook nog werk ). In Centraal- en Oost-Europa leren de meeste jongeren trouwens Engels in plaats van Duits. In Italië en Spanje spreekt men ook eerder Engels dan Frans, heb ik de indruk.

Laatst gewijzigd door Johan217 : 21 oktober 2005 om 11:46.
Johan217 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2005, 11:50   #28
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Uit anhoop dat de engelse leerlingen steeds minder begaafdheid aan de dag leggen om vreemde talen te leren heeft men in sommige graafschappen
het Esperanto als 2de taal ingevoerd. Om amerikaanse militairen op te leiden
en situaties te creeêren waarin "De vijand" anderstalig is en om geen vreemde naties voor het hoofd te stoten, gebruikt the US Army Esperanto. Een ijverig esperantist deed wat opzoekingen en kwam tot de bevinding dat van de 10 miljoen internetgebruikers is Rusland er 300duizend zich soms van het Esperanto bedienen.

Deze feitjes om aan te tonen dat Esperanto-onderwijs niet een van de pot gerukte waanidee is. Overigens is er aanstaande maandag ca. 20 h op Nederland 3 een programma over Esperanto na. van de 100ste verjaardag van het allereerste E-o wereldcongres.

Nu serieus : Esperanto als 2de taal ? Uit onze lagere scholen studeren geen 2taligen af, wel 12jarigen met een summier begrtip van een "andere taal"
& volgens mij is het redelijk belangrijk dat dit in België overal de "andere" landstaal is. In het middelbaar onderwijs, daarentegen gaat men minstens één taal grondig leren en mogelijk zelfs meerdere. Ik zou ervoor pleiten het onderwijs in het latijn te vervangen door onderwijs in het Esperanto. Waar het onderwijs in het Latijn altijd als een brug naar meer universele kennis gezien werd, is deze taal eerder een "topzwaar" vehikel. Het Esperanto leent zich door zijn (relatieve) "gemakkelijkheid" zeer goed als poort naar "de kennis".

Ook het feit dat er overal ter wereld mensen te vinden zijn die de taal machtig zijn en er op steeds meer plaatsen officiël onderwijs in gegeven wordt maken dat er een toekomst voor is.

Voor Esperanto is er slechts het alternatief van een Angelsaksische dominatie
die van alle andere mensen 2de rangsburgers van deze planeet zou maken.
Oud 21 oktober 2005, 12:09   #29
Dimitri

Standaard

Citaat:
Het is jou en de BUB toch ook om het omgekeerde te doen: d.m.v. wederzijdse taalkennis proberen een kunstmatige eenheid te creëren? Volgens mij is daar niets geheims of complotterigs aan.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2005, 12:14   #30
Dimitri

Standaard

Ik snap trouwens sommige mensen niet die enerzijds beweren dat Frans heel belangrijk is, maar dat anderzijds willen verplichten. Als het dan toch zo belangrijk is voor Vlamingen om Frans te leren, dan zullen leerlingen wel slim genoeg zijn om het vrijwillig te kiezen. Zo ging het ook met Engels in Nederland: niet verplicht (de enige verplichting was: kies minstens één vreemde taal), maar nagenoeg iedereen koos het, omdat kennis van het Engels nu eenmaal heel belangrijk is. Bovendien bood de vrije keuze de enkeling die toevallig tweetalig opgevoed was, de mogelijkheid om geen Engels te hoeven kiezen. Engels voor anderstaligen is voor een moedertaalspreker immers een veel te laag niveau.
Oud 21 oktober 2005, 12:28   #31
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

het arabisch kwestie van hun bazen later goed te kunnen verstaan
Dixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2005, 12:31   #32
1handclapping
Europees Commissaris

Standaard

Dimitri , is het in Nederland voor friezen niet een verplichting als 2de taal Nederlands te leren en pas daarna is er een vrije keuze ?
Zou het dan niet eerlijker zijn indien het voor alle Nederlanders een plicht zou zijn de "andere" nationale taal te leren vooraleer aan "vreemde" talen te beginnen ? Of zou het niet logischer zijn ook de friestaligen de vrije keuze te geven zodat ook zijn de kans hebben onmiddelijk de engelse taal te verkiezen ?
Oud 21 oktober 2005, 13:05   #33
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Dimitri , is het in Nederland voor friezen niet een verplichting als 2de taal Nederlands te leren en pas daarna is er een vrije keuze ?
Zou het dan niet eerlijker zijn indien het voor alle Nederlanders een plicht zou zijn de "andere" nationale taal te leren vooraleer aan "vreemde" talen te beginnen ? Of zou het niet logischer zijn ook de friestaligen de vrije keuze te geven zodat ook zijn de kans hebben onmiddelijk de engelse taal te verkiezen ?
Bij mijn weten zijn er momenteel geen Friestalige middelbare scholen, zelfs geen tweetalige scholen Fries-Nederlands! Op alle middelbare scholen in Friesland is Nederlands dus de voertaal en wordt Fries alleen als taalvak onderwezen. De provincie Fryslân heeft Fries in de basisvorming verplicht, zij het dat het maar één of twee jaar wordt gegeven en dat slechts één uur in de week. Er zijn maar weinig scholen die Fries ook daarna nog aanbieden en de mogelijkheid bieden het als eindexamenvak te kiezen. Hier is dus nog een wereld te winnen.

Het is zelfs zo dat er inmiddels wel drie scholen in Friesland zijn die een (apart) tweetalig programma Engels-Nederlands aanbieden, maar geen scholen die een tweetalig programma Fries-Nederlands hebben.

Mijns inziens zou het aanbod dusdanig moeten zijn, dat Fries overal in Friesland als eindexamenvak te volgen is. De verplichting in de basisvorming zou dan moeten worden uitgebreid tot alle drie de jaren, zodat er aansluiting is met de Tweede Fase. Nu is het nl. ook op scholen waar Fries wel als eindexamenvak wordt gegeven zo, dat Fries in het tweede en/of derde jaar niet gegeven wordt. Eindexamenvakken kunnen immers pas vanaf de vierde klas gekozen worden. Een absurde situatie. Een uurtje Fries in de week moet er toch wel afkunnen.
Oud 21 oktober 2005, 13:16   #34
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel

Of hoe verklaar je dit?
Artsen leren hoe ze iemand moeten genezen. Taalonderwijs is daar niet bij. de Quota van toegelaten geneeskunde studenten zorgen er voor dat er minder artsen zijn en dus ook minder die zich in brussel kunnen/willen vestigen.

Feit is blijkbaar dat die Vlaamse artsen niet in Brussel willen werken; Landsverraad aan de Vlaamse grond?8)

Bovendien heeft dit niets te maken met of iemand nu al dan niet nederlands leert op school. dit gaat over universitaire opleidingen , socio-economische situatie en dergelijke meer.

- Sport, Opium van en voor het Volk -

Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100.

Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100
A is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2005, 13:18   #35
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab
Engels als verplichte tweede taal.
De dominante taal op het ogenblik. Lingua Franca.
Hoe minder goed Frans de Vlamingen spreken, hoe beter.
.
1) Uw keuze is dus emotioneel ingegeven door een onverklaarbare haat jegens de Franse taal

2) U verkiest dus verlies van de 'eigenheid' door verengelsing. Wat is ehcter het verschil met de zogezegde verfransing waar jullie het steeds over hebben? Het is net hetzelfde alleen een andere taal. Het blijft een afstaan van de 'grondeigen' taal voor een vreemde taal. Vuile Engelskions!

Oud 21 oktober 2005, 13:20   #36
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Wat niet wegneemt dat ik het een positieve zaak vind dat Vlamingen minder en minder frans kennen, dit maakt de kloof die er is nog concreten en aantoonbaarder, dit is echten een tijdelijk, 'klein-kationalistisch' standpunt waar ik graag en snel afstand zou willen van nemen.
Liberalistisch geïnspireerd economisch-eenheidsworst (lingua franca en de rol van het engels/chinees) vind ik natuurlijk verwerpelijk en volslagen idioot.
Vind u nu zelf niet dat u zichzelf tegenspreekt???

En alwere toch die onverklaarbare haat tegenover een van de mooiste talen die er zijn. Tjonge jonge, gefrustreerden.

Oud 21 oktober 2005, 13:21   #37
1handclapping
Europees Commissaris

Standaard

Dimitri,

Je bent het dus wel met me eens dat de "andere" nationale taal in een staat wel degelijk een soort voorkeursbehandelking verdient al ware het maar om de taalcultuur te bewaren.

Het zal zo zijn dat in een toekomstige EU er waarschijn;lijk een engelstalige dominantie is en het de eigenaardigheid van de Beneluxers zal zijn dat ze
behalve het Euro-engels ook nog de bijna uitgeroeide talen
Fries, Letzemburgisch, Nederlands, Frans en Duits in meerdere of mindere mate zullen machtig zijn. Leve de verscheidenheid en de verschillen ?

PS : Hoe doet Heineken het met zijn grote glazen van 25 cl ?

PS2 : Enkele formleden komen einde november naar de UEA open deurdag
in Rotterdam (Hoofdstad van Esperantolando). Kunnen we er een Politics.be forummeeting met in Nederland woonachtige forummers van maken ?
Oud 21 oktober 2005, 13:22   #38
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calle
Ik zou voor engels gaan.

Maar het probleem is, dat franstaligen enkel het frans machtig zijn meestal.

Een voorbeeldje : groot project voor het ministerie van justitie, waar amerikaanse consultants zijn bijgehaald.
In een vergadering vraagt een Amerikaan iets aan een franstalige medewerker in het engels, die dan simpelweg in het frans antwoord (spijtig genoeg had het antwoord niks te maken met de vraag)
.
Maar die Amerikaan sprak blijkbaar ook alleen maar Engels. Zoals het altijd is met Engelstaligen; Die spreken ook alleen maar Engels en verwachten steeds weer dat iedereen zomaar Engels spreekt en verstaat.

(= zelfde verwijt dat Vlaamsnationalisten naa het Frans toe maken)

Het probleem is meestal dat Engelstaligen alleen maar het Engels machtig zijn. weg met de verengelsing!

Oud 21 oktober 2005, 13:30   #39
Egidius

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Frans is wel een goede derde taal.
Als het maar niet opgelegd is.
Frans wordt immers in ijltempo voorbij gestoken door Duits in Europa. Onze handel gaat ook meer in de richting van Duitstalige landen en landen waar Duits goed gekend is.
Ik zou zeggen: Frans is een goede vierde taal.

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2005, 13:32   #40
Egidius

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door snoodaard
De laatste 30 jaar alleen dikke michel en motje.
Ge vergeet Fluppen en Elio.

Egide
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be