Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 juli 2003, 00:37   #21
Patje
Lokaal Raadslid

Patje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mieke 79
Hoe noemen die dingen allemaal: power rangers enzo. Als ik mijn buurjongens zie rondlopen met hun nepgeweren en nep automatische dinges, het schrikt me af... Wij kregen dat niet thuis, hoogstens es een sabel ofzo (maar ik ben ook een meisje). Ik snap niet wat er zo leuk is aan dat soort speelgoed en dat soort series.
Bij ons was het ook niet anders dan 'schieten en poeffen' . Maar we leerden tevreden te zijn met wat we hadden. Ik wou op mijn 16 de een motorfiets. Geen probleem maar Bibi mocht ervoor gaan werken. Idem toen ik 18 werd en een wagen wou. Als ik zie wat ze vandaag de dag allemaal krijgen zonder er iets voor te hoeven doen.
Patje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2003, 09:05   #22
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Ik denkt toch niet dat de tijden zo veel veranderd zijn. Ik mocht niet eens een bromfiets - als ik er al een wilde - en voor een auto moet ik ook gaan werken. Dit zijn eigenlijk logische zaken.
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2003, 09:52   #23
Patje
Lokaal Raadslid

Patje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw
Ik denkt toch niet dat de tijden zo veel veranderd zijn. Ik mocht niet eens een bromfiets - als ik er al een wilde - en voor een auto moet ik ook gaan werken. Dit zijn eigenlijk logische zaken.
Dat zou een logische zaak moeten zijn. Maar ik ken wel verschillende jonge gasten die dat krijgen, tweedehands wel te verstaan, van hun ouders. Die gasten gaan nog naar school, gaan in het weekend uit. Voor mij geen probleem, als jonge gast moet je uitgaan. Alleen kennen ze de waarden van het geld niet. Die gasten moeten er niets voor doen. Idem i.v.m. discipline. Heb je al eens op straat gekeken welke "schotelvodden" er langs straat lopen. Let wel je mag niet iedereen over dezelfde kam scheren. Ik ken ook veel andere jonge gasten.
Patje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2003, 12:33   #24
Babeth
Gouverneur

Babeth's schermafbeelding

Standaard

Onze ouders hebben mijn broers en mij altijd laten werken voor onze gemotoriseerde vervoermiddelen. De fietsen kregen we nog, maar daarna moesten we onze aankopen zelf doen. Waarom denk je dat ik pas op mijn 26ste mijn rijbewijs heb gehaald ? We moesten ook d�*t zelf betalen...

Onze stiefvader heeft ons ook leren omgaan met vuurwapens (ik was 12 toen ik leerde schieten met een echt geweer) maar heeft altijd de veiligheid benadrukt. Zo sterk was die nadruk dat, toen mijn oudste broer voor kerstmis een luchtbuks kreeg en er voor de grap mee op ons mikte, onze stiefvader dat ding onmiddelijk heeft afgepakt en voor een lange tijd in de kast opgesloten hield. Mijn broer wist daarna wel beter dan met een wapen naar iemand te mikken...

Het is langzamerhand wel een feit dat de "moderne" electronische spellekes bijzonder gewelddadig zijn evenals sommige kinderprogramma's, maar ik denk dat het maar een beperkte invloed heeft op de psyche van kinderen. Wij zijn ook opgegroeid met de "cowboys en indianen" nietwaar ? En wat te denken van de kinderen die "live" gruwelijke dingen meemaakten ? Zijn die nu ook gewelddadig ? Dan moet mijn vader een groot gevaar voor de samenleving zijn geweest toen hij in zijn puberteit was...

Ik heb gewoon de indruk dat heel wat van die gewapende kinderen een emotioneel of geestelijk probleem hadden en een uitweg zochten. Ik heb contact gehad met enkele van zulke kinderen in Engeland, als ze niet naar een psycholoog waren geweest dan zou het slecht met hen afgelopen zijn geweest. Een van die jongemannen heb ik zelfs via de chat van zelfmoord kunnen afhouden. Er lopen teveel jonge mensen rond met problemen waar niemand oor voor heeft.

Elke jongere die in zijn puberteit komt heeft zowiezo geestelijke en emotionele problemen omdat de hormonale veranderingen in het lichaam van een puber zo ingrijpend zijn. Vroeger werden ze aan het werk gezet of aan de studie, tegenwoordig hebben ze tijd genoeg om zich zielig en onbegrepen te voelen.
Sommigen van hen krijgen grote kado's waarmee de ouders een eventuele emotionele verwaarlozing afkopen. Die jonge mensen vindt je soms terug in de krant onder de kop: "Auto rond boom geplakt".
Anderen krijgen helemaal niets en moeten in ellende voor zichzelf leren zorgen. Die plegen soms zelfmoord.

Het probleem ligt dus bij de opvoeding. Of beter nog, het gebrek aan "bezig houden" waardoor de puber ruimschoots de kans krijgt om zich in zelfmedelijden te wentelen. Zij hebben een dadendrang die niet in daden kan omgezet worden omdat ze volgens onze huidige samenleving nog maar kinderen zijn. Daarom ben ik ook een voorstander van studentenjobs, liefs vanaf 14 jaar, zodat een jongere de kans krijgt om te proeven van het bedrijfsleven (en zijn zegeningen te tellen omdat hij nog niet altijd moet werken) en voor zichzelf de nodige dingen kan aanschaffen om voor zichzelf een identiteit op te bouwen. Zuur verdiend geld = beter begrip voor aangekochte eigendommen.
Oud 22 juli 2003, 15:42   #25
Leviathan
Provinciaal Statenlid

Leviathan's schermafbeelding

Standaard

Eén of andere Griekse filosoof (ik geloof dat het Socrates of zo was) zei een paar duizend jaar geleden al dat de 'jeugd van tegenwoordig' nergens nog respect voor had en regelrecht uitschot was. Die ouwe zakken van vandaag waren vijftig jaar geleden ook krapuul, en binnen vijftig jaar zal het krapuul van vandaag even hard klagen als die Statler-&-Waldorf types van vandaag. De jeugd is niet crimineler dan honderd of zelfs duizend jaar geleden.
Leviathan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2003, 18:19   #26
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leviathan
Eén of andere Griekse filosoof (ik geloof dat het Socrates of zo was) zei een paar duizend jaar geleden al dat de 'jeugd van tegenwoordig' nergens nog respect voor had en regelrecht uitschot was. Die ouwe zakken van vandaag waren vijftig jaar geleden ook krapuul, en binnen vijftig jaar zal het krapuul van vandaag even hard klagen als die Statler-&-Waldorf types van vandaag. De jeugd is niet crimineler dan honderd of zelfs duizend jaar geleden.
Plato:

Een ding is zeker, het zal altijd de goeie ouwe tijd zijn, en de jeugd van tegenwoordig zal nooit iets waard zijn. (vrije vertaling)
Oud 22 juli 2003, 18:23   #27
Pinehole
Vreemdeling

Pinehole's schermafbeelding

Stuur een bericht via Yahoo naar Pinehole
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
2 dingen zijn zeker: Het was altijd beter in de goeie ouwe tijd en de jeugd van tegenwoordig is rot.

Plato, somewhere BC
Groot gelijk!En het is ook altijd de schuld van iets of iemand anders:boeken,films,muziek...
Pinehole is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2003, 19:01   #28
wardje
Burgemeester

wardje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Films en TV-series werken naboortsing in de hand.

Zo lijkt er een rage ontstaan te zijn in de VS van jongelui die na het zien van de film "Fast & Furious" om ter snelst door de straten willen gaan racen. Met een paar tientallen doden tot gevolg ondertussen.

Die kinderen die in Engeland enkele jaren geleden een peuter vermoordden hadden hun inspiratie ook uit een film gehaald.

Zelfs de overvallen van de Bende van Nijvel lijken geïnspireerd door een Braziliaans TV-feuilleton waarin een gangsterbende series overvallen pleegde met VW-Golfjes.
Ach dat ligt niet speciaal aan films & tv-series; destijds met Goethes Werther was er ook een wertherrage, die zich deels op onschuldige wijze uitte in een wertherkledijmode, maar ook inspireerde tot enkele zelfmoorden. Goethe zag zich zelfs genoodzaakt om aan latere uitgaven een passage toe te voegen waarin het werd afgeraden werther na te volgen.

Literatuur ook maar verbieden dan?
wardje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2003, 19:06   #29
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wardje
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Films en TV-series werken naboortsing in de hand.

Zo lijkt er een rage ontstaan te zijn in de VS van jongelui die na het zien van de film "Fast & Furious" om ter snelst door de straten willen gaan racen. Met een paar tientallen doden tot gevolg ondertussen.

Die kinderen die in Engeland enkele jaren geleden een peuter vermoordden hadden hun inspiratie ook uit een film gehaald.

Zelfs de overvallen van de Bende van Nijvel lijken geïnspireerd door een Braziliaans TV-feuilleton waarin een gangsterbende series overvallen pleegde met VW-Golfjes.
Ach dat ligt niet speciaal aan films & tv-series; destijds met Goethes Werther was er ook een wertherrage, die zich deels op onschuldige wijze uitte in een wertherkledijmode, maar ook inspireerde tot enkele zelfmoorden. Goethe zag zich zelfs genoodzaakt om aan latere uitgaven een passage toe te voegen waarin het werd afgeraden werther na te volgen.

Literatuur ook maar verbieden dan?
Sinds de Jackass serie sterven er hier elke maand een paar tieners op de meest uiteenlopende domme manieren.
Oud 22 juli 2003, 22:48   #30
Elle
Provinciaal Statenlid

Elle's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Elle
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mieke 79
Idd, in series voor zelfs zeer jonge kinderen draait het tegenwoordig alleen maar over geweld. Hoe noemen die dingen allemaal: power rangers enzo. Als ik mijn buurjongens zie rondlopen met hun nepgeweren en nep automatische dinges, het schrikt me af... Wij kregen dat niet thuis, hoogstens es een sabel ofzo (maar ik ben ook een meisje). Ik snap niet wat er zo leuk is aan dat soort speelgoed en dat soort series.

Daarom: Meer VEILIGE sex op TV en minder geweld!!!
Ik was altijd de roze power ranger.... En dan maar vechten en robots platknallen. Superplezant allemaal, heel onschuldig.
Mijn barbiepop en ken-pop daarentegen...wat die allemaal soms uitgestoken hebben....
Oud 23 juli 2003, 11:14   #31
Babeth
Gouverneur

Babeth's schermafbeelding

Standaard

Ha ja, mijn poppen hebben daar ook al onder... euh... geleden. Wat een opgroeiend meiske niet allemaal met haar speelgoed doet hè ?
En dan de veldslagen die mijn broers en ik uitvochten met onze speelgoedsoldaatjes... zalig gewoon die kannonnen en granaten.

Wat die blitse auto's betreft: een goeie kameraad van ons uit Nederland verkondigde twee weken geleden trots de aanschaf van zo'n "droombak" aan maar had gisteren treurig nieuws... ze hebben hem geflitst op 109 km/u boven de toegestane limiet. Resultaat: droombak èn rijbewijs in beslag genomen.
Had hij maar moeten beseffen dat zwaantjes vooral in de buurt van snelwegen nestelen. En dat die mannen tegenwoordig zulke goeie camera's hebben dat die niet meer spontaan in brand vliegen wanneer er zo'n droombak voorbijsjeest.
Zou ik hem zielig vinden ? [size=2]Naaaaahhh...[/size]
Oud 23 juli 2003, 16:27   #32
Leviathan
Provinciaal Statenlid

Leviathan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinehole
Citaat:
2 dingen zijn zeker: Het was altijd beter in de goeie ouwe tijd en de jeugd van tegenwoordig is rot.

Plato, somewhere BC
Groot gelijk!En het is ook altijd de schuld van iets of iemand anders:boeken,films,muziek...
Vroeger waren Elvis Presley, de Beatles en strips als Superman en Batman de slechterikken, vandaag is het Marilyn Manson, Doom en Harry Potter. Ze zullen altijd wel iets vinden om de schuld op te steken.
Leviathan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2003, 03:36   #33
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leviathan
Plato:

Een ding is zeker, het zal altijd de goeie ouwe tijd zijn, en de jeugd van tegenwoordig zal nooit iets waard zijn. (vrije vertaling)
Cicero: 63vC:
O tempora O mores

In het verleden was het beter, in het verleden was het beter in het verleden, het was in het verleden beter dan in het heden en in de toekomst zal het nog steeds beter zijn geweest in het verleden.
Ik denk dat het te betwijfelen valt of het slechter leven is dan enkele honderden of duizenden jaren geleden.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2003, 06:38   #34
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Ik merk er in alle geval niets van dat den ouwen tijd veel beter was

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be