![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Welke staten zijn acceptabel voor mij? | |||
unitair België, model 1830/BUB |
![]() ![]() ![]() |
8 | 10,26% |
federaal België, model 1993 |
![]() ![]() ![]() |
12 | 15,38% |
federaal België, model Zwitserland |
![]() ![]() ![]() |
13 | 16,67% |
confederaal België |
![]() ![]() ![]() |
20 | 25,64% |
Onafhankelijk Vlaanderen, unitair |
![]() ![]() ![]() |
32 | 41,03% |
Onafhankelijk Vlaanderen, (con)federaal |
![]() ![]() ![]() |
29 | 37,18% |
Groot-Nederland (VL+NL), unitair |
![]() ![]() ![]() |
12 | 15,38% |
Groot-Nederland (VL+NL), (con)federaal |
![]() ![]() ![]() |
38 | 48,72% |
Heel-Nederland (Benelux), unitair |
![]() ![]() ![]() |
4 | 5,13% |
Heel-Nederland, (con)federaal |
![]() ![]() ![]() |
21 | 26,92% |
Aldietsland (Nederduits, van Duinkerke tot Koningsbergen) |
![]() ![]() ![]() |
7 | 8,97% |
Groot-Germaans Rijk (speciaal voor Gudi) |
![]() ![]() ![]() |
8 | 10,26% |
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 78. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() "VB light" snap je niet dat dit een Volksunie scenario wordt waarbij de radicaalste en dus geloofwaardigste aan het langste eind zal trekken? Daarbij niet in absolute zin (van "gelijk hebben") maar wel in electorale zin8) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Iemand met een dubbelnick die door de mand valt dus.
![]() |
#23 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Als er dus iemand gediskwalificeerd is, zijn jullie het wel. You lose! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
|
![]() Citaat:
Nooit. Als mensen hun eigen politieke agenda proberen binnen te smokkelen in de betekenis van woorden, dan gaan mijn haren wél rechtstaan. Democratie is zo een woord waar autoritairen van alles insmokkelen. Solidariteit ook, Belgicisten steken er hun eigen politieke doeleinden in. Vreemd dat u niet inging op mijn suggestie om de betekenis van het woord solidariteit eens op te zoeken in Vandale of een encyclopedie. Laatst gewijzigd door Egidius : 10 januari 2006 om 16:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
|
![]() Citaat:
Overigens hou ik zelf evenmin veel van de BUB, maar ik zou ze persoonlijk nooit op dezelfde hoogte stellen als de nazi's. Als Knuppel u nu nog met Leopold II vergeleken had... Laatst gewijzigd door Egidius : 10 januari 2006 om 16:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Om te herenigen, moet er toenadering zijn tot de drie landen van de Benelux. België mag niet opgeslokt worden en Luxemburg mag niet opgeslokt worden. Dat vereist een heel nieuwe modaliteit, niet die van Nederlander, niet die van Belg, niet die van Luxemburger en zeker niet die van Vlaming of Waal. Dat vereist de modaliteit van Bourgondiër om het even zo te stellen. Die nieuwe staat moet niet Nederlands zijn, maar én Nederland én Belgisch én Luxemburgs. Er moet een lijm zijn die de drie delen bij elkaar houdt. Die lijm kan bestaan in een gezamelijk belang en het aanmoedigen van het geïntegreerde culturele leven. Dat vereist weerom een federatie en zelfs een losse federatie, waarbij we beter een andere indeling aanhouden dan de driedeling België, Nederland en Luxemburg of de vierdeling Vlaanderen, Wallonië, Nederland en Luxemburg. Ik pleit voor provinciale decentralisatie, waarbij de decentralisatie federale of zelfs confederale vormen aanneemt. Een Benelux eenheidsstaat is achterhaald. Eer de Bourgondische mentaliteit volwassen is, zal er veel water naar de zee moeten stromen, zeker met de onverantwoordelijkheid en het egoisme dat in deze tijd universeel lijkt geworden te zijn. Ik snap niet hoe sommigen België willen splitsen om later toch een soort Verenigd Koninkrijk der Nederlanden te willen, mét Wallonië. Wallonië wordt na de Vlaamse onafhankelijkheid toch geannexeerd door Frankrijk en dat zou de grootste definitieve verovering van onze gebieden zijn ooit (want 1795 was niet definitief). Ik wil België dus bewaren als integrerend deel van onze streken, want België en Wallonië zijn een brug naar Luxemburg, de derde staat van de Lage Landen. De geesten zijn echter niet rijp voor hereniging en te haastig handelen zal zeker geen gunstige invloed hebben op onze veiligheidssituatie. Daarom pleit ik nu voor de status quo of het provinciaal federaliseren van België, van waaruit verder een Bourgondische mentaliteit en besef kan groeien. Ik hoop op uw vraag geantwoord te hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Dit wordt teveel een welles-nietes spelletje.
Ik hoop dat het u niet vergaat als Jan van den Berghe, die heeft me ooit ook verkeerde woorden in de mond gelegd en heeft sindsdien mij uit schaamte gemeden als de pest. Ik hoop dat u uw hoofd fier kan houden en dat woorden niet moeten verbergen dat het slap hangt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Ik vrees dat deze discussie een klucht wordt door uw toedoen. Een gemiste kans, want ik vond net dat we er wat van konden maken.
Mocht u van goede wil zijn: altijd bereid de draad terug op te namen waar u hem heeft laten vallen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Jij werd dus terecht gediskwalificeerd. Het valt wel op hoe voorzichtig jij bent geworden in het nazifiëren van je tegenstanders. Citaat:
Citaat:
Ik voel me door jouw suggestie toevallig niet in het minst aangesproken.
![]() |
![]() |
#33 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#34 |
|
![]() Euhm, wat is die wet van Godwin?
![]() |
#35 |
|
![]() Laat maar:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Godwin ![]() Tja, ik begrijp die pippo ergens wel, jij vergeleek hem met BUB. Verwarring met de aanhangers van snorremans is begrijpelijk.
![]() |
#36 | |||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Misschien zal een hereniging van al de Nederlanden er wel toe leiden dat men minder 101 zit en dat men de problemen multipolariseert. Ik heb dus in principe niets tegen een herenigde Benelux, maar ik denk dat Wallonië altijd een passief aanhangsel zal blijven. Citaat:
Citaat:
Vlaanderen en Nederland lijken steeds meer en meer op elkaar en vullen elkaar mooi aan zonder zwaar te conflicteren. Ik zie nog altijd meer in een Groot-Nederland dan in Heel-Nederland.
![]() |
![]() |
#37 |
Europees Commissaris
|
![]() Ons aller Verhofstad pleegde een boekje over de Staat : Verenigde Staten van Europa.
Om ernstig te blijven zou men dan in de eerste plaats kunnen streven naar een vereniging van de Benelux.. Het toenemend verschijnsel van Nederbelgen en Belgolanders werkt dit overigens reeds volop in de hand (er zijn ongetwijfeld ook talrijke Nederluxers en Belgiluxers). Opmerkenswaard zijn ook de talrijke "incidenten" tussen belgische en nederlandse regeringen.. wat eigenlijk inhoudt dat de diverse regeringen elkaar met meer aandacht beschouwen dan die van andere "buitenlanden" m.a.w. we "hebben" wel wat met elkaar.. Benelux een mooi land van Friesland tot de Gaume.. Maar als we een daadwerkelijke vereniging tot doel willen stellen, moeten we nagaan hoe de diverse wetten kunnen convergeren en zullen we naar een compatiliteit moeten streven ipv naar een verder uit elkaar groeien dat zich nu voordoet vb. een unificatie van de politieke partijen : DB =Diets Belang ipv. Vlaams Belang ? AP =Arbeiderspartij ipv PS, PVDA en SPa CDA = ipv CD + V / NVA +CDH VVD =: ipv MR, VLD LLP = ipv Spirit, D66 (Links Liberale Partij) Door een nauwere partijpolitieke samenwerking zal er op die manier automatisch een meer op éénmaking gerichte politiek ontstaan.
![]() |
#38 | |
|
![]() Citaat:
(*) Sommigen gaan dan schelden of heel hard ontkennen. Ik doe dat al een tijdje niet meer. Ik post dan liever iets van het zelfde niveau terug. Laatst gewijzigd door Egidius : 11 januari 2006 om 14:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |