Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 januari 2006, 10:14   #21
Tempest
Gouverneur

Tempest's schermafbeelding

Standaard

Oops! Enschede is Overijssel...

Drenthe <---> Twente! (teveel naar "Hints" gekeken één woord... twee lettergrepen...
Tempest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2006, 10:14   #22
Tempest
Gouverneur

Standaard

*duplicate*
Oud 10 januari 2006, 10:17   #23
Tempest
Gouverneur

Standaard

*duplicate*
Oud 10 januari 2006, 10:17   #24
Tempest
Gouverneur

Standaard

*tijd om een nieuwe keyboard aan te vragen*
Oud 10 januari 2006, 12:39   #25
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Breydel Bekijk bericht
De tijd van de "Buurtspoorwegen" is al enkele tientallen jaren verleden tijd advocaatje....
Maar het idee begint toch terug op te komen. Iets tussen trams en treinen...
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2006, 12:49   #26
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
Ja, maar ze stoppen aan de gewestgrens. Als je bv naar Brussel wil is dat niet zo handig.
Er zijn wel bussen tussen Vlaanderen en Brussel.
Maar ik ben akkoord dat het idee van een Brussels Hoofdstedelijk Gewest een ramp is geworden. Het Brussel Gewest zou best samengevoegd wordern met het Vlaamse.
Nu werkt de NMBS aan een Gewestelijk Expresnet (GEN) voor de ontsluiting van de Vlaamse Rand met Brussel. Tegelijk ontwikkelen De Lijn en de provincie Vlaams-Brabant aan een Brussel Brabant Net (BBN), los van het GEN-initiatief. De MIVB werkt nauwelijks mee aan beide projecten, en richt zich bijna enkel op het verkeer binnen Brussel zelf.

De enige oplossing is de spltising van de NMBS in een RMVS en een SRCW, en een samenvoeging van De Lijn en de MIVB. Ik denk niet dat de RMVS zou moeten versmelten met DeLijn/MIVB, maar het zou toch de bevoegdheid moeten zijn van dezelfde minister (Van Brempt).
Oud 10 januari 2006, 17:16   #27
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
De enige oplossing is de spltising van de NMBS in een RMVS en een SRCW, en een samenvoeging van De Lijn en de MIVB. Ik denk niet dat de RMVS zou moeten versmelten met DeLijn/MIVB, maar het zou toch de bevoegdheid moeten zijn van dezelfde minister (Van Brempt).
Je denkt nog helemaal in termen van staatsspoorwegen. Ik zal je maar meteen uit de droom helpen: in 2008 (over twee jaar dus) worden alle internationale spoorverbindingen geliberaliseerd en in 2012 (over zes jaar dus) ook alle binnenlandse spoorverbindingen. Vanaf dat moment zal men ook in België moeten gaan werken met een systeem van aanbestedingen. Ik denk dat België nu al het enige land in West-Europa is dat nog een centralistische staatsspoorwegmaatschappij heeft. Zelfs in Frankrijk werken de spoorwegen decentraal en hebben de regio's inspraak in het beleid.

Het is dus volkomen onzinnig en achterhaald om te streven naar een splitsing van de NMBS, want dat bedrijf zal uiteindelijk toch verzelfstandigd moeten worden. Vlaanderen zou juist de infrastructuur in handen moeten krijgen, die als het goed is inmiddels is losgekoppeld van de NMBS. Vervolgens kan Vlaanderen zo snel mogelijk beginnen met het aanbesteden van spoorlijnen. Op die manier wordt de NMBS vanzelf teruggedrongen door andere spoorwegmaatschappijen.

Als Vlaanderen bij de staatshervorming in 2007 de spoorweginfrastructuur krijgt, kan het meteen het volgende jaar beginnen met het aanbesteden van de internationale lijnen. En daar zitten al een aantal interessante lijnen tussen. Antwerpen-Roosendaal kan door de komst van de HSL bijvoorbeeld prima omgevormd worden tot lighttrainverbinding. Het grote aantal stations op die lijn is ideaal voor lichte treinen. Ook de verbinding Hasselt-Maastricht kan op die manier heropend worden. Tegen die tijd is Lanaken-Maastricht inmiddels in gebruik als goederenlijn en is het alleen nog zaak het deel Beverst-Lanaken op te knappen. Andere mogelijke verbindingen met Nederland zouden Weert-Neerpelt (evt. onderdeel van een langere lijndienst) en Gent-Terneuzen (nu een goederenlijn) kunnen zijn. Daarnaast ligt er nog een spoorlijn tussen De Panne en Duinkerke te wachten om weer in gebruik te worden genomen. Allemaal lijnen die over twee jaar buiten de NMBS om aanbesteed kunnen worden. Als Vlaanderen dan tenminste bevoegd is voor die lijnen, anders hoeven we geen eerlijke aanbesteding te verwachten en zal de Belgische staat ongetwijfeld de NMBS bevoordelen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2006, 18:38   #28
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Je denkt nog helemaal in termen van staatsspoorwegen. Ik zal je maar meteen uit de droom helpen: in 2008 (over twee jaar dus) worden alle internationale spoorverbindingen geliberaliseerd en in 2012 (over zes jaar dus) ook alle binnenlandse spoorverbindingen.
Tegen binnen zes jaar zullen ze wel gensapt hebben wat voor een achterlijk idee die liberaliseringen geweest waren. En als de overheid het tegen dan nog niet gesnapt heeft, dan zullen de volksmassa's door de straten van Brussel het hen wel duidelijk maken. In Engeland slagen ze er intussen niet meer in om op een veilige manier een trein te laten rijden tegen een democratische prijs. Openbaar vervoer is een overheidsDIENST en kan dus in geen geval geliberaliseerd worden.
Als ik pleit voor spoorwegen in Vlaamse (in plaats van in Belgisch) handen, dan bedoel ik niet in de handen van internationaal kapitaal. België kent vandaag betaalbare en stipte treinen. Dat is te danken aan het feit dat de overheid nog steeds deze maatschappij in handen heeft. Alleen de aansluitingen, en de samenwerking met de Vlaamse vervoersmaatschappij (DeLijn) moet verbeteren, en dat kan enkel door de maatschappij te regionaliseren.
Als Barosso de spoorwegen wil komen liberaliseren, dan nodig hem uit om dat hier eens op straat te komen propageren. Ik schat dat hij binnen de drie minuten op intensieve zorgen ligt...
Oud 10 januari 2006, 18:42   #29
oeps
Schepen

Standaard

Citaat:
Dat is niet waar. Ik ken nog genoeg plaatsen waar er kinderkopjes (want zo worden ze in NL genoemd, waarschijnlijk door een perverse geest bedacht) liggen. Hier in Drenthe bijvoorbeeld zijn er redelijk wat oude landweggetjes met kinderkopjes, of 'flinten' zoals ze hier heten (lees ik op internet ). Soms worden ze ook gebruikt in oude dorps- of stadscentra, voor de sfeer. Maar een erg prettige bestrating is het natuurlijk niet. Ik heb liever mooie klinkers: zelfde nostalgische effect, maar een stuk vlakker.

Ik zat me af te vragen of de slechte wegen in Vlaanderen misschien ook gebruikt worden als een soort snelheidsbeperking. Hier in de buurt ken ik een aantal gevallen waar de weg naar het dorp toe geasfalteerd is, maar de wegen in het dorp zelf niet (klinkers), waardoor je vanwege de herrie en de trillingen automatisch geneigd bent zachter te rijden. Werkt dat in Vlaanderen ook zo?
In ieder geval denk ik dat de producenten van schokdempers goude zaken doen in België.
Citroen kopen, met die hydropneumatische vering raas je er ongemerkt overheen.
oeps is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2006, 19:08   #30
Dimitri

Standaard

Citaat:
Tegen binnen zes jaar zullen ze wel gensapt hebben wat voor een achterlijk idee die liberaliseringen geweest waren. En als de overheid het tegen dan nog niet gesnapt heeft, dan zullen de volksmassa's door de straten van Brussel het hen wel duidelijk maken. In Engeland slagen ze er intussen niet meer in om op een veilige manier een trein te laten rijden tegen een democratische prijs. Openbaar vervoer is een overheidsDIENST en kan dus in geen geval geliberaliseerd worden.
Als ik pleit voor spoorwegen in Vlaamse (in plaats van in Belgisch) handen, dan bedoel ik niet in de handen van internationaal kapitaal. België kent vandaag betaalbare en stipte treinen. Dat is te danken aan het feit dat de overheid nog steeds deze maatschappij in handen heeft. Alleen de aansluitingen, en de samenwerking met de Vlaamse vervoersmaatschappij (DeLijn) moet verbeteren, en dat kan enkel door de maatschappij te regionaliseren.
Als Barosso de spoorwegen wil komen liberaliseren, dan nodig hem uit om dat hier eens op straat te komen propageren. Ik schat dat hij binnen de drie minuten op intensieve zorgen ligt...
Ja, ga vooral een achterhoedegevecht voeren tegen iets dat toch niet tegen te houden is in plaats van de mogelijkheden te benutten die de liberalisering voor Vlaanderen biedt. Dan is er over zes jaar nog steeds niets veranderd en heeft de NMBS waarschijnlijk nog steeds een monopolie, met als enige verschil een juridische verzelfstandiging omdat dat van de EU moest (net zoals nu de infrastructuur gesplitst is). Gefeliciteerd alvast.

Kijk, voor mij had die liberalisering ook niet gehoeven, maar nu het toch gaat gebeuren kun je er maar beter van profiteren. En Vlaanderen heeft er echt alleen maar bij te winnen: regionalisering zonder splitsing van de NMBS zal een stuk makkelijker te realiseren zijn dan regionalisering met splitsing, terwijl het uiteindelijk hetzelfde resultaat oplevert. De spoorweginfrastructuur blijft dan overigens in handen van de overheid, alleen de exploitatie wordt aanbesteed. De grote fout die men destijds in GB gemaakt heeft is, om ook de infrastructuur aan te besteden en de overheid helemaal terug te trekken, zodat het onderhoud erbij inschoot en het netwerk niet meer op elkaar werd afgestemd. In Nederland is de infrastructuur wel in overheidshanden gebleven, wat voorlopig vrij goed werkt.
Hoe het treinvervoer precies wordt aanbesteed kan Vlaanderen dan zelf bepalen: in een De Lijn-constructie, in regionale concessiegebieden met trein en bus samen, per lijn apart, of nog anders. Voor een optimale dienstverlening is vooral een aanbesteding van trein en bus samen interessant, omdat de vervoersmaatschappij dan gedwongen wordt trein en bus op elkaar af te stemmen. Het Nederlandse bedrijf Syntus heeft daar in de Gelderland hele goede resultaten mee behaald: het aantal reizigers is er met een kwart gestegen.
Oud 10 januari 2006, 20:30   #31
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, ga vooral een achterhoedegevecht voeren tegen iets dat toch niet tegen te houden is in plaats van de mogelijkheden te benutten die de liberalisering voor Vlaanderen biedt. Dan is er over zes jaar nog steeds niets veranderd en heeft de NMBS waarschijnlijk nog steeds een monopolie, met als enige verschil een juridische verzelfstandiging omdat dat van de EU moest (net zoals nu de infrastructuur gesplitst is). Gefeliciteerd alvast.
"Achterhoedegevecht...", "De globalisering is niet te stoppen...", "De liberalisering komt er sowieso...", "We moeten van de Europese Unie..."
Bent u zeker dat u geen woordvoerder van Guy Verhofstadt bent??

Voor mij persoonlijk maakt het niet veel verschil (ik woon langs de drukke lijn Gent-Aalst-Brussel-Genk), maar het is zo goed als zeker dat de minder drukke lijnen de eerste slachtoffers zullen zijn van een liberalisering. Die zijn gewoon weg niet rendabel. En als je die rendabel wil maken, moet je de prijs zodanig verhogen dat niemand daar nog de trein wil nemen.

De liberalisering van de energiemarkt zou zogezegd ook de prijs doen dalen. We hebben er veel van gezien...
Het volk wil geen liberalisering van het spoor, dus accepteer ik dat dictaat van de EU niet. Na de discussies over de dokwerkers, hebben ze nog niet door dat ze die liberale boemerang eens ferm in hun gezicht gaan krijgen.

En dan verschieten ze dat Frankrijk en Nederland tegen de EU-grondwet stemmen...
Oud 10 januari 2006, 21:09   #32
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Liberalisering wil niet zeggen dat er geen overheidssteun meer mag gegeven worden aan het openbaar vervoer, hé.
Principieel ben ik voorstander van OV als overheidsdienst, maar dan gaan ze wel een stuk efficiënter moeten gaan werken. En het kan, denk aan de CFF/SBB, of de ÖBB. Schitterende maatschappijen, die het economisch zeer goed doen, én in een zeer competitieve omgeving (ik ken weinig landen waar er zoveel privéspoorwegen zijn als Zwitserland), én een uitstekende service geven aan hun reizigers.
Liberalisering kan positief uitdraaien voor de reiziger, als het goed wordt aangepakt, en de staat niet alle interventiemogelijkheden uit handen geeft, maar het is voor mij geen noodzaak.

Maar is dat geen andere discussie?
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2006, 21:46   #33
Dimitri

Standaard

Citaat:
"Achterhoedegevecht...", "De globalisering is niet te stoppen...", "De liberalisering komt er sowieso...", "We moeten van de Europese Unie..."
Bent u zeker dat u geen woordvoerder van Guy Verhofstadt bent??
Ik heb gewoon het nieuws gevolgd. De liberalisering van de spoorwegen is al goedgekeurd door de Europese Raad van Ministers en door het Europees Parlement, dus die komt er. Het is alleen nog de vraag wanneer ze doorgevoerd wordt in België. In veel andere Europese landen is dat trouwens allang gebeurd: GB, Zwitserland, Nederland, Duitsland, Zweden, Denemarken en nog een paar landen hun spoorwegen al geliberaliseerd.

Citaat:
Voor mij persoonlijk maakt het niet veel verschil (ik woon langs de drukke lijn Gent-Aalst-Brussel-Genk), maar het is zo goed als zeker dat de minder drukke lijnen de eerste slachtoffers zullen zijn van een liberalisering. Die zijn gewoon weg niet rendabel. En als je die rendabel wil maken, moet je de prijs zodanig verhogen dat niemand daar nog de trein wil nemen.
Dat is gewoon niet waar. In Nederland is er sinds de liberalisering geen enkele spoorlijn meer gesloten. Sterker nog, er zijn zelfs een aantal eerder gesloten lijnen heropend! Toen de NS nog een staatsbedrijf was, gebeurden sluitingen van stations en lijnen veel vaker dan nu, zeker als de regering aan het bezuinigen was, zoals in de jaren tachtig. Nu zijn de spoorwegen niet meer rechtstreeks afhankelijk van het regeringsbeleid, waardoor men veel meer gericht is op behoud van lijnen en vooral het rendabel maken ervan. Dat laatste gebeurde in het staatstijdperk niet, waardoor nevenlijnen gemakkelijk in een vicieuze cirkel belandden en uiteindelijk gesloten werden. Dit was bijvoorbeeld het geval met een aantal grenslijnen (Enschede-Gronau, Nijmegen-Kleef) en aftakkingen (Haarlem-IJmuiden). Enschede-Gronau is in 2002 heropend en wordt nu bediend door een private Duitse maatschappij, over heropening van Nijmegen-Kleef wordt nog gesproken.

Decentralisering maakt het overigens mogelijk om trein en bus op elkaar af te stemmen, waardoor regionale maatschappijen als Syntus successen wisten te boeken op voorheen zwaar verliesgevende lijnen.

En wat groentje zegt is inderdaad waar: het is nog altijd de overheid die bepaalt hoeveel ze voor het openbaar vervoer wil uitgeven. De overheid bepaalt immers de voorwaarden waaronder een lijn aanbesteed wordt. Vervolgens is het aan de bedrijven om een zo gunstig mogelijke offerte in te dienen. Ook hier heeft decentralisering ervoor gezorgd dat de provincies hogere eisen konden stellen aan het vervoer over hun nevenlijnen: nieuw en modern materieel, hogere frequentie, betere aansluitingen, enz.

Citaat:
De liberalisering van de energiemarkt zou zogezegd ook de prijs doen dalen. We hebben er veel van gezien...
Het volk wil geen liberalisering van het spoor, dus accepteer ik dat dictaat van de EU niet. Na de discussies over de dokwerkers, hebben ze nog niet door dat ze die liberale boemerang eens ferm in hun gezicht gaan krijgen.
Energie is toch wel iets anders dan openbaar vervoer. Op de energiemarkt kun je alleen concurreren op prijs, en zelfs daar is de marge beperkt, wat het geheel inderdaad nogal onzinnig maakt. Bij openbaar vervoer gaat het echter ook om de kwaliteit van de dienstverlening.

Citaat:
En dan verschieten ze dat Frankrijk en Nederland tegen de EU-grondwet stemmen...
De liberalisering van de spoorwegen is al begin jaren negentig door de Nederlandse regering besloten, lang voor de EU daarover heeft besloten. Dit onderwerp wordt in NL dus absoluut niet aan de EU gekoppeld.
Oud 10 januari 2006, 21:50   #34
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
Ja, maar ze stoppen aan de gewestgrens. Als je bv naar Brussel wil is dat niet zo handig.
De bubbelsmurfen zijn daar weer met hun onzin. Net alsof de bussen van De Lijn juist voor de gewestgrens stoppen, de deuren opengaan en de chauffeur door de microfoon laat weten dat iedereen moet uitstappen en maar te voet moet gaan naar Brussel...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2006, 10:29   #35
Tempest
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De bubbelsmurfen zijn daar weer met hun onzin. Net alsof de bussen van De Lijn juist voor de gewestgrens stoppen, de deuren opengaan en de chauffeur door de microfoon laat weten dat iedereen moet uitstappen en maar te voet moet gaan naar Brussel...
Idd. Jan, het is zelfs zo dat de tegenwerking niet vanuit De Lijn komt maar van de Brusselse OV-maatschappij MIVB, die jaloers is dat de bussen van De Lijn op bepaalde trajecten zeer populair zijn bij de lokale Brusselaars. bv: er is geen enkele MIVB bus richting hypermarkt CORA, maar er is wel eentje van De Lijn die altijd bomvol bezet is. (en deze lijn loopt geheel uitsluitend binnen Brussel)
Oud 12 januari 2006, 01:18   #36
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb gewoon het nieuws gevolgd. De liberalisering van de spoorwegen is al goedgekeurd door de Europese Raad van Ministers en door het Europees Parlement, dus die komt er. Het is alleen nog de vraag wanneer ze doorgevoerd wordt in België. In veel andere Europese landen is dat trouwens allang gebeurd: GB, Zwitserland, Nederland, Duitsland, Zweden, Denemarken en nog een paar landen hun spoorwegen al geliberaliseerd.
De Europese Grondwet, de Havenrichtlijn, de Bolkensteinrichtlijn,... Het was allemaal al "beklonken", maar daar heeft het volk ook een stokje voor gestoken.
Oud 12 januari 2006, 12:28   #37
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Jaani, ik begrijp je angst voor liberalisering, maar ik ben ervan overtuigd, dat je op de verkeerde schiet. Eerlijk gezegd, als ik mag kiezen tussen de geliberaliseerde Britse spoorwegen, of de Franse SNCF, in handen van de Franse overheid, ik weet het wel. En het zijn niet onze zuiderburen.
Ik hou niet van ideologen, die beweren dat of het een, of het ander de enige mogelijkheid is om een kwalitatieve dienst te verlenen. Geen van beiden hebben de garantie in zich, dat ze rijden met moderne, propere treinen, tegen een concurrentiële prijs, en met een aantrekkelijke uurregeling. In DK, VK, DE... zijn er al privémaatschappijen op de fles gegaan, net omdat ze zeer slecht scoorden, of die de arbeidsregels aan hun laars lappen, vooral goederenvervoerders. Maar er zijn ook goede voorbeelden, ik denk aan Syntus in NL, de Dürener Kreisbahn, Rhätische Bahn in CH...
Angst voor liberalisering is niet gegrond, maar je moet wel voorzichtig blijven. Net zoals bij overheidsbedrijven, want er schort iets aan de mentaliteit bij de NMBS, en eigenlijk ook bij De Lijn...
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2006, 16:55   #38
Dimitri

Standaard

Citaat:
De Europese Grondwet, de Havenrichtlijn, de Bolkensteinrichtlijn,... Het was allemaal al "beklonken", maar daar heeft het volk ook een stokje voor gestoken.
Die maatregelen waren of zijn nog niet definitief. De Havenrichtlijn wordt volgende week besproken als het goed heb, de Bolkensteinrichtlijn is afgevoerd geloof ik en de Europese Grondwet moest eerst door de lidstaten goedgekeurd worden, wat niet gelukt is. De liberalisering van de spoorwegen is echter al wel definitief goedgekeurd. Het grote verschil met de andere maatregelen is bovendien dat de liberalisering van de spoorwegen in Europa allang bezig is en in een aantal landen al min of meer is voltooid. België is een van de weinige landen waar nog niets gebeurd is, behalve op vlak van goederenvervoer dan. De Europese regels zorgen hier eigenlijk alleen voor harmonisatie en voorkomen oneerlijke situaties, zoals nu in theorie Belgische bedrijven (De Lijn, NMBS) wel een concessie in Nederland kunnen krijgen, maar Nederlandse bedrijven niet in België.

En zoals gezegd biedt liberalisering ook kansen voor decentralisatie, zodat Vlaanderen zelf kan bepalen wie er waar over de Vlaamse spoorwegen rijdt. Dan moet daar alleen wel werk van gemaakt worden door de Vlaamse partijen. Dus niet pleiten voor splitsing van een staatsbedrijf dat over een paar jaar toch verzelfstandigd moet worden, maar toekomstgericht denken en kiezen voor het beheer van de spoorinfrastructuur en het recht om straks de concessies te verlenen.
Oud 12 januari 2006, 16:56   #39
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Jaani, ik begrijp je angst voor liberalisering, maar ik ben ervan overtuigd, dat je op de verkeerde schiet. Eerlijk gezegd, als ik mag kiezen tussen de geliberaliseerde Britse spoorwegen, of de Franse SNCF, in handen van de Franse overheid, ik weet het wel. En het zijn niet onze zuiderburen.
Ik hou niet van ideologen, die beweren dat of het een, of het ander de enige mogelijkheid is om een kwalitatieve dienst te verlenen. Geen van beiden hebben de garantie in zich, dat ze rijden met moderne, propere treinen, tegen een concurrentiële prijs, en met een aantrekkelijke uurregeling. In DK, VK, DE... zijn er al privémaatschappijen op de fles gegaan, net omdat ze zeer slecht scoorden, of die de arbeidsregels aan hun laars lappen, vooral goederenvervoerders. Maar er zijn ook goede voorbeelden, ik denk aan Syntus in NL, de Dürener Kreisbahn, Rhätische Bahn in CH...
Angst voor liberalisering is niet gegrond, maar je moet wel voorzichtig blijven. Net zoals bij overheidsbedrijven, want er schort iets aan de mentaliteit bij de NMBS, en eigenlijk ook bij De Lijn...
Helemaal mee eens. De Britse spoorwegen vind ik alleen niet zo'n goed voorbeeld.
Oud 12 januari 2006, 22:16   #40
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Heb jij ook al eens de trein genomen in Engeland?? OK, in Schotland vallen ze nog mee (maar ik denk dat daar weinig concurrentie is).
Als je van Charleroi naar Londen wil gaan, betaal je meer voor de trein van Londen Stansted naar het centrum, dan je vliegtuigticket tussen Charleroi en Londen. Vertagingen van een uur, zijn er de normaalste zaak van de wereld. Als je je trein mist, moet je een nieuw ticket kopen, omdat de volgende trein voor een andere maatschappij rijdt.
Geef mij dan toch maar Frankrijk... of de NMBS.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be