![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#22 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Citaat:
![]() ![]() Citaat:
Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Ik vrees dat Chavez niets anders doet dan proberen zijn eigen macht in Latijns-Amerika te vestigen door andere landen te kopen, met geld. Chavez is waarschijnlijk zelf een imperialist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Heb je daar bronnen over, ik ben wel geinteresseerd. Wat bedoel je trouwens met 'zijn eigen macht in Latijns-Amerika vestigen'? Hoe zie je dat? Je kan misschien dit interview eens lezen : [SIZE=4]Venezuela's President Chavez Offers Cheap Oil to the Poor...of the United States[/SIZE] |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Hugo Chavez is zeer populistisch en bepaald niet democratisch. Ik verdenk hem ervan een 1-partijstaat te willen stichten, uiteraard met hemzelf aan het hoofd. Natuurlijk ligt er in de maatschappelijke ongelijkheid een duidelijke voedingsbodem voor de "Bolivarinaanse Revolutie", maar het is de vraag of machtsbeluste populisten als Chavez het juiste antwoord bieden. Dan liever de Braziliaanse president Lula da Silva, die lijkt me veel oprechter begaan met het lot van het volk. Hoe Chavez invloed in de regio koopt ? Dit heb ik voor je opgezocht (uit NRC Handelsblad d.d. 17 december 2005) : "..... Morales is een politieke discipel van dictator Fidel Castro uit Cuba en Hugo Chávez uit Venezuela. Vooral die laatste, in oliedollars zwemmende leider maakt steeds meer werk van de export van zijn linkse, Bolivariaanse revolutie. Hij heeft ook alle tijd voor buitenlandse politiek. Sinds twee weken is Venezuela de facto een eenpartijstaat geworden. Door een verkiezingsboycot van de oppositie die de megalomane Chávez niet vertrouwt, hebben de Chávistas alle zetels in het parlement ingenomen.In de hele regio, zelfs in arme wijken van New York, maakt Chávez goede sier met goedkope olie. En hij steunt nadrukkelijk politieke bondgenoten zoals marxist Daniel Ortega in Nicaragua, de nationalistische leider Ollanta Humala in Peru (eveneens van indiaanse komaf) en de linkse voormalige burgemeester van Mexico-Stad, Andrés Manuel López Obrador. Ze maken allemaal een grote kans volgend jaar president te worden.En ook de Argentijnse president Néstor Kirchner stemt zijn buitenlandse beleid steeds meer af op Venezuela. In ruil daarvoor koopt Venezuela Argentijnse obligaties, die elders moeilijk aftrek vinden na eerdere Argentijnse wanbetalingen.Het is de toenemende verpaupering die de voedingsbodem legt voor de opmars van de huidige populistische, nationalistische politici in de regio. Want ondanks economische groei in de meeste landen is de sociale tweedeling de laatste jaren alleen maar groter geworden. In de 550 miljoen inwoners tellende regio wonen eenvoudigweg veel meer arme dan rijke kiezers. ...................." |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Europees Commissaris
|
![]() Het boycotten van vrije verkiezingen door de oppositie in Venezuela is een veeg teken
van onvolwassenheid van de democratie in Zuid-Amerika. De ziekte is dat er steeds een strijd tussen uitersten gaande is, totaal verschillend van de democratische traditie in Europa of de angelsaksisiiche wereld. Nu ook de democratische tradities buiten Zuid-Amerika zijn misschien niet alleen-zaligmakend .. maar als ik in chavez buurt zou staan zou ik hem toch influisteren zorg te dragen voor een democratische oppositie en zich te hoeden voor een totale nationalisatie van de economie.. De armen wat minder arm en de rijken wat minder rijk maken is waarschijnlijk het beste idee.