Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 januari 2006, 18:45   #21
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alberto Bekijk bericht
Het Electrabel monopoly is er niet meer, het is eigenaardig dat Vandelanotte daar nog altijd over zit te klagen.

Marktaandelen actieve elektriciteitsleveranciers in België op basis van geleverde energie in 2004.

Totaal België: 78.701 GWh Captieve markt 17,3%
Electrabel Customer Solutions 31,0%
Electrabel 34,8%
Electricité de France 1,4%
Luminus 7,6%
Nuon Belgium 2,0%
RWE Solutions 2,9%
SPE 1,4%
Andere 1,7%
Dit is dan de geleverde elektriciteit (verschillend van de productie).
Wat is captieve markt ?
Hoe liggen de productieverhoudingen ?
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2006, 18:52   #22
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Heb het eens opgezocht op google (captieve markt) en zijn deze verbruikers die de elektriciteit zowel aanwenden voor privé, als voor proffesioneel gebruikt. Dus zegt niet het minste over de leverancier (maar waarschijnlijk min of meer evenredig met de zuivere privéverbruikers).

Laatst gewijzigd door Bob : 24 januari 2006 om 19:01.
Oud 24 januari 2006, 19:00   #23
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ze leveren nog altijd het merendeel van de elektriciteit dat is waar maar daarom heb je geen monopoliepositie meer, dacht ik?
Ook dat is waar. Maar langs den andere kant kan men gewoon niet concureren tegen kernenergie (tenzij de staat trukken uithaalt zoals met de windenergie en rechte situaties, fiscaal scheeftrekt - maar laat deze kelk aub aan ons voorbijgaan).
Het sluiten van de kerncentrales, wat iedereen min of meer eenzelfde concurentievoordeel zou geven, is voor mij een zeer slechte beslissing (olieprijzen zijn nog niet op hun plafond, Belgie zal elke frank nodig hebben, en als geschenk uit den hemel voor de kernenergie, de co2 problematiek). Blijft over, ofwel de concurentie die in Belgie kerncentrales bouwt, ofwel veiling van de bestaande kernproductieeenheden (zoals het voorstel).
Oud 24 januari 2006, 19:34   #24
alberto
Minister-President

alberto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Heb het eens opgezocht op google (captieve markt) en zijn deze verbruikers die de elektriciteit zowel aanwenden voor privé, als voor proffesioneel gebruikt. Dus zegt niet het minste over de leverancier (maar waarschijnlijk min of meer evenredig met de zuivere privéverbruikers).
Goed Bob, bedankt voor de moeite ik wist het ook niet en had direct nog niets gevonden
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2006, 19:40   #25
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ze leveren nog altijd het merendeel van de elektriciteit dat is waar maar daarom heb je geen monopoliepositie meer, dacht ik?
Bedrijven met 60% afzet worden door raad voor de mededinging zo goed als altijd beschouwd als een monopolie. Electrabel heeft dus een monopolie
Oud 24 januari 2006, 19:48   #26
alberto
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Ook dat is waar. Maar langs den andere kant kan men gewoon niet concureren tegen kernenergie (tenzij de staat trukken uithaalt zoals met de windenergie en rechte situaties, fiscaal scheeftrekt - maar laat deze kelk aub aan ons voorbijgaan).
Het sluiten van de kerncentrales, wat iedereen min of meer eenzelfde concurentievoordeel zou geven, is voor mij een zeer slechte beslissing (olieprijzen zijn nog niet op hun plafond, Belgie zal elke frank nodig hebben, en als geschenk uit den hemel voor de kernenergie, de co2 problematiek). Blijft over, ofwel de concurentie die in Belgie kerncentrales bouwt, ofwel veiling van de bestaande kernproductieeenheden (zoals het voorstel).
Dat de concurentie hier in België kerncentrales gaat bouwen dat geloof ik niet, ze willen eruit stappen, wat ik ten zeerste betreur.

Of dat de regering Electrabel kan verplichten de kerncentrales te verkopen aan concurenten dat weet ik niet, ze zijn niet meer in Belgische handen maar in Franse.
En de Fransen kennende, wanneer men in hier wat moeilijk doet zullen ze die nog liever sluiten en kunnen ze stroom leveren vanuit Frankrijk.
Ik hoop natuurlijk niet dat het zover komt, weer enkele duizenden mensen op straat.
Oud 24 januari 2006, 19:52   #27
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
Dat is allemaal goed en wel, maar met "aanhalen" bereik je niets: je moet er iets aan doen. En dat "doen" impliceert imho dat je die kerncentrales in leven houdt. Indien je dat niet doet, is een nieuwkomer immers verplicht om nieuwe (aardgas, WKK) centrales te bouwen, die per definitie duurder zijn..
Niet alleen duurder, maar ook onbetrouwbaarder daar de leveranciers veelal onbetrouwbare landen zijn.
Gazprom en het Midden-Oosten: welke zot wil daar nu in hoge mate van afhankelijk van zijn?
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2006, 19:59   #28
skaldis
Banneling

Standaard

Nutsvoorzieningen hadden nooit geprivatiseerd mogen worden. Madonna mag hier nog naakt voor me staan zingen dat de energieprijzen door de concurrentie gedaald zijn, ik geloof haar niet. Nutsvoorzieningen kunnen dus maar beter weer genationaliseerd worden.
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2006, 20:02   #29
alberto
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skaldis Bekijk bericht
Nutsvoorzieningen hadden nooit geprivatiseerd mogen worden. Madonna mag hier nog naakt voor me staan zingen dat de energieprijzen door de concurrentie gedaald zijn, ik geloof haar niet. Nutsvoorzieningen kunnen dus maar beter weer genationaliseerd worden.
Als de nutsvoorzieningen genationaliseerd zijn dan is er ook geen concurentie en daar gaat het hem juist om, de concurentie vergroten, of zie ik dat verkeerd.
Oud 24 januari 2006, 20:13   #30
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Het feit dat de energieprijzen hoog blijven en zelfs stijgen, is dan ook niet te wijten aan het gebrek aan concurrentie, maar aan vadertje staat die sowieso een stuk van de boterham wil blijven ontvangen en allerlei heffingen opzet...
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2006, 20:16   #31
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Electrabel is nooit een staatsbedrijf geweest (had vroeger wel een quasi-monopoliepositie).
Maar de energieprijzen rijzen wel de pan uit door de hoge olieprijzen (en in mindere mate door de niet aflatende belastingshonger van de staat).
De tienpuntenvraag is dan ook: "Zouden de electriciteitsprijzen gedaald zijn, indien de stookolieprijzen geen hogere regionen waren gaan opzoeken, en indien de staat iets minder belastingshonger had ?"
Eén ding is zeker. Moest het merendeel niet geproduceerd zijn met kernenergie, ze zouden nog een flink stuk hoger zijn.
Oud 24 januari 2006, 20:24   #32
skaldis
Banneling

Standaard

Citaat:
Als de nutsvoorzieningen genationaliseerd zijn dan is er ook geen concurentie en daar gaat het hem juist om, de concurentie vergroten, of zie ik dat verkeerd.
Dan zijn er ook geen miljardenwinsten nodig.
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2006, 20:54   #33
Zijne Heerlijkheid
Parlementslid

Zijne Heerlijkheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Madonna mag hier nog naakt voor me staan zingen dat de aarde rond is, ik geloof haar niet. We kunnen dus maar beter weer aannemen dat de aarde plat is.

Serieus nu.
Bekijk deze topic eens. Of beter nog, lees deze perstekst van de VREG (Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt).

Laatst gewijzigd door Zijne Heerlijkheid : 24 januari 2006 om 20:55.
Zijne Heerlijkheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2006, 12:40   #34
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat niet over de levering van elektriciteit, wel over de productie. En daar bezit Electrabel 90% van de capaciteit.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be