![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Maar als u zozeer bekend bent met "(theorieën van) Internationale Betrekkingen", dan kan het toch niet moeilijk zijn om een sluitend bewijs te geven van de "hoofdrol van de Europese Unie" in het bewaren van de vrede op het Europese continent. Good luck! ![]()
"Freedom comprises of more than the abscence of boundaries en burden, because one feels still imprisonned when one doesn't percieve options and possibilities. Therefore, freedom is often the opposite of being unattached." "Matter doesn't matter, only interactions matter" Me & my autism Laatst gewijzigd door Vrijheid : 29 januari 2006 om 22:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Europa is federaal omdat ze de Quartas Politica heeft: wetgevende macht (Europese Commissie), uitvoerende macht (Europese Commissie), juridische macht (Europees Rechtshof) en decoratieve macht (Europees Parlement).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Met de huidige ondemocratische Unie, die denkt dat zijn taak erin bestaat zijn lidstaten allerlei liberaliseringen op te leggen: hoe minder Europa, hoe beter. Liefst met tak en wortel uitroeien.
De EU heeft zijn ondemocratisch gehalte mooi gesymboliseerd door de ondemocratische Europese Commissie in het mooie Berlaymongebouw te stationeren, en het verkozen Europees Parlement in een spuuglelijk 'ding' te laten vergaderen. (dat in Straatsburg is nog een knap gebouw, maar dat in Brussel is werkelijk een pijniging vanhet oog). Op korte termijn mag daarom geen enkele toename van de Europese macht getollereerd worden (en zeker geen Europese Grondwet). De EU moet de regio's als volwaardige partners aanzien, en niet louter als een veredelde heemkundige kring. De Europese Commissie moet opgedoekt worden, en zijn macht verdelen over het Europees Parlement (vandaag mag enkel de EC een wetsvoostel indienen), en de Raad van Ministers. Alhoewel ik weinig goeds kan bedenken over de huidige EU, geloof ik wel dat er een ideale situatie kan bestaan met verregaande bevoegdheden voor Europa. De eerste vereiste daarvoor, is dat de lidstaten zelf echt democratisch worden. Niet de burgerlijke democratie die we vandaag kennen (waar ministers in gesloten kamertjes geheime NAVO-akkoorden sluiten) met echte arbeidersdemocratie. Dit zal enkel kunnen functioneren in natiestaten (Schotland, Catalonië, Denmarken, Vlaanderen, Wallonië, enz...). Pas wanneer de lidstaten echt democratisch finctioneren, kan je ervan uitgaan dat hun overheden de belangen van hun volk zullen dienen (en niet die van de kapitalistische lobbygroepen). Dan kan er een confederale Europese structuur uitgebouwd wordenn, met respect voor de nationale soevereiniteit. Ik geloof dat er in dat geval veel bevoegdheden naar Europa kunnen overgaan, zoalng het op confederale basis blijft. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Europa barst!
![]() Hoe meer Europa er komt, hoe minder democratische controle er is over die bevoegdheden, dat is de constante van de afgelopen veertig jaar. Dus: weg ermee. Op naar een democratisch europa van de volkeren! voor de rest sluit ik me aan bij die hierboven. Laatst gewijzigd door Pelgrim : 30 januari 2006 om 19:26. |
![]() |
![]() |