Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 januari 2006, 12:42   #21
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan wordt het toch tijd dat u even uw ogen opent en naar de werkelijkheid kijkt zoals hij zich aandient. Van enige wilseenheid is er tussen Walen en Vlamingen maar weinig te bemerken. Ieder leeft in z'n eigen wereld. De taalgrens is tegelijkertijd een sociologische grens. De "homo belgicus" bestaat niet. De eenheid van het land al evenmin.
Als dat klopt (en dankzij nationalistische scherpslijpers gaat het inderdaad die kant op) dan is het een selffulfilling prophecy.

Een eendrachtig "Vlaanderen" of "Wallonië" is even mythisch als een eendrachtig "België".

De toekomst van onze planeet ligt in het benadrukken van overeenkomsten, niet van verschillen. Nationalisme is ouwe koek.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 12:46   #22
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
De toekomst van onze planeet ligt in het benadrukken van overeenkomsten, niet van verschillen. Nationalisme is ouwe koek.
Dan weet u niet veel af van nationalisme: volksnationalisme start bij de eigenwaarde maar betekent geen miskenning van de andere zijn eigenwaarde. Ik zou niet weten waarom we onze eigenwaarde niet zouden mogen koesteren. Blijkbaar streeft u naar een soort eenheidsworst waar iedere vorm van variatie en verscheidenheid uit den boze is.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 12:55   #23
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Ondertussen wakkert het in Vlaanderen het separatistisch gedachtegoed volop aan.
Het probleem in Vlaanderen is dat mensen hun oren teveel laten hangen naar politici die enkel aan eigenbelang denken. Degene die het hardst roept, heeft echter niet altijd gelijk.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 12:58   #24
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dan weet u niet veel af van nationalisme: volksnationalisme start bij de eigenwaarde maar betekent geen miskenning van de andere zijn eigenwaarde. Ik zou niet weten waarom we onze eigenwaarde niet zouden mogen koesteren. Blijkbaar streeft u naar een soort eenheidsworst waar iedere vorm van variatie en verscheidenheid uit den boze is.
Als extremist kunt u zich natuurlijk niet voorstellen dat je gevarieerd en verscheiden kunt zijn zonder precies die verschillen te benadrukken om zich af te zetten tegen anderen. Ik ben overigens niet trots op mijn afkomst, "volk", enz.. simpelweg omdat het absurd is trots te zijn op iets waar je geen verdienste aan hebt. Niemand heeft zijn afkomst zelf toch zelf gekozen?
Oud 29 januari 2006, 12:59   #25
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Het probleem in Vlaanderen is dat mensen hun oren teveel laten hangen naar politici die enkel aan eigenbelang denken. Degene die het hardst roept, heeft echter niet altijd gelijk.
Alweer de zoveelste holle slogan van de belgicisten. Tegelijkertijd geeft u eigenlijk toe dat er geen belgicistische reflex bestaat onder de Vlamingen, daar ze eerder in termen van nabijheid (Vlamingen onder elkaar) denken.
Oud 29 januari 2006, 13:00   #26
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als extremist kunt u zich natuurlijk niet voorstellen dat je gevarieerd en verscheiden kunt zijn zonder precies die verschillen te benadrukken om zich af te zetten tegen anderen. Ik ben overigens niet trots op mijn afkomst, "volk", enz.. simpelweg omdat het absurd is trots te zijn op iets waar je geen verdienste aan hebt. Niemand heeft zijn afkomst zelf toch zelf gekozen?
Ik heb het nergens over trots. Wel over het koesteren van onze eigenheid. Dat is heel wat anders.
Oud 29 januari 2006, 13:09   #27
Manuel*
Staatssecretaris

Manuel*'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan wordt het toch tijd dat u even uw ogen opent en naar de werkelijkheid kijkt zoals hij zich aandient. Van enige wilseenheid is er tussen Walen en Vlamingen maar weinig te bemerken. Ieder leeft in z'n eigen wereld. De taalgrens is tegelijkertijd een sociologische grens. De "homo belgicus" bestaat niet. De eenheid van het land al evenmin.
En u meent de werkelijkheid te kennen, meester Van den Berghe? Als dat zo zou zijn, dan zou u geweten hebben dat het een "zij" is en geen "hij"... U probeert uw "werkelijkheid" op te dringen aan anderen. Ikzelf voel met geen van beiden enige affiniteit; ik voel me Belg, noch Vlaming. Dat is mijn werkelijkheid en ik voel geen behoefte om anderen kleinerend toe te spreken omdat ze daar anders over denken. Dat moest u ook maar 'ns proberen...

Manuel* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 13:13   #28
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lestat080 Bekijk bericht
Waar is onze nationale trots gebleven, als die er ooit al was? Als ik door de straten van mijn geliefde vaderland wandel, voel ik enkel haat. Haat van Vlamingen naar Walen, visa en versa. Een spanning tussen Moslims en Joden, wroegingen tussen links en rechts. Ons land is werkelijk, een metropool van waanzin geworden.

De jeugd van tegenwoordig vindt het blijkbaar belangrijker om de laatste in Hollywood geproduceerde roddels te horen, dan te leren over het verzet in Ieper. Mensen vinden het duidelijk interessanter om alles te steken op de Walen, de Joden en de vreemdelingen, in plaats van schuld toe te geven. Is er dan nog een nationaal gevoel aanwezig?

Ik heb geen zin om nogmaals de vreemdelingkwestie aan te halen. Over dit voorval zijn er al meer dan genoeg woorden verspild op de site. Ik houd me liever bij interne kwesties. Vlamingen vinden blijkbaar dat Wallonië een ander land is, denken dat de mensen daar een andere cultuur bezitten. Door bepaalde partijen worden de mensen daar afgeschilderd als luie en vooral dan asociale mensen, die enkel aan zichzelf denken. Personen die als nietsnutten de hele dag televisie zien en genieten van het geld dat de toch oh zo hard werkende Vlaming verdient.

Nonsens.

We zijn één enkel land, het verschil tussen Vlamingen en Walen houdt op bij de taal. Wallonië is momenteel economisch niet zo goed bezig, moeten we daarom het schip overgeven aan de vijand van haat? Waarom kunnen we niet samen verder roeien, in de hoop dat op een dag de zon ons toe zal schijnen.

Deze week hadden we in de klas een discussie over restaurants. Ik haalde aan dat in Wallonië en Brussel veel culinair genot op te sporen valt. Als antwoord kreeg ik: “In Wallonië stinkt en rot alles, de keukens krioelen van kakkerlakken.”

Als je deze reactie spontaan krijgt van een onwetende snotneus, weet je hoever het staat met ons zogenaamde nationale gevoel. Persoonlijk reis ik door het hele land, en heb ik waarschijnlijk al een pak meer ervaring dan mensen die toch zo hoog van de toren blazen.

In Wallonië zijn de mensen aangenaam en vriendelijk, ’s ochtends groeten vreemdelingen je op straat, glimlachjes vindt je achter elke hoek. In Vlaanderen voel ik me meer in een universum van maskers, een waanzinnig spelletje, waarin iedereen zo sober mogelijk probeert te kijken

Ik ben het gewoon beu, het zit me tot hier. Als Vlaming in Wallonië wordt je zeker niet scheef bekeken, daar kan ik zeker van meespreken. Als een Franstalige daarentegen naar het dierbare Vlaanderen komt wordt hij onvermijdelijk geconfronteerd met zijn zogenaamde afkomst.

Onlangs hoorde ik op televisie een oud koppel. In hun Vlaamse gemeente, die dicht bij de taalgrens ligt, wonen ook veel Walen. Ze voelden zich ‘gekoloniseerd,’ waanzin. Dit is België, hoewel het me steeds vaker aan Israël doet denken.

Alstublieft, laat ons allen ophouden met die haat. Strek de handen uit en vergeet alle geschillen. We zijn een land en moeten functioneren, anders zullen we opgeslorpt worden door een draaikolk van ongegronde haat.

Eendracht maakt macht.
Ik respecteer uw mening, respecteer ook de mijne. Waarschijnlijk zullen reacties als: België bestaat niet en we zijn geen land volgen. Weet wel, ik ben een Belg. Dat kan niemand van me wegnemen. Niet de meest overtuigende politicus en zeker niet iemand die een boze reactie geeft. Uw mening is altijd welkom, houd het gewoon deftig.

Goeie tekst! Welkom bij BUB! www.belgischeunie.be
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 13:17   #29
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dan weet u niet veel af van nationalisme: volksnationalisme start bij de eigenwaarde maar betekent geen miskenning van de andere zijn eigenwaarde.
"Al wie een hoofddoek draagt, tekent een terugkeercontract".

Geen "miskenning van de andere zijn eigenwaarde"?
Oud 29 januari 2006, 13:20   #30
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik heb het nergens over trots. Wel over het koesteren van onze eigenheid. Dat is heel wat anders.
Als dat "heel wat anders' is, hoe definieert u dan 'trots'?
Oud 29 januari 2006, 13:26   #31
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"Al wie een hoofddoek draagt, tekent een terugkeercontract".

Geen "miskenning van de andere zijn eigenwaarde"?
Nee, je kan nog altijd veel respect hebben voor die eigenwaarde van een ander, ergens anders
Oud 29 januari 2006, 13:26   #32
C uit W

Standaard

Citaat:
Als dat "heel wat anders' is, hoe definieert u dan 'trots'?
Omdat trots maar kan voortvloeien uit het eerste.
Oud 29 januari 2006, 13:33   #33
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
Omdat trots maar kan voortvloeien uit het eerste.
same difference in het licht van de discussie.
Het is absurd bepaalde waarden te koesteren louter en alleen omdat zij tot de traditie behoren waarin je toevallig bent geboren.
Oud 29 januari 2006, 13:35   #34
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Nee, je kan nog altijd veel respect hebben voor die eigenwaarde van een ander, ergens anders
Ah, deportatie van andersdenkenden behoort ook tot de waarden van "uw" volk.

Laatst gewijzigd door drosophila : 29 januari 2006 om 13:38.
Oud 29 januari 2006, 14:07   #35
C uit W

Standaard

Citaat:
same difference in het licht van de discussie.
Het is absurd bepaalde waarden te koesteren louter en alleen omdat zij tot de traditie behoren waarin je toevallig bent geboren.
Ik zie niet in wat er zo absurd is aan zo'n zelfrespect.
En dan nog, doet het pijn?
Oud 29 januari 2006, 14:07   #36
C uit W

Standaard

Citaat:
Ah, deportatie van andersdenkenden behoort ook tot de waarden van "uw" volk.
Peut, try again, Sherlock
Oud 29 januari 2006, 15:08   #37
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lestat080 Bekijk bericht
Waar is onze nationale trots gebleven, als die er ooit al was? Als ik .................... Uw mening is altijd welkom, houd het gewoon deftig.
Beste Lestat,

Persoonlijk zie ik geen haat tussen vlamingen en walen, alleen wantrouwen.

Vlamingen zien zichzelf terecht als een jarenlang onderdrukte meerderheid die nu nog steeds niet serieus wordt genomen en voor de kosten moet opdraaien van een waalse politieke elitaire minderheid.
Walen zien zichzelf als enige echte Belgen die moeten oppassen voor collaborerende en extreme vlamingen.

Het klopt allebei.

Echter, ik zie geen enkele vlaming haat verkondigen tegen waal-met-de-pet. Wel is men de waalse politieke cultuur zat. Ook de walen haten de vlamingen niet maar zijn angstig voor de opkomst van vlaams-extremisme.

Uw punten over vreemdelingen, links/rechts, moslims/joden laat ik even links liggen. Deze problematiek komt in elk europees land voor. Er zijn altijd populisten die er misbruik van maken en de onderbuikgevoelens aanwakkeren maar dat is geen exclusief belgisch of vlaams probleem.

Als walen/franstaligen/belgicisten eens zouden inzien dat niet elke vlaming een rechts-extremist is en dat vlaanderen legitieme wensen heeft zou u al een stuk verder zijn. De oorzaak is namelijk gelegen in de belgische staatsinrichting.

De unitaristen (zoals de BUB en B+), zowel als de seperatisten, willen daar iets aan doen, elk op hun eigen manier en met flinke politieke tegenstellingen.
Er kan echter niet ontkend worden dat er een probleem is, anders zouden deze bewegingen/partijen niet zijn ontstaan.

Anno 2006 moet, denk ik, iedereen met de billen bloot. De enige oplossing is alle problemen en irritaties over en weer open bespreken. Gestreefd zal moeten worden naar een eerlijke, open en democratische staatsstructuur en beide kanten zullen het onderlinge wantrouwen moeten wegnemen.
Dat is het enige wat u nog rest om uw ideale samenleving te bereiken.
Hoe langer men wacht, hoe meer een splitsing van België dichterbij komt.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 15:13   #38
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik zie niet in wat er zo absurd is aan zo'n zelfrespect.
Uiteraard is zelfrespect niet absurd. Het gaat dan ook niet over respect, en al helemaal niet over "zelf". Dat is net het punt: mocht het over "zelf" gaan, over iets wat je zelf hebt verwezenlijkt, dan pas heb je redenen om trots te zijn.
Maar "Ik ben Vlaming en daar ben ik fier op", is absurd. Net zoals het absurd is om fier te zijn dat men Belg is.
Nu kunt u bewust voor die absurditeit kiezen (cf. Jan vd B die kiest voor de absurditeit van het katholieke geloof). Maar ontkennen dat het absurd is, dat zou pas een gebrek aan het "koesteren van uw eigenheid" zijn.

Citaat:

En dan nog, doet het pijn?
Wel vraag dat eens aan de vrouw die u wil deporteren, louter en alleen omdat ze - haar eigenheid koesterend - een hoofddoek draagt.
Oud 29 januari 2006, 15:15   #39
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Waar is onze nationale trots gebleven?! Hebben we dat dan ooit gehad?
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 15:29   #40
Federator
Provinciaal Statenlid

Federator's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jOOSt Bekijk bericht
Waar is onze nationale trots gebleven?! Hebben we dat dan ooit gehad?
Zeer zeker. België heeft ooit nog een nationale trots gehad. Het was een natie met een groots idee van zichzelf, dat het Jubelpark bouwde en dat een van de grootste landen van Afrika koloniseerde.

Intussen is er een en ander verwaterd. We hebben nood aan een groots project om onze volkeren weer een gevoel van eigenwaarde te geven.
Federator is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be