![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Minister
|
![]() Helaas wordt ik in het dagelijkse leven lastiggevallen door allerhande godsdiensten en religies. Meer nog, religie heeft nog steeds een veel te grote impact op het dagelijkse leven op wereldvlak, hoewel dit een privézaak zou moeten zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Minister
|
![]() En toch blijft u dit subforum opzoeken. Niet erg verstandig als u er niets over wilt horen. Begrijpe wie kan zeker?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Minister
|
![]() Ik weet dat ik op dit forum waarschijnlijk van die religieuze extremisten zal tegenkomen en ik wil hen graag duidelijk maken dat ik het niet pik dat zij zich in mijn dagelijkse leven komen moeien. Dus Rene Artois, asjeblief, blijf met je extremisme weg uit mijn leven, danku.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Staatssecretaris
|
![]() assalaam alaikum lieve vrienden,
volgens mij zijn we een klein beetje off topic geraakt. de vraag was hoe we onze katholieke broeders en zuster kunnen helpen en mee hun kerk nieuw leven inblazen. zijn er mensen die daar ideeën over hebben? slm |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Minister-President
|
![]() De Rooms-Katholieke kerk in dit land hangt aan het leibandje van de staat.
Er bestaat geen (volledige) scheiding tussen kerk en staat aangezien de staat zich het recht heeft toegeëigend om religies al dan niet te "erkennen" en vervolgens te financieren. En ik kan daaraan nog toevoegen: "met het oogmerk om er toezicht en controle op uit te oefenen." Er is een tijd geweest dat de financiële deal tussen de RKK en de staat een goede zaak was voor de RKK; zolang ze via de politiek (de Katholieke Partij) zich kon manifesteren, zat ze in een riante zetel. Maar het tij is definitief gekeerd in het nadeel van de RKK. Ik zet even een paar belangrijke perverse gevolgen op een rijtje. PROBLEEM : De RKK wordt gecontroleerd door de politieke beleidsmakers. Het aantal wrijvingen tussen de RKK en de politiek is in het afgelopen decennium sterk toegenomen. De meeste spelen zich in de marge van de actualiteit af, maar af en toe komen ze pijnlijk aan de oppervlakte. De reactie van de politiek op de kerstpreek van Mgr. Danneels zal iedereen zich nog wel herinneren. Het feit dat het aartsbisdom toen de behoefte voelde om een "rechtzetting" (lees: knieval) te doen, was veelbetekenend. Maar in tal van andere dossiers "duwt" de politiek de RKK exact in de richting die ze wil. GEVOLG: Uit een recente peiling bleek dat een meerderheid van de Belgen nog altijd gelooft dat de RKK een zware invloed heeft op de politieke besluitvorming, terwijl dit in de praktijk niet het geval is. Wel integendeel, zoals uit het voorgaande blijkt. Maar de link is er wel en die wordt door de burgers terecht als iets bijzonder nefasts ervaren. Deze onderhorigheid werpt een lelijk stigma op de kerk. GEVOLGbis: Omdat de RKK met handen en voeten gebonden is aan een bijzonder restrictieve visie die de politiek in Brussel erop nahoudt i.v.m. scheiding tussen kerk en staat, doet ze aan verregaande autocensuur. Het verwijt dat vele gelovigen maken t.a.v. de RKK is dat ze wereldvreemd is en geen aansluiting/vertaling maakt naar de maatschappelijke actualiteit. In de zeldzame gevallen dat dit wél gebeurt, mag je er gif op innemen dat er vanuit één of ander parlementair kantoortje een telefoontje wordt gepleegd naar het (aarts)bisdom. De christelijke boodschap, die historisch gezien altijd toch een controversieel kantje had [en juist daaruit haar wervend karakter haalde, m.i.] is verworden tot een vaag geneuzel dat braafjes en makjes platligt voor de heersende politieke besluitvorming. Ik heb alleszins geen sterke reacties opgetekend tegen het homohuwelijk, de adoptie door holebikoppels of zelfs destijds tégen de abortuswetgeving of -recenter- tegen de regeling inzake abortuspillen. De RKK in dit land zwijgt zedig of spuit mist rond klare en duidelijke standpunten die door Rome worden ingenomen. PROBLEEM: De financiering van de RKK door de staat geeft aan de RKK het karakter van een soort "overheidsdienst" een "ministerie" met bijbehorende mentaliteit bij haar personeel. Dat personeel meent zich in de praktijk te kunnen permitteren om zich "onafhankelijk" op te stellen t.a.v. de interne kerkelijke hiërarchie vér buiten en boven hetgeen men mag verwachten van een gedecentraliseerd instituut. Het feit dat het zo lang geduurd heeft om figuren als Borremans en C° de deur te wijzen, is op dat vlak tekenend. Ook in de liturgie blijven sommige ontsporingen gewoon voortduren, zélfs al lopen de kerken in kwestie gewoon helemaal leeg. GEVOLG: Priesters zijn slechtbetaalde ambtenaren geworden die maatschappelijk ook geen aanzien meer hebben. Ze teren op de staat, vaak op kosten van mensen die liever hun belastingscenten anders gespendeerd zouden zien. Hun loon is mager, hetgeen er ook voor zorgt dat we in de lagere clerus niet meteen de grootste intellectuele talenten terugvinden. Het priesterschap heeft dus geen aantrekkingskracht meer en het aantal roepingen is tot een absoluut dieptepunt gedaald. Het ambtenaar-effect (zoals ik het dan maar noem) is vele malen sterker dan het celibaat, dat door sommigen verkeerdelijk als de hoofdoorzaak wordt geduid. Er zijn nog tal van andere perverse gevolgen, maar ik houdt het bij deze die het meest in het oog springen en de teloorgang van de RKK in dit land het duidelijkst verklaren. Wat zou nu een actieplan kunnen zijn? De doelstelling moet zijn om te streven naar een volledige en consequente scheiding tussen kerk en staat, waarbij de kerk haar broodnodige onafhankelijkheid kan bekomen en zich een stuk relevanter en assertiever in deze samenleving kan profileren. Hiertoe moet de historische "deal" tussen de RKK en de staat worden herbekeken, waarbij de kerk voor haar werkingsmiddelen (personeel, erediensten, etc...) haar eigen bronnen gaat zoeken / aanspreken. Terwijl voor een aantal "diensten ten openbare nutte" kan onderhandeld worden over een subsidieregeling. Dit laatste doet de overheid trouwens reeds met andere private organisaties. M.a.w. de Kerk mag gesubsidieerd worden voor het in stand houden van een stuk cultureel patrimonium, net zoals een particulier kan gesubsidieerd worden wanneer hij het beheer op zich neemt van een stuk cultureel erfgoed. De Kerk zou in ruil dan de mogelijkheid krijgen om haar maatschappijvisie in alle onafhankelijkheid in de kijker te plaatsen, zelfs als strijkt die tegen de haren in van de politieke beleidsmakers. De kerk zou haar priesters een belangrijke -ook financiële- incentive kunnen geven om meer de parochie in te trekken en wervender op te treden dan vandaag het geval is. Ook en vooral via een vernieuwde aandacht voor het dunmazige net van (vandaag vaak verkommerende en/of slecht gecontroleerde / gesteunde) verenigingen. De hiërarchie kan hersteld worden, wat tot een grotere eenheid binnen de RKK in dit land zou leiden. De RKK zou verplicht worden om haar goederen efficiënter te beheren, met meer zakelijk inzicht zoals ze dat vroeger altijd heeft gedaan. Historisch gezien beschikte de RKK altijd over de beste managers en was de wereldlijke overheid dikwijls ver voor op dat vlak. Vandaag worden beleidsbeslissingen vaak opgedrongen door (gemeentelijke) overheden die het financiële plaatje moeten dragen. En nog een stuk belangrijker dan het voorgaande: de burger in dit land zou een kerk zien die zich als een private instelling die volledig los van de politiek haar stem in het maatschappelijk debat laat horen. De kerk hoeft -en mag- geen politiek te bedrijven, maar hoeft zich ook niet gecensureerd te weten in haar soms terechte kritiek op het politieke gebeuren. En in de mate ze dan een relevante, positieve boodschap weet te brengen die concreet "bijt" in bepaalde themata, zullen de burgers minstens wel eens tot nadenken en/of debat bewogen worden. En dat is de allereerste stap in de richting van een vernieuwd élan. De vraag blijft echter of men zich nog kan lostrekken van de aangeboden vetpotten.
![]() |
#29 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zeg het met een cartoon, van mijn privégallerij:
![]() |
![]() |
#30 |
Minister-President
|
![]() Los van het feit dat die cartoons hier compleet off-topic zijn.
De eerste twee zijn knap gemaakt (vooral de eerste is heel leuk), de derde is nogal rommelig getekend. Leuk. Uw punt is?
![]() |
#31 |
Minister
|
![]() Ik zal het nog eens herhalen. Ik kom hier aan de religie-aanhangers vragen om hun godsdienstbeleving privé te houden en niet de hele wereld daarmee lastig te vallen. Maar zoals jij bewijst, is dat ijdele hoop.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dit kom ik hier even wat lichter van inhoud maken.
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Minister
|
![]() Als de RKK weer eens duidelijk zou willen zeggen waar ze voor staat, in de veronderstelling dat ze het nog weet, dat is het grootste stuk van de weg al afgelegd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Minister
|
![]() Dat kan u inderdaad vergeten. Religie is net zo goed een gespreksonderwerp als een ander en niemand verplicht u ernaar te luisteren. Ik vraag u ook niet te stoppen met uw eindeloos irrelevant geleuter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Gouverneur
|
![]() Het belangrijkste geloof in de Westerse wereld is tegenwoordig het "supermarkt"geloof.
Net als men in een supermarkt alleen de dingen haalt die men wil, stellen heel wat Westerlingen hun geloof zelf samen aan de hand van hetgeen ze zelf willen. Wel/geen God(in)(n)(en), Hiernamaals/reïncarnaties/..., Zich katholiek noemen en pleiten voor homohuwelijk/getrouwde priesters..., Samen met een heleboel ongelovigen is dit de spirituele wereld van het Westen. Aangezien we hierdoor niet langer met inquisties, brandstapels, bemoeienissen in het prive-leven,... zitten, vind ik dit een goeie evolutie.
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Naar mijn bescheiden mening communiceert de RKK klaar ende duidelijk, maar is jan met de pet vrij hardhorend. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Minister-President
|
![]() Ik wil redwasp feliciteren met zijn/haar schitterende mystieke bijdragen!
Meer van dat! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Schepen
|
![]() |
![]() |
![]() |