![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Deense cartoons Hier en enkel hier kunnen alle onderwerpen omtrent de onstane commotie rond de Deense cartoons van de profeet Mohammed terecht. |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Turkje, spotprenten die persoongericht zijn en onderhevig zijn aan het uitvergroten van lichamelijke elementen van de persoon in kwestie, zijn karikaturen.
Aldus, Lambert afbeelden als een dikke mag, voor zover hij niet het onderwerp is van cynische spot. Hem afbeelden als vreetzak, geen probleem mee: maar hem verwijten DAT hij dik is of er de nadruk op leggen dat Lambert bijvoorbeeld geen goede politicus zou zijn OMWILLE VAN zijn dik-zijn, is uit den boze. Dat is laster. Lees verder in Mill, John Stuart, On Liberty.
Laatst gewijzigd door lombas : 6 februari 2006 om 17:25. |
![]() |
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
#23 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Wanneer je het "lachen met de eigenschap" gaat toespitsen op één enkele persoon, dan heb je inderdaad een karikatuur: "dikke Lambert" zoals je zelf aanhaalt bvb., maar ook van "imam XXX" is een karikatuur mogelijk, waarbij je zijn religieus kenmerk als karikaturale en herkennende eigenschap gaat afbeelden. Ik hoop dat je de logica van deze redenering inziet.
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Doch blijft het een redelijk aanvaardbaar feit dat levensfilosofie en lichaamsbouw twee totaal verschillende dingen zijn, en dat je het eerste in elk geval vrijwillig kiest.
![]() |
![]() |
#25 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#27 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk nogaltijd dat je met alles en iedereen mag spotten. Sommige dingen zijn natuurlijk smaakvoller dan andere dingen, sommige 'mopjes' doen me eerder walgen dan lachen.
Maar het moet kùnnen, ook al is het slecht, zielig,.. De vraag is natuurlijk waar de grens ligt tussen eens de spot drijven met iets of iemand, en pesten. ik kan eens een mopje maken over een obese vriend, maar ik kan ook blijven mopjes maken zodat het uiteindelijk pesten wordt, en dat kan mijns inziens niet, omdat het uiteindelijk schade berokkend aan de ander, het is psychisch geweld. Maar die Deense dinges kunnen we moeilijk pesten noemen. De moslims mogen daar van mijn part hevig op reageren, maar wél binnen de grenzen van de wetgeving. Oproepen tot geweld en geweld kan dus niét. Maar ze mogen van mijn part heel hard roepen dat zoiets toch niet kan. Ik mag dat ook als ik een mopje lees over een blondje. Ik maak me dan wel redelijk belachelijk als ik daarover val, maar goed, iedereen mag zichzelf belachelijk maken. |
![]() |
![]() |
#28 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() En ik sta persoonlijk voor absolute vrije meningsuiting, maar ik was hier even het standpunt van Propol aan het uitleggen. Er is een verschil tussen "personal opinion" en "standard party policy". ![]()
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Trage... ![]() Jazz... 8)
![]() |
![]() |
#32 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Het lijkt een objectieve grens, maar is het niet. Want dit is de discussie over vrije meningsuiting eenvoudig verschuiven naar de discussie over het al dan niet bestaan van de vrije wil en de daaruit voortvloeiende keuzevrijheid van de mens. Het is een omweggetje naar een nog veel moeilijkere en abstractere discussie.
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#34 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Sommige komieken gebruiken blindheid of het stotteren juist als een metafoor. Meestal omdat de handicap in kwestie eerder een gebrek verzinnebeeldt van het personage dat zij spelen of uitbeelden. Zo kan stotteren verwijzen naar traagheid of blindheid naar domheid. De context zal dit verduidelijken, maar niet als de komiek juist op een zekere dubbelzinnigheid wil inspelen (en nu heb ik het niet over Urbanus of Jacques Vermeiren, maar zowat over de hele Britse comedy of het Nederlandse cabaret). Hoe ga je de persoon dan onderscheiden van zijn of haar handicap ? En vooral, hoe ga je kunnen onderscheiden of de humor enkel de handicap viseert of een doel wenst te bereiken dat verder dan die handicap ligt ? Citaat:
Niet helemaal akkoord. Het gebrek aan humor daarentegen is een betere indicator.
'T Laatst gewijzigd door Morduk : 7 februari 2006 om 11:38. |
||
![]() |
![]() |
#35 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#36 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Of wordt het lachen op zich dan ook als de uiting van een mening gezien ? Of heb ik het verkeerd begrepen ? Citaat:
(PS: voor alle zekerheid wens ik toch nog even te benadrukken dat ik er geen plezier in schep om mensen met een handicap uit te lachen)
![]() |
#37 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Stel je voor dat een komiek spontaan de Hitlergroet zou brengen. Iedereen zou verontwaardigd zijn. Stel je nou diezelfde Hitlergroet voor maar wanneer de komiek zou gekleed zijn in een vrouwelijk alpenpakje met twee grote ballonnen in zijn BH. Opeens is diezelfde groet niet meer als een aanhangsel geworden. Alles ligt dus in de manier waarop humor wordt geinterpreteerd. Als ik het niet leuk vind dan lag ik er niet mee. Als andere mensen het wel leuk vinden...goed voor hen...leven en laten leven dus...
Schild en vriend Laatst gewijzigd door Bitweiser : 7 februari 2006 om 14:47. |
|
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#39 | |