Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 juli 2003, 10:51   #21
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Blijkbaar beseffen een aantal mensen, waaronder "Doomy", nog altijd niet waar het eigenlijk om draait. Het gaat niet over de vraag of men al dan niet solidair mag of moet zijn, maar wel over het verschillend bestedingspatroon in Vlaanderen en Wallonië. Hierdoor ontstaan er geldstromen die eigenlijk niet kunnen: in Wallonië is er een overconsumptie in de ziekenhuissector, hanteert men andere, heel lakse normen bij de RVA-diensten, enzovoort. De vraag kan dan ook gesteld worden: moet Vlaanderen bijdragen aan een dergelijke patroon, temeer daar ze in haar eigen gewest een heel ander bestedingspatroon aan de dag legt. Blijkbaar wordt er in Vlaanderen en Wallonië anders omgesprongen met de verantwoordelijk voor het beheer van het overheidsgeld. Een andere overheidscultuur. En juist zoiets vergt een gescheiden aanpak.
En zo zijn er ook verschillende bestedingspatronen tussen hoog- en laaggeschoolden, tussen kapitaalkrachtigen en minder kapitaalkrachtigen, tussen Antwerpen en West-Vlaanderen, enz. Ook allemaal argumenten voor een gescheiden aanpak.
In elke maatschappij zijn er verschillende bestedingspatronen tussen de "rijken en armen", dat is gewoon een onvermijdelijke en onproblematische vanzelfsprekendheid. Daar gaat het hier ook helemaal niet over, het gaat over de principiele kijk tegenover de besteding en die is helemaal anders in Wallonie. Het gaat er over hoe de OVERHEID omspring met het geld van de sociale zekerheid, het gaat hier niet over individuen.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2003, 11:03   #22
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina
In elke maatschappij zijn er verschillende bestedingspatronen tussen de "rijken en armen", dat is gewoon een onvermijdelijke en onproblematische vanzelfsprekendheid. Daar gaat het hier ook helemaal niet over, het gaat over de principiele kijk tegenover de besteding en die is helemaal anders in Wallonie. Het gaat er over hoe de OVERHEID omspring met het geld van de sociale zekerheid, het gaat hier niet over individuen.
Juist, het gaat om een institutioneel bestedingspatroon. Willen de Walen vijftig regeringen en twintig deelparlementen, dan is dat hun zaak. Maar aan een dergelijke beleidsoptie en bijhorende bestedingspatroon hoeven wij als Vlamingen niet bij te dragen. Dat is hun keuze, en dus ook hun financiële verantwoordelijkheid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2003, 11:57   #23
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Willen de Walen vijftig regeringen en twintig deelparlementen, dan is dat hun zaak.
Die hebben ze maar kunnen invoeren door bepaalde Vl. politici die dit onzalig federalisme ontworpen hebben.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2003, 12:00   #24
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Die hebben ze maar kunnen invoeren door bepaalde Vl. politici die dit onzalig federalisme ontworpen hebben.
Het huidige federalisme is het resultaat van een voortdurend geschipper tussen Waals en Vlaamse belangen, van een onzalige wafelijzer- en compromiscultuur die voortdurend tegenstrijdige belangen moest verzoenen. Bijgevolg kan het heus niet alleen op de rekening van de Vlaamse politici worden geschreven.
Oud 16 juli 2003, 12:01   #25
Bruno*
Banneling

Standaard

Dat heb ik ook niet gezegd, maar ze moeten nu niet komen klagen, ze zijn er zelf medeplichtig aan.
Oud 16 juli 2003, 12:03   #26
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat heb ik ook niet gezegd, maar ze moeten nu niet komen klagen, ze zijn er zelf medeplichtig aan.
Waaraan? Dat de Vlaamse ministers het Frans wel op een aanvaardbaar niveau kunnen hanteren, en de Waals niet?
Oud 16 juli 2003, 12:04   #27
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat hebt u wel gezegd: u stelde immers dat het federalisme ontworpen werd door de Vlaamse politici, wat evenwel niet waar is.
Oud 16 juli 2003, 12:06   #28
Bruno*
Banneling

Standaard

Nee ik stelde: Die hebben ze maar kunnen invoeren door bepaalde Vl. politici. Zonder Vl. politici hadden "ze" het nooit kunnen invoeren.
Oud 16 juli 2003, 12:28   #29
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
... tussen Antwerpen en West-Vlaandere ...
Cijfers om dit te staven?

Neen, u beschikt helemaal niet over cijfermateriaal, u fantaseert er maar op los.
Jij denkt dus dat de economische welstand, als door een natuurwet, gelijk verdeeld is over de provincies? Hebt gij wel cijfertjens om dat te staven?

Overigens heb ik op de andere kritiek - i.v.m. de beleidsopties - al gereageerd, maar jullie ratelen maar door...
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2003, 12:29   #30
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee ik stelde: Die hebben ze maar kunnen invoeren door bepaalde Vl. politici. Zonder Vl. politici hadden "ze" het nooit kunnen invoeren.
Jaja, en nu doet u een stukje van uw zin eraf... Het vervolg luidt immers dat de Vlaamse politici dat federalisme hebben ontworpen...

Ik citeer uzelf:

Citaat:
De bijzin "die dit onzalig... " slaat immers op "bepaalde Vlaamse Vlaamse politici". Volgens u zijn het dus de Vlaamse politici die het federalisme ontworpen hebben. Dat schoof u eerst naar om later te kronkelen om toch maar te stellen dat u dat niet had gezegd. Inderdaad, leugens en verdraaiingen zijn een vast onderdeel in de BUB-ideologie.
Oud 16 juli 2003, 12:34   #31
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pyramus
Jij denkt dus dat de economische welstand, als door een natuurwet, gelijk verdeeld is over de provincies? Hebt gij wel cijfertjens om dat te staven?
Nergens en nooit heb ik dat beweerd. Ik vraag enkel cijfermateriaal dat "Doomy"'s bewering moet ondersteunen. Echter, ik stel vast dat er geen cijfers op tafel worden gegooid.
Oud 16 juli 2003, 17:17   #32
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pyramus
Nergens en nooit heb ik dat beweerd. Ik vraag enkel cijfermateriaal dat "Doomy"'s bewering moet ondersteunen. Echter, ik stel vast dat er geen cijfers op tafel worden gegooid.
En kun jij dan wel het tegendeel bewijzen? Neen, want jij beschikt evenmin over zo'n cijfers! Ik kan alleen maar vaststellen dat al die overbetaalde en dure studieburo's nooit de moeite genomen hebben om eens dezelfde oefening over te doen tussen provincies, gemeenten, en individuen. Ik ben er zeker van dat als ze dit wél zouden doen ze tot andere resultaten zou komen. Trouwens, als ik mij niet vergis komen KBC en VBO tot verschillende resultaten over de omvang van die geldstromen tussen de gewesten. Dit bewijst alleen maar dat statistiek geen eksakte wetenschap is en die ferm overroepen studieburo's die 100 kubieke meter lucht verkopen eigenlijk hun geld niet waard zijn.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2003, 17:20   #33
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En kun jij dan wel het tegendeel bewijzen? Neen, want jij beschikt evenmin over zo'n cijfers!
Wel, dat hoef ook niet. U stelt immers dat er dergelijke geldstromen bestaan. Of suggereert dat toch. Het is dan ook aan u om uw bewereing met wat meer substantiële zaken te ondersteunen.
Oud 16 juli 2003, 17:22   #34
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit bewijst alleen maar dat statistiek geen eksakte wetenschap is en die ferm overroepen studieburo's die 100 kubieke meter lucht verkopen eigenlijk hun geld niet waard zijn.
Heren statistici, stop maar met jullie werk: volgens "Doomy" heeft het allemaal geen zin. NIS, leg de boeken maar neer: jullie verkopen lucht. Aldus, het evangelie volgens Doomy.
Oud 16 juli 2003, 17:35   #35
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Dit bewijst alleen maar dat statistiek geen eksakte wetenschap is en die ferm overroepen studieburo's die 100 kubieke meter lucht verkopen eigenlijk hun geld niet waard zijn.
Heren statistici, stop maar met jullie werk: volgens "Doomy" heeft het allemaal geen zin. NIS, leg de boeken maar neer: jullie verkopen lucht. Aldus, het evangelie volgens Doomy.
Mijn voormalige leraar wiskunde had mij nochtans tijdens de lessen statistiek geleerd dat je met statistieken alles kan bewijzen en je statistiek dus altijd met een gezonde dosis skepsis moest benaderen. Hij zal het toch wel geweten hebben, zeker?
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Oud 16 juli 2003, 17:37   #36
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
En kun jij dan wel het tegendeel bewijzen? Neen, want jij beschikt evenmin over zo'n cijfers!
Wel, dat hoef ook niet. U stelt immers dat er dergelijke geldstromen bestaan. Of suggereert dat toch. Het is dan ook aan u om uw bewereing met wat meer substantiële zaken te ondersteunen.
Wil jij nu soms dat ik zelf ook een duur studieburo ga oprichten met mijn spaarcentjes? Ik ben geen bank of werkgeversorganizatie, hoor.

westhoek.jpg
Oud 16 juli 2003, 17:43   #37
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wil jij nu soms dat ik zelf ook een duur studieburo ga oprichten met mijn spaarcentjes? Ik ben geen bank of werkgeversorganizatie, hoor.
U kunt geen cijfers geven, bijgevolg moet u hier niet gaan beweren dat er geldstromen tussen deze of gene groep bestaan. Dat noemt anders een ongefundeerde en onbewezen bewering.
Oud 16 juli 2003, 17:48   #38
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
U kunt geen cijfers geven, bijgevolg moet u hier niet gaan beweren dat er geldstromen tussen deze of gene groep bestaan. Dat noemt anders een ongefundeerde en onbewezen bewering.
Dus moet iedereen die geen statistikus is dan maar zwijgen volgens jou. Dat zal hier dan maar een erg saai forum worden, hoor. Wie zegt er trouwens dat de cijfers van KBC kloppen als VBO met andere cijfers afkomt? Heb jij dat zelf allemaal uitgerekend en vergeleken? Werk jij zelf op dat studieburo? Kun jij bewijzen dat ze ons geen blaasjes wijsmaken?

westhoek.jpg
Oud 16 juli 2003, 17:55   #39
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus moet iedereen die geen statistikus is dan maar zwijgen volgens jou.
Dat staat er niet. Wel kan men lezen dat iemand die iets beweert ook zijn of haar stelling moet kunnen onderbouwen.

Citaat:
Dat zal hier dan maar een erg saai forum worden, hoor. Wie zegt er trouwens dat de cijfers van KBC kloppen als VBO met andere cijfers afkomt? Heb jij dat zelf allemaal uitgerekend en vergeleken? Werk jij zelf op dat studieburo? Kun jij bewijzen dat ze ons geen blaasjes wijsmaken?
De reden van afwijkende resultaten tussen KBC en VBO is hier reeds op dit forum behandeld (het VBO "vergeet" een aantal elementen mee te rekenen). Daar moeten we dus niet op terugkomen. Verbazend is wel dat de KBC-studie, die toch al een paar jaar oud is, nog nooit weerlegd werd door een gelijkaardige grondige studie (wat het VBO aanbood was maar een velletje papier vergeleken met de omvang van de KBC-studie).
Oud 16 juli 2003, 18:08   #40
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Dus moet iedereen die geen statistikus is dan maar zwijgen volgens jou.
Dat staat er niet. Wel kan men lezen dat iemand die iets beweert ook zijn of haar stelling moet kunnen onderbouwen.
Het komt uiteindelijk op hetzelfde neer.

Citaat:
De reden van afwijkende resultaten tussen KBC en VBO is hier reeds op dit forum behandeld (het VBO "vergeet" een aantal elementen mee te rekenen). Daar moeten we dus niet op terugkomen. Verbazend is wel dat de KBC-studie, die toch al een paar jaar oud is, nog nooit weerlegd werd door een gelijkaardige grondige studie (wat het VBO aanbood was maar een velletje papier vergeleken met de omvang van de KBC-studie).
Dit zegt niets over de waarde van die studie. Tegenover politiek gekleurde statistieken is een ekstra dosis skepticisme altijd op zijn plaats. Het doet trouwens niets af van mijn vaststelling dat de KBC het niet de moeite vond om die oefening over te doen voor geldstromen tussen provincies, gemeenten, en individuen. Dat zou toch maar een kleine ekstra moeite geweest zijn met dezelfde gegevens? Ik kan alleen maar vaststellen dat er ook welvaartsverschillen zijn tussen rijke kustgemeenten en boeregaten, rijke en arme inwoners van eenzelfde gemeente, enz. Ik heb daar zelfs geen statistieken voor nodig: ik zie het gewoon met mijn eigen ogen in mijn eigen omgeving.

westhoek.jpg
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be