Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 februari 2006, 09:33   #21
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66 Bekijk bericht
wij hebben die onnozele kloot niet nodig in de VLD...
Dat weet ik nog zo niet. Hij is immers de grootste stemmentrekker van heel de VLD.

Citaat:
ik heb de partijleiding voor zijn verantwoordelijkjheid gesteld om die verloren gelopen judoka eruit te gooien...

Jouw vraag aan de partijleiding zal vertikaal geklasseerd worden. Wedden?

Laatst gewijzigd door Antoon : 8 februari 2006 om 09:35.
Antoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2006, 10:00   #22
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
De Decker maar pleiten voor het opheffen van het cordon terwijl intussen de VLD al zegt dat ze zeker weer met de SP.a in zee gaan als de kiezer het toelaat.
Als de ps het toelaat.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2006, 10:14   #23
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Dedecker is saai.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2006, 11:26   #24
Lof der Zotheid

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Dedecker is saai.
Gij ook.
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2006, 11:57   #25
Noorman
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Dedecker pleit weer voor opheffen cordon sanitaire Wanneer volg de rest van de VLD?
Zodra het moment er komt dat het qua postjesbehoud interessanter wordt met het VB in zee te gaan dan met de anderen zal de VLD dat zonder blozen doen. Je zult dan "ontroerende" betogen lezen over hoezeer het VB is veranderd en Pietje Bell Somers zal u dan met uitgestreken gezicht laten weten dat hij niet de bedenker van het Cordon Sanitaire is en dat hij in het dan aktuele programma van het VB veel liberale standpunten heeft ontdekt

Noorman
Noorman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2006, 11:59   #26
Noorman
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
dat die onnozelaar toch eens eindelijk zijn conclusies trekt en de boel niet bijft verpesten...
dat hij dan maar naar de Vlaamse Stank gaat...
mooie opruiming als hij dat zou doen...
wij hebben die onnozele kloot niet nodig in de VLD...

maar dar is dat stuk onbenul niet moedig genoeg vooor, omdat hij weet dat dat zootje extremisten geen lang leven meer beschoren is en dan hij zijn postje kwijt is...

ik heb de partijleiding voor zijn verantwoordelijkjheid gesteld om die verloren gelopen judoka eruit te gooien...
"Onozele kloot" en "VLD" in één zin !!

Schitterend

Noorman
Noorman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2006, 17:20   #27
Den Duisteren Duikboot

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Het cordon sanitaire had allang herroepen moeten worden.

Ten eerste beweren alle partijen dat ze 'geen cordon nodig hebben om niét met het VB in zee te gaan'. Nu dan: als het niet meer dan een symbool is, gooi het dan weg.

Ten tweede zou het verdwijnen van het cordon het ware gezicht van een aantal partijen of hun lokale afdelingen kunnen blootleggen.

Ten derde moet de bevolking maar eens proefondervindelijk vaststellen waarop ze nu eigenlijk al 15 jaar als een kip zonder kop aan het stemmen zijn. Door schade en schande wordt men wijs: zo werkt nu eenmaal d geschiedenis van de mensheid. We moeten eerst door een dal voor we weer beseffen waar we uiteindelijk niét naartoe willen met de mensheid.

Ten vierde dwingt een afschaffing van het cordon het VB zelf kleur te bekennen: Willen ze werkelijk een coalitie aangaan of wachten ze liever tot ze de handen vrij hebben (een absolute meerderheid).

Ten vijfde: een eventuele machtsdeelname zal ons veel wijzer maken omtrent de ware intenties van het VB anno 2006.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2006, 20:19   #28
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

4x10E6's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht

Ten eerste beweren alle partijen dat ze 'geen cordon nodig hebben om niét met het VB in zee te gaan'. Nu dan: als het niet meer dan een symbool is, gooi het dan weg.

Ten tweede zou het verdwijnen van het cordon het ware gezicht van een aantal partijen of hun lokale afdelingen kunnen blootleggen.

Ten derde moet de bevolking maar eens proefondervindelijk vaststellen waarop ze nu eigenlijk al 15 jaar als een kip zonder kop aan het stemmen zijn. Door schade en schande wordt men wijs: zo werkt nu eenmaal d geschiedenis van de mensheid. We moeten eerst door een dal voor we weer beseffen waar we uiteindelijk niét naartoe willen met de mensheid.

Ten vierde dwingt een afschaffing van het cordon het VB zelf kleur te bekennen: Willen ze werkelijk een coalitie aangaan of wachten ze liever tot ze de handen vrij hebben (een absolute meerderheid).

Ten vijfde: een eventuele machtsdeelname zal ons veel wijzer maken omtrent de ware intenties van het VB anno 2006.

Laat ik even voor het heil van de discussie meegaan met je redenering: het vb maakt deel uit van de coalitie die volgende federale regering vormt. Per definitie zitten we dus opgescheept met het vb voor een periode van 4 jaar. Als onmiddellijk gevolg heb je op zijn minst een bijkomende en gelijkoplopende periode nodig om eventuele tegencorrecties/restituties te kunnen uitvoeren. Kortom, je bouwt dus een stagnatie tijd van 8 jaar in. Dit is wel erg verregaand. Een tanker krijg niet zomaar geturned (om maar even de woorden van een vb-er in de mond te nemen). Een tanker een 360° laten uitvoeren is al helemaal uit den boze.

1. In die 4 jaar heeft het vb dan de tijd en gelegenheid om een aantal paarse verworvenheden – die mij alvast dierbaar zijn - terug te draaien: migrantenstemrecht, holebi adoptie en huwelijksrecht, etc. Beeld je de heisa in als in de eerste 4 jaar die rechten ongedaan gemaakt worden om die vervolgens terug te zetten. Ik vrees dat dit een unilaterale en eenmalige operatie wordt.
2. In die 4 jaar heeft het vb meer dan tijd om op allerlei adviesraden en beheersorganen te bestaffen met vb afficionados. Geen depth charges die deze U-boten eruit kunnen drijven in de 4 daarop volgende jaren. Het vb gedachtengoed (sic) dijt welliswaar niet meer uit na een kortstondige regeringsdeelname, maar het is dan wel overal prominent aanwezig.
3. vb ministers hebben de mogelijkheid een paar klemtonen te plaatsen bij het beleid: bijvoorbeeld op onderwijs (in de eindtermen geschiedenis zal vast wat plaats geruimd moeten worden voor de grote vlaamse voortrekkers zoals de heren Verschaeve en Van Severen) of op cultuur (herinner je de bevlogenheden van het vb omtrent de kvs laatst nog?). Dit betekent dat een volledige generatie een middelbare schoolse vorming genoten zal hebben met vreemdsoortig cachet. Leuke uitwassen hiervan verzin je maar zelf.
4. En passant wordt het generatie pakt opgeblazen, wordt de rechtspersoonlijkheid voor de vakbond erin gedouwd en mag het stakingsrecht enkel tijdens de vrije tijd gepraktiseerd worden. Het lijkt mij toch wel een erg dikke klus om dit teruggedraaid te krijgen na 4 jaar ‘solidarisme’ en de navenante ‘sociale rust’ die hieruit voort zal vloeien.
5. en niet te vergeten: de verplichting tot het aanvragen van een bouwvergunning voor het renoveren van een zwembad wordt opgedoekt.

Sorry, ik heb het niet zo begrepen op uw idee om het cordon te doorbreken. Het vb mag wat mij betreft gerust tot in den treure de grootste partij van Vlaanderen blijven. Wat heet groot?

#InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate
4x10E6 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2006, 21:16   #29
anakin
Partijlid

anakin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 4x10E6 Bekijk bericht
Laat ik even voor het heil van de discussie meegaan met je redenering: het vb maakt deel uit van de coalitie die volgende federale regering vormt. Per definitie zitten we dus opgescheept met het vb voor een periode van 4 jaar. Als onmiddellijk gevolg heb je op zijn minst een bijkomende en gelijkoplopende periode nodig om eventuele tegencorrecties/restituties te kunnen uitvoeren. Kortom, je bouwt dus een stagnatie tijd van 8 jaar in. Dit is wel erg verregaand. Een tanker krijg niet zomaar geturned (om maar even de woorden van een vb-er in de mond te nemen). Een tanker een 360° laten uitvoeren is al helemaal uit den boze.

1. In die 4 jaar heeft het vb dan de tijd en gelegenheid om een aantal paarse verworvenheden – die mij alvast dierbaar zijn - terug te draaien: migrantenstemrecht, holebi adoptie en huwelijksrecht, etc. Beeld je de heisa in als in de eerste 4 jaar die rechten ongedaan gemaakt worden om die vervolgens terug te zetten. Ik vrees dat dit een unilaterale en eenmalige operatie wordt.
2. In die 4 jaar heeft het vb meer dan tijd om op allerlei adviesraden en beheersorganen te bestaffen met vb afficionados. Geen depth charges die deze U-boten eruit kunnen drijven in de 4 daarop volgende jaren. Het vb gedachtengoed (sic) dijt welliswaar niet meer uit na een kortstondige regeringsdeelname, maar het is dan wel overal prominent aanwezig.
3. vb ministers hebben de mogelijkheid een paar klemtonen te plaatsen bij het beleid: bijvoorbeeld op onderwijs (in de eindtermen geschiedenis zal vast wat plaats geruimd moeten worden voor de grote vlaamse voortrekkers zoals de heren Verschaeve en Van Severen) of op cultuur (herinner je de bevlogenheden van het vb omtrent de kvs laatst nog?). Dit betekent dat een volledige generatie een middelbare schoolse vorming genoten zal hebben met vreemdsoortig cachet. Leuke uitwassen hiervan verzin je maar zelf.
4. En passant wordt het generatie pakt opgeblazen, wordt de rechtspersoonlijkheid voor de vakbond erin gedouwd en mag het stakingsrecht enkel tijdens de vrije tijd gepraktiseerd worden. Het lijkt mij toch wel een erg dikke klus om dit teruggedraaid te krijgen na 4 jaar ‘solidarisme’ en de navenante ‘sociale rust’ die hieruit voort zal vloeien.
5. en niet te vergeten: de verplichting tot het aanvragen van een bouwvergunning voor het renoveren van een zwembad wordt opgedoekt.

Sorry, ik heb het niet zo begrepen op uw idee om het cordon te doorbreken. Het vb mag wat mij betreft gerust tot in den treure de grootste partij van Vlaanderen blijven. Wat heet groot?
Dus als ik u goed begrijp is alles goed zoals het is

Laatst gewijzigd door anakin : 8 februari 2006 om 21:16.
anakin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2006, 21:39   #30
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Laat ik even voor het heil van de discussie meegaan met je redenering: het vb maakt deel uit van de coalitie die volgende federale regering vormt. Per definitie zitten we dus opgescheept met het vb voor een periode van 4 jaar.
Als het ooit tot een coalitie met het VB komt, denk ik dat het niet op federaal niveau zal zijn. Bovendien is vier jaar een maximum. De federale regering kan te allen tijde ten val komen.

Citaat:
Als onmiddellijk gevolg heb je op zijn minst een bijkomende en gelijkoplopende periode nodig om eventuele tegencorrecties/restituties te kunnen uitvoeren. Kortom, je bouwt dus een stagnatie tijd van 8 jaar in. Dit is wel erg verregaand. Een tanker krijg niet zomaar geturned (om maar even de woorden van een vb-er in de mond te nemen). Een tanker een 360° laten uitvoeren is al helemaal uit den boze.
Mmm... Het duurt ook wel even eer het VB de koers van de huidige tanker kan veranderen. Bovendien kan het VB in een coalitie niet voluit varen.

Citaat:
Niet iedereen was even enthousiast over het migrantenstemrecht en de holebi-adoptie (die nog niet van kracht is), maar terzake: dit is nu eenmaal eigen aan de politiek. Het volk stemt nu zus, dan weer zo en vervolgens weer zus. Weinig beginselvast, maar zo zitten mensen nu eenmaal in elkaar: 'ander' is altijd 'potentieel beter', denken ze. Ik kan het ook niet helpen dat mensen steeds weer dezelfde denkfout begaan.

Citaat:
Eer het VB de bemanning helemaal naar haar hand heeft gezet en die bemanning op kruissnelheid vaart, is het politieke tij allang gekeerd.

Citaat:
Je overdrijft. Er is nog altijd een coalitiepartner en op vijf jaar tijd (want nu zitten we op het niveau van de gemeenschappen) kun je echt niet het hele curriculum herschrijven. Het is overigens niet de regering alleen die daarover beslist: de onderwijsnetten hebben ook nog wat in de melk te brokkelen, dacht ik.

Citaat:
Je gaat wederom uit van een scenario waarin het VB solo naar de macht grijpt. Of dat gebeurt, hangt niet af van het cordon, hé. Als het VB een absolute meerderheid haalt, dan baten geen duizend cordons.
En andermaal: als het VB d�*t er allemaal doorkrijgt op vier jaar tijd zonder een lichte storm van protest (vakbonden kunnen het hele land lamleggen), dan zou dat straffe kost zijn.

Citaat:
In Schoten dan toch...

Citaat:
Alsof d�*t dan geen impact heeft... Ernstig blijven, hé: er moeten steeds bontere coalities worden gevormd, die noodgedwongen steeds meer VB-standpunten overnemen om de oppositie de wind uit de zeilen te nemen. Dat is op lange termijn niet houdbaar. De Sp.a. bijvoorbeeld is nog nauwelijks herkenbaar als een sociaal-democratische partij. Bij de VLD leidt een en ander tot een resem interne twisten. Als al die partijen zo sterk onderhevig zijn aan de zwaartekracht van het VB, dan wordt het politieke landschap herschapen tot enkele light-versies van het VB en het VB zelf.

Het volk wil nu eenmaal een rechtsere koers. Ik had het liever anders gewild, maar in een democratie moet ik mij daarbij neerleggen. Ooit keert de wind. 8)
Oud 9 februari 2006, 09:07   #31
ericferemans

ericferemans's schermafbeelding

Standaard De Decker is weer eens bezig: een politieke clown wil punten halen

Het heeft me steeds gefacineerd waarom mensen hun gezondheid, hun familie, hun vrienden en vaak ook hun geld op het spel zetten om een spelletje te winnen: om ter hardst lopen, fietsen, zwemmen, koka's maken enz...
Topsport heeft niets met gezondheid te maken, niets met geld verdienen in negen van de tien gevallen, maar alles met pronkzucht. Pronkzucht komt voort uit diepe frustraties. Men heeft iets tekort gehad: wat moederliefde, wat affectie, een slechte jeugd en probeert dat goed te maken door op te vallen.

Dat men dit doet door hard te werken, mooie kunst te maken, door de wereld te verbazen met iets nuttigs kan ik apprecieren. Het sublimeren van een slechte jeugd tot iets nuttigs heeft al veel goeds en fraais veroorzaakt.
Dat men echter persé een duizendste van een seconde een spelletje wil sneller doen verlopen, het is me altijd een zielige boel gebleken. Indien er dan nog nauwelijks verholen aggressie aan te pas komt, zoals bij judo, dan gaan mijn wenkbrauwen fors omhoog. "Ik ben judo of karate maniak" lijkt me geen referentie van een evenwichtig persoon.

Jean-Marie heeft ons iets te verbergen. Verbeten probeert hij terug te trappen naar iemand. Hij wil ook persé populair zijn. Zeer zwaar gestoord.
Ik denk dus dat hij nog altijd bezig is om zijn frustraties weg te werken door vooral veel punten te halen: stemmen.

Democratie is natuurlijk geen sport, en stemmen dient niet om het complex van Jean-Marie weg te werken. Stemmen dienen om te zorgen dat de politici met de beste ideën én plannen aan de bak komt. Om deze uit te voeren.
Van Jean-Marie merk ik alleen dat het middel telt: stemmen. Grote plannen heeft hij niet. Ideeën zijn vervangen door "graptjes" (w.vl)
Hij zou moeten nadenken over zichzelf.
Ik vind hem ook een beetje zielig: het is een gedroogde haring die zich met een verbeten gezicht voordoet als een leuke dolfijn in een kinderpretpark. Pathetisch...

Laatst gewijzigd door ericferemans : 9 februari 2006 om 09:11.
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2006, 09:14   #32
rik47
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
Jean-Marie heeft ons iets te verbergen. Verbeten probeert hij terug te trappen naar iemand. Hij wil ook persé populair zijn. Zeer zwaar gestoord.
Ik denk dus dat hij nog altijd bezig is om zijn frustraties weg te werken door vooral veel punten te halen: stemmen.

Democratie is natuurlijk geen sport, en stemmen dient niet om het complex van Jean-Marie weg te werken. Stemmen dienen om te zorgen dat de politici met de beste ideën én plannen aan de bak komt. Om deze uit te voeren.
Van Jean-Marie merk ik alleen dat het middel telt: stemmen. Grote plannen heeft hij niet. Ideeën zijn vervangen door "graptjes" (w.vl)
Hij zou moeten nadenken over zichzelf.
Ik meen ook dat Dedecker dient als rechts vijgenblad voor de VLD, daarom ook wordt hij niet tot de orde geroepen. Wat niet belet dat hij evenals het VB de vinger op de wonde legt en duidelijk aankaart wat leeft bij de bevolking. Maar het vertrouwen van de kiezer terugwinnen, dat kan de VLD wel vergeten, en terecht.
rik47 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2006, 09:28   #33
ericferemans

ericferemans's schermafbeelding

Standaard

[quote]
Citaat:
Het cordon sanitaire is niet meer dan een ongeschreven afspraak tussen partijen. Het houdt in dat een partij niet toelaat dat een enkeling, tegen haar parij in een plaatselijke coalitie maakt met het VB. Voor wat de nationale en federale politiek betreft is het cordon de facto overbodig: het VB wil niet onderhandelen, maakt zelf geen plannen om mee te doen: Leterme heeft dit aangetoond bij de laatste vorming van een Vlaamse regering.

Citaat:
Men zou het inderdaad kunnen een nieuwe vorm geven die democratischer is. Ik deed al méér dan een jaar geleden een voorstel in die richting: "Het sanitair plan"
Citaat:
Het oktober manifest

Gemeenteraadsverkiezingen : algemeen belang en een "sanitair plan"
Op het gemeentelijk vlak kan Spirit een niet klassieke rol spelen, te vergelijken met bepaalde lijsten die zich "gemeentebelangen" en dies meer noemen.

Door samen met potentiële coalitiepartners en kartelpartners een zakelijke, duidelijke en op het welzijn van de bevolking gericht plan te maken voor de komende jaren, een plan voor gezonde gemeentelijke politiek, wordt vermeden dat partijpolitieke spelletjes de gemeenten verzieken, en dat na de verkiezingen de stedelingen hun stem misbruikt zien voor zaken die hen niet liggen.

Het is ook een positief cordon sanitair tegenover het blok : indien deze zich inschrijven in een concreet plan, met een duidelijke, niet-racistische basis, moeten ze hun eigen doctrine opbergen. Ik vermoed dat ze alles zullen doen om een uitvlucht te vinden om hier NIET aan mee te doen.
Doen ze het wel dan moet er over worden gewaakt of zij inderdaad woord houden en zal hun woordbreuk bij de bevolking vele zaken duidelijk maken.

Dit is géén oproep om kartels te vormen met het blok: het is een oproep om op een andere wijze aan de bevolking duidelijk te maken wie er al dan niet van goede wil is en wie zichzelf al dan niet wil uitsluiten. Indien mijnheer Dewinter de beginselverklaring van Spirit aanvaardt is er natuurlijk geen enkel bezwaar om hem te accepteren als coalitiepartner!

Een dergelijk modelplan, een sanitair plan, dat de basis vormt voor verschillende gemeenten, kan worden uitgewerkt door Spirit en dienen als sneuveltekst. Een aantal minimum garanties op gebied van racisme, respect voor minderheden, bejaardenzorg, kansarmoede kan hier worden bedacht zodat de plaatselijke afdelingen enkel nog moeten rekening houden met specifiek lokale problemen.

De bevolking pikt niet dat gemeenteraden worden gebruikt om hoogdravende politieke spelletjes te spelen die niets te maken hebben met hun directe omgeving maar gebruikt worden om partijen of leden ervan zich te laten profileren, om dan later een "sprong" te doen naar het hogere politieke midden. De gemeente dient goed bestuurd te worden en is geen oord van diepere en hogere politiek. Het gaat over riolen en wegen en huizen en ocmw. Niet over het herdenken van grote ideologische modellen op kleine schaal.
Denkt u dat ik hier OOIT enige reactie op kreeg van het VB?

Citaat:
Alsof dit nog nodig is: absenteïsme, gangsterisme vieren hoogtij. Op een bepaald ogenblik zegde een kopstuk (Van Hecke) zelf dat er voortaan geen gangsters en bandieten meer op de lijst zouden komen, dat kan tellen als zelfkritiek

Citaat:
Men laat geen stad ontploffen omdat de bewoners teveel met lucifers spelen. Dit is een absoluut decadente redenering. Politiek heeft gevolgen, het is geen strategospel. Indien men een gaslek vindt gaat men niet zeggen " laat ze nu maar eens een vuurtje maken, dan zullen ze wel zien dat ze hun leidingen beter moeten controleren"

Citaat:
Zij halen die niet, dat staat al lang vast. En mocht dit onverhoopt toch gebeuren dan risceert ons land een burgeroorlog tussen de dommen en de gecultiveerden. Ik voorspel nu dat de dommen verliezen, maar de prijs zou te hoog zijn.

Citaat:
Wie kan lezen kent hun intenties. Daarom moeten we ze nog niet laten de boel opblazen. Het kind met het badwater weggooien is niet de beste manier om het op te voeden...
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2006, 10:06   #34
alberto
Minister-President

alberto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Dedecker pleit weer voor opheffen cordon sanitaire
Jean-Marie Dedecker gaat vandaag in een interview met Humo nogmaals in op de zin en de onzin van het cordon sanitaire. "Als liberaal kan ik niet leven met dat instrument", zegt hij. Maar wie problemen met de VLD-top verwacht, vergist zich. Dedeckers uitspraken gaan volgens VLD-voorzitter Bart Somers niet in tegen zijn volmachtenbeleid.

De Wetstraat maakt zich op voor een veertiendaagse Jean-Marie Dedecker. Vrijdag presenteert hij zijn boek en goed een week later zit hij de VLD-studiedag over mobiliteit voor. Vandaag geeft de VLD-senator de aftrap met een interview in Humo. De titel – 'Als ik met het Vlaams Belang in een coalitie stap, zijn ze na twee jaar dood' – zet de teneur. Nogmaals gaat Dedecker tekeer tegen het cordon. "Er zijn geen goede intellectuele, ethische of tactische argumenten voor te vinden."

Voor de zomer had partijvoorzitter Somers gesteld dat wie het cordon sanitaire nog in vraag stelde, uit de partij zou worden gezet. Dedecker doet dat nu wel, maar dat heet inmiddels geen probleem te zijn. Somers: "De uitspraken van Jean-Marie zijn voor zijn rekening, maar hij heeft niet de intentie het debat te heropenen. Het staat ook iedereen vrij om een boek te schrijven. Daar staat trouwens niets nieuws in, we weten wat hij daarover denkt."

Dedecker zei gisteren inderdaad geen zin te hebben in een nieuw debat over het cordon sanitaire. "Ik heb gewoon duidelijk willen maken waar ik voor sta. En als liberaal hecht ik veel aan de vrije meningsuiting." (Eigen berichtgeving 06:00bron De morgen.
Goed zo J.M. Dedecker
Wanneer volg de rest van de VLD?
Dedecker kan dat allemaal wel komen vertellen, en beetje de populist uithangen, hij weet goed genoeg dat het cordon de regeringsverzekering van zijn en andere partijen is, men gaat of wil dat niet veranderen.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2006, 10:25   #35
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

[quote=ericferemans;1540668]
Citaat:
Men zou het inderdaad kunnen een nieuwe vorm geven die democratischer is. Ik deed al méér dan een jaar geleden een voorstel in die richting: "Het sanitair plan"

Nogal logisch.
Een partij met 1 miljoen kiezers zou moeten ingaan op de eisen van een mini partij die nog niet eens de kiesdrempel haalt.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2006, 12:23   #36
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Het cordon sanitaire is niet meer dan een ongeschreven afspraak tussen partijen. Het houdt in dat een partij niet toelaat dat een enkeling, tegen haar parij in een plaatselijke coalitie maakt met het VB. Voor wat de nationale en federale politiek betreft is het cordon de facto overbodig: het VB wil niet onderhandelen, maakt zelf geen plannen om mee te doen: Leterme heeft dit aangetoond bij de laatste vorming van een Vlaamse regering.
Mmm, als ik het goed begrijp beschouw je het cordon niet als een (virtueel) contract tussen partijen, maar als een afspraak binnen partijen voor intern gebruik? Klein probleempje: zo wordt het cordon door grote lappen van de bevolking niet opgevat (en zo is het bij mijn weten ook niet ontstaan). Wat doe je aan die perceptie?

Citaat:

Je 'sanitair plan' is ietwat aan de technocratische kant, alsof ideologie op gemeentelijk niveau geen rol speelt. Bovendien is je modelplan zelf al ideologisch geladen: het somt een aantal 'minimumgaranties' op die zelf niet waardenvrij zijn.

Citaat:
Alsof dit nog nodig is: absenteïsme, gangsterisme vieren hoogtij. Op een bepaald ogenblik zegde een kopstuk (Van Hecke) zelf dat er voortaan geen gangsters en bandieten meer op de lijst zouden komen, dat kan tellen als zelfkritiek

Men laat geen stad ontploffen omdat de bewoners teveel met lucifers spelen. Dit is een absoluut decadente redenering. Politiek heeft gevolgen, het is geen strategospel. Indien men een gaslek vindt gaat men niet zeggen " laat ze nu maar eens een vuurtje maken, dan zullen ze wel zien dat ze hun leidingen beter moeten controleren"
Zoals gezegd: door schade en schande wordt men wijs. Beschouw het als een vorm van conditionering. Men is niet wijzer geworden door repressie (racismewetten), cordons, de zwartschaap-aanpak of rationele overtuigingskracht. Een beter bestuur zonder VB wordt steeds moeilijker net omdat het VB groeit en groeit (die twee tendensen versterken elkaar). Het enige wat nog rest is op tijd de biezen te pakken als de "dapperen" met hun lucifers hun eigen inboedel in de fik steken.

Citaat:
Zij halen die niet, dat staat al lang vast. En mocht dit onverhoopt toch gebeuren dan risceert ons land een burgeroorlog tussen de dommen en de gecultiveerden. Ik voorspel nu dat de dommen verliezen, maar de prijs zou te hoog zijn.
Jaja, nog zo'n grap en de paus zijn haar vliegt in brand...

Citaat:
Wie kan lezen kent hun intenties. Daarom moeten we ze nog niet laten de boel opblazen. Het kind met het badwater weggooien is niet de beste manier om het op te voeden...
Oh, maar we gaan het kind niet weggooien... We hebben het kind voldoende gewaarschuwd. Hoog tijd dat het vanonder moeders vleugels komt. De kindjes zijn inmiddels oud en wijs genoeg om de gevolgen te dragen van hun eigen daden. De 'slimme' kindjes zullen de schade wel opvangen, voorbereid als ze zijn op de gevaarlijke spelletjes van de 'domme' kinderen. Geen makkelijke tijd, maar we moeten er nu eenmaal door.
Oud 9 februari 2006, 12:56   #37
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik durf dat toch te betwijfelen. Het geheugen van de mensenmassa is immers van immens korte duur. Hoe komt het anders dat een stad als Antwerpen al 40 jaar bestuurd wordt door de socialisten... ?
Oud 9 februari 2006, 12:58   #38
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
(...)
Met andere woorden: u vreest ervoor dat een partij waarvoor u niet gewonnen bent (eufemisme) door de gewone democratische geplogendheden in een regeringscoalitie zal stappen en maatregelen zal nemen die u niet zinnen. En dan?
Oud 9 februari 2006, 13:04   #39
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
(...)
Uit uw betoog blijkt maar één ding: en dat is dat het wel heel duidelijk wordt wie in feite de frustré is.

Verder kan ik u enkel verwijzen naar het door Dedecker geformuleerde wetsvoorstel tot mogelijkheid van anonieme sollicitaties, iets wat uw geliefde prutspartij "per toeval" nadien ook probeerde te claimen. Spijtig genoeg voor u was Dedecker eerst. Hij heeft dan ook lang in de topsport gezeten 8)

Laatst gewijzigd door Turkje : 9 februari 2006 om 13:07.
Turkje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2006, 13:11   #40
Den Duisteren Duikboot

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
Ik durf dat toch te betwijfelen. Het geheugen van de mensenmassa is immers van immens korte duur. Hoe komt het anders dat een stad als Antwerpen al 40 jaar bestuurd wordt door de socialisten... ?
Misschien omdat de Antwerpenaar nu ook weer niet zo ontevreden is als u zou willen?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be