Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Deense cartoons
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Deense cartoons Hier en enkel hier kunnen alle onderwerpen omtrent de onstane commotie rond de Deense cartoons van de profeet Mohammed terecht.

Discussietools
Oud 8 februari 2006, 18:34   #21
JusticeLover
Banneling

JusticeLover's schermafbeelding

Standaard

I Love Iran
JusticeLover is offline  
Oud 8 februari 2006, 18:35   #22
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
[SIZE=-1]Dit lijkt mij alvast een beschaafdere tegenzet vanwege de moslims dan de initiële repliek met geweld.
Mogen de Westerse cartoonisten deelnemen, of vliegen ze bij Siegfried Verbeek in de doos?
Ik ben uiteraard akkoord dat cartoonisten vrij mogen godsdiensten bespotten, maar zijn onze autoriteiten hierin konsekwent en laten ze toe dat hun eigen heilige holocaust-huisje ingestampt wordt?
[/SIZE]
Ik vind dat iedereen zich maar eens moet laten gaan, dat we zien wat die moslims onder humor begrijpen.Alles en iedereen mag eraan geloven, dat ze alles maar eens onder de korrel nemen.Er is geen beter manier om te weten wat er in iemands hoofd gaande is, als weten met wat hij lacht.En zelfs als wij hier zeggen dat moslims geen gevoel voor humor hebben, denk ik niet dat dat helemaal waar is, wel dat ze een ANDER gevoel voor humor hebben.Gelachen word er op de hele aardbol, maar niet om dezelfde zaken ...Ik ben echt eens nieuwsgierig.Allee, moslim-artiesten, aan uw potloden en penselen, de wereld wacht...
carlgustaaf is offline  
Oud 8 februari 2006, 18:50   #23
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Onze sjietische moslimvrienden in de iraanse theocratie mogen gerust wat tekeningen maken, het schijnt dat onze wahabietische moslimvrienden
dat al jaaaren doen. Ik geloof niet dat er in Europa zelfs maar één ruit dewagen zal sneuvelen, niet door een christen, niet door een jood, niet door
een hindoe of zelfs niet door een andere moslim. In het verleden hebben onze industriëlen met stijgend enthoesiasme wapens geleverd en materiaal om
gifgas aan te maken, zodat U Uw moslimbroeders in Uw buurstaat wat kon beoorlogen : in de straten van Teheran kunt U zelf nagaan goe diegenen die als martelaar uit deze oorlogen kwamen er aan toe zijn. Onze grote oorlogen zijn wat langer geleden en de meesten die hieruit gehandicapt terugkeerden
zijn niet meer onder ons.

Het verheugt ons dat U een handelsembargo tegen de EU landen wenst af te kondigen : de industriële producten om U zo spoedig mogelijk de meest moderne wapens te laten vervaardigen zullen niet meer door ons geleverd hoeven te worden. Hiermee bewijst U niet alleen ons maar ook uzelf en de rest van de wereld een grote dienst.

Mag ik U voorstellen een hoge muur rond Uw land te bouwen, ook hier zijn niet-islamietische naties Uw voorbeeld, gemiddeld houden dergelijke kunstwerken een halve eeuw stand : na die periode heeft een volk genoeg van deze opsluiting (men houdt met zulke zaken namelijk niet de vijand buiten, maar het eigen volk opgesloten).

Mag ik U bovendien gelukwensen met het massale protest van de moslims in de wereld ? Er zijn 1,7 miljard moslims ruime schattingen aan de hand van
de nieuwsdiensten in alle mogelijke media geven me aan dat er ruim een half miljoen moslims verspreid over diverse steden op straat kwam. Laat ons breed zijn en veronderstellen dat het over 1,7 miljoen mensen ging dwz.
1 pro mille. In dit kleine landje spreken we over een succesvolle betoging vanaf 100.000 mensen dwz. op 10 miljoen belgen is dit 1 percent.

Tot slot : wat deed U ten bate van de door de natuur getroffen moslimbroeders in Azië en in de Himalaya ? Spontaan openden zelfs de armsten onder ons hun beurzen om hun beproefde medemensen ter hulp te snellen : ook denen en noren die U nu aanvalt omwille van één enkele deen
die uit onwetendheid met de moslimgeboden een tekening maakte ?

Weet U : er zijn deense en noorse mohamedanen , allicht zelfs van Uw sjietisch geloof.. vertel eens : wat hebben die mensen misdaan ?
1handclapping is offline  
Oud 8 februari 2006, 19:02   #24
Jean-Pierre
Staatssecretaris

Jean-Pierre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De zonden van Iran tegenover persvrijheid en vrijheid van meningsuiting, vergoelijken niet de hypocrisie waarmee hier vrijehied van meningsuiting hoogst selectief wordt geclaimd en toegepast.
Voor een Palestijn is een slachtoffer van Joods mortiervuur in Gaza even dood als voor een Jood een holocaustslachtoffer. En terecht. Wie daar verschil in maakt hanteert een racistsich criterium. Alle bloed kleurt even rood. Als je met het ene mag spotten, dan ook met het andere.
Ik kan akkoord gaan met die analyse. Maar het probleem ligt niet bij de Joden of Palestijnen, maar bij onze Belgische overheid die een ganse reeks straffen heeft uitgevaardigd (gevangenisstraffen, boetes en het verlies van de burgerrechten) voor het uiten van een mening. Wat die mening is, doet er niet toe... Het feit dat een overheid een mening strafbaar gemaakt heeft is weerzinwekkend.
Jean-Pierre is offline  
Oud 8 februari 2006, 19:12   #25
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jean-Pierre Bekijk bericht
Ik kan akkoord gaan met die analyse. Maar het probleem ligt niet bij de Joden of Palestijnen, maar bij onze Belgische overheid die een ganse reeks straffen heeft uitgevaardigd (gevangenisstraffen, boetes en het verlies van de burgerrechten) voor het uiten van een mening. Wat die mening is, doet er niet toe... Het feit dat een overheid een mening strafbaar gemaakt heeft is weerzinwekkend.
Het probleem ligt steeds bij diegenen die én lange tenen hebben, én de machtsmiddellen in handen hebben. Bij ons heeft het repressie-apparaat lange tenen wanneer aan WO II en holocaust-gevoeligheden geraakt wordt. In moslimlanden liggen de gevoeligheden anders, en vinden ze geweld geoorloofd wanneer met hun religie gespot wordt.
In feite is het overal koek één deeg: censuur en repressie naargelang de gevoeligheden van de toevallige machthebber.
Oud 8 februari 2006, 19:34   #26
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
[SIZE=-1]Dit lijkt mij alvast een beschaafdere tegenzet vanwege de moslims dan de initiële repliek met geweld.
Mogen de Westerse cartoonisten deelnemen, of vliegen ze bij Siegfried Verbeek in de doos?
Ik ben uiteraard akkoord dat cartoonisten vrij mogen godsdiensten bespotten, maar zijn onze autoriteiten hierin konsekwent en laten ze toe dat hun eigen heilige holocaust-huisje ingestampt wordt?
[/SIZE]
Toch ironisch dat de vrije meningsuiting van Arische negationisten nu wordt verdedigd door die vervloekte Arabieren (toch ook zogezegd semitische "Untermenschen").
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline  
Oud 8 februari 2006, 19:41   #27
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Toch ironisch dat de vrije meningsuiting van Arische negationisten nu wordt verdedigd door die vervloekte Arabieren (toch ook zogezegd semitische "Untermenschen").
Himmler beschouwde de Arabieren helemaal niet als "semitische Untermenschen". Himmler was zelfs een vurig bewonderaar van de islam en van de Arabische strijdvaardigheid.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 8 februari 2006, 20:00   #28
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Ik vind zowel de cartoons die met de profeet Mohammed als diegene die met de holocaust spotten misplaatst.

Maar indien je de ene soort cartoons wel toelaat en de andere niet, ben je niet consequent bezig. Het is immers hypocriet om te zeggen "Wij mogen spotten met jullie maar jullie niet met ons."
Dave, ik mailde vandaag met een kennis uit Israel. Die spotprenten over joden en de holocaust worden al tientallen jaren dag in dag uit in Arabische kranten geplaatst. Er zijn zelfs postzegels van uitgegeven.
En een Iraan heeft gisteren een wedstrijd uitgeschreven wie de meest misselijk makende spotprent over joden kan maken.
Oud 8 februari 2006, 20:03   #29
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JusticeLover Bekijk bericht
I Love Iran
Ga daar dan maar naar toe als de Israelische luchtmacht die kernreactors gaat platbombarderen. Ik schat rond 28 maart, wellicht kun je een hotel in de buurt boeken om het vuurwerk van nabij te aanschouwen.
Sluit wel een goede levensverzekering af.
Oud 8 februari 2006, 20:09   #30
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Ik zie wel het verband niet tussen het bespotten van een religie (welke het ook moge zijn) en het bespotten van een plaatsgevonden moordpartij (zeg maar genocide) waarbij miljoenen doden vielen.
Voor één keer ben ik het met u eens.
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline  
Oud 8 februari 2006, 20:15   #31
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het lachen/spotten met de profeet Mohammed is voor een moslim een uiting van minachting van hun geloof en het afbeelden van Mohammed als terrorist kan gezien worden als een extreme haat tegenover moslims.
Die extreme haat vinden ze dan wel zelf uit. Geloof dat die allemaal met een schoenmaat 100 rondlopen. En lachen/spotten met hun geloof is wel zo, maar kom, moet kunnen. Hier ten lande wordt er zelfs overheidsgeld uitgetrokken om te lachen/spotten met de katholieke kerk.
En btw om op onze holocaustcartoons terug te komen.
Uiteindelijk kunnen zij zich beter bezigheden met het produceren van cartoons, dan van atoomwapens (en dit terwijl ze zelf zeggen dat Israel maar van de kaart moet geveegd worden).
Bob is offline  
Oud 8 februari 2006, 20:30   #32
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Dave, ik mailde vandaag met een kennis uit Israel. Die spotprenten over joden en de holocaust worden al tientallen jaren dag in dag uit in Arabische kranten geplaatst. Er zijn zelfs postzegels van uitgegeven.
En een Iraan heeft gisteren een wedstrijd uitgeschreven wie de meest misselijk makende spotprent over joden kan maken.
Ik ben misschien niet duidelijk geweest, maar ik keur dus wel degelijk cartoons die spotten met de holocaust af. Net zoals ik cartoons afkeur die met de islam spotten.

Ik begrijp alleen niet dat er mensen zijn die vinden dat de ene cartoons wel kunnen en de andere niet.
Dave Brocatus is offline  
Oud 8 februari 2006, 20:42   #33
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben misschien niet duidelijk geweest, maar ik keur dus wel degelijk cartoons die spotten met de holocaust af. Net zoals ik cartoons afkeur die met de islam spotten.

Ik begrijp alleen niet dat er mensen zijn die vinden dat de ene cartoons wel kunnen en de andere niet.
Ik had je wel begrepen, maar wou nog eens duidelijk stellen dat bij de "Deense cartoons" het gaat over de profeet Mohammed en wordt het Arabische volk opzich niet belachelijk gemaakt. Bij die Arabische cartoons over joden gaat het meer over rassenhaat en en cartoons over de holocaust.
De Britten hebben de film "The life of Brian" gemaakt en Gerard Reve vergeleek Jezus in een van zijn romans met een ezel.
Er waren wel reacties, maar zeker niet geweldadig.

Laatst gewijzigd door Derk de Tweede : 8 februari 2006 om 20:43.
Derk de Tweede is offline  
Oud 8 februari 2006, 20:44   #34
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is ieders goede recht om cartoons al dan niet ok te vinden.
MAar dergelijke persoonlijke voorkeuren of gevoeligheden, zijn een té wankele basis om verboden uit te vaardigen.

Citaat:
Dat was de essentie van 't geen ik probeerde aan te tonen.

Slechts één voorwaarde behoort vervuld te zijn: de cartoons, of andere meningen, mogen niet opgedrongen zijn, moeten vrij toegankelijk, maar ook vermijdbaar zijn.
Oud 8 februari 2006, 20:48   #35
lyot
Parlementsvoorzitter

Standaard

ik blijf erbij dat het systematisch aanzetten tot haat ingeperkt dient te worden en ik ben er ook van overtuigd dat dit met betrekking tot het cartoon thema tot een werkbare oplossing moet leiden. Spotten met het geloof, spotten met de holocaust, ... Dat alles mag voor mij , zolang de intentie maar niet is om systematisch tot haat aan te zetten. .Die appreciatie is niet altijd even gemakkelijk , maar moeiljk gaat ook.
lyot is offline  
Oud 8 februari 2006, 20:49   #36
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Ik had je wel begrepen, maar wou nog eens duidelijk stellen dat bij de "Deense cartoons" het gaat over de profeet Mohammed en wordt het Arabische volk opzich niet belachelijk gemaakt. Bij die Arabische cartoons over joden gaat het meer over rassenhaat en en cartoons over de holocaust.
Dat is kwestie van interpretatie.
De 'verantwoording' die in BEIDE gevallen ingeroepen wordt voor een evenetueel verbod, is het kwetsende aspect. En dat precies is dikke larie, wegens niet objectief meetbaar.
Geestelijke kwetsuur is immers inherent aan ons bestaan. Wat de ene diep kwetst, laat de andere koud, en mag dus geen basis voor vervolging verbod of juridisering worden. Zoniet creëer je rechtsongelijkheid, waarbij degene met de langste tenen, en de verontwaardigste roeper, die de machtsmiddelen heeft, steeds aan het lnagste eind trekt.

Cfr.:
Geestelijke pijn is een selectief en onhoudbaar argument pro-censuur.
Oud 8 februari 2006, 20:50   #37
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lyot Bekijk bericht
ik blijf erbij dat het systematisch aanzetten tot haat ingeperkt dient te worden en ik ben er ook van overtuigd dat dit met betrekking tot het cartoon thema tot een werkbare oplossing moet leiden. Spotten met het geloof, spotten met de holocaust, ... Dat alles mag voor mij , zolang de intentie maar niet is om systematisch tot haat aan te zetten. .Die appreciatie is niet altijd even gemakkelijk , maar moeiljk gaat ook.
Ik ben eerder voorstander om gewelddaden en hatelijke acties zelf te bestraffen. Die zijn pas echt kwetsend. Maar die worden hier blijkbaar zelden afgekeurd.
Oud 8 februari 2006, 21:08   #38
lyot
Parlementsvoorzitter

Standaard

superstaaf, ik vind je standpunt verdedigbaar, maar ik ben ondertussen al zo een tijdje bezig met moslimextremisme, dat ik van mening ben dat er moet opgetreden worden tegen zij die in het Westen geplaatst zijn om de agenda te dienen van zij die de Globale Jihad voorstaan. De veroordeling van mensen als Abu Hamza is in mijn ogen zéér welgekomen. Hoewel hij zelf geen gewelddaden of acties heeft gepleegd , heeft hij in mijn ogen wel een grote verantwoordelijkheid in de moord op een aantal mensen. Jij trekt de lijn tussen woorden en daden, maar in mijn ogen is die lijn veel te 'flou', en kunnen we het Westen het zich niet permitteren om niet op te treden tegen zij die hier als recruteurs en provocateurs worden geplaatst..
lyot is offline  
Oud 8 februari 2006, 21:36   #39
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lyot Bekijk bericht
superstaaf, ik vind je standpunt verdedigbaar, maar ik ben ondertussen al zo een tijdje bezig met moslimextremisme, dat ik van mening ben dat er moet opgetreden worden tegen zij die in het Westen geplaatst zijn om de agenda te dienen van zij die de Globale Jihad voorstaan. De veroordeling van mensen als Abu Hamza is in mijn ogen zéér welgekomen. Hoewel hij zelf geen gewelddaden of acties heeft gepleegd , heeft hij in mijn ogen wel een grote verantwoordelijkheid in de moord op een aantal mensen.
Voor mij staat tussen het woord van de ene mens en de daad van de andere mens, steeds het oordeelsvermogen en de vrije keus van de dader.
Zoniet reduceer je de mensen tot Pavloviaanse wezens die onontkoombaar gevolg geven aan elke (gewelddadige) impuls die hen toegediend wordt.
Wat mij betreft mag elke Imam oproepen tot geweld tegen wie hij wil, mag elke VB'er oproepen tot deportatie van diezelfde imam. Beide zaken zijn geen daden, en kunnen hoogstens randvoorwaarde zijn voor sommigen om tot daden te komen. Op eenzelfde wijze is lucht een noodzakelijke voorwaarde om tot een daad te komen, maar je kan daarom het ademen niet verbieden........

Citaat:
Jij trekt de lijn tussen woorden en daden, maar in mijn ogen is die lijn veel te 'flou', en kunnen we het Westen het zich niet permitteren om niet op te treden tegen zij die hier als recruteurs en provocateurs worden geplaatst..
Hoe verwerpelijk we sommige zaken als 'oproepen tot geweld' ook mogen vinden, we kunnen het niet als argument gebruiken voor een censuurverbod. Elke verantwoording voor censuur, breidt vroeg of laat als een olievlek uit, en steeds meer groepen zullen er zich van bedienen om hun standpunt door te drukken, ten koste en op de rug van minder machtige groepen en individuën.
Als een oproep tot geweld niet mag, dan sluit je op de duur legitieme 'oproepen' evenneens uit, en voor je het weet wordt de definitie van geweld door de machthebber uitgebreid tot bv stakingen.
Oud 8 februari 2006, 21:38   #40
JusticeLover
Banneling

JusticeLover's schermafbeelding

Standaard

De moslims hebben toch gevoel voor humor

Laatst gewijzigd door JusticeLover : 8 februari 2006 om 21:52.
JusticeLover is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be