![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Gouverneur
|
![]() aan het flirten?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]()
![]() |
#23 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Gouverneur
|
![]() Ok, was maar grapje hoor.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
|
![]() Aan het flirten ?
![]() (tegen reactie)
![]() |
#26 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
WOEHAHAHA u schreef "niet mogen bestaan volgens de joods-christelijke leer"; kelippot is een OUD herbreeuwse naam . RAAR hoe veel de LEER wordt vergeten, doofpot wordt gestoken enz ... . DIT maak ik zelfs mee met ( zogenaamde) wijze joden en belgen . Lees dit eerst even voor ge verder denkt en schrijft EN weet dat de joden ook excorcisme( uitdrijvingen) plegen zoals in ons geloof mor anders. Voor zo ver ik weet KAN men niet spreken over demonen en andere indien er GEEN joods - christelijke ziel zou zijn. *Vonken van het Goddelijke uit: David A. Cooper: God is een werkwoord Een van de invloedrijkste kabbalisten uit de geschiedenis van de Joodse mystiek is Jitzchaq Loeria geweest, die bekendstaat als de Ari (de leeuw; een acroniem voor Adonénoe Rabbi Jitzchaq = onze heer Jitzchaq) en leefde in de zestiende eeuw. Loeria zou meer dan tien jaar lang in semi‑retraite zijn geweest in Egypte. Maar één dag in de week verliet hij zijn eilandje in de rivier, op de sjabbat. Toen hij achterin de twintig was reisde hij naar de stad Safed, in Noord‑Galilea, waar hij veel van de bekende kabbalisten van die tijd die in Safed woonden ontmoette en onderwees. Loeria had een volkomen nieuw idee. Binnen enkele jaren had hij de ontwikkeling van het jodendom een geheel nieuwe wending gegeven, zozeer spraken zijn mystie*ke inzichten tot de verbeelding. Een belangrijk deel van de tegenwoordige kabbala heeft te maken met het oprakelen van heilige vonken. Dit is ontleend aan het onderricht van Loeria, die zei: 'Er is geen terrein van het bestaan, de organische en anorganische natuur inbegrepen, dat niet vol is met heilige vonken die vermengd zijn met de kelippot (schillen) en daarvan gescheiden en opgerakeld moeten worden.' ANDERE bronnen - ![]() " de golem ontsluierd " ( over joodse mystiek en kabbala ) achteraan blz 109- vijfde paragraaf - kelippot - schillen/schalen = D E boze aanDRIFT in de mens ; ook wel demonen . N O G andere bronnen ![]() Eerste boek van het occultisme waar SPECIAAL aandacht gegeven wordt in zake THEOLOGIE & aanverwante ! Geschreven door Dr. G.Encausse of de heer Papus waar hij zijn elementaire occulte leringen omschrijft alsook de PRE-christelijke / joodse. *Vele gelovigen zen prutsers & binnen 15 jaar wordt het verdrijven van bezeten mensen zo goed als onmogenlijk wegens TE weinig relevante kennis . Moge het pure LICHT van het ain - soph in het aur door u door dringen en int joods geschreven - thoda / bedankt. Blij ben ik dat ik bij GEEN enkel geloof aktief ben ( tenzij men eigen )want men is zo blind als een blinde vink die snel op en neer vliegt in zen vlucht pffff. Nog voorbeelden nodig ? Laatst gewijzigd door duncan : 11 februari 2006 om 17:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Wat betreft de kabbalist van de 16de E en de Loerialeer. Sint Augustinus leefde in de 4de-5de E en was een Neo-Platonist, die op zijn beurt kenner van de Egyptische mystiek die onder andere stelde dat we allemaal uit licht bestaan en soms kunnen gevangen in de materiele wereld en onzuiver worden waardoor dan weer goed en slecht ontstaat, enzovoorts, maar het feit blijft dat in de oorspronkelijke joods-christelijke leer zielen gewoon levende wezens zijn en pas later het concept van onstoffelijkheid en onsterfelijkheid onder invloed van ander mystieke leren en slecht begrip van de talen heeft ingevoerd.
![]() |
![]() |
#28 |
Banneling
|
![]() Goe awel ge hebt gelijk moh weetge ik denk der anders over dan dat gij er over denkt punt .
Verder even PURE wetenschap - gij & ik zijn puur stof dat met wa interplanetair zwaarte kracht en spieren bijéén worden gehouden . Dus ofge dat nu wel of ni wil aanvaarden er waren zelfs beschrijvingen van de ziel c.a 10.000 voor christus ![]() en tot stof zullen we alllen wederkeren - sela * het meetbare is onmeetbaar en het onmeetbare is meetbaar ![]() *de ziel heeft geest en lichaam nodig maar de geest heeft ook het lichaam en zijn unieke ziel nodig ; zo heeft ook het lichaam op haar beurt de geestenlijke ziel....nodig; de zielijke geest werkt ook op het lichaam en vice versa zo voort en verder ... . *(her) ken jezelf (zijn ) Laatst gewijzigd door duncan : 11 februari 2006 om 21:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Banneling
|
![]() Ronny:
Het woord ziel in het huidige taalgebruik draagt gewoonlijk een betekenis over die totaal van ne'fesj in het Hebreeuws ____________ Onduidelijk. Overigens, waarom ben ik geacht me iets van Nefesj aan te trekken? |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Banneling
|
![]() Nuja, het verwondert me niet dat je de filosofische diepten van de analyse van de metafysische doodsangsten niet kan volgen - als ik me goed herinner vrijwillig je zelfs voor een versnelde zelfvernietiging. Dat begrijp ik dan weer niet. Alhoewel er even diepe filosofische argumenten voor bestaan.
Overigen "slaagt" het nergens op, het "slaat" er gewoon op... Laatst gewijzigd door eno2 : 14 februari 2006 om 14:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Banneling
|
![]() Voor sommige die graag meer weten ....Nefesj " DE " animale ziel, die in verband staat met het vierde universum ...assia andre schrijfwijze(s) zijn nefesj - nifesh - néfesj...ect .
Ni slecht hé veur nen belgisch blanken poetsman die ni genoeg werk vindt . ADAM staat er ook mé in verbinding . Assia dat " making/creatie - aktie " betekent en het 4de universum bevat dat met seffira malchoet (KONIGSSCHAP) in verbinding staat & tiende sefira is . Geestelijke emananties zijn er overal en in alle tijden ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Schrijver : Henk Rijnders " golem ontsluierd " over joodse mystiek en kaballa . BEFAAMDE uitgeverij : Hermes |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Banneling
|
![]() Volgens de meeste goede automechaniekers heeft ook een auto een ziel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Banneling
|
![]() ah voila alles heeft een ziel zeggen ze in Tibet
![]() We zijn dus allen begaaft bezeten door een ziel die ouder is dan onze geest & lichaam eigenlijk ![]() Laatst gewijzigd door duncan : 14 februari 2006 om 20:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() Er is geen dichotomie [tweedeling] van het lichaam en ziel in het Oude Testament. De Israëliet zag dingen contreet, in hun totaliteit, derhalve beschouwde hij mensen als personen en niet als samenstellingen. De term nepes [ne'fesj], hoewel vertaald met ons woord ziel, betekent nooit ziel als onderscheiden van het lichaam of van de individuelepersoon.... De term [psu'che] is in het Nieuwe Testament het woord dat overeenkomt met nepes. Het kan het levensbeginsel, het leven zelf, of het levende weze betekenen. --- New Catholic Encyclopedia (1967). Deel XIII? BLZ.449, 450. Het Hebreeuwse woord voor ziel (nefesh, dat wat adem) werd door Mozes gebruikt.... in de betekenis van een "levend wezen" en was evenzeer van toepassing op niet-menselijke wezens... In het Nieuwe Testament was het gebruik van psychë (ziel) te vergelijken met dat van nefesh. New Encyclopedia Britannica (1976), Macropaedia, Deel 15, blz. 152. Het geloof dat de ziel na de ontbinding van het lichaam voortbestaat, is eerder een zaak van filosofische of theologische speculatie dan van eenvoudig geloof, en wordt dienovereenkomstig nergers uitdrukkelijk in de Heilige Schrift geleerd.--- The Jewish Encyclopedia (1910), Deel VI, blz. 564. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Staatssecretaris
|
![]() assalaam alaikum,
wat ik eigenlijk probeerde te zeggen is dat de zinnetjes "de ziel bestaat" of "de ziel bestaat niet" veel te simpel zijn om de werkelijkheid goed te beschrijven. slm redwasp |
![]() |
![]() |