![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Is de mens goed of slecht? | |||
goed |
![]() ![]() ![]() |
13 | 12,87% |
slecht |
![]() ![]() ![]() |
20 | 19,80% |
goed en slecht tegelijk |
![]() ![]() ![]() |
25 | 24,75% |
goed of slecht afwisselend |
![]() ![]() ![]() |
11 | 10,89% |
mossel noch vis |
![]() ![]() ![]() |
32 | 31,68% |
Aantal stemmers: 101. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Europees Commissaris
|
![]() Indien de mens niet in weze goed was, zou hij als soort reeds lang zijn uitgestorven. Een pasgeborene heeft tientallen jaren intensieve zorgen van zijn ouders nodig om in leven te blijven. Gelijktijdig met het het ontstaan van de Homo Sapiens Sapiens heeft men overblijfselen gevonden van mensen die ondanks opgelopen kwetsuren nog jarenlang in leven bleven dank zij de goede zorgen van "de groep". Van nature zorgen de mensen voor elkaar - het is een soort gevaarlijke zwakzinnigheid die ons als mensen verdeelt en ons drijft tot het voeren van oorlogen.. Het is een verschijsel zoals Lemmingen die plots collectief tot zelfmoord overgaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Banneling
|
![]() Handclapping:
Citaat:
Zijn alle soorten, die nog niet uitgestorven zijn, dan ook "in wezen goed"? Laatst gewijzigd door eno2 : 27 februari 2006 om 18:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Banneling
|
![]() @ Bhairav:
Ik bedoelde: met je goesting en tegen je goesting... Laatst gewijzigd door eno2 : 27 februari 2006 om 18:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Lokaal Raadslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Staatssecretaris
|
![]() De mens is zowel goed als slecht.
want iedereen heeft naast zijn goede kant ook zijn slechte kant. maar de omgeving waar je in leeft en de personen rondom jou hebben de grootste invloed op het karakter van jou als persoon en dit bepaald dus ook mede je goede of slechte aard. maar ook zogezegde beschaafde goede mensen durven al wel eens ontsporen en hun slechte aard laten zien. ik denk dat de menselijke aard een beetje in evenwicht is net zoals een ying en yang. goed en kwaad zijn in balans. natuurlijk heb je dikke pech als je in een kwaad gebied woont |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik vind dat ik met de postmoderniteit een zeer slecht gebied getroffen heb, in de tijd uitgedrukt. Daar is geen Yin en Yang meer tegen opgewassen, tenzij in het volledige interne exiel. Daar leg ik me dus op toe. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() in de mens huist goed en slecht, beider zijn aan elkaar gewaagt.
zoals de chinese symboliek yin en yang. Zonder het slechte zouden we het goede niet kennen, zonder het goede zouden we het slechte niet kunnen zien. De mens leert uit zijn ervaringen, slechte ervaringen weerhouden hem om deze nogmaals te doen ervaren, goede ervaringen, kunnen slecht aflopen. Zo zit de wereld nu eenmaal in elkaar het licht kan niet zonder het donker, en het donker kan niet zonder het licht. the constand battle |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Parlementslid
|
![]() Jammer slecht nieuws. Het kwaad, de slechtheid wat de mens doet zit niet in het uiterlijk en wordt ook niet door uiterlijkheden veroorzaakt, maar komt van binnenuit. Omstandigheden kunnen wel de aanleiding zijn, doch zijn niet de oorzaak
Jezus legt het duidelijk uit na een zoveelste confrontatie met de theologen van Zijn tijd en de praktijk bevestigd het: Markus 7 1 En tot Hem vergaderden de Farizeen, en sommigen der Schriftgeleerden, die van Jeruzalem gekomen waren; 2 En ziende, dat sommigen van Zijn discipelen met onreine, dat is, met ongewassen handen brood aten, berispten zij hen. 3 Want de Farizeen en al de Joden eten niet, tenzij dat zij eerst de handen dikmaals wassen, houdende de inzettingen der ouden. 4 En van de markt komende, eten zij niet, tenzij dat zij eerst gewassen zijn. En vele andere dingen zijn er, die zij aangenomen hebben te houden, als namelijk de wassingen der drinkbekers, en kannen, en koperen vaten, en bedden. 5 Daarna vraagden Hem de Farizeen en de Schriftgeleerden: Waarom wandelen Uw discipelen niet naar de inzetting der ouden, maar eten het brood met ongewassen handen? 6 Maar Hij antwoordde en zeide tot hen: Wel heeft Jesaja, van u, geveinsden, geprofeteerd, gelijk geschreven is: Dit volk eert Mij met de lippen, maar hun hart houdt zich verre van Mij. 7 Doch tevergeefs eren zij Mij, lerende leringen, die geboden zijn der mensen; 8 Want, nalatende het gebod Gods, houdt gij de inzettingen der mensen, als namelijk wassingen der kannen en drinkbekers; en andere dergelijke dingen doet gij vele. 9 En Hij zeide tot hen: Gij doet zeker Gods gebod wel te niet, opdat gij uw inzettingen zoudt onderhouden. 10 Want Mozes heeft gezegd: Eer uw vader en uw moeder; en: wie vader of moeder vloekt, die zal den dood sterven. 11 Maar gijlieden zegt: Zo een mens tot vader of moeder zegt: Het is korban (dat is te zeggen, een gave), zo wat u van mij zou kunnen ten nutte komen, die voldoet. 12 En gij laat hem niet meer toe, iets aan zijn vader of zijn moeder te doen; 13 Makende alzo Gods woord krachteloos door uw inzetting, die gij ingezet hebt; en vele dergelijke dingen doet gij. 14 En tot Zich de ganse schare geroepen hebbende, zeide Hij tot hen: Hoort Mij allen en verstaat. 15 Er is niets van buiten den mens in hem ingaande, hetwelk hem kan ontreinigen; maar de dingen, die van hem uitgaan, die zijn het, welke den mens ontreinigen. 16 Zo iemand oren heeft om te horen, die hore. 17 En toen Hij van de schare in huis gekomen was, vraagden Hem Zijn discipelen van de gelijkenis. 18 En Hij zeide tot hen: Zijt ook gij alzo onwetende? Verstaat gij niet, dat al wat van buiten in den mens ingaat, hem niet kan ontreinigen? 19 Want het gaat niet in zijn hart, maar in den buik, en gaat in de heimelijkheid uit, reinigende al de spijzen. 20 En Hij zeide: Hetgeen uitgaat uit den mens, dat ontreinigt den mens. 21 Want van binnen uit het hart der mensen komen voort kwade gedachten, overspelen, hoererijen, doodslagen, 22 Dieverijen, gierigheden, boosheden, bedrog, ontuchtigheid, een boos oog, lastering, hovaardij, onverstand. 23 Al deze boze dingen komen voort van binnen, en ontreinigen den mens. Vandaar het spreekwoord: Waar het hart van vol is, loopt de mond van over. Laatst gewijzigd door stropkeuh : 12 juli 2006 om 11:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Goedheid heeft volgens mij ook niets te maken met godsdienst of religie, des te meer met empathie en mededogen. Begrip voor de fouten en empathie met het lijden van anderen, het is meestal een groeiproces.
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. Laatst gewijzigd door labyrinth : 12 juli 2006 om 13:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik denk slecht, gezien wat er deze dagen allemaal gebeurd. Blijkbaar ligt het meer in onze aard een ander van de planken te spelen, dan te helpen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Minister
|
![]() Geen van beide, wat voor de een goed is kan voor de andere slecht zijn.
![]() |
#34 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() "Van nature" is de mens geen van beide. De natuur is immers amoreel. De mens bepaalt zelf wat goed of slecht is. Wie zou dat anders doen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Slechtheid kan in elk geval niet eigen aan de mens zijn zonder wederzijde.
![]() |
![]() |
#36 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#37 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Juist, en is dat goed ?
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Voor zover 'goed' en 'slecht' bruikbare begrippen zijn :
Ik ben vrij goed, maar ik heb mijn slechte momenten. En zo zit dat ook met heel wat anderen die ik ken. Ik ken er ook een paar die vrij slecht zijn, maar die wel eens een goed moment hebben. Ik ken niemand die uitsluitend het een of het ander is. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Gouverneur
|
![]() Goed en slecht kunnen verschillen naargelang tijd en plaats. Het zijn sociale constructies ingepast in de huidige cultuur,waarden en moraal( die op hun beurt ook een sociale constructie zijn)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Niet-moslims ook?
![]() |
![]() |