Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Is de mens goed of slecht?
goed 13 12,87%
slecht 20 19,80%
goed en slecht tegelijk 25 24,75%
goed of slecht afwisselend 11 10,89%
mossel noch vis 32 31,68%
Aantal stemmers: 101. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 27 februari 2006, 16:24   #21
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Klinkt al iets beter... maar ni veel.
"Verboden en toegelaten"
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2006, 16:30   #22
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Indien de mens niet in weze goed was, zou hij als soort reeds lang zijn uitgestorven. Een pasgeborene heeft tientallen jaren intensieve zorgen van zijn ouders nodig om in leven te blijven. Gelijktijdig met het het ontstaan van de Homo Sapiens Sapiens heeft men overblijfselen gevonden van mensen die ondanks opgelopen kwetsuren nog jarenlang in leven bleven dank zij de goede zorgen van "de groep". Van nature zorgen de mensen voor elkaar - het is een soort gevaarlijke zwakzinnigheid die ons als mensen verdeelt en ons drijft tot het voeren van oorlogen.. Het is een verschijsel zoals Lemmingen die plots collectief tot zelfmoord overgaan.
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2006, 18:07   #23
eno2
Banneling

Standaard

Handclapping:

Citaat:
Indien de mens niet in weze goed was, zou hij als soort reeds lang zijn uitgestorven
Wat vind je van dit addertje onder het gras:

Zijn alle soorten, die nog niet uitgestorven zijn, dan ook "in wezen goed"?

Laatst gewijzigd door eno2 : 27 februari 2006 om 18:09.
Oud 27 februari 2006, 18:11   #24
eno2
Banneling

Standaard

@ Bhairav:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
"Verboden en toegelaten"
Ik bedoelde:

met je goesting en tegen je goesting...

Laatst gewijzigd door eno2 : 27 februari 2006 om 18:11.
Oud 27 februari 2006, 18:26   #25
D.Nibelung
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Er is geen verschil tussen goed en slecht.
Kijk, onze omhooggevallen puber trekt ook zijn bakkes open.
D.Nibelung is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2006, 20:32   #26
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

De mens is zowel goed als slecht.
want iedereen heeft naast zijn goede kant ook zijn slechte kant.
maar de omgeving waar je in leeft en de personen rondom jou hebben de grootste invloed op het karakter van jou als persoon en dit bepaald dus ook mede je goede of slechte aard.

maar ook zogezegde beschaafde goede mensen durven al wel eens ontsporen en hun slechte aard laten zien.
ik denk dat de menselijke aard een beetje in evenwicht is net zoals een ying en yang. goed en kwaad zijn in balans. natuurlijk heb je dikke pech als je in een kwaad gebied woont
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2006, 11:58   #27
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slegie Bekijk bericht
De mens is zowel goed als slecht.
want iedereen heeft naast zijn goede kant ook zijn slechte kant.
maar de omgeving waar je in leeft en de personen rondom jou hebben de grootste invloed op het karakter van jou als persoon en dit bepaald dus ook mede je goede of slechte aard.

maar ook zogezegde beschaafde goede mensen durven al wel eens ontsporen en hun slechte aard laten zien.
ik denk dat de menselijke aard een beetje in evenwicht is net zoals een ying en yang. goed en kwaad zijn in balans. natuurlijk heb je dikke pech als je in een kwaad gebied woont
Voor iemand met een slecht karakter is het natuurlijk verdienstelijker zich goed te gedragen dan iemand met een goed karakter.
Ik vind dat ik met de postmoderniteit een zeer slecht gebied getroffen heb, in de tijd uitgedrukt. Daar is geen Yin en Yang meer tegen opgewassen, tenzij in het volledige interne exiel. Daar leg ik me dus op toe.
Oud 28 februari 2006, 11:59   #28
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Indien de mens niet in weze goed was, zou hij als soort reeds lang zijn uitgestorven. Een pasgeborene heeft tientallen jaren intensieve zorgen van zijn ouders nodig om in leven te blijven. Gelijktijdig met het het ontstaan van de Homo Sapiens Sapiens heeft men overblijfselen gevonden van mensen die ondanks opgelopen kwetsuren nog jarenlang in leven bleven dank zij de goede zorgen van "de groep". Van nature zorgen de mensen voor elkaar - het is een soort gevaarlijke zwakzinnigheid die ons als mensen verdeelt en ons drijft tot het voeren van oorlogen.. Het is een verschijsel zoals Lemmingen die plots collectief tot zelfmoord overgaan.
In wezen ben ik het met je eens. Als de mens niet wezenlijk goed was, zou de beschaving geen twee dagen draaiende blijven.
Oud 2 maart 2006, 21:01   #29
phoebe
Parlementsvoorzitter

phoebe's schermafbeelding

Standaard

in de mens huist goed en slecht, beider zijn aan elkaar gewaagt.
zoals de chinese symboliek yin en yang.
Zonder het slechte zouden we het goede niet kennen, zonder het goede zouden we het slechte niet kunnen zien.
De mens leert uit zijn ervaringen, slechte ervaringen weerhouden hem om deze nogmaals te doen ervaren, goede ervaringen, kunnen slecht aflopen.
Zo zit de wereld nu eenmaal in elkaar het licht kan niet zonder het donker, en het donker kan niet zonder het licht.
the constand battle
phoebe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2006, 11:22   #30
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Jammer slecht nieuws. Het kwaad, de slechtheid wat de mens doet zit niet in het uiterlijk en wordt ook niet door uiterlijkheden veroorzaakt, maar komt van binnenuit. Omstandigheden kunnen wel de aanleiding zijn, doch zijn niet de oorzaak

Jezus legt het duidelijk uit na een zoveelste confrontatie met de theologen van Zijn tijd en de praktijk bevestigd het:

Markus 7

1 En tot Hem vergaderden de Farizeen, en sommigen der Schriftgeleerden, die van Jeruzalem gekomen waren;
2 En ziende, dat sommigen van Zijn discipelen met onreine, dat is, met ongewassen handen brood aten, berispten zij hen.
3 Want de Farizeen en al de Joden eten niet, tenzij dat zij eerst de handen dikmaals wassen, houdende de inzettingen der ouden.
4 En van de markt komende, eten zij niet, tenzij dat zij eerst gewassen zijn. En vele andere dingen zijn er, die zij aangenomen hebben te houden, als namelijk de wassingen der drinkbekers, en kannen, en koperen vaten, en bedden.
5 Daarna vraagden Hem de Farizeen en de Schriftgeleerden: Waarom wandelen Uw discipelen niet naar de inzetting der ouden, maar eten het brood met ongewassen handen?
6 Maar Hij antwoordde en zeide tot hen: Wel heeft Jesaja, van u, geveinsden, geprofeteerd, gelijk geschreven is: Dit volk eert Mij met de lippen, maar hun hart houdt zich verre van Mij.
7 Doch tevergeefs eren zij Mij, lerende leringen, die geboden zijn der mensen;
8 Want, nalatende het gebod Gods, houdt gij de inzettingen der mensen, als namelijk wassingen der kannen en drinkbekers; en andere dergelijke dingen doet gij vele.
9 En Hij zeide tot hen: Gij doet zeker Gods gebod wel te niet, opdat gij uw inzettingen zoudt onderhouden.
10 Want Mozes heeft gezegd: Eer uw vader en uw moeder; en: wie vader of moeder vloekt, die zal den dood sterven.
11 Maar gijlieden zegt: Zo een mens tot vader of moeder zegt: Het is korban (dat is te zeggen, een gave), zo wat u van mij zou kunnen ten nutte komen, die voldoet.
12 En gij laat hem niet meer toe, iets aan zijn vader of zijn moeder te doen;
13 Makende alzo Gods woord krachteloos door uw inzetting, die gij ingezet hebt; en vele dergelijke dingen doet gij.
14 En tot Zich de ganse schare geroepen hebbende, zeide Hij tot hen: Hoort Mij allen en verstaat.
15 Er is niets van buiten den mens in hem ingaande, hetwelk hem kan ontreinigen; maar de dingen, die van hem uitgaan, die zijn het, welke den mens ontreinigen.
16 Zo iemand oren heeft om te horen, die hore.
17 En toen Hij van de schare in huis gekomen was, vraagden Hem Zijn discipelen van de gelijkenis.
18 En Hij zeide tot hen: Zijt ook gij alzo onwetende? Verstaat gij niet, dat al wat van buiten in den mens ingaat, hem niet kan ontreinigen?
19 Want het gaat niet in zijn hart, maar in den buik, en gaat in de heimelijkheid uit, reinigende al de spijzen.
20 En Hij zeide: Hetgeen uitgaat uit den mens, dat ontreinigt den mens. 21 Want van binnen uit het hart der mensen komen voort kwade gedachten, overspelen, hoererijen, doodslagen,
22 Dieverijen, gierigheden, boosheden, bedrog, ontuchtigheid, een boos oog, lastering, hovaardij, onverstand.
23 Al deze boze dingen komen voort van binnen, en ontreinigen den mens.

Vandaar het spreekwoord: Waar het hart van vol is, loopt de mond van over.

Laatst gewijzigd door stropkeuh : 12 juli 2006 om 11:27.
stropkeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2006, 13:22   #31
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Dat is een biezonder religieus standpunt. De zondeval, en zo. De verdrijving uit het paradijs. De mens die moet gered worden door
een zoon van God die de fouten van de mensheid op zich neemt en hem
zo een tweede kans geeft. Het komt de religies natuurlijk goed uit dat ze de mens kunnen 'redden' van zijn slechtheid.
In werkelijkheid vertelt mijn intuïtie mijj dat daar allemaal geen bal van aan is, en dat onze oorspronkelijke natuur goed is. Gelukkig vind je dan toch nog, dat de mens 'goed' kan worden. Voor wat mij betreft hoeft hij daartoe alleen aan te sluiten terug, bij de onschuld van zijn oorpronkelijke natuur...
De onschuld van hun oorspronkelijke natuur kunnen velen terugvinden bij de levendige herinneringen aan hun kleine gevechtjes en grote verdrietjes om speelgoed dat ze met anderen niet willen delen te verdedigen, erger om speelgoed dat ze wensen van anderen desnoods met geweld te bemachtigen. Kijk hoe kinderen zich gedragen onder elkaar en dan zal je zien hoe goed of slecht de mens is.

Goedheid heeft volgens mij ook niets te maken met godsdienst of religie, des te meer met empathie en mededogen. Begrip voor de fouten en empathie met het lijden van anderen, het is meestal een groeiproces.

Laatst gewijzigd door labyrinth : 12 juli 2006 om 13:29.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2006, 17:09   #32
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Ik denk slecht, gezien wat er deze dagen allemaal gebeurd. Blijkbaar ligt het meer in onze aard een ander van de planken te spelen, dan te helpen.
Boadicea is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2006, 18:08   #33
Apocalyps
Minister

Apocalyps's schermafbeelding

Standaard

Geen van beide, wat voor de een goed is kan voor de andere slecht zijn.
Oud 12 juli 2006, 18:26   #34
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

"Van nature" is de mens geen van beide. De natuur is immers amoreel. De mens bepaalt zelf wat goed of slecht is. Wie zou dat anders doen?
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2006, 18:28   #35
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Slechtheid kan in elk geval niet eigen aan de mens zijn zonder wederzijde.
Oud 12 juli 2006, 19:58   #36
guerin
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door debbie Bekijk bericht
Voor mij is het overduidelijk dat de mens van nature slecht is. Gelukkig is de mens wel in staat is om op een aantal gebieden het onderscheid te zien tussen goed goed en slecht en vervolgens bewust een keuze maken.
Helaas is de mens echter ook heel beïnvloedbaar. Gezien de meerderheid van de mensen overwegend slecht zijn, is de invloed op de medemens ook overwegend negatief.
Enkel als een mens zich bewust gaat worden van het "waarom" van alles, als hij zich bewust wordt van de invloed die anderen en de hele samenleving op hem heeft en als hij in staat is zich in te leven in de medemens en dus stopt met zichzelf altijd als uitgangspunt te nemen, kan een mens "goed" worden.
Bravoooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo
Oud 12 juli 2006, 22:14   #37
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
"Van nature" is de mens geen van beide. De natuur is immers amoreel. De mens bepaalt zelf wat goed of slecht is. Wie zou dat anders doen?
Juist, en is dat goed ?
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2006, 22:38   #38
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Voor zover 'goed' en 'slecht' bruikbare begrippen zijn :

Ik ben vrij goed, maar ik heb mijn slechte momenten.

En zo zit dat ook met heel wat anderen die ik ken.

Ik ken er ook een paar die vrij slecht zijn, maar die wel eens een goed moment hebben.

Ik ken niemand die uitsluitend het een of het ander is.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2006, 00:06   #39
Fonske
Gouverneur

Fonske's schermafbeelding

Standaard

Goed en slecht kunnen verschillen naargelang tijd en plaats. Het zijn sociale constructies ingepast in de huidige cultuur,waarden en moraal( die op hun beurt ook een sociale constructie zijn)
Fonske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2006, 14:01   #40
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door redwasp Bekijk bericht
assalaam alaikum,

naar mijn bescheiden mening zijn concepten als 'goed' en 'kwaad' veel te simplistishc om een wereld in te omschrijven.

dat daar gelaten is het natuurlijk zo dat iedere mens goed was, is en blijft.

slm

redwasp.
Niet-moslims ook?
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be