Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 maart 2006, 19:01   #21
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Nergens staat in de tekst dat het Franstaligen zijn die geen Nederlands kennen, dat is een zinnetje dat je er zelf hebt bijgezet.

Het kunnen evengoed Nederlandstaligen zijn die niet voldoende Frans kennen, de talenkennis van de Vlamingen is er namelijk niet echt op vooruit gegaan.
Neem nu maar rustig van mij aan dat het hier wel degelijk om Franstalige of anderstalige Brusselaars gaat en niet om Nederlandstaligen. Het percentage Nederlandstaligen onder de Brusselse werkzoekenden is zeer beperkt en het percentage tweetaligen quasi nul.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2006, 19:02   #22
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Dit pleit toch allemaal in het voordeel van individuele tweetataligheid. Ik zie echt niet in waarom dit artikel nu weer door een flamingant wordt gebruikt.

En natuurlijk zijn ze weer daar met hun eindeloze veralgemeningen.
Wat u veralgemeningen noemt zijn in werkelijkheid keiharde feiten.
Oud 15 maart 2006, 19:04   #23
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
De talenkennis in Vlaanderen is bijlange niet meer zo goed als vroeger (zie links boven). Concluderen dat een tweetalige makkelijker aan Vlaamse kant te vinden is, is dus eigenlijk onzin.
Het spijt mij, maar dit is nonsens. O.m. de slaagpercentages op de SELOR-taalexamens bewijzen dit. De kloof tussen Franstaligen en Nederlandstaligen inzake kennis van de tweede landstaal groeit nog.
Oud 15 maart 2006, 19:17   #24
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Het spijt mij, maar dit is nonsens. O.m. de slaagpercentages op de SELOR-taalexamens bewijzen dit. De kloof tussen Franstaligen en Nederlandstaligen inzake kennis van de tweede landstaal groeit nog.
Dat is niet omdat de kennis van het Frans bij de Vlamingen vooruit gaat. Dat is omdat de kennis van het Nederlands bij de Franstaligen nog sneller achteruit gaat dan de kennis van het Frans bij de Vlamingen.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2006, 19:34   #25
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Omdat ze dan zouden moeten toegeven dat er verschillen zijn in de houding van Vlamingen en Franstaligen.
Indien die verschillen de Vlamingen in een slecht daglicht stelden zou Hans daar geen enkel probleem mee hebben....

Laatst gewijzigd door Knuppel : 15 maart 2006 om 19:34.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2006, 19:35   #26
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is niet omdat de kennis van het Frans bij de Vlamingen vooruit gaat. Dat is omdat de kennis van het Nederlands bij de Franstaligen nog sneller achteruit gaat dan de kennis van het Frans bij de Vlamingen.
Hoe kan iets dat er nooit was achteruit gaan?
Oud 15 maart 2006, 22:45   #27
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb ondervonden dat Frans, net als Duits, nog wel degelijk belangrijk is.

In de maritieme sector kom je in contact met Duitse rederijen (die amper Engels spreken) en Franse rederijen (die ook amper Engels spreken).
Dat ziet u toch verkeert hoor, Kim.
In de maritieme sector is de voertaal het Engels.
En of het nu Duitse, Engelse of Italiaanse rederijen zijn doet er niet toe aangezien de bemanning voornamelijk uit matrozen bestaat uit lage loonlanden.
De enigste taal waarin die zich hier een beetje kunnen verstaanbaar maken is het Engels.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2006, 00:18   #28
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Indien die verschillen de Vlamingen in een slecht daglicht stelden zou Hans daar geen enkel probleem mee hebben....
We weten al langer dan vandaag dat HansI geen consequente belgiscist meer is, maar een ordinaire Vlaminghatende FDF'er.
Oud 16 maart 2006, 00:27   #29
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
We weten al langer dan vandaag dat HansI geen consequente belgiscist meer is, maar een ordinaire Vlaminghatende FDF'er.
Meer zelfs: Hans is ronduit Frans(dol)! Aldus een BUB-partijlid die er ooit even uitstapte. 8)
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2006, 09:43   #30
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Dat ziet u toch verkeert hoor, Kim.
In de maritieme sector is de voertaal het Engels.
En of het nu Duitse, Engelse of Italiaanse rederijen zijn doet er niet toe aangezien de bemanning voornamelijk uit matrozen bestaat uit lage loonlanden.
De enigste taal waarin die zich hier een beetje kunnen verstaanbaar maken is het Engels.
Ik heb een diploma expeditie en internationaal transport en heb reeds drie jaar maritieme ervaring achter de rug. Ik weet waarover ik spreek.

Ik zeg niet dat het bij alle maritieme agentschappen hetzelfde is, maar op het kantoor waar ik werkte, was een goede kennis van het Engels, Frans én Duits toch wel vereist hoor. Je kan uiteraard altijd overschakelen naar het Engels als er moeilijkheden zijn, maar Duitse rederijen zullen je niet snel in het Engels te woord staan.

Overigens, je moet een onderscheid maken tussen de matrozen en de rederijen. Als maritiem agent heb je geen contact met de matrozen, dat contact vind plaats met de havenarbeiders en de loodsen.

Laatst gewijzigd door Kim : 16 maart 2006 om 09:45.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2006, 14:27   #31
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Overigens, je moet een onderscheid maken tussen de matrozen en de rederijen. Als maritiem agent heb je geen contact met de matrozen, dat contact vind plaats met de havenarbeiders en de loodsen.
Wat wil je hier eigenlijk mee zeggen?
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2006, 14:30   #32
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Wat wil je hier eigenlijk mee zeggen?
Dat je als maritiem bediende zelden of nooit met contact komt met de bemanning van een schip. Daiwa zei dat de voertaal van die mensen Engels was omdat ze meestal uit de Oostbloklanden kwamen.

Ik wil enkel maar aantonen dat er een onderscheid moet gemaakt worden tussen het contact dat de bemanning onderling heeft (en dat verloopt inderdaad meestal in het Engels) en het contact dat maritieme agenten met rederijen hebben (daar volstaat Engels niet).
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2006, 21:09   #33
Klauwaert
Burger

Klauwaert's schermafbeelding

Standaard

Zou het niet veel eenvoudiger zijn als iedereen in de EU slechts 1 verplichte vreemde taal meer leert + eventuele keuze-uren Frans / Duits / Spaans,...

Als iedereen in Europa op het goed onderwezen Engels kan terugvallen, zijn alle taalproblemen van de baan.

Dan is het niet aan ons om Chinees of eender welke taal te leren, maar aan de andere volkeren om Engels te leren.

Ik stel Engels voor omdat de meeste mensen deze taal al min of meer machtig zijn en omdat het zowel voor Germaans als Romaans moedertaligen vrij eenvoudig te begrijpen is.

José Happart zegt trouwens over de taaltwisten Vlaanderen vs Walonnië:

"Op de nieuwe luchthaven in Luik staat er niet op de borden vanop de autosnelweg Liège Aeroport, maar Liège Airport...
Klauwaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2006, 21:35   #34
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klauwaert Bekijk bericht
Zou het niet veel eenvoudiger zijn als iedereen in de EU slechts 1 verplichte vreemde taal meer leert + eventuele keuze-uren Frans / Duits / Spaans,...

Als iedereen in Europa op het goed onderwezen Engels kan terugvallen, zijn alle taalproblemen van de baan.
Engels bewust verkiezen voor de andere talen is geen optie, omdat het een ongelijkheid bestendigt. Kiest men principieel - wat u duidelijk doet - dan kan slechts gekozen worden voor een neutrale tussentaal die van niemand en toch iedereen is.

Dan komen we aan bij een kunsttaal als bijvoorbeeld het Esperanto.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2006, 21:37   #35
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik stel Engels voor omdat de meeste mensen deze taal al min of meer machtig zijn en omdat het zowel voor Germaans als Romaans moedertaligen vrij eenvoudig te begrijpen is.
Engels is helemaal niet "vrij eenvoudig" te begrijpen. Engels is een heel sterk idiomatische taal, waardoor er soms een enorme begripskloof ontstaat tussen een moedertaalspreker en iemand die dat niet is.
Oud 17 maart 2006, 21:41   #36
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Lijkt me een ontkenning van de culturele realiteit. In Zuid-Amerika is Spaans de lingua franca, en Noord-Amerika Engels, in Afrika Frans, in Centraal-Europa Duits, in Oost-Europa en Centraal-Azië Russisch, in Noord-Afrika en Midden-Oosten Arabisch, in Noord-Europa Engels, in China Mandarijns,enz... (ik weet dta het sterke veralgemeningen zijn).
Voor Vlamingen is het enorm van belang dat ze Engels, Frans én Duits kennen.

Maar misschien moet je de keuze krijgen om één taal verder uit te diepen. In die taal leer je dan bijvooorbeeld ook de literatuur kennen. Want als je vandaag uit school komt, kan je je verstaanbaar maken in die drie talen (F/E/D), kan je die drie talen talen begrijpen, maar geen van de drie ken je echt op een hoog nveau.

Ik neem aan dat het de bedoeling is van het Vlaamse onderwijs om iedereen voldoende Engels en Duits aan te leren, en dat je Frans op een hoog niveau kent. Maar in dat laatste zijn ze dan toch wel mislukt.
Oud 17 maart 2006, 21:46   #37
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Lijkt me een ontkenning van de culturele realiteit. In Zuid-Amerika is Spaans de lingua franca, en Noord-Amerika Engels, in Afrika Frans, in Centraal-Europa Duits, in Oost-Europa en Centraal-Azië Russisch, in Noord-Afrika en Midden-Oosten Arabisch, in Noord-Europa Engels, in China Mandarijns,enz... (ik weet dta het sterke veralgemeningen zijn).
In Zwart-Afrika hangt de dominerende taal af van de koloniale geschiedenis van het land. Bijgevolg is in het ene land het Frans, in het andere het Engels de lingua franca.

In Noord-Afrika kun je over het algemeen bijna overal terecht met je Frans.

In de Scandinavische landen - met uitzondering van Finland - zijn de eigen talen de omgangstalen: Zweden praten Zweeds met Noren, Noren antwoorden in het Noors met hun Zweedse gesprekspartner; Denen begrijpen Noren en omgekeerd. Enzovoort. Ga je buiten die cirkel dan wordt wel op het Engels overgeschakeld. Ik heb me wel al afgevraagd in hoeverre IJslands door de andere Germaanstalige Scandinaviërs wordt begrepen.
Oud 18 maart 2006, 02:17   #38
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat je als maritiem bediende zelden of nooit met contact komt met de bemanning van een schip. Daiwa zei dat de voertaal van die mensen Engels was omdat ze meestal uit de Oostbloklanden kwamen.

Ik wil enkel maar aantonen dat er een onderscheid moet gemaakt worden tussen het contact dat de bemanning onderling heeft (en dat verloopt inderdaad meestal in het Engels) en het contact dat maritieme agenten met rederijen hebben (daar volstaat Engels niet).
In welke taal de facturatie of briefwisseling gebeurt weet ik niet Kim.
Wat ik wel weet is dat in de maritieme wereld de hoofdtaal het Engels is.
Denken we maar aan de los en laadlijsten, de communicatie van de zeeschepen onderling, de aanduidingen van de afmetingen van een zeeschip, de snelheid die het schip loopt, de scheepvaartreglementen in het algemeen, alles in het Engels.
Met eender welke andere taal komt men er niet, ook niet met het door Hans geliefkoosde Frans.

Ps: Hier op de Westerschelde gebeurt de communicatie tussen de zeeschepen onderling en radarstations wel in het Nederlands.

Laatst gewijzigd door daiwa : 18 maart 2006 om 02:25.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2006, 10:06   #39
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Vroeg of laat zal de mensheid wel overgaan tot de introductie van één 'wereldtaal', die onder andere gebruikt zal worden tijdens de kolonisatie van het zonnestelsel.

Ik stel voor dat we nu al opteren voor het 'Klingon' : het is een artificiële taal zoals het Esperanto, maar geen ènkele bestaande taal is ermee verwant, dus wordt niemand bevoordeeld.

Bovendien komt het 'karakter' van die taal (lelijk en agressief) ook goed overeen met het 'karakter' van "Homo Sapiens".

Twee vliegen in één klap, dus.

Laatst gewijzigd door djimi : 18 maart 2006 om 10:06.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2006, 15:14   #40
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Vroeg of laat zal de mensheid wel overgaan tot de introductie van één 'wereldtaal', die onder andere gebruikt zal worden tijdens de kolonisatie van het zonnestelsel.

Ik stel voor dat we nu al opteren voor het 'Klingon' : het is een artificiële taal zoals het Esperanto, maar geen ènkele bestaande taal is ermee verwant, dus wordt niemand bevoordeeld.

Bovendien komt het 'karakter' van die taal (lelijk en agressief) ook goed overeen met het 'karakter' van "Homo Sapiens".

Twee vliegen in één klap, dus.
tlhaQ.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be