![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() serieus? Ga jij hier het regime van pol pot en kameraad Stalin komen verdedigen?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |||||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik denk dat Vlaanderen en Zuid-Tirol evenveel autonomie hebben als Baskenland, maar dan zonder bloedvergieten. In Zuid-Tirol pleegde men aanslagen op elektriciteitscentrales en op symbolen (standbeeld van Mussolini, geboortehuis van de nationalist Tolomei die alle plaatsnamen veritaliaanst heeft), niet op burgerdoelen. Geweld lost nu eenmaal niets op. Het lokt alleen meer geweld uit. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
|
![]() Het is heuglijk nieuws dat deze terroristische organisatie blijkbaar stopt met haar praktijken (moorden; afpersing; enz.)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Nu nog hopen dat de (Spaanse) staat ook dergelijke praktijken stopzet (vuile oorlog, foltering, inhumaan gevangenisbeleid, schending mensenrechten,...)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |||||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Minister
|
![]() indd! het is niet omdat men niets hoort erover dat de onderdrukkende staat niet een even inhumane strijd voert. het enige verschil ligt hem erin dat de staat zijn acties geheim kan houden of in de doofpot te steken. voor een beweging als de ETA is dat nu eenmaal onmogelijk omdat op elke scheet die ze laten een leger journalisten zit.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
|
![]() Ik blijf het nog steeds verwonderlijk vinden dat o.a Spanje en Engeland met zulke problemen zo makkelijk tot EEG en EU werden toegelaten.
Democratie, ammehoela. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik blijf het verwonderlijk vinden dat de Spanjaarden na meer dan 30 jaar Franco er genoegen in konden vinden vrede te nemen met het feit dat Crazy Frank in zijn testament leutig de macht overdroeg aan de Bourbons...
![]() |
![]() |
#31 |
|
![]() Misschien omdat Spanjaarden over het algemeen de Nederlandse prinsessen erg waarderen.
![]() |
#32 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ge zou er vanzelf ETAman van worden...
![]() |
![]() |
#33 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Banneling
|
![]() Pelgrim
Citaat:
Alsof we hier verdrukt worden... Alsof ze in Baskenland verdrukt worden, waar ze over de meest gepousseerde vrije autonomie van heel Spanje beschikken. Die terroristjes beginnen echter te beseffen dat ze dreigen definitief opgerold te worden, zonder ook maar één stap dichter bij hun doelstellingen te komen. Ze beginnen te begrijpen dat ze contraproductief bezig zijn, nu Catalonië op vreedzame wijze een natie geworden is... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
|
![]() Nee, want ik ben TEGEN doodmaken.
Het Baskisch probleem ligt niet eenvoudig: een gelijk hebben dat voor niemand goed is. Dit lijkt mij niet wezenlijk verschillend voor Ieren en Koerden, ik vergelijk ook met de inmiddels ingeschuchterde Bretons en Welsh. Evengoed: recht is recht en krom is krom.
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De laatste overblijfselen van het Ancien Regime, de natiestaat, wordt zo gesloopt.
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
|
![]() Citaat:
De Basken zijn een totaal ander en veel ouder volk en langer aanwezig dan hun belagers; hun taal is uniek, wordt op sommige onderdelen (weinig succesvol) getracht te vergelijken met de zelf ook al weer on-linkbare Georgische taalgroep. Ik zie niet in waarom zij geen zelfstandig deel zouden mogen vormen van de EU-constructie.
![]() |
![]() |
#38 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
[SIZE=3][/SIZE] [SIZE=3]Via democratische consensus-vorming en niet via terrorisme.[/SIZE] |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
|
![]() Citaat:
Basken, een deels in Noordoost-Spanje (800.000), deels in Zuidwest-Frankrijk (100.000) wonend volk. Tot hun eigen cultuuruitingen behoren: de Baskische taal, het balspel pelote (zie pelote basque, een soort kaatsspel), volksdansen en klederdracht. In de Spaanse Burgeroorlog kozen de Basken de zijde van de Republikeinse regering, die hun (1936) autonomie verleende; deze werd echter door Franco weer ingetrokken, nadat hij de Basken na hevige strijd verslagen had (bombardement op Guernica, 1937). Sedertdien bleef het Baskisch gebied aan beide zijden van de grens een haard van verzet. In 1980 werd aan de Spaanse Basken opnieuw (gedeeltelijk) autonomie verleend. "Basken," Encarta® - Encyclopedie 2000 - Winkler Prins. © 1993-1999 Microsoft Corporation/Elsevier. Alle rechten voorbehouden. Edit: uiteraard blijft doodmaken een slechte zaak.
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 28 maart 2006 om 12:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Banneling
|
![]() De Basken worden helemaal niet democratisch onderdrukt.
|
![]() |
![]() |