Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 maart 2006, 02:09   #21
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

er komt maar geen einde aan dat balken in nederland

arm nederland
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2006, 08:50   #22
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Idd het zou zowel voor mannen als vrouwen moeten zijn.
Nu ja, lekker 10 jaar op kosten van de gemeenschap studeren vraagt "iets" terug hé?
Het is dankzij de financiele inspanning van de gemeenschap dat hij/zij ooit is kunnen komen tot wat het is. Lekker foert zeggen nadien is dus ook niet symphatiek.

Tenslotte vrijheid eindigt waar de ander zijn plichten beginnen!
Zal uiteindelijk toch alsmaar meer die richting gaan met alles.
Ik ben van mening dat de gemeenschap als geheel de plicht heeft om zorg te dragen voor iedereen die er deel van uitmaakt. Daar hoort volgens mij ook het verschaffen van onderwijs, en het mogelijk maken van zelfontplooiing bij.
Mensen die ervoor kiezen niet te gaan werken (of een job kiezen die niet bij hun studies aansluit) kunnen ook bijdragen aan de gemeenschap.

Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 26 maart 2006 om 08:51.
Dave Brocatus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2006, 09:50   #23
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Moesten ze iedereen gaan belasten die niet in het verlengde van de gekozen studierichting verder gaat in het leven ,dan is meteen een enorme nieuwe bron van belastingen aangeboord....

Maar dan mogen ze uit voorzorg zowat de helft van de aangeboden studierichtingen (vrijwel alle alfa-richtingen,en een aanzienlijk deel van de betas) afschaffen....

Verder suggereert het wetsvoorstel dat "zorgen voor een gezin" minder belang heeft dan "beschikbaar zijn voor de nijverheid"...

Van normvervaging gesproken...
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2006, 09:53   #24
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

De idioot die met dit voorstel is gekomen mag zijn studies ook terugbetalen, want het heeft hem duidelijk niet veel opgebracht.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2006, 10:18   #25
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Aha, jammer genoeg heeft een metselaar die op z'n zestien is beginnen werken, zijn huis afbetaald tegen dat de universitair nog maar waagt uit het ouderlijk huis te stappen...
Mja....

Maar,vooral in de industrie,moeten jonge hooggeschoolden al eens beslissingen maken,dingen ontwerpen,die aanzienlijk meer kosten en aan aanzienlijk meer mensen een werk verschaffen dan dat huizeke dat afbetaald is....

Dat zou toch de bedoeling moeten zijn!
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2006, 10:37   #26
DeoSolis
Schepen

DeoSolis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Mja....

Maar,vooral in de industrie,moeten jonge hooggeschoolden al eens beslissingen maken,dingen ontwerpen,die aanzienlijk meer kosten en aan aanzienlijk meer mensen een werk verschaffen dan dat huizeke dat afbetaald is....

Dat zou toch de bedoeling moeten zijn!
Inderdaad dat zou het moeten zijn........allee volgens sommige pretetieuze theorien.
DeoSolis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2006, 10:54   #27
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Jonas Elossov's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Belachelijk, maar wel te verstaan binnen de huidige context van de evolutie van europees onderwijs naar Angelsaxisch model. Nederland staat gewoon een stapje voor op VDB, maar nu ook niet overdreven veel.

Waar zit de logica trouwens: Eerst werklozen verplichten van een job te zoeken die onder hun diploma ligt. En als ze dan een job doen die onder hun diploma ligt zouden ze hun studies moeten terugbetalen; belachelijk!!!

Trouwens; ik denk niet dat ik ooit effectief iets zal doen met de studies die ik nu doe. Studies doe je uit interesse. Onderwijs is een fundamenteel recht; niet iets dat in kaart moet spelen van economie of de kapitalistische markt!
Jonas Elossov is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2006, 10:56   #28
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Jonas, hebben we er niet altijd de nadruk op gelegd dat er uitzonderingen bestaan, waardoor men die lening niet moet terugbetalen?

Wie werkt "onder zijn stand", moet dat dus alvast niet...
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2006, 11:36   #29
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov Bekijk bericht
Belachelijk, maar wel te verstaan binnen de huidige context van de evolutie van europees onderwijs naar Angelsaxisch model. Nederland staat gewoon een stapje voor op VDB, maar nu ook niet overdreven veel.

Waar zit de logica trouwens: Eerst werklozen verplichten van een job te zoeken die onder hun diploma ligt. En als ze dan een job doen die onder hun diploma ligt zouden ze hun studies moeten terugbetalen; belachelijk!!!

Trouwens; ik denk niet dat ik ooit effectief iets zal doen met de studies die ik nu doe. Studies doe je uit interesse. Onderwijs is een fundamenteel recht; niet iets dat in kaart moet spelen van economie of de kapitalistische markt!
Het gaat hem natuurlijk over de "hogere" opleidingen alvast.
Maar ik weet niet of dat wel zo juist mag zijn dat iedereen het recht heeft zich studie's te doen uit verveling of interesse?
Vind van niet. Is studie tenslotte geen "tool" om iets te bereiken? En als wij van de gemeenschap u of een ander die "tool" bekostigen, moet je er dan niks voor in de plaats zetten?
Tenslotte gemeenschapsgeld is geen grabbelton (toch voor ons niet).
Uiteraard wat u zelf betaald is uw zaak.
Oud 26 maart 2006, 11:42   #30
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Ik ben van mening dat de gemeenschap als geheel de plicht heeft om zorg te dragen voor iedereen die er deel van uitmaakt. Daar hoort volgens mij ook het verschaffen van onderwijs, en het mogelijk maken van zelfontplooiing bij.
Mensen die ervoor kiezen niet te gaan werken (of een job kiezen die niet bij hun studies aansluit) kunnen ook bijdragen aan de gemeenschap.
Tot op een zekere hoogte kan dat best.
Maar als u eens zou bedenken dat u in een bedrijf werkt en uw baas spendeert voor u enkele tienduizenden euro aan opleidingen en accomodatie en nadien zou u zeggen "foert en de wind vanachter". Denkt u dat dit een geschenkje was? Voor studenten is dat net hetzelfde, de gemeenschap als bedrijf spendeert er heel wat centen en geduld aan. Achteraf afkomen met "dit was mijn recht" is dus niet juist. Tot op heden is dit uw recht, maar dat zal zo niet blijven. Tenslotte is het verkeerd!
Je moet dan al die kosten niet maken als je dat vind. Ga dan net als de rest 10 jaar vroeger van school af!
Oud 26 maart 2006, 11:47   #31

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Aha, jammer genoeg heeft een metselaar die op z'n zestien is beginnen werken, zijn huis afbetaald tegen dat de universitair nog maar waagt uit het ouderlijk huis te stappen...
Tja, wie is er dan eigenlijk de slimste??
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2006, 11:53   #32
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tot op een zekere hoogte kan dat best.
Maar als u eens zou bedenken dat u in een bedrijf werkt en uw baas spendeert voor u enkele tienduizenden euro aan opleidingen en accomodatie en nadien zou u zeggen "foert en de wind vanachter". Denkt u dat dit een geschenkje was? Voor studenten is dat net hetzelfde, de gemeenschap als bedrijf spendeert er heel wat centen en geduld aan. Achteraf afkomen met "dit was mijn recht" is dus niet juist. Tot op heden is dit uw recht, maar dat zal zo niet blijven. Tenslotte is het verkeerd!
Je moet dan al die kosten niet maken als je dat vind. Ga dan net als de rest 10 jaar vroeger van school af!
Daar verschillen we fundamenteel van mening. Ik vind het verkeerd om de gemeenschap als bedrijf te zien.
Dave Brocatus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2006, 11:55   #33

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov Bekijk bericht

Trouwens; ik denk niet dat ik ooit effectief iets zal doen met de studies die ik nu doe. [SIZE=4]Studies doe je uit interesse[/SIZE]. Onderwijs is een fundamenteel recht; niet iets dat in kaart moet spelen van economie of de kapitalistische markt!
Volledig mee akkoord. En als je er nog wat extra geld mee kan verdienen is dat meegenomen maar da's uitsluitend eigen keuze, niemand moet zich daar mee bemoeien.
Oud 26 maart 2006, 11:58   #34
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Tja, wie is er dan eigenlijk de slimste??
Heb ik ooit iets anders beweerd?

Ik vind dat in de Westelijke Hemisfeer, juist door de democratisering van het onderwijs, de respectloosheid ten opzichte van de primaire en secundaire sector, zeker in de steden, is verloren gegaan.

Vreemd, aangezien ook het anti-intellectualisme de kop opsteekt.
Oud 26 maart 2006, 12:02   #35
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Daar verschillen we fundamenteel van mening. Ik vind het verkeerd om de gemeenschap als bedrijf te zien.
Gemeenschap is een bedrijf. Nooit anders geweest.
Oud 26 maart 2006, 12:04   #36

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat hem natuurlijk over de "hogere" opleidingen alvast.
Maar ik weet niet of dat wel zo juist mag zijn dat iedereen het recht heeft zich studie's te doen uit verveling of interesse?
Vind van niet. Is studie tenslotte geen "tool" om iets te bereiken? En als wij van de gemeenschap u of een ander die "tool" bekostigen, moet je er dan niks voor in de plaats zetten?
Tenslotte gemeenschapsgeld is geen grabbelton (toch voor ons niet).
Uiteraard wat u zelf betaald is uw zaak.
Pure Bullshittttt. Al de helft van mijn leven volg ik avondcursussen. Louter uit interesse en niet omdat het moet van mijne werkgever. Het geeft me het voordeel mee te zijn op een aantal vlakken maar moest mijne werkgever me verplichten, 'k zou het nog nie goe weten. Voor mij is studie (op welk vlak dan ook) eigen keuze, en vooral om bepaalde leegtes op te vullen.
Een professor aan de universiteit moet misschien nog vijf uren per week doceren aan zijn universiteitsstudenten. Al de rest is eigenlijk studie (experimenteren is ook een vorm van studie) en daar krijgt hij een riante wedde voor. Geeft wel te bedenken vermits zijn bijdrage eigenlijk maar beperkt is tot vijf uren per week (waarvan misschien maar twee uurkes blijft hangen bij een kwart van de studenten). Toch zou hij die vijf uren per week niet kunnen investeren mocht hij de rest van de week niet kunnen wijden aan studie.

Laatst gewijzigd door Karma : 26 maart 2006 om 12:06.
Oud 26 maart 2006, 12:06   #37
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En met die bijkomende studie hebt u zich geen voordeel kunnen doen?
Denk eens na?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2006, 12:09   #38
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Is het niet zo dat een opvoeder met een "d? cursus" (kan wat mis zijn) een gelijkschakeling krijgt in wedde van een leraar?
Is dat dan uit verveling geweest?
Nee!
Niet dat het niet mag, maar het was een "tool" u gegeven en door u genomen.
Niks anders!
En ik heb het hier feitelijk meer over de doctoraat studie's of zo, geen avondlessen.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2006, 12:11   #39

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En met die bijkomende studie hebt u zich geen voordeel kunnen doen?
Denk eens na?
was da tege mij? Ik veronderstel van wel dus.
Natuurlijk heb ik me een voordeel gedaan door die bijkomende studies. Ik bepaal echter zelf wat ik met het resultaat van die studies doe. En als ik er niets mee doe, dan moet ik daar geen rekening voor betalen vind ik.
Oud 26 maart 2006, 12:15   #40
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
was da tege mij? Ik veronderstel van wel dus.
Natuurlijk heb ik me een voordeel gedaan door die bijkomende studies. Ik bepaal echter zelf wat ik met het resultaat van die studies doe. En als ik er niets mee doe, dan moet ik daar geen rekening voor betalen vind ik.
Voila, je doet iets in functie van wat anders.
Wat je in uw eigen uren doet gaat niemand aan. Als wij dat niet moeten bekostigen gaat een mens voor mijn part tot zijn 85 jaar naar school.

Maar wat voor u bekostigd wordt door de gemeenschap of door uw werkgever, daar wordt dan wat voor verwacht.
Allez....toch normaal zeker?
Uw baas zal u toch geen studie aanklappen in laat ons zeggen "hogere boekhouding" om u dan nadien met de grasmaaier te laten rondlopen?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be