Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Geen professionele diesel, wel LPG-subsidies voor de transportsector.
Inderdaad. De vervuiler moet betalen. 6 40,00%
Ja, indien de overheid de LPG-installatie volledig betaalt. 5 33,33%
Neen. Het idee van de professionele diesel is goed. 4 26,67%
Aantal stemmers: 15. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 22 juli 2003, 21:36   #21
Gorefest
Minister

Gorefest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jef
De vervuiler betaalt is natuurlijk een gemakkelijk argument. Dus als ge vervuilt en ge betaald er veel voor, dan wordt dat gat in de ozonlaag minder groot.
Tzelfde met die 'schone lucht' aan te kopen in Rusland, daar wordt onze lucht ook nie beter van..
Gorefest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2003, 22:02   #22
jef
Gouverneur

Standaard

De zuivere lucht in Wallonie schijnt veel duurder te zijn, maar de transport kosten liggen dan wel iets lager.
jef is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2003, 09:31   #23
hypnos
Vreemdeling

Stuur een bericht via MSN naar hypnos
Standaard

LPg zou inderdaad beter gesubsidieerd worden... LPG is gezonder dan diesel, daar bestaat geen twijfel over.. Het is bovendien veiliger bij accidenten.. Maar men blijft toch maar diesel promote, terwijl men ook nog eens Kyoto wil halen...

De NMBS vermindert het goederentransport (en men vindt dit alllemaal dus ok), dus moeten er nog meer vrachtwagens op de baan komen, en moet en nog meer diesel verbruikt worden... Wordt het nog onveiliger op de weg, enzovoort enzovoort

Waar blijven de echte oplossingen????
hypnos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2003, 11:34   #24
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hypnos
LPg zou inderdaad beter gesubsidieerd worden... LPG is gezonder dan diesel, daar bestaat geen twijfel over.. Het is bovendien veiliger bij accidenten.. Maar men blijft toch maar diesel promote, terwijl men ook nog eens Kyoto wil halen...

De NMBS vermindert het goederentransport (en men vindt dit alllemaal dus ok), dus moeten er nog meer vrachtwagens op de baan komen, en moet en nog meer diesel verbruikt worden... Wordt het nog onveiliger op de weg, enzovoort enzovoort

Waar blijven de echte oplossingen????
Wil U mij eens verduidelijken waarom LPG véél veiliger zou zijn dan diesel! (Ik dacht toch dat dit andersom was!)
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2003, 12:55   #25
hypnos
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fernand

Wil U mij eens verduidelijken waarom LPG véél veiliger zou zijn dan diesel! (Ik dacht toch dat dit andersom was!)
simpel : als een vrachtwagen een tik geeft tegen je auto is da kans er dat je brandstoftank geraakt wordt, en dan zal die heel snel barsten en is de kans op brand/on,tploffing heel reëel... (en diesel ontbrandt dna nog eens snelelr dan benzine wegens lagere ontstekingstemperatuur...)

Als je een LPG-tank hebt, in je auto, dan mag die vrachtwagen er al over rijden, die tank gaat niet barsten... Er zal misschien een deuk in komen, maar die tank is berekned op enorme drukken, dus er kan nieks gebeuren... Moest de druk dan toch te hoog worden, zal de LPG via een overdrukkanaaltje weglekken en er is geen gevaar...

Waar jij het over hebt, denk ik toch, is dat een LPG-wagen altijd in een geventileerde garage of een garage met ergens beneden een roostertje moet staan... Maar nu mag je almet een LPG-wagen in enkele parkeergarages staan... binnenkort in bijna alle...
Oud 24 juli 2003, 13:07   #26
hypnos
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Georg
Er bestaat een Duitser (ik moet dat nog eens opzoeken) die dieselmotoren ombouwt zodanig dat ze ook op plantaardige olie kunnen rijden. D�*�*r zit natuurlijk wel toekomst in, gezien plantaardige olie voor een CO2-evenwicht zorgt. De vrijgekomen CO2 bij verbranding is immers eerst gefixeerd in de plant, en niet afkomstig van een koolstof-pool die al miljoenen jaren uit de kringloop verdwenen is.
O, dat kun je ook in België laten doen, hoor... Maar je kan dat hier wel niet tanken... Tenzij je een bietenkwekerij hebt thuis... Je kan het wel gaan tanken in onder andere Duitsland..

Het probleem is dat het niet rendabel genoeg is om de hele dieselsector over te n emen, wegens te weinig plaat om overal die bieten te planten...
Oud 24 juli 2003, 15:49   #27
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Hypnos, je chemiekennis en kennis over brandgevaar is gewoonweg en ronduit gevaarlijk.

LPG is in normale toestand een gas ,en kan zo een betere lucht/gasmengsel bereiken, dus harder ontploffen.
Benzinedampen doen net hetzelfde,maar vereisen meer tijd en een iets hogere omgevingstemperatuur.
Diesel daarentegenover is veel veiliger omdat alle temperatuursgebonden ontbrandigen op veel hogere temperaturen gebeuren.

Dat was de reden waarom de LZ 129 Hindenburg op diesel vloog, en niet zoals zijn veel succesvollere voorganger LZ 127 Graf Zeppelin op Blaugas, LPG met een oververzadiging van waterstof.
De Helium/waterstof kwestie die laters op de proppen kwam was een pure boycot vanuit de VS ten opzichte van Nazi Duitsland(en het feit dat alleen de Duitsers lang levende luchtschepen konden bouwen,maar toen kwamen ook deze ingenieurs op het idee de hele boel te schilderen in raketbrandstof).

LPG is kwa liter verbrande brandstof properder dan diesel,maar diesel heeft meer energie in zich, dus verbruik je minder voor dezelfde energiehoeveelheid die je op de baan kan brengen.Ergo,diesel is groener dan LPG,als je een roetfilter hebt.(die grotere deeltjes zijn nu net iets directer schadelijk voor de mens dan CO2 en H2O in dampvorm)
Oud 24 juli 2003, 16:50   #28
fernand
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:

simpel : als een vrachtwagen een tik geeft tegen je auto is da kans er dat je brandstoftank geraakt wordt, en dan zal die heel snel barsten en is de kans op brand/on,tploffing heel reëel... (en diesel ontbrandt dna nog eens snelelr dan benzine wegens lagere ontstekingstemperatuur...)

Als je een LPG-tank hebt, in je auto, dan mag die vrachtwagen er al over rijden, die tank gaat niet barsten... Er zal misschien een deuk in komen, maar die tank is berekned op enorme drukken, dus er kan nieks gebeuren... Moest de druk dan toch te hoog worden, zal de LPG via een overdrukkanaaltje weglekken en er is geen gevaar...

Waar jij het over hebt, denk ik toch, is dat een LPG-wagen altijd in een geventileerde garage of een garage met ergens beneden een roostertje moet staan... Maar nu mag je almet een LPG-wagen in enkele parkeergarages staan... binnenkort in bijna alle...
Ik denk dat U, Uw kennis van de brandstoffen even moet bijschaven. Diesel heeft een zéér LAAG ontstekingsgehalte, het moet verwarmd worden om te kunnen vergassen, of het moet onder druk verstoven worden om te kunnen ontbranden.
Gooi gerust een lucifer in de diesel, er zal niet gebeuren, maar ik zou het U niet aanraden dit te doen met LPG, of benzine.
De tank van LPG is zo geconstrueerd dat hij tegen een héél hoge druk kan, maar wanneer Uw wagen wordt aangereden, en er een lek ontstaat; er alleen een heel kleine vonk nodig is om, of Uw wagen in de fik te steken, of wanneer er zich reeds gassen hebben opgehoopt in de auto een enorme knal tot resultaat zal hebben.
Dus diesel is de VEILIGSTE brandstof. Ik ga mij niet uitspreken over de vervuiling, want daar zijn de verschillende experts er nog niet over uit.
Oud 24 juli 2003, 16:59   #29
Paulus de Boskabouter
Europees Commissaris

Paulus de Boskabouter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:

Ik denk dat U, Uw kennis van de brandstoffen even moet bijschaven. Diesel heeft een zéér LAAG ontstekingsgehalte, het moet verwarmd worden om te kunnen vergassen, of het moet onder druk verstoven worden om te kunnen ontbranden.
Gooi gerust een lucifer in de diesel, er zal niet gebeuren, maar ik zou het U niet aanraden dit te doen met LPG, of benzine.
De tank van LPG is zo geconstrueerd dat hij tegen een héél hoge druk kan, maar wanneer Uw wagen wordt aangereden, en er een lek ontstaat; er alleen een heel kleine vonk nodig is om, of Uw wagen in de fik te steken, of wanneer er zich reeds gassen hebben opgehoopt in de auto een enorme knal tot resultaat zal hebben.
Dus diesel is de VEILIGSTE brandstof. Ik ga mij niet uitspreken over de vervuiling, want daar zijn de verschillende experts er nog niet over uit.
Diesel brandt inderdaad NIET als je er een lucifer aan steekt.
Benzine OOK niet, maar vergast véél sneller (het zijn de gassen die branden!)
Paulus de Boskabouter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2003, 18:09   #30
fernand
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus de Boskabouter
Citaat:
Citaat:
Citaat:

Diesel brandt inderdaad NIET als je er een lucifer aan steekt.
Benzine OOK niet, maar vergast véél sneller (het zijn de gassen die branden!)
Heb ik ergens het tegendeel beweerd?
Oud 24 juli 2003, 18:47   #31
hypnos
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox
Hypnos, je chemiekennis en kennis over brandgevaar is gewoonweg en ronduit gevaarlijk.

Citaat:
LPG is in normale toestand een gas ,en kan zo een betere lucht/gasmengsel bereiken, dus harder ontploffen.
Benzinedampen doen net hetzelfde,maar vereisen meer tijd en een iets hogere omgevingstemperatuur.
Diesel daarentegenover is veel veiliger omdat alle temperatuursgebonden ontbrandigen op veel hogere temperaturen gebeuren.
uw eerste fout : diesel ontsteekt op een veel lagere temperatuur dan benzine... over LPG heb ik niets gezegd kwa ontstekingstemperatuur... (beter lezen in t vervolg)

Citaat:
Dat was de reden waarom de LZ 129 Hindenburg op diesel vloog, en niet zoals zijn veel succesvollere voorganger LZ 127 Graf Zeppelin op Blaugas, LPG met een oververzadiging van waterstof.
De Helium/waterstof kwestie die laters op de proppen kwam was een pure boycot vanuit de VS ten opzichte van Nazi Duitsland(en het feit dat alleen de Duitsers lang levende luchtschepen konden bouwen,maar toen kwamen ook deze ingenieurs op het idee de hele boel te schilderen in raketbrandstof).
doet hier dus niets ter zake

Citaat:
LPG is kwa liter verbrande brandstof properder dan diesel,maar diesel heeft meer energie in zich, dus verbruik je minder voor dezelfde energiehoeveelheid die je op de baan kan brengen.Ergo,diesel is groener dan LPG,als je een roetfilter hebt.(die grotere deeltjes zijn nu net iets directer schadelijk voor de mens dan CO2 en H2O in dampvorm)
LPG is inderdaad een brandstof die veel meer verbruikt dan diesel...(ook hierover heb ik niets anders beweerd) Maar! de uitlaatgassen van LPG zijn wel minder schadelijk dan de dieseluitlaatgassen(volgens mij)... Zeker als we gaan spreken over het gevaar van diesel in verband met kanker....
Oud 24 juli 2003, 18:55   #32
hypnos
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
nog iemand die dezelfde fout begaat als degene ervoor... ik heb niks beweerd over LPG van ontstekingstemperatuur...

Maar ook u bent verkeerd als het gaat over de ontstekingstemperatuur van Diesel of benzine... Als je het werkingsprincipe kent van een dieselmotor en een benzinemotor zou je moeten weten dat het benzine mengsel ontstoken wordt door een bougie... En dat bij een diesel de diesel VANZELF ontsteekt.. Dus ik zou je zeker neit aanraden die lucifer in die dieseltank te smijten... (wat eigenlijk alleen maar lukt als je je lucifer heel nsel in de benzine of dieel doet, want als je iets te traag bent ontbrandt de damp, en heb je dikke pech )

Citaat:
De kans op een lek bij een LPG-tank is minimaal... (toch als die goed geplaatst is en die gekeurd is) ALS er een lek ZOU zijn, dan is het idd uiterst gevaarlijk...

en bij die experts mag je mij eigenlijk ook bijrekenen aangezien dit mijn domein kwa kennis...
Oud 24 juli 2003, 19:02   #33
hypnos
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Heb ik ergens het tegendeel beweerd?
Citaat:
ja dus, want wat je vergeet te zeggen is dat die benzine ook gas is tegen dat die wordt ingespoten/gezogen.. Vandaaar ook het begrip het gas-luchtmengsel

(en dit is dus ook zo in een tank... de dampen die boven de diesel of benzine hangen gaan ontbranden... )
Oud 24 juli 2003, 19:21   #34
Georg
Provinciaal Statenlid

Georg's schermafbeelding

Standaard

Diesel en LPG : welke is nu het schadelijkst?

De experts zijn er nog niet uit, dat is wel duidelijk. Wél moet ik enkele bedenkingen maken, om enkele fabels de wereld uit te helpen

1. Het grootste gevaar van diesel zijn niet de grote roetdeeltjes, maar de kleinste die NIET door de filter worden tegengehouden. Die kunnen immers het diepste in de longen doordringen, en verhogen zo de kans op kanker.

2. Door de lagere verbrandingstemperatuur van diesel, verloopt de verbranding minder volledig, met een grotere vorming van o.a. dioxines en andere kankerverwekkende stoffen tot gevolg.

3. Benzine is echter niet veel beter, omdat daar benzeen aan wordt toegevoegd als "smeermiddel" (ter vervanging van lood). Benzine hoeft dus niet te verbranden om kankerverwekkende dampen af te geven !

4. LPG heeft het schoonste verbrandingsproces. Voor CO2-uitstoot maakt dit echter weinig uit. Nog altijd is deze CO2 afkomstig van een koolstof-voorraad die niet in de huidige kringloop zit, maar al miljoenen jaren begraven is. Verbranding van LPG werkt dus ongeveer even hard in op het broeikaseffect als verbranding van andere fossiele brandstoffen

En nu maar verder discussiëren

met vriendelijke groeten
Oud 24 juli 2003, 19:55   #35
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Georg
Diesel en LPG : welke is nu het schadelijkst?

De experts zijn er nog niet uit, dat is wel duidelijk. Wél moet ik enkele bedenkingen maken, om enkele fabels de wereld uit te helpen

1. Het grootste gevaar van diesel zijn niet de grote roetdeeltjes, maar de kleinste die NIET door de filter worden tegengehouden. Die kunnen immers het diepste in de longen doordringen, en verhogen zo de kans op kanker.
Klopt, alhoewel zo een groot roetdeeltje binnenkrijgen ook niet al te gezond is. Feit is echter wel dat door hun geringere massa, die kleinere deeltjes langer in de lucht blijven en dus een groter gevaar betekenen (tesamen idd met hun effect op de longen, indien gecombineerd met hoge SO2 gehaltes trouwens dubbel zo gevaarlijk).

Citaat:
2. Door de lagere verbrandingstemperatuur van diesel, verloopt de verbranding minder volledig, met een grotere vorming van o.a. dioxines en andere kankerverwekkende stoffen tot gevolg.

3. Benzine is echter niet veel beter, omdat daar benzeen aan wordt toegevoegd als "smeermiddel" (ter vervanging van lood). Benzine hoeft dus niet te verbranden om kankerverwekkende dampen af te geven !

4. LPG heeft het schoonste verbrandingsproces. Voor CO2-uitstoot maakt dit echter weinig uit. Nog altijd is deze CO2 afkomstig van een koolstof-voorraad die niet in de huidige kringloop zit, maar al miljoenen jaren begraven is. Verbranding van LPG werkt dus ongeveer even hard in op het broeikaseffect als verbranding van andere fossiele brandstoffen
De problemen ontstaan door zowel onvolledige verbranding van koolwaterstoffen (KWS) en de aanwezigheid van CO, als door de aanwezigheid van NOx, kunnen door modene katalysatoren volgens mij de wereld uitgeholpen worden. Ook voor roet bestaan er al ettelijke goede katalysatoren op de markt (oa standaard op de Peugeot 406 HDi als ik me niet vergis - no pub intended). Aangezien een katalysator een "vaste onderdeel" is van een auto, dient een fiscaal "groen" beleid dus ten eerste al zich te richten op de auto zelf. Het tweede luik vormt inderdaad de verbranding van fossiele brandstoffen, een "variabele kost", en daarbij zijn alle hierbovengenoemde brandstoffen inderdaad een slechte zaak wat betreft het versterkt broeikaseffect.

PS : veel ouderen denken nog altijd dat diesel properder is dan benzine. Dit komt omdat benzine vroeger lood bevatte, en de uitstoot van die looddeeltjes was (bewezen !) zeer nefast voor de volksgezondheid. Lood is echter verboden dezer dagen, en vervangen door andere producten.
Oud 24 juli 2003, 20:10   #36
fernand
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
nog iemand die dezelfde fout begaat als degene ervoor... ik heb niks beweerd over LPG van ontstekingstemperatuur...

Maar ook u bent verkeerd als het gaat over de ontstekingstemperatuur van Diesel of benzine... Als je het werkingsprincipe kent van een dieselmotor en een benzinemotor zou je moeten weten dat het benzine mengsel ontstoken wordt door een bougie... En dat bij een diesel de diesel VANZELF ontsteekt.. Dus ik zou je zeker neit aanraden die lucifer in die dieseltank te smijten... (wat eigenlijk alleen maar lukt als je je lucifer heel nsel in de benzine of dieel doet, want als je iets te traag bent ontbrandt de damp, en heb je dikke pech )

Citaat:
De kans op een lek bij een LPG-tank is minimaal... (toch als die goed geplaatst is en die gekeurd is) ALS er een lek ZOU zijn, dan is het idd uiterst gevaarlijk...

en bij die experts mag je mij eigenlijk ook bijrekenen aangezien dit mijn domein kwa kennis...

Citaat:
Maar alleen onder een zéér grote druk!!!!
En niet wanneer de diesel daar zo op de baan ligt. Benzine zal zo bij de vergassing reeds ontbranden met een kleine vonk.
Diesel op de baan zal zelfs bij een grote vonk niet ontbranden, men moet hem eersty verhitten zodanig dat hij verdampt, en dan kan hij ontbranden. LPG ontbrand bij een lichte vuurhaard. Diesel niet!
Oud 24 juli 2003, 20:21   #37
Paulus de Boskabouter
Europees Commissaris

Standaard

@ de techneuten:

Diesel ontbrandt naar aanleiding van de zeer hoge compressie van lucht in de cylinders en de daarmee gepaard gaande hitte. 13 of meer op 1; dus méér dan 13 keer in volume verkleind.
Een dieselmotor bezit (bezat - weet niet of ze het nu nog hebben) wel degelijk gloei-'bougies' (ontstekingskaarsen!!! ) om de diesel/lucht te helpen verhitten bij de start van de motor. Eens de motor op bedrijfstemperatuur zijn die niet meer nodig.
Ik heb ooit persoonlijk geprobeerd diesel te laten branden in open lucht, en dat lukt dus NIET, zelfs niet met langdurige pogingen.
Met benzine uiteraard ook geprobeerd, en ik kan u verzekeren dat u best niet te lang wacht met het te ontsteken, want benzine verdampt zo snel dat je na géén tijd al een enorme gaswolk rond de benzine aantreft.

En even terzijde : ik heb het altijd grappig gevonden als mensen bij hoog en bij laag willen beweren dat de i hun '1.9 Tdi' staat voor 'injectie'
Oud 24 juli 2003, 20:27   #38
fernand
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
@ de techneuten:

Diesel ontbrandt naar aanleiding van de zeer hoge compressie van lucht in de cylinders en de daarmee gepaard gaande hitte. 13 of meer op 1; dus méér dan 13 keer in volume verkleind.
Een dieselmotor bezit (bezat - weet niet of ze het nu nog hebben) wel degelijk gloei-'bougies' (ontstekingskaarsen!!! ) om de diesel/lucht te helpen verhitten bij de start van de motor. Eens de motor op bedrijfstemperatuur zijn die niet meer nodig.
Ik heb ooit persoonlijk geprobeerd diesel te laten branden in open lucht, en dat lukt dus NIET, zelfs niet met langdurige pogingen.
Met benzine uiteraard ook geprobeerd, en ik kan u verzekeren dat u best niet te lang wacht met het te ontsteken, want benzine verdampt zo snel dat je na géén tijd al een enorme gaswolk rond de benzine aantreft.

En even terzijde : ik heb het altijd grappig gevonden als mensen bij hoog en bij laag willen beweren dat de i hun '1.9 Tdi' staat voor 'injectie'
Volgens mij staat de I voor variabelle Turbo? Maar ik kan ook mis zijn, maar met UW uitleg 500% akkoord.
Oud 24 juli 2003, 20:31   #39
Paulus de Boskabouter
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
@ de techneuten:

Volgens mij staat de I voor variabelle Turbo? Maar ik kan ook mis zijn, maar met UW uitleg 500% akkoord.
Ik dacht Intercooler? (koeling van de inlaatlucht om een groter volume lucht in de cylinder te kunnen persen (via de turbo uiteraard) en alzo een nog betere verbranding te verkrijgen. 'k ben niet zeker, maar 't staat zeker niet voor 'injectie' gezien elke dieselmotor sowieso een injectiemotor is
Oud 24 juli 2003, 20:36   #40
Georg
Provinciaal Statenlid

Georg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
De problemen ontstaan door zowel onvolledige verbranding van koolwaterstoffen (KWS) en de aanwezigheid van CO, als door de aanwezigheid van NOx, kunnen door modene katalysatoren volgens mij de wereld uitgeholpen worden.
Die wel, dioxines en andere KWS met fenolringen echter niet...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
PS : veel ouderen denken nog altijd dat diesel properder is dan benzine. Dit komt omdat benzine vroeger lood bevatte, en de uitstoot van die looddeeltjes was (bewezen !) zeer nefast voor de volksgezondheid. Lood is echter verboden dezer dagen, en vervangen door andere producten.
Jep. Het uiterst kankerverwekkende benzeen is er zo één van

Overigens 500% akkoord met je terechte opmerkingen
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be