Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 april 2006, 18:08   #21
Ongelovige Thomas
Vreemdeling

Ongelovige Thomas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Wetenschappers die beweren dat zij kunnen "bewijzen" dat bidden niet helpt zijn duidelijk geen wetenschappers maar kwakzalvers.
Zie mijn antwoord hierboven voor mijn mening. Nog 's: ze probeerden niet te bewijzen dat bidden niet helpt, maar dat bidden voor een andermans genezing wel helpt (en da's mislukt).

Religie moet zich aan eerlijke wetenschap kunnen onderwerpen. Genoeg taboe, hokus pokus en dogma. Leve de persoonlijke geestelijke verrijking en het open gesprek zou ik zeggen.
[SIZE=1]"I see only with deep regret that God punishes so many of His children for their numerous stupidities, for which only He Himself can be held responsible; in my opinion, only His nonexistence could excuse Him."
A. Einstein (Letter to Edgar Meyer, Jan. 2, 1915)[/SIZE]

Laatst gewijzigd door Ongelovige Thomas : 5 april 2006 om 18:09.
Ongelovige Thomas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2006, 22:45   #22
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Leviathan: ze zouden beter middelen zoeken om harder te werken, niet?
een "chip" onder het vel van één uwer klooten, die elektrische steek- schokken geeft zogauw je stopt met werken!
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2006, 22:49   #23
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

als je er echt in gelooft, zal bidden wel kunnen helpen.Al was het maar om je moed te geven."Positif thinking" dus.
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2006, 07:10   #24
Eva123
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ongelovige Thomas Bekijk bericht
Zie mijn antwoord hierboven voor mijn mening. Nog 's: ze probeerden niet te bewijzen dat bidden niet helpt, maar dat bidden voor een andermans genezing wel helpt (en da's mislukt).

Religie moet zich aan eerlijke wetenschap kunnen onderwerpen. Genoeg taboe, hokus pokus en dogma. Leve de persoonlijke geestelijke verrijking en het open gesprek zou ik zeggen.
Cultuur is een noodzaak voor de mens. Zonder cultuur gaat de mens ten onder.
Eva123 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2006, 07:33   #25
Starlight
Burgemeester

Starlight's schermafbeelding

Standaard

Met bidden alleen zal er, buiten hier en daar mss een mirakel idd, niet direct een genezing volgen maar op zich vind ik het wel een mooi gebaar.
Gewoon al het besef bij de zieke dat er mensen meeleven, steun willen bieden, de moeite nemen een moment volledig in het licht van zijn genezing te zetten, zal een genezing mss vergemakkelijken.
Starlight is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2006, 09:00   #26
exodus
Perm. Vertegenwoordiger VN

exodus's schermafbeelding

Standaard

De afleiding van een geloof in het hogere. Ik denk dat we vooral in onszelf moeten geloven, religie neemt dat weg. En we moeten geloven, of liever beseffen dat we zelf de makers zijn van onze eigen realiteit. Wat we denken bepaalt wat we meemaken. Thought creates.

Hoeveel mensen visualiseren zichzelf niet in bepaalde situatie, spelen het script af in hun hoofd dat ze later min of meer gaan meemaken. We zijn de schrijvers van het script van ons leven, altijd. We doen mee aan de ervaring die we zelf creeëren, van geboorte tot de dood. Lessen zijn er te leren.

Laatst gewijzigd door exodus : 6 april 2006 om 09:04.
exodus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2006, 19:26   #27
Wannes
Vreemdeling

Standaard

Bidden is een vorm van autogene training, die berust op het steeds herhalen van dezelfde woorden die verwijzen naar begrippen. Godsdienstige ideologieën gebruiken deze techtniek, een vorm van zelfhypnose, maar politieke ideologieën maken er evenzeer gebruik van. Mao deed op school de Chinese jeugd om de haverklap het "Rode boekje "afdreunen. Iedere ideologie is er dan ook op uit om over een scboolnet te beschikken.
Bidden is een uiting van geloven. Geloof brengt de moderne mens psychologisch comfort. Te weten dat er een vaderfiguur is die voor je zorgt is rustgevend. En, zoals hier al gezegd is hebben arme drommels die steun nodig om het rotleven dat ze leiden aan te kunnen. Zolang die dan niet fanatiek worden en zich niet geroepen voelen om hun medemensen met geweld te bekeren kan godsdienst voor mijn part zijn gang gaan. Spijtig genoeg heeft iedere godsdienst zijn zeer negatieve uitwassen. Godsdiensten wetenschappelijk willen doorlichten is absurd. Hoe kan je nu een volledig irrationeel iets, wat een godsdienst is, nu rationeel benaderen ? Verklaren waarom mensen geloven kan wel. Van in de oertijden hebben mensen goden gemaakt en dit op basis van existentiële angst. Later kwam daar de pretentie van het zoogdier mens bij : hij kon zich maar niet neerleggen bij het feit dat hij sterfelijk zou zijn en hij vond het eeuwig leven uit aan de zijde van een opperwezen, dat hij in al zijn bekropenheid geschapen had naar zijn "beeld en gelijkenis". Dit werd het beste verkoopsargument van godsdiensten. Een derde argument is dat godsdiensten te gemoet komen aan de behoefte van de mens om alles onder controle te houden. Godsdiensten verklaren alles en hebben op alles een antwoord.
Persoonlijk beschouw ik alle godsdiensten als puur bijgeloof.
Wannes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2006, 20:31   #28
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wannes Bekijk bericht
Van in de oertijden hebben mensen goden gemaakt en dit op basis van existentiële angst. Later kwam daar de pretentie van het zoogdier mens bij : hij kon zich maar niet neerleggen bij het feit dat hij sterfelijk zou zijn en hij vond het eeuwig leven uit aan de zijde van een opperwezen,
De vroegste godsdiensten hadden nochtans een zeer somber beeld over het leven na de dood. In de Griekse godsdienst vlieg je naar de Hades, een zwart-wit wereld waar je zonder vreugde de millenia passeert als schim. Als godsdienst opium is tegen de doodsangst, waarom dan een na-leven fantaseren dat erger is dan de dood?

Het judaïsme is er zelf geen sprake van enig leven na de dood.

De uitleg "goden zijn gemaakt op basis van existentiële angst" is verzonnen door mensen die zelf aan existentiële angst lijden. Hoe zouden ze er anders over kunnen praten?

Citaat:
dat hij in al zijn bekropenheid geschapen had naar zijn "beeld en gelijkenis". Dit werd het beste verkoopsargument van godsdiensten. Een derde argument is dat godsdiensten te gemoet komen aan de behoefte van de mens om alles onder controle te houden. Godsdiensten verklaren alles en hebben op alles een antwoord.
Persoonlijk beschouw ik alle godsdiensten als puur bijgeloof.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2006, 00:21   #29
phoebe
Parlementsvoorzitter

phoebe's schermafbeelding

Standaard

Daar heb je toch geen wetenschappelijke studie voor nodig om te weten dat Bidden niets verhelpt.
Het gedacht alleen al dat er een opperwezen, al de smeekbedes van zijn schepping zou aanhoren vindt ik al lachwekkend.
God moet dan toch over aandelen beschikken in de medische farmacie.
Kopijn dat ge er van krijgt.
Ik kan best aan nemen dat mensen "troost" vinden in een of ander opperwezen, maar het is gewoon absurd.
phoebe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be