![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#22 | |||
|
![]() Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||||
|
![]() Citaat:
ALs we uitbreiden om uit te breiden schieten we aan ons doel voorbij. Want , waarom mag Amerika er dan niet bij?
![]() |
![]() |
#25 |
|
![]() Inderdaad, als hun systeem voor de EU geschikt was, waarom niet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Gouverneur
|
![]() Strategisch gezien is het aangewezen om Turkije tot de EU toe te laten. Het is een mooie geschiedenis maar natuurlijk niet relevant om op basis van de geschiedenis zo'n beslissing te nemen. Wel eerst de Oost Europese landen toelaten & hervormen op vele gebieden. Wanneer zij op een "aanvaardbaar" (economisch, sociaal, ecologisch,...) niveau staan kan je pas aan een volgende grote uitbreiding beginnen denken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |||||
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#30 |
|
![]() Turkije niet bij de EU. 1 enkele reden: 60 miljoen mensen die gemiddels 1/10e verdienen van wat men in de EU verdient. Al de rest kan aan gewerkt worden op korte termijn en in een verdrag gezet worden.
![]() |
#31 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
|
![]() Wat? Ik was niet sarcastisch.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | ||||
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#36 |
Parlementslid
|
![]() Er zijn zoveel aspecten aan dat land: Discriminatie van minderheden, martelingen, corruptie. Ook dat maakt nog steeds deel uit van Turkije. Enkel met het verbieden van de doodstraf zullen ze er niet komen.
![]() |
#37 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Niets zegt dat er geen nieuwe kruistochten zullen komen. Of zijn die allang bezig? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Vreemdeling
|
![]() Het feit of ik nu voor of tegen de toetreding van Turkije tot de EU ben, doet er niet toe. Ik wilde wel eens een aantal in mijn ogen pro-argumenten aangeven.
1) De strategische geopolitieke en militaire ligging van Turkije. Turkije ligt op het kruispunt van Europa, Midden-Oosten en Azië. Het is zeker een militair belangrijk punt in de wereld, want goed verdedigbaar en goede uitvalsbasis. Daarom is het beter de Turken in ons kamp te houden (NAVO). 2) Economisch is het zeker een grote afzetmarkt voor onze producten, en door toetreding tot de EU zal de levensstandaard er ook verbeteren en zal net als met Spanje, Griekenland en Portugal uiteindelijk de opname in EU ook zijn vruchten afwerpen voor de andere lidstaten, ookal moeten ze er in het begin veel geld in pompen. 3) Grondstoffen. Ik ben niet zo op de hoogte van de rijkdommen aan ertsen e.a. maar ik denk dat zo'n groot land wel genoeg voorraad heeft. 4) Seculiere staat. Ondanks de negatieve uitwasemingen hiervan onder de militaire staatsgrepen en Attaturk is Turkije een verwesterd moslimland geworden. Een opname in de EU zou dit proces alleen maar kunnen verbeteren. Zo wordt ook een hervallen in islamitisch fundamentalisme tegengegaan. Een sterk verwesterd en Europees Turkije kan een positieve invloed hebben op de situatie in het Midden-Oosten. Ook Israël en Libanon zijn zo westers gericht (Frans is tweede taal in Libanon bv.) dat zij ook kans maken in de EU te worden opgenomen. Als Cyprus erbij mag, waarom zij niet. Israël is meer Europees dan welk ander land in het Midden-Oosten. Mits een oplossing gevonden wordt voor het conflict met de Palestijnen en de mensenrechten er niet meer worden geschonden zie ik net als voor Turkije geen enkele reden om Israël niet in de EU op te nemen. Vraag is of zij dat wel willen, na wat Europa hen heeft aangedaan. Was het niet Hitler die droomde van een eengemaakt Europa onder Duitse leiding? 5) Rol van Turkse minderheden. In heel Europa (vooral Duitsland, België, maar ook in Balkanstaten) zijn er heel wat Turkse minderheden, maar ook Koerdische. Een deel van hen zijn gevlucht uit hun land omwille van de repressie, ... Wanneer Turkije bij de EU komt en de situatie er verbeterd zullen een deel van hen wel vrijwillig terug naar hun vaderland wensen terug te keren. (Kijk maar naar de Afghanen dezer dagen in Brussel) 6) Turkije is een Europese mogendheid. Turkije maakt sinds haar ontstaan deel uit van de Europese geschiedenis. Tot 1914 omvatte het Ottomaanse rijk een groot deel van Oost-Europa en mensen met een beetje kennis van de geschiedenis van de BAlkan kunnen niet ontkennen dat de Turken redelijk tolerant waren t.o.v. de Slavische volkeren aldaar. In de bijna 400 jaar bezetting hebben ze de andere godsdiensten getollereerd en zelfs autonomie gegeven (orthodoxe patriarchen waren soms de intieme raadgevers van de sultan). De cultuur die er ontstond was een mengeling van beide religies. Slechts door het ontstaan van verschillende nationalismen in de 19de eeuw begon de tegenstelling tussen Slaven en Turken toe te nemen. Toch kan ik niet ontkennen dat uiteindelijk de Turken 400 jaar bezetters zijn geweest, maar je ziet dat dit moet gerelativeerd worden. De rol van Turkije in de Europese geschiedenis heeft zijn positieve en negatieve kanten maar dat kan men van elke andere Europese mogendheid zeggen, zelfs van België (Kongo).
![]() |
#40 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |