Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 juli 2003, 15:20   #21
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jorge
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Ben je blind voor eigen land? In Belgie zijn er staatsgesponsorde scholen waar kinderen verplichte godsdienstklassen krijgen en verplicht naar de mis gaan. Bovendien zijn er zelfs scholen die rechtsreeks door de Imams van het katholicisme gerund worden. (sic)

In de VS heb je dan in de privesfeer (practisch ongesponsord) waar het creationisme wordt gegeven.

Ik wil dit probleem zeker niet teniet doen, het onderwijs van het creationisme is ronduit fout omdat het onmogelijk is het creationisme aan wetenschapsmethodologie te onderwerpen.

Dit wil echter niet zeggen dat een vermenging van godsdienst en onderwijs enkel in de VS bestaat. Het is verkeerd jonge mensen van voor ze een eigen mening hebben een godsdienst in te lepelen, gelijk welke godsdienst dat is.
Ok, da's eindelijk een antwoord op mijn vraag.

Dat enkel vermenging van godsdienst & onderwijs in de Vs bestaat, heb ik niet gezegd. En dat men godsdienst niet met de paplepel mag meegeven staat, wat mij betreft, buiten kijf.

Maar me dunkt dat men de situatie in België nauwelijks kan vergelijken met de Vs waar de kerk nog steeds leeft, met alle gevolgen van dien (zowel voor als nadelen, alhoewel ik meer nadelen als voordelen zie). Dus in ons officiële onderwijs wordt wel godsdienst gegeven maar wel op zo'n manier dat men vrij is wat ervan te denken/geloven. Ik kan me in België weinig scholen voorstellen waar men echt nog een 'overtuigde' godsdienst leraar voor de klas heeft staan, hiermee bedoel ik niet zijn eigen overtuiging maar dat hij deze wil overbrengen naar de leerlingen. Ok, ik weet ook wel dat in dit kleine landje grote verschillen tussen de scholen bestaan maar ik spreek over de overgrote meerderheid. Op de vorige pagina vergeleek ik de situatie van de Vs met deze van de Zuid-Europese landen waar het katholicisme nog leeft. Daar heeft de kerk ook nog een (sterke) invloed op onderwijs, politiek,... dat kan je bezwaarlijk in België zeggen & zeker niet in het onderwijs.
De situaties zijn moeilijk te vergelijken. Het geloof is hier meer gespreid. Dat creationisme is een uitwas van de maatschappij en zou moeten verbannen worden, maar het is niet gemakkelijk, zelfs met alle science boards aan uw kant.
Oud 31 juli 2003, 11:59   #22
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Weet er iemand of G.W.Bush zelf een creationist is?
Oud 31 juli 2003, 13:54   #23
Jorge
Gouverneur

Jorge's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje
Weet er iemand of G.W.Bush zelf een creationist is?
Ik dacht dat de Born Again Christians redelijk fanatiek zijn, dus het zou mij verbazen moesten ze de evolutie theorie erkennen.
Jorge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2003, 15:36   #24
wardje
Burgemeester

wardje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit wil echter niet zeggen dat een vermenging van godsdienst en onderwijs enkel in de VS bestaat. Het is verkeerd jonge mensen van voor ze een eigen mening hebben een godsdienst in te lepelen, gelijk welke godsdienst dat is.
C'est ça. Je moet hier maar eens aan een kind van 8 jaar vragen naar wat het geleerd heeft in de catecheseles. Die kinderen slikken dat ook allemaal voor zoetekoek, net zoals ik dat destijds voor zoetekoek heb geslikt. (Ik kroop als kind helemaal onder de dekens als ik gedachten had waarvan ik vermoedde dat ze god niet zouden aanstaan; ik moet geloofd hebben dat hij me daar niet zou vinden) Op zes jaar doen kinderen al hun eerste communie - ze kunnen bijgot nog hun tafels van vermenigvuldiging niet.

Laatst zag ik op de bus in A'pen een groep zwaar gehandicapte mongooltjes, allemaal met een keppeltje op. Dat zullen me nogal goede gelovigen geweest zijn Dit geheel terloops overigens.
wardje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2003, 16:39   #25
Pascal L.
Gouverneur

Standaard

Uit dezelfde studie,

over wie Amerikanen niet als president willen ...

Significant numbers of Americans say they would be reluctant to vote for a presidential candidate �* even if generally well-qualified �* if the candidate was a member of a specific faith. Nearly four-in-ten (38%) say they would not vote for a well-qualified Muslim for president, and 15% express concern about voting for a well-qualified evangelical Christian. Far fewer say they would not vote for a Jewish (10%) or Catholic (8%) candidate. But fully half say they would not vote for a well-qualified atheist.
Pascal L. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2003, 18:19   #26
Aangebrande Phönix
Minister

Aangebrande Phönix's schermafbeelding

Standaard

Hmhm, vreemd dat in het land van (economische) vrijheid (voor hen toch) men niet verdraagt dat een leidinggevend persoon geen geloof hecht aan wat deze of gene kerk hem voorkauwt en zonder aanvaardbaar bewijs in tracht te lepelen.
Niets was, niets is, niets zal
Aangebrande Phönix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2003, 05:01   #27
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aangebrande Phönix
Hmhm, vreemd dat in het land van (economische) vrijheid (voor hen toch) men niet verdraagt dat een leidinggevend persoon geen geloof hecht aan wat deze of gene kerk hem voorkauwt en zonder aanvaardbaar bewijs in tracht te lepelen.
Waar leest u onverdraagzaamheid? Ik vind dat nogal straffe woorden. Mijn ouders stemmen bvb meestal ook op het CVP omwille van hun christelijke waarden en ik kan me voorstellen dat ook zij zouden antwoorden dat ze liever geen atheist aan de macht zouden zien. Is dat verkeerd?
Oud 4 augustus 2003, 11:56   #28
Aangebrande Phönix
Minister

Standaard

Citaat:
Citaat:
Waar leest u onverdraagzaamheid? Ik vind dat nogal straffe woorden. Mijn ouders stemmen bvb meestal ook op het CVP omwille van hun christelijke waarden en ik kan me voorstellen dat ook zij zouden antwoorden dat ze liever geen atheist aan de macht zouden zien. Is dat verkeerd?
Goed, foute woordkeuze. Alleen merk ik dat men hier (brr, waar heb ik dit nog gehoord?) minder belang hecht aan de persoonlijke overtuiging van deze of gene kandidaat (wat niet gelijk staat aan een partij) terwijl men "ginder" expliciet zegt niet op zo'n kandidaat te zullen stemmen.
Oud 4 augustus 2003, 13:39   #29
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Goed, foute woordkeuze. Alleen merk ik dat men hier (brr, waar heb ik dit nog gehoord?) minder belang hecht aan de persoonlijke overtuiging van deze of gene kandidaat (wat niet gelijk staat aan een partij) terwijl men "ginder" expliciet zegt niet op zo'n kandidaat te zullen stemmen.
Minder personen hechten belang aan geloof in Europa, zal ongetwijfeld waar zijn. Europa is ook meer geurbanizeerd, misschien heeft dat er het een en het ander mee te maken.
Oud 4 augustus 2003, 13:44   #30
wardje
Burgemeester

wardje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Amerikanen maken een vreemde mix van vrijheidsstreven en puritanisme. Sinds het prille begin. Uiteindelijk zijn de grondslagen van de VS gelegd door puriteinen die op zoek waren naar (hoofdzakelijk religieuze) vrijheid. Voor europeanen doet dat inderdaad vreemd aan.
wardje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2003, 18:12   #31
Aangebrande Phönix
Minister

Standaard

Dit is niet vervelend, zolang het mensen maar niet hindert iets vanuit het standpunt van een ander te bekijken...
Oud 5 augustus 2003, 17:22   #32
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Ik zou er geen probleem mee hebben moest de president van mijn land overtuigd katholiek, jood, atheist of wat ook zijn. Zo lang hij die religie maar niet als basis van zijn beleid maakt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be