![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Cannabis is nog steeds een verboden product.
Maar het staat zeer laag op de prioriteitenlijst van de politie. Als je het in besloten kring consumeert, zonder minderjarigen in de buurt, zal er niet veel gebeuren. Tuurlijk, de hoeveelheid die vervoert word kan een reden voor vervolging zijn. 1 kg in je wagen, en je hangt nog steeds. Maar zet een grootschalige plantage op, dan is de staat er als de kippen bij om die te nekken. Ze dulden niet dat hun vriendjes en geldschieters, de chemische pharmacie, teveel verlies zouden lijden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Minister
|
![]() Nogal moeilijk.
Niet dat ik het nodig vind om het op te nemen voor tabakgebruik. Als ik kan doe ik het zonder 8) |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Is het aantal doden ten gevolge van leverkankers, ongevallen met dronken voertuigbestuurder, huiselijk geweld na overtollige alcoholconsumptie, ... dan zoveel lager dan mensen die sterven aan longkankers en andere aandoeningen op de luchtwegen en ziektes ten gevolge van passief roken? Ik kan dat alleszins niet met zekerheid zeggen. Het zou wel best kunnen maar soit, laat de burger vrij om zichzelf 'kapot' (bij wijze van spreken maar soms ook vrij letterlijk) te roken, drinken, spuiten of smoren en controleer waar nodig?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Moeten we buiten de sociaal aanvaarde drugs (alcohol, tabak) er nog een resem aan toevoegen ? Ik zou er nog kunnen inkomen als het me geen frank zou kosten, en het mij geen overlast zou bezorgen. Maar dit betwijfel ik zeer sterk. Wat nu het aantal doden betreft. Denk toch wel dat dit bij tabak gevoelig hoger ligt dan bij alcohol. Tabak verkort altijd de levensverwachting van iemand, terwijl dit bij alcohol alleen voor de verslaafden is (overmatig gebruik). Trouwens heb nog geen enkele verzekering een korting weten geven voor niet drinkers. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Minister
|
![]() Waaruit haalt u het dat alcohol alleen schadelijk is bij 'overmatig gebruik'? Definieer overmatig gebruik misschien best.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
|
![]() Citaat:
En misschien moet er ook in het onderwijs aandacht aan besteed worden en kan men ook eens stilstaan bij het waarom van druggebruik (bijv. miserie.) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Europees Commissaris
|
![]() De meest dodelijk drug is nog altijd alcohol, gevolgd door nicotine..
Volgens een recente reportage op Nova kan men bij de variëteit "Nedewiet" van Cannabis niet meer spreken over deze drug als zijnde een "softdrug". In de reportage toonde men jeugdige gebruikers van 13 �* 14 jaar die jarenlang in een centrum moeten verblijven ten einde te kunnen afkicken. (Nederwiet bevat 20 % actieve bestanddelen tegenover de 2 % actieve bestanddelen die in de wilde jaren 60 in deze drug aanwezig waren) Het initiatief van "legale kwekerijen" lijkt misschien interessant maar is eigenlijk niet meer dan een stunt - met er nu dagelijks een plantje voor een tiental gebruikers geoogst worden ? Ik stel voor drugs te verkopen waar het thuishoort : bij de aportheker en uitsluitend op doktersvoorschrift - de "sociaal aanvaarde" drugs moeten teruggedrongen worden, de "nieuwe" drugs moeten zo vlug mogelijk helemaal uit de samenleving verdwijnen. Als de Homo Sapiens effectief behoefte heeft aan een of ander roesmiddel, zullen we hier wel een eleganter middel vinden dan de gevaarlijke rotzooi die nu circuleert.
![]() |
#32 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Denk dat ne alcoholverslaafde aan deze term voldoet. Maar kom, mijn definitie, geen probleem tot 3 �* 4 pinten per dag.
Laatst gewijzigd door Bob : 18 april 2006 om 17:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alhoewel ik ooit eens een studie gelezen heb (weliswaar van ne tabaksfabrikant) om te bewijzen dat tabak de maatschappij eigenlijk niets koste. Zijn redenering was dat door tabaksgebruik, de levensverwachting gevoelig afnam, en zodoende ook de kosten aan de maatschappij voor den ouden dag. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
|
![]() @Bob: Kan best zijn eigenlijk.
Nu ja, de samenleving (de overheid) draait voor zoveel op (afval, soms milievervuiling en vooral -reiniging, behandeling mensen met 'verslaving' aan (bepaald) voedsel, ...) Ik denk persoonlijk dat het vrij moeilijk is om een eenduidige rekening te maken die de maatschappelijke kost van druggebruik bijvoorbeeld in kaart brengt. Mogelijks zorgt drugsgebruik ook voor een betere aanvaarding van bepaalde onrechtvaardigheden of problemen in een mensenleven, en/of voor het beter meedraaien in het maatschappelijke leven, het zich opofferen voor een job en carriere e.d. Ik vermoed alleszins dat dergelijke solidariteit toch niet zo duur is voor de samenleving. Maar dat is maar een mening natuurlijk. Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 18 april 2006 om 17:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Burger
|
![]() Longkanker, leverziektes, psychose, midelenafhankelijkheid, paranoia, schizofrenie, vandalisme, aderverkalking...
Waarom zijn sommige drugs verboden? En andere niet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() dat staat dan wel volledig haaks op een amerikaanse studie die stelt dat als we de levensverwachting slechts met een paar jaar zouden kunnen verlengen dankzij betere ( investering ) voeding de kost van de ziektezorg drastisch gereduceerd wordt ( lees verderop gelegd wordt in de tijd ) en dien pipo vergeet gemakshalve er ook wel effe bij te vertellen dat ge meestal niet zomaar plots doodvalt Laatst gewijzigd door praha : 18 april 2006 om 19:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hemmmmmmmmmmm?????????? Politics .be
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Haalde ze alleen aan om erop te wijzen dat een kosten/baten analyse hieromtrend nogal complex ineen steekt, en dat men er eigenlijk mee kan bewijzen dat men wil. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |