Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 april 2006, 15:29   #21
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Cannabis is nog steeds een verboden product.
Maar het staat zeer laag op de prioriteitenlijst van de politie. Als je het in besloten kring consumeert, zonder minderjarigen in de buurt, zal er niet veel gebeuren.
Tuurlijk, de hoeveelheid die vervoert word kan een reden voor vervolging zijn. 1 kg in je wagen, en je hangt nog steeds.

Maar zet een grootschalige plantage op, dan is de staat er als de kippen bij om die te nekken. Ze dulden niet dat hun vriendjes en geldschieters, de chemische pharmacie, teveel verlies zouden lijden.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2006, 15:56   #22
kaatd
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin Bekijk bericht
Sluiten deze thread en wissen die eerste posting.

Reclame voor legale drugs als tabak is terecht verboden, dan moeten we geen promotie gaan maken voor illegale drugs.
Tot zover de vrijheid van meningsuiting dus ...
kaatd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2006, 16:04   #23
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HaRdCOREhARMREdUCER Bekijk bericht
Je bedoeld die gasten van INBEV zeker?

grtz
Sx
Als ge alcohol wil laten verbieden, voor mij geen probleem. Zeg maar waar ik de petitie moet tekenen.
Maar zou toch maar beginnen met tabak. Heeft veel meer doden tot gevolg.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2006, 16:09   #24
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Als ge alcohol wil laten verbieden, voor mij geen probleem. Zeg maar waar ik de petitie moet tekenen.
I had no idea. Bron?
Casca is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2006, 16:34   #25
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Casca Bekijk bericht
I had no idea. Bron?
Bron voor het aantal doden tgv tabak ?
Oud 18 april 2006, 16:37   #26
Casca
Minister

Standaard

Nogal moeilijk.

Niet dat ik het nodig vind om het op te nemen voor tabakgebruik. Als ik kan doe ik het zonder 8)
Oud 18 april 2006, 16:44   #27
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is het aantal doden ten gevolge van leverkankers, ongevallen met dronken voertuigbestuurder, huiselijk geweld na overtollige alcoholconsumptie, ... dan zoveel lager dan mensen die sterven aan longkankers en andere aandoeningen op de luchtwegen en ziektes ten gevolge van passief roken? Ik kan dat alleszins niet met zekerheid zeggen. Het zou wel best kunnen maar soit, laat de burger vrij om zichzelf 'kapot' (bij wijze van spreken maar soms ook vrij letterlijk) te roken, drinken, spuiten of smoren en controleer waar nodig?
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2006, 17:05   #28
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Is het aantal doden ten gevolge van leverkankers, ongevallen met dronken voertuigbestuurder, huiselijk geweld na overtollige alcoholconsumptie, ... dan zoveel lager dan mensen die sterven aan longkankers en andere aandoeningen op de luchtwegen en ziektes ten gevolge van passief roken? Ik kan dat alleszins niet met zekerheid zeggen. Het zou wel best kunnen maar soit, laat de burger vrij om zichzelf 'kapot' (bij wijze van spreken maar soms ook vrij letterlijk) te roken, drinken, spuiten of smoren en controleer waar nodig?
Waar en wat gaan we controleren ? Hoever gaan we in onze steun aan drugsverslaafden ?
Moeten we buiten de sociaal aanvaarde drugs (alcohol, tabak) er nog een resem aan toevoegen ?
Ik zou er nog kunnen inkomen als het me geen frank zou kosten, en het mij geen overlast zou bezorgen. Maar dit betwijfel ik zeer sterk.
Wat nu het aantal doden betreft. Denk toch wel dat dit bij tabak gevoelig hoger ligt dan bij alcohol. Tabak verkort altijd de levensverwachting van iemand, terwijl dit bij alcohol alleen voor de verslaafden is (overmatig gebruik). Trouwens heb nog geen enkele verzekering een korting weten geven voor niet drinkers.
Oud 18 april 2006, 17:08   #29
Casca
Minister

Standaard

Waaruit haalt u het dat alcohol alleen schadelijk is bij 'overmatig gebruik'? Definieer overmatig gebruik misschien best.
Oud 18 april 2006, 17:16   #30
StevenNr1

Standaard

Citaat:
Ik zou er nog kunnen inkomen als het me geen frank zou kosten, en het mij geen overlast zou bezorgen. Maar dit betwijfel ik zeer sterk.
Bij een volledige legalisatie (boven de 16 jaar bijv.) van alle drugs kan men bijvoorbeeld al het geld dat door heffingen op de verkoop van die drugs verkregen wordt, in eenzelfde fonds stoppen dat dient om de last voor de samenleving van druggebruik te beperken.
En misschien moet er ook in het onderwijs aandacht aan besteed worden en kan men ook eens stilstaan bij het waarom van druggebruik (bijv. miserie.)
Oud 18 april 2006, 17:21   #31
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

De meest dodelijk drug is nog altijd alcohol, gevolgd door nicotine..

Volgens een recente reportage op Nova kan men bij de variëteit "Nedewiet" van Cannabis niet meer spreken over deze drug als zijnde een "softdrug".
In de reportage toonde men jeugdige gebruikers van 13 �* 14 jaar die jarenlang in een centrum moeten verblijven ten einde te kunnen afkicken.

(Nederwiet bevat 20 % actieve bestanddelen tegenover de 2 % actieve bestanddelen die in de wilde jaren 60 in deze drug aanwezig waren)

Het initiatief van "legale kwekerijen" lijkt misschien interessant maar is eigenlijk niet meer dan een stunt - met er nu dagelijks een plantje voor een tiental gebruikers geoogst worden ?

Ik stel voor drugs te verkopen waar het thuishoort : bij de aportheker en uitsluitend op doktersvoorschrift - de "sociaal aanvaarde" drugs moeten teruggedrongen worden, de "nieuwe" drugs moeten zo vlug mogelijk helemaal uit de samenleving verdwijnen.

Als de Homo Sapiens effectief behoefte heeft aan een of ander roesmiddel,
zullen we hier wel een eleganter middel vinden dan de gevaarlijke rotzooi die nu circuleert.
Oud 18 april 2006, 17:22   #32
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Casca Bekijk bericht
Waaruit haalt u het dat alcohol alleen schadelijk is bij 'overmatig gebruik'? Definieer overmatig gebruik misschien best.
Denk dat ne alcoholverslaafde aan deze term voldoet. Maar kom, mijn definitie, geen probleem tot 3 �* 4 pinten per dag.

Laatst gewijzigd door Bob : 18 april 2006 om 17:24.
Oud 18 april 2006, 17:34   #33
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Bij een volledige legalisatie (boven de 16 jaar bijv.) van alle drugs kan men bijvoorbeeld al het geld dat door heffingen op de verkoop van die drugs verkregen wordt, in eenzelfde fonds stoppen dat dient om de last voor de samenleving van druggebruik te beperken.
En misschien moet er ook in het onderwijs aandacht aan besteed worden en kan men ook eens stilstaan bij het waarom van druggebruik (bijv. miserie.)
Het zal dan wel een zeer groot fonds moeten worden, en dit te spijzen door mensen, met geen al te groot loon (om dikwijls niet te zeggen, zonder).
Alhoewel ik ooit eens een studie gelezen heb (weliswaar van ne tabaksfabrikant) om te bewijzen dat tabak de maatschappij eigenlijk niets koste. Zijn redenering was dat door tabaksgebruik, de levensverwachting gevoelig afnam, en zodoende ook de kosten aan de maatschappij voor den ouden dag.
Oud 18 april 2006, 17:40   #34
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
de "nieuwe" drugs moeten zo vlug mogelijk helemaal uit de samenleving verdwijnen.
Allez, veel geluk ermee.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2006, 17:41   #35
StevenNr1

Standaard

@Bob: Kan best zijn eigenlijk.
Nu ja, de samenleving (de overheid) draait voor zoveel op (afval, soms milievervuiling en vooral -reiniging, behandeling mensen met 'verslaving' aan (bepaald) voedsel, ...) Ik denk persoonlijk dat het vrij moeilijk is om een eenduidige rekening te maken die de maatschappelijke kost van druggebruik bijvoorbeeld in kaart brengt. Mogelijks zorgt drugsgebruik ook voor een betere aanvaarding van bepaalde onrechtvaardigheden of problemen in een mensenleven, en/of voor het beter meedraaien in het maatschappelijke leven, het zich opofferen voor een job en carriere e.d. Ik vermoed alleszins dat dergelijke solidariteit toch niet zo duur is voor de samenleving. Maar dat is maar een mening natuurlijk.

Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 18 april 2006 om 17:42.
Oud 18 april 2006, 18:45   #36
HaRdCOREhARMREdUCER
Burger

HaRdCOREhARMREdUCER's schermafbeelding

Standaard

Longkanker, leverziektes, psychose, midelenafhankelijkheid, paranoia, schizofrenie, vandalisme, aderverkalking...

Waarom zijn sommige drugs verboden? En andere niet?
HaRdCOREhARMREdUCER is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2006, 19:04   #37
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het zal dan wel een zeer groot fonds moeten worden, en dit te spijzen door mensen, met geen al te groot loon (om dikwijls niet te zeggen, zonder).
Alhoewel ik ooit eens een studie gelezen heb (weliswaar van ne tabaksfabrikant) om te bewijzen dat tabak de maatschappij eigenlijk niets koste. Zijn redenering was dat door tabaksgebruik, de levensverwachting gevoelig afnam, en zodoende ook de kosten aan de maatschappij voor den ouden dag.

dat staat dan wel volledig haaks op een amerikaanse studie die stelt dat als we de levensverwachting slechts met een paar jaar zouden kunnen verlengen dankzij betere ( investering ) voeding de kost van de ziektezorg drastisch gereduceerd wordt ( lees verderop gelegd wordt in de tijd )

en dien pipo vergeet gemakshalve er ook wel effe bij te vertellen dat ge meestal niet zomaar plots doodvalt

Laatst gewijzigd door praha : 18 april 2006 om 19:09.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2006, 20:04   #38
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Hemmmmmmmmmmm?????????? Politics .be
Oud 18 april 2006, 22:32   #39
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht

dat staat dan wel volledig haaks op een amerikaanse studie die stelt dat als we de levensverwachting slechts met een paar jaar zouden kunnen verlengen dankzij betere ( investering ) voeding de kost van de ziektezorg drastisch gereduceerd wordt ( lees verderop gelegd wordt in de tijd )

en dien pipo vergeet gemakshalve er ook wel effe bij te vertellen dat ge meestal niet zomaar plots doodvalt
Neem ik best aan, de studie waarnaar ik verwees was er dan ook een van een tabaksfabrikant.
Haalde ze alleen aan om erop te wijzen dat een kosten/baten analyse hieromtrend nogal complex ineen steekt, en dat men er eigenlijk mee kan bewijzen dat men wil.
Oud 18 april 2006, 22:42   #40
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neem ik best aan, de studie waarnaar ik verwees was er dan ook een van een tabaksfabrikant.
idd
Citaat:
Haalde ze alleen aan om erop te wijzen dat een kosten/baten analyse hieromtrend nogal complex ineen steekt, en dat men er eigenlijk mee kan bewijzen dat men wil.
klopt... je kan er bijna alle kanten mee op
praha is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be